×  
بیمه خودرو

چرا باید استعلام بیمه خودرو را گرفت؟

از کجا متوجه شویم بیمه خودرو داریم؟ گاهی اوقات ممکن است شخصی بیمه‌نامه خود را گم کرده یا ماشین صفر خریده باشد و اطلاعی از جزئیات بیمه خود نداشته باشد. در این صورت با یک استعلام ساده می‌توانید اطلاعات بیمه‌نامه خود را دریافت کنید. مهم‌ترین داده‌های موجود در بیمه‌نامه شامل موارد زیر می‌شود:

  • تاریخ سررسید
  • نام شرکت بیمه
  • میزان تخفیفات

در ادامه این مقاله از بیمه شو می‌خواهیم با نحوه استعلام بیمه خودرو به صورت آنلاین آشنا شویم.

انواع بیمه خودرو

هر خودرویی به دو بیمه‌نامه احتیاج دارد. یکی بیمه‌نامه اجباری و دیگری اختیاری است. داشتن بیمه شخص ثالث برای همه وسایل نقلیه اجباری است. اگر حادثه‌ای رخ دهد، در صورتی که به افراد ثالث خسارت وارد شود و بیمه‌گزار را مقصر بدانند، شرکت بیمه‌گر خسارت را پرداخت خواهد کرد. اما استفاده از بیمه بدنه برای خودروها اختیاری است.

اگر در حادثه‌ای به خودروی فرد خسارت وارد شود، بیمه ثالث این هزینه را پرداخت نمی‌کند. برای جبران این خسارت باید از بیمه بدنه استفاده کنید.

چگونه متوجه شویم خودروی ما بیمه دارد؟

زمانی که افراد تاریخ سررسید بیمه شخص ثالث خود را فراموش می‌کنند، این سوال برای آن‌ها به وجود می‌آید که از کجا متوجه شویم ماشین بیمه دارد یا اعتبارش تمام شده است؟

اطلاعات مربوط به تمام بیمه‌نامه‌های صادره از سوی شرکت‌های مختلف، در سامانه سنهاب بیمه مرکزی ثبت می‌شود. به همین دلیل، می‌توانید از این سامانه نیز برای استعلام اصالت بیمه‌نامه و هم برای دریافت اطلاعات مربوط به بیمه‌نامه خود استفاده کنید. برای استعلام بیمه شخص ثالث و بدنه راه‌های مختلفی وجود دارد.

استعلام بیمه خودرو از طریق سامانه سنهاب بیمه مرکزی

بیمه خودرو

بعد از اینکه فعالیت مردم و شرکت‌های خصوصی در حوزه دیجیتال زیاد شد، ارگان‌های دولتی نیز تصمیم به ارائه اینترنتی خدمات گرفتند. از این رو بیمه مرکزی ایران از سنهاب رونمایی کرد. تمامی بیمه‌نامه‌های صادره از شرکت‌های مختلف، در سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه یا همان سنهاب، ثبت می‌شود. برای همین افراد می‌توانند به روش‌های مختلفی، استعلام بیمه شخص ثالث یا بدنه خودرو را به صورت آنلاین دریافت کنند.

راه‌های دریافت استعلام بیمه خودرو در سنهاب:

  • استعلام بیمه با رمز vin
  • استعلام بیمه با کد ملی
  • استعلام بیمه با رمز یکتا

استعلام بیمه خودرو با vin چگونه است؟

استعلام بیمه ماشین با vin، یکی از ساده‌ترین روش‌های اطلاع از مانده اعتبار بیمه وسیله نقلیه است. برای این کار، بعد از ورود به سامانه استعلام بیمه ماشین در وب‌سایت بیمه مرکزی، سربرگ استعلام با کد vin را انتخاب کنید.

سپس باید کد VIN، شماره همراه و کد امنیتی را وارد کنید. با کلیک روی دکمه ارسال کد تأیید، یک رمز به شماره همراه شما ارسال خواهد شد. بعد از ورود کد دریافتی، روی دکمه استعلام کلیک کرده تا اطلاعات بیمه‌نامه را مشاهده کنید.

استعلام بیمه ماشین با کد ملی چگونه است؟

برای پیگیری زمان اتمام بیمه ماشین با کد ملی، پس از ورود به صفحه استعلام اصالت بیمه‌نامه در سایت بیمه مرکزی، گزینه استعلام با شماره بیمه‌نامه رو انتخاب کنید.

