×  
بیمه-های-اجباری-ساختمان

پنج بیمه اجباری برای مدیر ساختمان

اگر در آپارتمان سکونت دارید، به‌خوبی با مفهوم شارژ ساختمان آشنایید. همان مبلغی که هرماه توسط هر کدام از واحدها به مدیر ساختمان پرداخت می‌شود تا به کمک آن، هزینه‌های جاری آپارتمان مانند نظافت، سرایداری، قبض‌ها و تعمیر آسانسور پرداخت شود.

البته در کنار تمام این هزینه‌ها، از شارژ ساختمان باید برای یک مورد مهم دیگر نیز استفاده شود؛ آن مورد هم چیزی نیست غیر از خرید و تمدید بیمه‌نامه‌های ضروری برای آپارتمان.

در واقع، یکی از وظایف مدیر ساختمان آن است که از آپارتمان به بهترین شکل ممکن مراقبت کند و در کنار رسیدگی به مشکلات فعلی، از وقوع مشکلات احتمالی نیز جلوگیری کند. خرید پوشش‌های بیمه‌ای یکی از بهترین‌ راه‌حل‌های ممکن برای جلوگیری از خسارت‌های آینده است.

به‌خصوص وقتی پای چندین خانواده و واحد مسکونی در میان باشد. به همین بهانه، در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ بیمه‌شو سراغ معرفی پنج بیمه اجباری برای مدیر ساختمان می‌رویم که تضمین‌کننده‌ی سلامت افراد و ایمنی ساختمان است. برای آشنایی بیشتر با این بیمه‌نامه‌های ضروری و مهم با ما و بلاگ بیمه‌شو همراه باشید.

خرید کدام بیمه نامه ها برای ساختمان اجباری است؟

در حالت کلی، پنج بیمه‌نامه‌ی اجباری برای ساختمان وجود دارد که فارغ از نوع کاربری ساختمان، خرید آن برای جبران خسارت‌های مالی و جانی لازم است. این بیمه‌نامه‌ها عبارت‌اند از بیمه‌ی آتش‌سوزی، بیمه‌ی حوادث آسانسور، بیمه‌ی حوادث داخل ساختمان، بیمه‌ی حوادث مربوط به سرایداری، نگهبان یا کارگار ساختمانی و بیمه‌ی سرایت آتش به مکان‌های دیگر. حتی با خواندن نام این بیمه‌نامه‌ها هم می‌توان متوجه اهمیت‌ و ضرورت‌شان برای هر بنا و ساختمانی شد.

البته یک نکته‌ی مهم دیگر را هم باید یادآوری کنیم. تا دو سال پیش از نظر قانونی، خرید هیچ‌کدام از این بیمه‌نامه‌ها اجباری نبود. اما از ابتدای فروردین ۱۴۰۰، خرید بیمه آتش‌سوزی برای تمام منازل مسکونی اجباری شده است. البته بیمه‌نامه‌ی آتش‌سوزی فقط خطر آتش و انفجار را پوشش نمی‌دهد، بلکه با ارائه‌ی لیست کاملی از پوشش‌ها در قالب پوشش‌های اصلی و فرعی؛ خسارت‌های ناشی از حوادثی مانند زلزله، سرقت، طوفان، سیل و… را هم جبران می‌کند.

بیمه آتش سوزی برای ساختمان

بیمه-آتش-سوزی-ساختمان

اولین بیمه‌نامه‌ای که در لیست پنج بیمه‌ اجباری برای مدیر ساختمان قرار می‌گیرد، بیمه‌نامه آتش‌سوزی ا‌ست. به‌هرحال حادثه هیچ‌گاه خبر نمی‌کند و با خرید بیمه‌نامه‌ی آتش‌سوزی نه‌فقط دربرابر خطر آتش‌سوزی، بلکه دربرابر لیست متنوعی از خطرها و ریسک‌های احتمالی تحت‌حمایت شرکت بیمه قرار می‌گیرید.

