×  
عوارض شهرداری خودرو

عوارض شهرداری خودرو و نحوه پرداخت آن

عوارض خودرو یکی هزینه‌های اجباری اجتماعی، برای صاحبان وسیله نقلیه است. چرا پرداخت این هزینه برای بسیاری از مردم با نارضایتی همراه است؟ عوارض شهرداری خودرو برای چه مخارجی دریافت می‌شود؟عموم مردم برای پرداخت عوارض و مالیات، معمولا دچار تردید هستند و گاهی راه‌های بسیاری را برای فرار مالیاتی و هزینه‌های دولتی، پیدا می‌کنند.

یکی از وظایف اجتماعی دولت و حکومت، شفاف‌سازی هزینه‌های دولتی برای مردمی است که موظف به پرداخت این هزینه‌ها می‌شوند.طبق قوانین شهرنشینی، استفاده از خیابان‌ها، آسفالت، تجهیزات پمپ بنزین، پروژه‌های پاکسازی هوا و هر امکانات دیگری که با خودرو و وسایل نقله سر و کار داشته باشد، هزینه‌ساز خواهد بود.شما با پرداخت عوارض خودرو، هزینه استهلاک این تجهیزات را به صورت سالیانه پرداخت خواهید کرد. در واقع اگر شهروندان، دلیل واضح هزینه‌های دولتی و تاثیرات آن را ببینند، نسبت به پرداخت این هزینه‌ها مطمئن‌تر خواهند بود.

انواع عوارض خودرو طبق وظیفه شهروندی

هزینه‌های مرتبط با وسایل نقلیه، دسته‌بندی متفاوتی دارند. وسایل نقلیه‌ی عمومی، عوارض و شرایط متفاوتی خواهند داشت. در این مقاله به صورت اختصاصی به انواع عوارض برای وسایل نقلیه‌ی شخصی خواهیم پرداخت.

انواع عوارض قابل پرداخت برای خودروهای شخصی عبارت‌اند از:

  • عوارض طرح ترافیک
  • عوارض آزادراهی
  • عوارض شهرداری

هزینه‌ی هر یک از این دسته‌بندی‌های عوارض خودرو، باتوجه به شهری که در آن سکونت دارید و شرایطی که دارد، می‌تواند به طور خاصی محاسبه شود.برای مثال کلان‌شهرهایی مانند تهران، اصفهان و … که از ترافیک شهری بیشتری رنج می‌برند، خیابان‌های بیشتری را در معرض استهلاک روزانه قرار خواهند داد. نوع خودرو و سال ساخت آن نیز در این هزینه‌ها بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

عوارض خودرو مربوط به طرح ترافیک

یکی از عوارض، مربوط به بخش طرح ترافیک می‌شود. برخی از مناطق در شهرهای بزرگ، روزانه دچار ترافیک‌های شدید می‌شوند.شهرداری به کمک نیروی انتظامی راهنمایی و رانندگی، قسمت‌های مشخصی از شهر را وارد طرح ترافیک کرده است که شهروندان باید برای آن عوارض خودرو را بپردازند.طرح ترافیک دارای ساعت مشخصی است، اگر شما قصد داشته باشید در این ساعات خاص وارد مناطق طرح ترافیک شوید، باید عوارض آن را پرداخت کنید. پرداخت عوارض طرح ترافیک، به صورت فروش طرح، توسط شهرداری انجام می‌گیرد.

پرداخت عوارض آزادراهی وسایل نقلیه

عوارض شهرداری خودرو

عوارض آزادراهی، مربوط به جاده‌های بین شهری پرتردد است. بر تعداد زیاد، وزن خودروها و سرعت بالای اتومبیل در زمان تردد بین شهرها، اصطکاک آسفالت را افزایش می‌دهد.علاوه بر آن هزینه جاده‌سازی و ایمن‌سازی مسیر نیز از جمله مخارجی است که توسط شهروندان باید پرداخت شود.

برای پرداخت عوارض خودرو در بخش آزادراهی، تمهیدات بسیاری در نظر گرفته شده است. شما می‌توانید به صورت حضوری هزینه عوارض آزادراهی را بپردازید.اگر ترجیح می‌دهید در ترافیک صف پرداخت عوارض منتظر نمانید، می‌توانید از هفت روش پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه، استفاده کنید.

تمام نکات درباره عوارض شهرداری خودرو

عوارض شهرداری خودرو، مربوط به هزینه‌های نوسازی خیابا‌ن‌ها، معابر، تجهیزات راهنمایی و رانندگی و غیره است. عوارض خودرو مربوط به شهرداری باید سالانه و توسط مالک خودرو پرداخت شود.در صورتی که مالک، از پرداخت این هزینه امتناع کند، شامل جریمه دیرکرد خواهد شد و در زمان فروش وسیله نقلیه‌ی خود، موظف به تسویه حساب می‌شود.