بعد از انتخاب شرکت بیمه‌گر، شماره بیمه‌نامه، کد ملی بیمه‌گزار و شخص استعلام کننده، کد امنیتی را وارد کرده و روی دکمه استعلام کلیک کنید. به این طریق متوجه خواهید شد که چقدر به تاریخ سررسید بیمه وسیله نقلیه باقی‌مانده است.

استعلام بیمه ماشین با کد یکتا بیمه‌نامه چگونه است؟

برای چک کردن وضعیت بیمه وسیله نقلیه، می‌توانید بعد از ورود به سامانه استعلام اصالت بیمه مرکزی، به سربرگ استعلام با کد یکتا مراجعه کنید. سپس باید شماره یکتا بیمه‌نامه، کد ملی بیمه‌گزار، کد ملی استعلام کننده و کد امنیتی را وارد کنید. با کلیک بر روی دکمه استعلام، می‌توانید اطلاعات بیمه‌نامه خود را مشاهده کنید.

استعلام بیمه خودرو با شماره شاسی

در گذشته استعلام بیمه ماشین از طریق شماره شاسی وجود داشت؛ اما چون روش سختی بود، این روش کنار گذاشته شد. در حال حاضر، کاربردهای شماره شاسی خودرو شامل موارد زیر می‌شود:

  • استعلام خلافی خودرو
  • پیگیری گارانتی خودرو
  • گرفتن قبض جریمه خودرو

پیگیری بیمه‌‌نامه خودرو صفر

بیمه خودرو

آیا ماشین صفر بیمه شخص ثالث دارد یا خیر؟ این سوال یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افرادی است که خودروی صفر خریداری می‌کنند. با توجه به اهمیت بیمه شخص ثالث، اتومبیل‌هایی که از طریق کارخانه‌های داخلی مثل سایپا و ایران‌خودرو تولید می‌شوند، در ابتدا توسط خود تولیدکننده بیمه می‌شوند.

پس اگر می‌خواهید از بیمه ماشین صفر مطمئن شوید، می‌توانید نسبت به استعلام بیمه سایپا یا ایران‌خودرو اقدام کنید. روش انجام این کار تفاوتی با سایر خودروها ندارد. در نتیجه برای چک کردن بیمه شخص ثالث ماشین صفر کیلومتر، به یکی از روش‌های گفته شده عمل کنید.

استعلام کارت طلایی

کارت طلایی سایپا یا ایران‌خودرو جزو بیمه‌های اتومبیل قرار نمی‌گیرند. این خدمتی است که از سوی خود شرکت‌های تولید کننده وسیله نقلیه ارائه می‌شود. خدمات ارائه شده توسط کارت طلایی، شامل مواردی مثل امداد سیار، سرویس روغن خودرو، امداد باتری، تنظیم موتور، تعویض لاستیک و… می‌شود.

این کارت خدماتی مثل سرقت، خسارت تصادف و حوادث طبیعی را تحت پوشش قرار نمی‌دهد. برای اینکه چنین خدماتی را دریافت کنید، باید نسبت به خرید بیمه بدنه اقدام کنید.

در چه مواقعی گرفتن استعلام بیمه‌نامه ضروری است؟

حالت‌های مهمی وجود دارد که استعلام بیمه ماشین در آن‌ها حائز اهمیت است. این حالت‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • زمانی که تصادفی رخ دهد و بیمه‌نامه را همراه نداشته باشید، می‌توانید از این خدمت آنلاین استفاده کنید.
  • اگر بیمه‌نامه خود را گم کرده باشید، تا زمان صدور المثنی و یا گواهی بیمه، برای آگاهی از شرایط بیمه بدنه یا ثالث خود می‌توانید به صورت آنلاین اقدام کنید.
  • اطلاع از تاریخ سررسید بیمه شخص ثالث برای جلوگیری از ثبت جریمه دیرکرد.

آشنایی با نحوه استعلام بیمه ماشین به صورت آنلاین

اگر قصد خرید بیمه شخص ثالث یا بیمه بدنه را دارید، می‌توانید به صفحات مربوطه مراجعه کنید.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با استعلام بیمه خودرو با پلاک و سایر روش‌ها آشنا کنیم. از معرفی سامانه سنهاب و نکات تکمیلی اطلاعات گرفته تا سایر مواردی که احتمالا در استعلام بیمه‌نامه نیاز می‌شود.