اما حتی اگر این بیمه‌نامه فقط خطر آتش و انفجار را تحت‌پوشش قرار می‌داد؛ باز هم ارزش خرید داشت. چرا که آتش و انفجار می‌تواند در یک لحظه همه‌چیز را نابود کند و خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به ساختمان وارد کند. بنابراین، اولین بیمه‌نامه‌ای که مالک یا مدیر ساختمان باید وظیفه‌ی خرید و تمدید به‌موقع آن را برعهده بگیرد، بیمه‌نامه آتش‌سوزی‌ست.

در کنار خطرهای اصلی، یعنی آتش‌سوزی، صاعقه و انفجار، با پرداخت حق‌بیمه‌ی بیشتر می‌توانید خطرهای فرعی مانند زلزله، سیل، طوفان و سرقت را هم به بیمه‌نامه‌تان اضافه کنید. با خرید پوشش‌های اضافی آتش‌سوزی، دیگر نگرانی و اضطرابی بابت خسارت ناشی از حوادث پیش‌بینی‌نشده نخواهید داشت.

خرید بیمه حوادث آسانسور

خرید-بیمه-حوادث-آسانسور

تمام آپارتمان‌ها، برج‌ها و ساختمان‌های اداری و تجاری به آسانسور نیاز دارند که در طول روز، مدام از آن استفاده می‌شود. بنابراین این وسیله‌ی پرکاربرد همیشه در معرض خرابی و استهلاک است. تعمیر و سرویس به‌موقع یکی از روش‌های جلوگیری از وقوع حادثه است؛

اما با این‌وجود هر آسانسوری به بیمه‌نامه نیاز دارد. اگر دقت کرده‌ باشید، تاریخ آخرین تعمیر و سرویس کلی آسانسور و مدت اعتبار بیمه‌نامه‌ی آن همیشه روی پلاک فلزی کوچکی داخل کابین نصب می‌شود تا برای همه قابل‌رویت باشد. اما چه خطرهایی آسانسور را تهدید می‌کند؟

گیر کردن کابین و ایست میان طبقات، پاره شدن فنر و حتی سقوط کابین، از ریسک‌های مهمی‌ست که جان و مال افراد را تهدید می‌کند. پس در کنار رعایت تمام نکات ایمنی و تعمیر و سرویس به‌موقع آسانسور، مدیر یا مالک ساختمان وظیفه دارد تا برای خرید بیمه حوادث آسانسور نیز اقدام کند.

بیشتر شرکت‌های بیمه پوشش‌های مربوط به پرداخت غرامت نقص‌عضو یا دیه‌ی فوت ناشی از حوادث آسانسور را ارائه می‌دهند. همچنین به کمک این بیمه‌نامه می‌توانید خسارت‌ مالی ناشی از خرابی آسانسور را هم از شرکت بیمه دریافت کنید.

بیمه حوادث داخل ساختمان

بیمه-حوادث-داخل-ساختمان

بیمه حوادث داخل ساختمان را ممکن است با نام بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارگران ساختمانی بشناسید. این بیمه‌نامه برای جبران خسارت ناشی از حوادثی‌ست که از زمان شروع ساخت تا اتمام کار و بعد از آن ممکن است اتفاق بیفتد. درواقع با خرید این بیمه‌نامه، مسئولیت کارفرما دربرابر کارگران، ساکنین و اشخاص ثالث به شرکت بیمه منتقل می‌شود.

یعنی اگر اجزای ساختمان به‌صورت استاندارد و طبق اصول مهندسی ساخته شود، امنیت تامین شده باشد، و کارفرما به تمام وظایفش در راستای ایجاد یک محیط کار سالم و ایمن عمل کرده باشد؛

درصورتی که در محدوده‌ی ساختمان حادثه‌ای رخ دهد و به کارگران، ساکنان یا اشخاص ثالث آسیب و جراحت وارد شود، شرکت بیمه خسارت ایجاد شده را جبران خواهد کرد. پس جبران حوادثی مانند جدا شدن سنگ از نمای ساختمان و آسیب دیدن مال و جان اشخاص از محل این بیمه‌نامه امکان‌پذیر خواهد بود.

