×  
کروکی تصادف

کروکی تصادف و نحوه اعتراض به آن

تصادف کردن اگر چه که ناخوشایند است اما به هر حال برای حرفه‌ای‌ترین راننده‌ها هم ممکن است پیش بیاید. مهم‌ترین نکته در تصادف‌هایی که فقط منجر به خسارت مالی شده‌اند، حفظ آرامش و خونسردی‌ست. چرا که آرامش داشتن به شما کمک می‌کند تا مراحل بعدی مربوط به تشخیص مقصر، برآورد خسارت و کشیدن کروکی تصادف را بتوانید به درستی مدیریت کنید. در هنگام وقوع تصادف به‌خاطر داشته باشید که چه مقصر حادثه باشید و چه نباشید، بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث قرار است از شما در برابر خسارت‌های وارده حمایت کند. بنابراین بهتر است تمرکزتان را روی ثبت و جمع‌آوری مدارکی بگذارید که شرکت بیمه برای پرداخت خسارت به آنها نیاز خواهد داشت. یکی از مهم‌ترین مدارکی که باید به بیمه‌گر ارائه دهید، کروکی تصادف است که باید توسط پلیس راهور کشیده بود.

در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ بیمه‌شو با کروکی تصادف و انواع آن آشنا می‌شنوید و با هم بررسی می‌کنیم در چه شرایطی نیازی به کشیدن کروکی برای دریافت خسارت از محل بیمه شخص ثالث نیست. همچنین می‌خوانید که اگر با پلیس راهور هم‌نظر نبودید، چطور می‌توانید اعتراض به کروکی تصادف را ثبت و پیگیری کنید.

کروکی تصادف چیست؟

کروکی یک واژه‌ی فرانسوی‌ست که به نقشه‌های ساده‌ای اشاره می‌کند که در آن با استفاده از خطوط صاف و مورب، آدرس و مسیر دسترسی به نقطه‌ای معین را روی کاغذ می‌کشند. بنابراین با نگاه کردن به کروکی، به‌راحتی می‌توانید آدرس موردنظرتان را پیدا کنید. کروکی تصادف هم قرار است چنین چیزی باشد. یعنی یک گزارش یا یک طرح ترسیم‌شده که شرکت بیمه با نگاه کردن به آن هم از علت تصادف مطمئن می‌شود و هم مقصر حادثه را شناسایی می‌کند. کروکی تصادف به شرکت بیمه و مراجع قانونی کمک می‌کند تا درک بهتری از علت وقوع تصادف و صحنه‌ی حادثه داشته باشند؛ بدون آن‌که لازم باشد فقط به صحبت‌های طرفین حادثه توجه کنند. در کروکی تصادف اطلاعاتی مانند صحنه‌ی حادثه، مکان و زمان دقیق وقوع حادثه، طرفین درگیر در تصادف و جزئیات آن درج می‌شود.

اما کشیدن کروکی تصادف برعهده‌ی مامور پلیس راهور است و شرکت بیمه نیز فقط نظر کارشناسی او را قبول می‌کند. بنابراین در هنگام وقوع تصادف، به‌خصوص تصادف‌هایی که با خسارت جانی و خسارت‌های سنگین مالی همراه است؛ برای دریافت خسارت از محل بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه به کروکی نیاز خواهید داشت. کروکی تصادف در دو نوع صادر می‌شود که در ادامه بررسی‌شان می‌کنیم.

چه زمانی کروکی کشیدن لازم است؟

کشیدن کروکی

در شرایط زیر به کروکی تصادف نیاز خواهید داشت:

