×  
افت قیمت خودرو

آیا شرکت های بیمه خسارت افت قیمت خودرو را پرداخت می کنند؟

یکی از نگرانی‌های جدی افراد در زمان وقوع تصادف و حادثه‌ی رانندگی، میزان افت قیمت خودرو است. به‌خصوص افرادی که روی اتومبیل‌شان حساس هستند یا به زودی قصد فروش آن را دارند، به این مسئله اهمیت بیشتری می‌دهند. اما واقعیت این است که همیشه نمی‌توانیم جلوی وقوع پیشامدهای ناخوشایند را بگیریم و امکان وقوع حادثه و خسارت در هر لحظه‌ای که با اتومبیل‌مان مشغول رانندگی هستیم، وجود دارد. حتی ممکن است این حادثه و خسارت در زمان توقف و پارک خودرو اتفاق بیفتد و ما را متحمل ضرر و زیان سنگینی کند.

در رابطه با خسارت افت قیمت خودرو اگر مقصر حادثه باشیم، باید سراغ بیمه بدنه برویم و اگر مقصر حادثه فرد دیگری باشد، پوشش‌های بیمه شخص ثالث می‌تواند گره از مشکل‌مان باز کند. در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ بیمه‌شو سراغ جزئیات پوشش افت خودرو در بیمه‌نامه‌های اتومبیل می‌رویم تا ببینیم روند دریافت خسارت در هرکدام از این بیمه‌نامه‌ها به چه نحوی‌ست و آیا می‌توانیم به دریافت خسارت از محل این بیمه‌نامه‌ها امیدوار باشیم یا خیر. پس برای آشنایی بیشتر با پوشش خسارت افت قیمت خودرو در بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث تا انتهای این مطلب با ما و بلاگ بیمه‌شو همراه باشید.

خسارت افت قیمت خودرو چیست و چه زمانی اتفاق می افتد؟

تصور کنید مشغول رانندگی هستید که ناگهان ترمز می‌کنید و خودروی پشت‌سرتان با اتومبیل شما تصادف می‌کند. به‌ خاطر شدت این برخورد، چراغ‌های عقب ماشین‌تان می‌شکند و گلگیر عقب خودرو نیز آسیب می‌بیند. از طرف دیگر، ساییدگی رنگ و آثار خط و خش نیز روی صندوق‌ عقب‌ اتومبیل‌تان دیده می‌شود.

تمام این مشاهدات و خسارت‌ها در دسته‌بندی «خسارت‌های مستقیم» قرار می‌گیرند. چرا که کاملا مشهود هستند و می‌توانید آثارشان را مشاهده کنید و همچنین این نشانه‌ها را به راننده‌ی مقصر و کارشناس ارزیاب خسارت نیز نشان دهید تا بابت هزینه‌های تعمیر و صافکاری خسارت دریافت کنید. بنابراین از آن‌جایی که در این حادثه، فردی که از عقب به اتومبیل شما زده است، مقصر حادثه شناخته می‌شود؛ می‌توانید از محل بیمه شخص ثالثِ راننده‌ی مقصر خسارت‌تان را دریافت کنید.

اما در کنار تمام این خسارت‌های مشهود، خودروی شما دچار خسارت افت قیمت نیز شده است و ارزش آن کاهش پیدا کرده است. به‌هرحال تصادف سنگینی را از سر گذرانده‌اید و اگر بعد از تعمیر و صافکاری، قصد فروش اتومبیل‌تان را داشته باشید؛ مجبور خواهید بود تا آن را به قیمت پایین‌تری بفروشید. خسارت افت قیمت خودرو در دسته‌بندی «خسارت‌های غیرمستقیم» قرار می‌گیرد. چرا که درست است که این خسارت در اثر شدت تصادف رخ داده است؛ اما به‌هرحال مشهود نیست و در نتیجه‌‌ی عوامل دیگری رخ داده است.

البته افت قیمت خودرو فقط ناشی از تصادف و حادثه‌ی رانندگی نیست. موارد دیگری مانند گذر زمان، افت مدل ماشین، میزان کارکرد خودرو و سال ساخت آن نیز روی قیمت و ارزش خودرو تاثیر می‌گذارند. اما برای دریافت خسارت افت قیمت خودرو از محل بیمه بدنه یا بیمه شخص ثالث، به‌صورت مشخص باید حادثه‌ای رخ داده باشد که آن حادثه روی ارزش خودرو تاثیر منفی گذاشته باشد.

افت قیمت خودرو به چه دلایلی ممکن است رخ دهد؟

دلیل افت قیمت خودرو

همان‌طور که در قسمت قبلی به آن اشاره کردیم، افت ارزش خودرو ممکن است به دلایل مختلفی رخ بدهد. در ادامه به تعدادی از این دلایل اشاره می‌کنیم:

  • قدیمی شدن خودرو و سال ساخت خودرو
  • نوسان قیمت روز خودرو در بازار
  • محل کارخانه‌ی ساخت خودرو (داخلی یا وارداتی بودن خودرو)
  • سابقه‌ی آسیب و خسارت
  • قسمت‌های آسیب‌دیده‌ی خودرو
  • میزان خسارت
  • نیاز یا عدم نیاز به تعویض قطعات
  • صافکاری و رنگ‌شدگی

جدول میزان افت قیمت خودرو در تصادف های رانندگی

هر چند نظر کارشناس بیمه برای ارزیابی میزان خسارت افت قیمت خودرو بر اعداد و ارقام جدول زیر ارجحیت دارد؛ اما می‌توانیم به کمک جدول زیر میزان افت قیمت خودرو را بعد از تصادف‌های رانندگی تخمین بزنیم.