بیمه حوادث مربوط به سرایدار، نگهبان و کارگران ساختمانی

مدیر یا مالک، برای هر فردی که در ساختمان مشغول به کار است نقش کارفرما را ایفا می‌کند. چرا که سرایدار، نگهبان و کارگر ساختمان، تحت‌‌فرمان مدیر یا مالک ساختمان فعالیت می‌کنند و طبق قانون، اگر در حین کار اتفاقی برای کارگر رخ دهد، مسئولیت جبران آن با کارفرما خواهد بود.

پس یکی از بیمه‌نامه‌های ضروری برای هر ساختمانی، بیمه‌نامه‌ای است که بتواند پوشش‌های حوادث مربوط به سرایدار، نگهبان و کارگران ساختمانی را ارائه دهد و با پرداخت هزینه‌های درمانی، غرامت نقص‌عضو و دیه‌ی فوت از حقوق کارگر حمایت کند.

این نکته‌ی مهم را به‌خاطر داشته باشید که اگر فقط مدیریت ساختمان را برعهده داشته باشید ولی مالک آن نباشید؛ باز هم از نظر قانون نماینده‌ی مالک محسوب می‌شوید و درصورت وقوع حادثه‌ی جانی، مسئولیت پرداخت غرامت با شما خواهد بود.

بیمه سرایت آتش به مکان های دیگر

بیمه-سرایت-آتش-به-مکان-های-دیگر

شعله‌های آتش به راحتی زبانه می‌کشند و به پیش می‌روند و خسارت به بار می‌آورند. بنابراین همیشه این احتمال وجود دارد که آتش‌سوزی یا انفجار به ساختمان‌ها و خانه‌های اطراف هم سرایت کند و به جان و مال همسایه‌ها و کسبه‌ی اطراف هم خسارت وارد کند.

در حالت کلی، بیمه‌نامه‌ی آتش‌سوزی فقط مسئولیت جبران خسارت‌هایی را برعهده دارد که براثر خطرهای تحت‌پوشش، بر ساختمان و اثاثیه‌ی داخل یک واحد مسکونی یا یک ملک مشخص وارد شده است. از طرف دیگر، اگر آتش از ساختمان شما به ساختمان‌های مجاور سرایت کند، مسئولیت جبران خسارت‌های وارده با مالک یا مدیر ساختمان شما خواهد بود.

راهکار بیمه‌ای برای جبران چنین خسارت‌هایی، خرید بیمه‌نامه‌ی «مسئولیت به تبع حریق» است. یعنی مسئولیتی که به واسطه‌ی سرایت آتش از ساختمان شما به مکان‌های دیگر، برعهده‌ی مدیر ساختمان شما گذاشته شده است.

از آن‌جایی که شعله‌های آتش به‌راحتی می‌توانند به آتشی غیرقابل کنترل و مهارنشدنی تبدیل شوند، بهتر است قبل از وقوع هر حادثه‌ای خرید این بیمه‌نامه را به مالک یا مدیر ساختمان‌تان پیشنهاد دهید.

در مطلبی که خواندید با پنج بیمه اجباری برای مدیر ساختمان آشنا شدید. خرید بیمه‌نامه‌هایی مانند بیمه آتش‌سوزی و بیمه حوادث نه فقط برای مدیران ساختمان که برای هر فردی ضروری و لازم است. حتی واحد مسکونی یا تجاری شما هم به بیمه آتش‌سوزی نیاز دارد.

چرا که احتمال وقوع آتش‌سوزی و حوادثی مانند سیل، زلزله، طوفان و سرقت همیشه وجود دارد و تنها راهکار موثر برای جبران خسارت‌های ناشی از این پیشامدهای ناخوشایند، خرید بیمه‌نامه است. اگر با خواندن این مطلب به فکر خرید یا تمدید بیمه‌نامه‌های ضروری برای خودتان و ساختمان‌تان افتاده‌اید، فراموش نکنید که کارشناس‌های بیمه‌شو برای راهنمایی و مشاوره در کنار شما خواهند بود.