  • در مواقعی که مدارک یکی از طرفین حادثه ناقص باشد. (کارت خودرو، گواهینامه، برگه معاینه فنی، بیمه‌نامه شخص ثالث)
  • زمانی که حادثه منجر به آسیب بدنی یا جرح و فوت شده باشد.
  • اگر یکی از طرفین یا هر دوی آنها راکب موتورسیکلت باشند به کروکی نیاز است.
  • در مواقعی که یکی از طرفین حادثه، راننده‌ی وسیله‌ی نقلیه‌ای سنگین است.
  • اگر یکی از طرفین حادثه، وسیله‌ی نقلیه‌ی نظامی باشد.
  • اگر تصادف در چند مرحله اتفاق افتاده باشد. مثلا وسیله‌ی نقلیه بعد از برخورد با جدول به سمتی دیگر پرتاب شود و با ماشین دیگری تصادف کند.
  • در مواقعی که تصادف با شیء ثابت مانند جدول یا تیر چراغ برق اتفاق افتاده باشد.
  • در صورت پیوسته بودن بیمه‌نامه یکی از طرفین با سال قبل.
  • اگر مبلغ خسارت مالی وارد شده بیشتر از سقف تعهدات بیمه‌گر برای پرداخت بدون کروکی باشد. (این مبلغ در سال ۱۴۰۱ برابر با بیست میلیون تومان اعلام شده است. یعنی برابر با دو و نیم درصد سقف تعهدات جانی بیمه شخص ثالث.)
  • اگر حداقل بیست روز از زمان صدور بیمه‌نامه‌ی طرفین تصادف گذشته باشد.

انواع کروکی تصادف

انواع-کروکی-تصادف

کروکی سازشی

همان‌طور که از نام آن پیداست، کروکی سازشی به صورت کلی برای مواقعی‌ست دو طرف حادثه نسبت به یکدیگر اعتراض و شکایتی ندارند و مقصر حادثه نیز تقصیر خودش را پذیرفته است. کروکی سازشی در یک صفحه تنظیم می‌شود و در آن اطلاعات مربوط به طرفین حادثه و همچنین شرح خود حادثه توسط مامور پلیس نوشته می‌شود.

برای بررسی دقیق‌تر، کروکی سازشی در وضعیتی صادر می‌شود که تمام شرایط زیر مهیا باشد:

  • خسارت واقع شده در سقف تعهدات بیمه‌گر شخص ثالث است. مثلا اگر سقف تعهدات مالی شخص ثالث برابر با دویست میلیون تومان باشد، خسارت وارده کمتر از دویست میلیون تومان ارزیابی شده باشد.
  • حادثه فقط به خسارت مالی منجر شده باشد. اگر تصادف به فوت و جرح بینجامد، نمی‌توان به کروکی سازشی اکتفا کرد.
  • طرفین حادثه باید مدارک ماشین، برگه‌ی بیمه‌نامه شخص ثالث و همچنین گواهینامه‌شان را همراه‌شان داشته باشند.
  • طرفین حادثه اعتراضی نسبت به تشخیص پلیس راهور مبنی بر مقصر و علت وقوع حادثه نداشته باشند.

در چنین شرایطی، فرد زیان‌دیده با داشتن کروکی سازشی می‌تواند به شعبه‌ی شرکت بیمه‌ی راننده‌ی مقصر مراجعه کند و خسارتش را دریافت کند.

کروکی غیرسازشی

به کروکی غیرسازشی، کروکی مرجع قضایی هم می‌گویند. مهم‌ترین کاربرد کروکی غیرسازشی در تصادف‌هایی‌ست که با حادثه‌ی جانی همراه بوده‌اند. به این ترتیب نه‌تنها شرکت بیمه که مراجع قضایی هم برای پیگیری شکایت و بررسی حقوقی و کیفری به آن نیاز دارند. شرکت بیمه نیز بعد از طی مراحل قضایی و صدور رای دادگاه، برای پرداخت یا عدم پرداخت خسارت اقدام خواهد کرد. کروکی غیرسازشی در دو یا چند برگه صادر می‌شود. برگه‌ی اول آن مشابه با کروکی سازشی‌ست اما در برگه‌های بعدی شرح دقیق حادثه و شکل‌های مربوط به صحنه‌ی تصادف را به دقت درج می‌کند. همچنین علت اصلی تصادف نیز به صورت مشخص عنوان خواهد شد.

در شرایط زیر به کروکی غیرسازشی نیاز خواهیم داشت:

  • عدم توافق طرفین حادثه در مورد تشخیص مقصر
  • مخالفت با نظر پلیس راهور
  • کامل نبودن مدارک ماشین (گواهینامه، کارت خودرو، بیمه شخص ثالث، برگه معاینه‌فنی) و گواهینامه‌ی راننده
  • وقوع خسارت‌هایی‌ که از سقف تعهدات بیمه‌گر بالاتر است
  • وقوع حوادثی که به جرح و فوت و آسیب‌های بدنی منجر شده باشد

دریافت خسارت از بیمه شخص ثالث بدون کروکی تصادف

دریافت خسارت از بیمه

در شرایط خاصی ممکن است نیازی به رسم کروکی نداشته باشید و شرکت بیمه بدون کروکی هم خسارت وارد شده را جبران کند. هر چند آیین‌نامه و مقررات هر کدام از شرکت‌های بیمه است که نیاز یا عدم نیاز به کروکی را مشخص می‌کند اما به صورت کلی در شرایط زیر به کشیدن کروکی نیاز نخواهد بود.