نوع آسیب و قطعه میزان افت قیمت خودرو
رنگ‌شدگی گلگیرها چهار تا پنج درصد
آسیب‌دیدگی قسمت کاپوت و صندوق عقب پنج تا هفت درصد
آسیب‌دیدگی ستون‌ها، شاسی و سقف ده درصد
تعویض درب موتور شش تا هشت درصد
تعویض درب صندوق پنج تا شش درصد
رنگ‌شدگی درب‌ها چهار تا پنج درصد
رنگ‌شدگی درب موتور پنج تا هفت درصد
تعویض گلگیرها چهار درصد

همچنین به‌خاطر داشته باشید اتومبیلی که بعد از وقوع تصادف به‌صورت کامل رنگ شود؛ یعنی خسارت زیادی دیده است و ممکن است حتی تا شصت درصد از قیمت و ارزش آن کاسته شود.

افت قیمت خودرو چگونه محاسبه می شود؟

افت قیمت خودرو

برای محاسبه‌ی میزان افت قیمت خودرو در پوشش‌های بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث، نظر کارشناس ارزیاب خسارت است که اهمیت دارد. بنابراین نظر شخصی مالک اتومبیل یا مراجعه به جدول میزان افت قیمت خودرو کافی نیست و باید منتظر نتیجه‌ی بررسی همه‌جانبه‌ی کارشناس بیمه بمانیم. عوامل مختلفی مانند سال ساخت خودرو، قیمت فعلی خودرو در بازار، محل ساخت خودرو و سابقه‌ی تصادف و آسیب‌دیدگی‌های قبلی اتومبیل از موارد مهمی‌ست که در تعیین میزان خسارت افت قیمت خودرو تاثیر می‌گذارد.

پرداخت خسارت افت قیمت خودرو در بیمه بدنه

قبلا در بلاگ بیمه‌شو درباره‌ی بیمه بدنه و پوشش‌های آن صحبت کرده‌ایم. در قدم اول باید بدانیم که پوشش‌های اصلی بیمه بدنه در قالب گروه‌های زیر ارائه می‌شوند:

  • جبران خسارت‌های مستقیم ناشی از حادثه، تصادم و تصادف
  • جبران خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی، انفجار و صاعقه
  • جبران خسارت‌های ناشی از سرقت کلی خودرو

بنابراین برای دریافت خسارت افت قیمت خودرو از محل بیمه بدنه باید پوشش تکمیلی آن را تهیه کنیم. پوشش‌های تکمیلی یا اضافی بیمه بدنه به پوشش‌هایی گفته می‌شود که به درخواست بیمه‌گذار و با پرداخت حق‌بیمه‌ی بیشتر به پوشش‌های بیمه بدنه اضافه خواهند شد. پوشش خسارت افت قیمت خودرو نیز یکی از پوشش‌های تکمیلی بیمه بدنه است که اغلب شرکت‌های بیمه آن را ارائه می‌کنند. با اضافه شدن و فعال شدن این پوشش، شرکت بیمه خسارت افت قیمت را در صورت وقوع تصادف پرداخت خواهد کرد. مبلغ خسارت نیز توسط کارشناس بیمه و توافق شرکت بیمه با بیمه‌گذار مشخص خواهد شد. بنابراین بازدید از خودرو یکی از مراحل مهم تعیین خسارت افت قیمت خودرو به حساب می‌آید.

پرداخت خسارت افت قیمت خودرو در بیمه شخص ثالث

خسارت افت قیمت خودرو

اگر به تعریف بیمه شخص ثالث نگاه کنیم، می‌خوانیم که این بیمه‌نامه برای جبران تمام خسارت‌های مالی و جانی وارد شده بر اشخاص ثالث در تصادف‌های رانندگی طراحی و تنظیم شده است. بنابراین فرقی نمی‌کند که خسارت وارده به شخص ثالث، مستقیم و مشهود است یا غیرمستقیم و نامشهود. در هر صورت، شرکت بیمه وظیفه دارد تا خسارت وارده را به صورت تمام و کمال جبران کند. البته باید این نکته را هم در نظر بگیریم که شرکت‌های بیمه ممکن است در ابتدا پرداخت خسارت‌های غیرمستقیم مانند خسارت افت قیمت خودرو را نپذیرند و از آن سرپیچی کنند؛ اما نباید فراموش کنیم که این خسارت کاملا قابل‌ مطالبه است و فرد می‌تواند این خسارت را از شرکت بیمه یا راننده‌ی مقصر حادثه دریافت کند.

در مطلبی که خواندید با پوشش خسارت افت قیمت خودرو در بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث آشنا شدید. حالا به‌خوبی می‌دانید که افت قیمت خودرو در گروه خسارت‌های غیرمستقیمی قرار می‌گیرد که اگر ناشی از تصادف و حادثه باشد؛ می‌توانیم از محل بیمه‌نامه‌های اتومبیل آن را جبران کنیم. اگر موعد تمدید بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث‌تان نزدیک است یا به فکر خرید بیمه‌نامه‌ی بدنه برای اتومبیل‌تان هستید، فراموش نکنید که بیمه‌شو به‌عنوان پلتفرم آنلاین استعلام، خرید و صدور بیمه‌نامه‌ همراه شماست تا تجربه‌ی خرید پوشش‌های بیمه‌ای را به تجربه‌ای شیرین و بی‌دردسر تبدیل کند.