Skip to content
Bright prospects for the insurance industry next year

چشم‌انداز روشن صنعت بیمه در سال آینده

فهرست مطالب

چشم‌انداز روشن صنعت بیمه در سال آینده زمانی مشخص می‌شود که با بررسی گذشته و راهی که آمده‌ایم، آینده این صنعت را پیش‌بینی کنیم و پلی به سمت آینده صنعت بیمه بسازیم؛ حال عوامل متعددی می‌تواند در این مسیر پرچالش که به چالش آینده صنعت بیمه مشهور است، تاثیرگذار باشد که ما در این مطلب به برخی از آنها خواهیم پرداخت؛ اگر به این موضوع علاقه‌مندید، بیمه‌شو را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

برای اینکه متوجه شوید وضعیت حال حاضر بیمه در کشور ایران در چه شرایطی است، می‌توانید از یک نماینده بیمه پر‌س‌وجو کنید اما با این حال اگر خود، شخصاً نگاهی سریع به شرایط مردم کشورمان بیندازید، کاملاً متوجه خواهید شد که بیشتر بیمه‌های مطالبه شده به وضعیت اقتصادی آنها مرتبط است؛ به این موضوع اشاره کردیم که شرایط عمومی بیمه‌ها را در حال حاضر در کشورمان درک کنید اما واقعاً مشخص نیست در آینده این شرکت‌های بیمه‌ تا چه حد می‌توانند بیمه‌گذاران را تامین کنند.

با توجه به مسائل فوق و موضوعات مربوط به چالش آینده صنعت بیمه، لازم به ذکر است که در حالت کلی رشد و توسعه بیمه هر کشور به شرایط کلی حاکم بر اقتصاد آن سیستم بازمی‌گردد؛ گرچه خبر خوب این است که آینده این صنعت در کشور ایران، روند رو به رشدی را در پیش گرفته و با شتاب بيشتری رو در حال حرکت است اما بازهم بنا به دلایلی، این موضوع در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به نقل از مدیرکل روابط عمومی بیمه مرکزی سه صنعت بیمه، بورس و بانک به گونه‌ای به هم وابسته‌ شده‌‎اند که می‌توان گفت گسترش وسعت بیمه به این وابستگی مرتبط است.

آینده صنعت بیمه

صنعت بیمه که یکی از نهادهای اقتصادی مطرح هر مملکت به شمار می‌آید، دو بخش دارد که بخش اول آن به قسمت نظارت و قسمت دوم به قسمت اجرایی این نهاد تعلق دارد؛ این صنعت باید تضمینی برای آینده خود در نظر بگیرد تا قادر باشد در عرصه بین‌المللی جایگاهی بیابد که البته این امر به دو مورد مهم عملکرد و وظایف اصلی هـر سازمان و وجوه مدیریتی آن بستگی دارد.

با پرداختن به یک سری موارد و بررسی سال‌های گذشته تا به امروز می‌توان چشم‌انداز روشن صنعت بیمه در سال آینده را ترسیم کرد:

  • بررسی این مورد که صنعت بیمه براساس شاخصه‌های جهانی و بین‌المللی، در چه جایگاهی قرار دارد.
  • بررسی اینکه شرایط صنعت بیمه در سال‌های گذشته چگونه بوده و چه دستاوردهایی داشته است.
  • بنا به چالش آینده صنعت بیمه که در پیش‌روی آن است، فرآیندهای انجام گرفته در این صنعت مورد بررسی قرار گیرد.
  • اقدامات و عملکرد بیمه مرکزی مورد بررسی قرار گیرد.
  • روال سنتی و قدیمی شرکت‌های بیمه باید نابود گردد و جای خود را به تکنولوژی و خدمات دیجيتالی جدید بدهد.
  • باید ساختار صندوق تامین خسارات بدنی مورد بررسی و اصلاح گردد.
  • باید طرح سنجش رضایت بیمه‌گذاران در شرکت‌های بیمه، راه‌اندازی و اجرا گردد.
  • هدایت صنعت بیمه به سمت الکترونیک به جهت اینکه بتوان بر فعالیت موسسات بیمه، نظارت آنلاین و هوشمند داشت؛ این جمله بدین معناست که بیمه‌ها به محل مشتری انتقال یابد نه اینکه بیمه‌گذار به شرکت مراجعه کند؛ به بیان دیگر آينده صنعت بيمه در گرو توسعه بيمه نامه‌های الکترونیکی است.
  • باید مدیران و کارشناسان بیمه در زمینه سوالات بیمه‌ای پاسخگو باشند.
  • باید شرکت‌های بیمه در زمینه ترویج محصولات نوین خود فعال باشند.
  • بررسی میزان نیاز سرمايه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات در صنعت بیمه مهم تلقی می‌شود؛ به نقل از مدیركل فناوری اطلاعات و ارتباطات بيمه مركزی، سرمايه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات در صنعت بیمه تحت عنوان هزينه به شمار نمی‌‎آید زیرا تا رسیدن به سطح منطقی و مطلوب این امر فاصله زیادی را در پیش داریم.
  • باید حداقل سرمایه شرکت‌های بیمه افزایش یابد.
  • باید طرح‌های جدید بر اساس نیاز‌های مشتریان طراحی گردد.
  • باید زمینه ارتقای سطح اعتماد مردم و عموم را نسبت به صنعت بیمه کشور فراهم آورد.
  • باید اهداف آیند صنعت بیمه مشخص گردد.

مهمترین شاخصه‌‍‌ بررسی وضعیت بیمه

یکی از مهم‌ترین شاخصه‌‍‌های مورد بررسی چشم‌انداز روشن صنعت بیمه در سال آینده در کشورهای مختلف همچون کشور ایران، بررسی و محاسبه ضـریب نفوذ بیمه در آن کشور است؛ نسبت حق بیمه تولیدی به تولید ناخالص ملی را ضـریب نفوذ بیمه کشور می‌نامند.

پنج کارگروه تخصصی که باعث ایجاد طرح تحول در صنعت بیمه می‌شوند

  1. گروه‌های فعال در زمینه فناوری اطلاعات و تعاملات جهانی و بین‌المللی
  2. گروه‌های فعال در زمینه امور حقوقی که با بیمه نیز تعامل دارند.
  3. شبکه فروش و بازاریابی صنعت بیمه
  4. بخش آموزشی و تعامل با خانواده‌ها
  5. بخش مربوط به انواع بیمه‌ها به‌خصوص بیمه عمر

نتیجه‌گیری

همانطور که در مطالب فوق نیز ذکر شد، بیمه جمهوری اسلامی ایران روند به رشد را در پیش گرفته است و این روند حاصل همت و تلاش کارشناسان و مدیران است؛ این افراد همچنان در تلاشند که ضریب نفوذ بیمه به‌خصوی بیمه‌های عمر را با سایر کشورهای گسترش یافته، کاهش دهند و مولفه‌های کاربردی را در راستای افزایش رفاه مردم بیمه‌گذار، در نظر بگیرند.