×  

پدیده آفتاب سوختگی بدنه خودرو

رنگ بدنه خودرو ممکن است به بسیاری از مشکلات دچار می‌شود که یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین این موارد، می‌تواند بروز پدیده آفتاب‌سوختگی بدنه خودرو باشد که باید بدان دقت داشته باشید و همانطور که از پوست خود در برابر آفتاب محافظت می‌کنید، در خصوص وسیله‌نقلیه شما نیز همین مورد وجود دارد پس به همین دلیل باید از آفتاب سوختگی رنگ بدنه خودروی خویش نیز اجتناب کنید. در ادامه مطلب با بیمه‌شو همراه باشید تا با این نوع پدیده، روش ترمیم، مواد رفع آفتاب‌سوختگی رنگ ماشین و همینطور راه‌های جلوگیری از آفتاب‌سوختگی رنگ خودرو بیشتر آشنا شوید.

آفتاب‌سوختگی رنگ بدنه خودرو چیست؟

همانطور که می‌دانید تابستان یک فصل گرم است و تابش نور خورسید که یک تهدید جدید برای رنگ بدنه خودرو محسوب می‌شود، به‌صورت مستقیم است؛ بدیهی است بروز پدیده آفتاب‌سوختگی برای ماشین‌ها در معرض تابش خورشید بیشتر است و می‌توان یک امر کاملاً مخرب برای ماشین باشد؛ جالب توجه است ماشین‌های دارای نگ بدنه تیره نسبت به سایر ماشین‌ها بیشتر در معرض این خطر هستند. حال شاید از خود بپرسید که این اتفاق چگونه رخ می‌دهد؟

برای پاسخ به این سوال بگذارید از اینجا شروع کنیم که کیلر موجود بر روی رنگ بدنه‌ خودرو تحت‌عنوان محافظ خودرو در آن عمل می‌کند؛ به همین علت درصورتی‌که این مواد از بین برود، این عدم وجود لایه‌ محافظ، باعث آفتاب‌سوختگی رنگ بدنه خودرو می‌شود؛ در این راستا علاوه‌براینکه نور ماورا بنفش قادر است پوشش شفاف خودرو یعنی لایه بالای رنگ بدنه آن را بسوزاند و باعث اکسیداسیون (از بین رفتن پیوند بین مولکول‌های رنگ بدنه خودرو به مرور و آغاز مراحل اکسیده شدن، کدر شدن و در نهایت آفتاب‌سوختگی) و ایجاد یک نوع نمای ابری شکل بر روی بدنه ماشین شود، رنگدانه‌های رنگ بدنه خودرو نیز به مرور زمان UV متساعد شده از خورشید را جذب می‌کنند که این امر باعث تغییر یا کم رنگ شدن رنگ‌ بدنه خودرو می‌شود؛ پلاستیک‌‎های به‌کار رفته در داخل و خارج ماشین نیز می‌توانند تحت تأثیر قرار بگیرند و درطی آن بد شکل ، کم رنگ یا اصطلاحاً بور و شکننده شوند؛ پس همانطور که گفته این اتفاق براثر، در معرض آفتاب قرار گرفتن ماشین در طولانی مدت به‌وجود می‌آید؛ از این‌رو با کمی برنامه‌ریزی در این زمینه و استفاده از مواد رفع آفتاب‌سوختگی رنگ ماشین، می‌توانید از قربانی شدن وسیله‌نقلیه خود جلوگیری کنید.

روش‌های پیشگیری از آفتاب‌سوختگی رنگ بدنه خودرو

  • اولین گام برای جلوگیری از این رخداد، این است که محلی سایه برای پارک کردن ماشین خود پیدا کنید؛ به‌جرأت می‌توان گفت که ارزان‌ترین روش محافظت در برابر آفتاب، یافتن مکان دارای سایه ‌برای پارک کردن است، به‌ویزه در مواقعی که شدید‌ترین میزان آفتاب وجود داشته باشد که این اتفاق غالباً در فصل تابستان بارزتر است. بازه ساعتی یازده صبح تا سه بعدازظهر تایم خوبی برای پارک کردن ماشین در آفتاب نیست و نه‌تنها باعث آسیب به رنگ بدنه خودروی شما می‌شود بلکه بلکه دمای داخلی آن را افزایش می‌دهد؛ دقت به این امر موجب می‌شود، نه دیگر شما به ترمیم آفتاب‌سوختگی رنگ خودروی خود باشید و نه دمای کاهش یافته تا بیست درجه سانتیگراد سردتر داخل ماشین، تحمل نشستن در صندلی راننده را برای شما غیرقابل تحمل می‌کند.
  • قرار دادن خودرو در پارکینگ دارای سقف یکی دیگر از راه‌های ترمیم آفتاب‌سوختگی رنگ خودرو است. این روش نیز مانند روش قبل، از بروز این پدیده در ماشین جلوگیری می‌کند.
  • تهیه یک روکش برای ماشین نیز یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از آفتاب‌سوختگی رنگ خودرو می‌باشد که می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.
  • همانطور ما انسان‌ها برای محاظت از پوست خود در برابر آفتاب، از ضد‌آفتاب استفاده می‌کنیم، مواد موم مانندی تحت‌عنوان مواد رفع آفتاب‌سوختگی ماشین نیز هستند که همین کار را برای ماشین شما انجام می‌دهند. این محصولات که با این هدف تولید می‌‍شوند و یکی از راه‌های جلوگیری و ترمیم آفتاب‌سوختگی رنگ خودرو است، انواع مختلفی دارند و با کیفیت‌های متفاوت، برای کسانی تولید می‌شوند که به سلامت بدنه خودروی خود اهمیت می‌دهند البته لازم به‌ذکر است که این مورد همیشگی نیست و نیازمند تمدید هستند.
  • تمیز نگه داشتن ماشین یکی دیگر از راه‌های جلوگیری و ترمیم آفتاب‌سوختگی رنگ خودرو است؛ شستشو و از بین بردن لکه‌‎های پوشش شفاف بدنه ماشین و یا بردن خودرو به کارواش به‌جهت پاکیزگی آن، می‌تواند در این مسیر بسیار کمک‌کننده باشد.
  • استفاده از پوشش‌های نانوسرامیک بدنه نیز روش دیگری برای محافظت از رنگ بدنه خودرو است؛ این مواد که به نوعی یکی از مواد رفع آفتاب‌سوختگی رنگ خودرو محسوب می‌شود، نقش لایه محافظ برای کیلر رنگ بدنه خودرو را ایفا می‌کند و تحت‌عنوان یک نوع پوشش، مانع از نفوذ اشعه‌ی مضر خورشید به رنگ کیلر ماشین می‌شود.
  • یکی دیگر از روش‌هایی که در راستای ترمیم آفتاب‌سوختگی رنگ بدنه ماشین به ما کمک ‌می‌کند، استفاده از دستگاه‌ پولیش ‌به‌همراه پدهای مخصوص آنهاست. این دستگاه بیشتر زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که لایه کیلر ماشین از بین رفته باشد و با پولیش کردن بدنه آن قسمت‌های سوخته وسیله‌نقلیه را ترمیم کرد اما لازم به‌ذکر است اگر این آسیب‌دیدگی به رنگ ماشین رسیده باشد، تنها راه‌حل موجود، رنگ کردن آن است.