اگر تصادف فقط به خسارت مالی منجر شده باشد و آن خسارت کمتر از میزان مشخصی باشد، نیازی به کشیدن کروکی نیست. این مبلغ تحت عنوان سقف خسارت بدون کروکی کشیدن مشخص می‌شود. مثلا شرکت بیمه ممکن است خسارت‌های مالی زیر بیست میلیون تومان را بدون نیاز کروکی هم پرداخت کند. برای آگاهی از این مبلغ، باید سراغ شرکت بیمه‌تان بروید تا از نرخ سقف خسارت بدون کروکی مطمئن شوید.

اعتراض به کروکی تصادف

اگر به کروکی تصادف اعتراض دارید، می‌توانید شکایت و اعتراض‌تان را ثبت کنید تا به آن رسیدگی شود. ثبت اعتراض به کروکی باید در دادگاه و مراجع قضایی صورت بگیرد و به این ترتیب تمام اطلاعات و همچنین برگه‌ی کروکی را باید در شکایت‌تان درج کنید. با ثبت شکایت، پرونده‌ی شما دوباره توسط کارشناس بررسی می‌شود و اگر لازم باشد، درخواست صدور مجدد کروکی صادر می‌شود. در پایان نیز رای نهایی با در نظر گرفتن کروکی مجدد و بازبینی کارشناس‌ها صادر خواهد شد.

مدارک لازم برای دریافت خسارت شخص ثالث با کروکی سازشی

دریافت خسارت شخص ثالث
  • حضور راننده‌ی زیان‎دیده همراه با وسیله‌ی نقلیه‌اش در شعبه‌ی بیمه
  • ارائه‌ی اصل برگه‌ی کروکی سازشی که توسط پلیس راهور امضا و تائید شده باشد.
  • ارائه‌ی اصل و رونوشت گواهینامه‌ی راننده‌ی زیان‌دیده.
  • ارائه‌ی اصل و رونوشت کارت ملی راننده‌ی زیان‌دیده.
  • ارائه‌ی اصل و رونوشت بیمه‌نامه شخص ثالث راننده‌ی زیان‌دیده.
  • ارائه‌ی اصل و رونوشت کارت خودروی راننده‌ی زیان‌دیده.
  • ارائه‌ی رونوشت گواهینامه و کارت مشخصات و بیمه‌نامه خودروی مقصر حادثه.

 مدارک لازم برای تشکیل پرونده با کروکی غیرسازشی

  • اصل یا کپی برابر اصل کروکی غیرسازشی تصادف و یا گزارش کارشناس رسمی دادگستری که توسط مرجع قضایی تائید شده باشد.
  • کپی برابر اصل مدارک راننده‌ی مقصر (گواهینامه، کارت خودرو، کارت ملی)
  • اصل و کپی مدارک راننده‌ی زیان‌دیده (گواهینامه، کارت خودرو، کارت ملی و بیمه‌نامه ثالث).

در مطلبی که خواندید با کروکی تصادف و انواع آن آشنا شدید. همچنین از امکان اعتراض به کروکی گفتیم و این‌که در شرایطی خاص بدون داشتن کروکی هم می‌توانید از بیمه‌گر شخص ثالث، خسارت دریافت کنید. همان‌طور که می‌دانید خرید بیمه شخص ثالث برای تمام دارندگان وسایل نقلیه اجباری‌ست. داشتن این بیمه‌نامه، رانندگی کردن را با حسی از آرامش و دلگرمی همراه می‌کند. چرا که می‌دانید در صورت وقوع تصادف، شرکت بیمه از شما حمایت خواهد کرد. بنابراین در زمان وقوع حادثه، کشیدن کروکی تصادف را فراموش نکنید. چرا که کروکی یکی از مهم‌ترین مدارکی‌ست که جبران خسارت از طرف شرکت بیمه را ممکن می‌سازد.