×  

کدام خدمات دندانپزشکی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد؟

جالب است بدانید هزینه‌های دندانپزشکی ۲۰ درصد از کل هزینه‌های خدمات درمان در کشور را شامل می‌شود که بعد از هزینه‌های مرتبط با بستری، بالاترین هزینه‌‎ی درمان محسوب می‌شود. خدمات دندانپزشکی تحت پوشش بیمه‌های پایه بسیار محدود هستند و همین موضوع باعث شده است بسیاری از افراد به خرید بیمه‌های تکمیلی روی بیاورند.

در ادامه‌ی این مقاله از بیمه شو به خدمات دندانپزشکی تحت پوشش بیمه می‌پردازیم.

بیمه‌ی دندانپزشکی چیست؟

اکثرا بیمه‌ی دندانپزشکی به صورت مستقل وجود ندارد و اغلب در قالب پوشش‌ بیمه‌ی درمان تکمیلی قرار می‌گیرد. در این پوشش‌ عیب‌ها و مشکلات متفاوت دندان وجود دارد که برای هر فرد می‌تواند بار‌ها در طول زندگی اتفاق بیفتد. هزینه‌های دندانپزشکی بسیار سنگین است و افراد زیادی به دنبال پیدا کردن بهترین بیمه‌ی تکمیلی برای خدمات دندانپزشکی هستند.

به دلیل این‎که افراد به دلایل متفاوت و متعدد به دندانپزشک نیاز پیدا می‌کنند، شرکت‌های بیمه برای خدمات دندانپزشکی طرح‌های تکمیلی مناسبی ارائه می‌دهند. در اکثر شرکت‌ها در قسمت بیمه‌های تکمیلی و خانوادگی می‌توان بیمه‌ی دندانپزشکی را انتخاب کرد.

خدمات دندانپزشکی تحت پوشش بیمه‌ پایه

بیمه‌های درمانی پایه نظیر بیمه تامین اجتماعی، سلامت و نیروهای مسلح اکثر افراد را تحت پوشش خود قرار می‌دهند. آن‌ها بخشی از خدمات پایه‌ی دندانپزشکی را با دریافت تعرفه‌های پایین یا به‌صورت رایگان ارائه می‌دهند.

این خدمات بسیار اندک است و به بعضی از خدمات سطحی در دندانپزشکی‌ مانند دندان کشیدن، پرکردن معمولی و جرم‌گیری محدود می‌شود. در این مراکز به دلیل ازدحام جمعیت  انجام خدمات زمان‌بر است و گاهی نمی‌توان تا رسیدن نوبت صبر کرد. در نهایت شخص بیمه‌شده بیشتر هزینه‌های دندانپزشکی را خودش پرداخت می‌کند.

خدمات دندانپزشکی در بیمه تکمیلی تامین اجتماعی

پوشش‌های مشخص شده در بیمه‌ی تکمیلی دندانپزشکی برای تامین اجتماعی شامل موارد زیر است:

  • ویزیت بیمار
  • کشیدن دندان خلفی، دندان قدامی و دندان عقل
  • جراحی دندان نهفته در نسج نرم یا نهفته در نسج سخت
  • ترمیم دندان‌
  • جرم‎گیری زیر لثه و بالای لثه
  • بروساژ کردن هر فک
  • رادیوگرافی تک‌ دندان
  • پرکردن تک سطحی

بیمه‌ی دندانپزشکی در بیمه‌ی تکمیلی

 این بیمه از پوشش‌های بیمه‌ی‌ تکمیلی است و هزینه‌های بالای دندانپزشکی را در ازای دریافت حق بیمه جبران می‌کند. در بیمه تکمیلی خدمات دندانپزشکی اغلب به دو صورت زیر انجام می‌شود:

  1. در این نوع شرکت‌های بیمه برای ارائه‌ی خدمات دندانپزشکی با برخی از مراکز دندانپزشکی قرارداد دارند و متقاضی می‌تواند برای دریافت خدمات مورد نیاز خود به این مراکز مراجعه کند. در این روش و در صورتی که هزینه‌‌های دندانپزشکی بیمار از تعهدات شرکت بیمه بیش‌تر باشد، پرداخت تفاوت هزینه بر عهده‌ی شخص است.
  2. در این نوع فرد متقاضی می‌تواند به مطب دندانپزشکی یا کلینیک دلخواه مراجعه و از خدمات دندانپزشکی استفاده کند. بعد از مراجعه به آن مکان، با ارائه‌ی اسناد و مدارک مربوط به معالجات انجام‌شده به شرکت بیمه هزینه‌های پرداخت‌ شده را دریافت خواهد کرد. البته گاهی اوقات برای دریافت هزینه از شرکت بیمه نیاز به تأیید پزشک معتمد آن شرکت بیمه است.