سازمان امور مالیاتی کشور هر ساله میزان پرداختی عوارض را محاسبه می‌کند و پس از تصویب شدن توسط مجلس شورای اسلامی، از طریق رسانه‌های عمومی به مردم اعلام خواهد شد.

نحوه محاسبه نرخ عوارض شهرداری برای خودروهای متفاوت

محاسبه مقدار هزینه پرداختی عوارض شهرداری به عوامل بسیاری بستگی دارد. مهمترین معیار تعیین کننده عوارض خودرو، قیمت روز آن است.طبق آخرین مصوبه مجلس، فرمول کلی محاسبه نرخ عوارض شهرداری برابر با ۰۱۵/۰ ارزش خودرو است. برای مثال اگر اداره صمت، قیمت روز یک اتومبیل را معادل ۱۰۰,۰۰,۰۰۰ تومان اعلام کند، عوارض آن برابر با ۱۵۰,۰۰۰ تومان خواهد بود.

موارد دیگری که بر میزان هزینه عوارض شهرداری خودرو تاثیرگذار خواهد بود:

  • شهر محل سکونت
  • مدل خودرو
  • سال ساخت خودرو
  • داخلی یا خارجی بودن خودرو
  • ارزش گمرکی خودرو در اتومبیل‌های خارجی

برای مثال اگر سال ساخت خودرو شما بیش از ده سال باشد (به جز خودروهای گازسوز) به صورت سالیانه، ۱۰ الی ۱۰۰ درصد افزایش عوارض را در پی خواهد داشت.

پرداخت عوارض شهرداری خودرو به روش‌های مختلف

پرداخت عوارض شهرداری خودرو

در گذشته تنها راه پرداخت عوارض خودرو، مراجعه حضوری به دفاتر پیش‌خوان سطح شهر در ساعات اداری بود. همین موضوع باعث می‌شد، مالکینی که شغل کارمندی دارند، از پرداخت عوارض سالانه جا مانده و مشمول جریمه دیرکرد شوند.برای جلوگیری از این موضوع و غیرحضوری شدن خدمات شهری، روش‌های پرداخت عوارض شهرداری خودرو بسیار متنوع شده است.

شما می‌توانید با مراجعه به سایت تهران من  my.thran.ir پس از استعلام میزان عوارض شهرداری خودرو خود، نسبت به پرداخت آن اقدام فرمایید.در صورتی که از روش اینترنتی و غیرحضوری برای پرداخت عوارض شهرداری استفاده می‌کنید، نیاز به کد VIN اتومبیل دارید. این کد را از روی سند خودرو (در خودروهای قدیمی) یا برگ سبز می‌توانید، پیدا نمایید.

مدارک مورد نیاز برای پرداخت حضوری عوارض شهرداری

ممکن است برخی افراد ترجیح دهند عوارض خودرو را به صورت حضوری پرداخت کنند. برای این موضوع می‌توانید در ساعات اداری به دفاتر پیش‌خوان دولت سطح شهر یا مراکز خدمات الکترونیک مراجعه فرمایید.پس از مراجعه به این مراکز با ارائه دادن مدارک مورد نیاز، به صورت نقدی یا با استفاده از کارت بانکی خود، نسبت به پرداخت عوارض شهرداری اقدام خواهید کرد.

مدارک مورد نیاز برای پرداخت عوارض شهرداری:

  • کارت ملی و مدارک شناسایی مالک خودرو
  • سند سبز یا سند خودرو
  • فیش آخرین پرداخت عوارض شهرداری

نکته‌ای که باید مورد توجه قرار دهید این است که در صورتی که قصد پرداخت حضوری عوارض شهرداری را دارید، باید شخصا به عنوان مالک وسیله نقلیه در سازمان مذکور، حضور به هم رسانید.

نتیجه پرداخت عوارض شهرداری خودرو

رابطه دولت و مردم، باید یک رابطه دو طرفه و متقابل باشد تا به پیشرفت کشور، بهبود فرهنگ و روابط اجتماعی منجر شود.اگر افراد جامعه، تاثیر مستقیم مشارکت خود در امور شهری را ببینند، به راحتی وظیفه شهروندی خود را ایفا می‌کنند.پرداخت هزینه‌هایی مانند عوارض و مالیات، باید در راستای بهبود رفاه زندگی باشد. در این صورت هیچ‌کس نسبت به پرداخت این هزینه‌های شهرنشینی دچار تردید نخواهد شد.