پوشش خدمات دندانپزشکی بیمه تکمیلی چقدر است؟

میزان پوشش خدمات دندانپزشکی در شرکت‌های مختلف متفاوت است و با خرید بیمه‌ی تکمیلی تا حد معینی‌ از خدمات دندانپزشکی قابل استفاده است. این بیمه مانند بیمه‌ی دندانپزشکی از بیمه‌ی تامین اجتماعی خدماتی مانند زیبایی فک، دندان و ایمپلنت را تحت پوشش قرار نمی‌دهد.

بیمه دندانپزشکی ایران

بیمه‌ی دندانپزشکی ایران یکی از بیمه‌گزاران بخش سلامت است. بیمه‌ی ایران دارای خدمات تکمیلی دندانپزشکی است که از جمله این خدمات می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • ترمیم‌های آمالگام
  • ترمیم‌های کامپوزیت
  • جراحی فک و صورت
  • خدمات اطفال
  • پروتز دندانی
  • جراحی لثه
  • خدمات مربوط به ریشه‌ی دندان
  • ارتودنسی

البته بیمه‌ی ایران خدمات تکمیلی دندانپزشکی را برای شرکت‌های زیر ۲۰۰ نفر ارائه نمی‌دهد.

همچنین این بیمه در قرارداد‌های عمومی خدمات تخصصی نظیر ایمپلنت و یا ارتودنسی را پوشش نمی‌دهد و در قرارداد‌های خاص نیاز به تایید پزشک موثق است. در صورتی که ترمیم دندان بیش از یک‌بار در سال انجام شود، این احتمال وجود دارد که درخواست معاینه از سوی پزشک معتمد بیمه صورت بگیرد و در صورت عدم مراجعه، پرداخت‌های ثانویه انجام نمی‌گیرد. سقف تعهدات بیمه‌ی دندانپزشکی ایران بسته به نوع قراردادی است که با شرکت یا سازمان مورد نظر تنظیم شده است.

بیمه تکمیلی مناسب برای دندانپزشکی چه ویژگی‌هایی دارد؟

بیمه‌ای که انتخاب می‌کنید لازم است طیف وسیعی از خدمات را ارائه دهد و سقف تعهدات بالایی داشته باشد. توجه داشته باشید که برخی از بیمه‌ها مراکز طرف قرارداد محدود دارند و بیماران نمی‌توانند خدمات مناسبی دریافت کنند.

توجه به مراکز طرف قرارداد بیمه‌ی دندانپزشکی نکته‌ی مهم دیگری است که باید برای پیدا کردن بهترین بیمه‌ی تکمیلی دندانپزشکی مد نظر قرار داد.

بهترین بیمه‌ی تکمیلی انفرادی دندانپزشکی هم باید شرایط ذکرشده را داشته باشد. این نوع بیمه‌ها محدود به یک نفر است و به این صورت نیست که یکی از اعضای خانواده بتواند در صورت لزوم از سقف دیگر اعضا استفاده کند.

کلام آخر

بیمه‌ی دندانپزشکی از مهم‌ترین بیمه‌هایی است که افراد جامعه همیشه به آن نیاز دارند. بهداشت دهان و دندان مسئله‌ی حائز اهمیتی است و بر زیبایی چهره‌ی افراد تاثیر مستقیم می‌گذارد. مشکلات دندان ریشه‌ی بسیاری از مسائل گوارشی هستند و به همین دلیل نمی‌توانیم نسبت به دندان‌های‌مان بی‌تفاوت باشیم.

امروزه بیمه‌های تکمیلی خدمات دندانپزشکی ارائه می‌دهند، اما لازم است قبل از انتخاب بیمه‌گزار مناسب از شرایط و ضوابط قراردادها آگاه شوید.