×  

۷ روش پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه های کشور

پرداخت عوارض آزادراه‌های کشور به روش‌های گوناگون امکان‌پذیر است. بهتر است با این مطلب از مطالب بیمه‌‎شو همراه باشید تا هفت روش پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه های کشور آشنا شوید.

روش‌های پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه‌های کشور

  1. در حال حاضر در مسیرهای چهار آزادراه تهران–ساوه، تهران–قزوین، تهران–قم و قزوین–زنجان، گیت‌های دریافت عوارض به‌صورت فیزیکی وجود نداشته و عوارض به‌صورت الکترونیکی دریافت می‌شود. لازم به‌ذکر است که به‌زودی ۱۰ آزادراه دیگر از جمله آزادراه‌های تبریز- زنجان، تبریز- ارومیه، کنارگذر شمالی مشهد، مشهد- باغچه، قزوین- رشت، تهران- پردیس، سلفچگان- ساوه، قم- کاشان، کاشان- اصفهان و بندر شهید رجایی- سیرجان نیز به سامانه الکترونیکی اخذ عوارض مجهز خواهند شد. این روش از اولین روش‌های اخذ الکتریکی عوارض آزادراه‌هاست که راننده پرداخت بدون توقف را تجربه می‌کند.
Electronic payment of tolls

پرداخت الکترونیکی عوارض

نکات مهم در رابطه با پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه‌های کشور

در این سیستم، تردد خودرو توسط دوربین‌هایی که در نقاط مختلف آزادراه‌ها نصب شده است، تشخیص داده می‌شود. در این راستا پس از تشخیص و ثبت تردد، اطلاعات پلاک به سامانه مرکزی ارسال می‌گردد. نکته قابل توجهی که در استفاده از این سیستم قابل توجه است، این است که ترجیحاً ‌بهتر است پرداخت‌ها در یک مرحله انجام شود پس اگر دارای چند پلاک هستید و اینکه یک مسیر مشترک را برای عبور و مرور مورد استفاده قرار می‌دهید، در مرحله انتخاب پلاک‌های، پلاک‌های موردنظر را برگزینید و پرداخت خود را انجام دهید. لازم به‌ذکراست اگر از یک مسیر برای رفت و برگشت خود استفاده می‌کنید، می‌توانید پرداخت هر دو مسیر را یکجا انجام دهید.

  1. روش دیگر پرداخت بدون توقف و الکترونیکی که پرداخت عوارض آزادراه‌های کشور از طریق تلفن همراه با نصب نه نرم‌افزار بر روی تلفن همراه امکان‌‎پذیر است که در این زمینه می‌توان به نرم افزارهایی نظیر آپ، تاپ و اپلیکیشن‌های تاپ، کی‌پاد، دیجی‌پی و اتول‌یار اشاره کرد.
  2. همینطور وب‌سایت NSPay به آدرس اینترنتی https://www.nspay.ir/ از روش‌های عوارضی‌های الکترونیکی طراحی آن به‌هدف پرداخت عوارضی‌های الکترونیکی انجام گرفته است. در این روش تنها کافی است در ابتدا شماره موبایل ود را وارد نمایید و پس از تایید و گذر از این مرحله، کد ملی را به سایت اعدام کنید؛ حال نوبت ورود شماره پلاک و نوع خودروی شما در سامانه است؛ زمانی که مبدا و مقصد سفر را انتخاب کردید، تمام عوارضی‌هایی که در مسیر از آنها عبور خواهید کرد برای شما به نمایش درمی‌آید که برگزیدن و تایید مورد مدنظر اجازه ورود به صفحه درگاه پرداخت الکترونیک به شما داده می‌شود. لازم به‌ذکر است امکان اتصال پلاک خودرو به حساب بانکی در این سامانه نیز وجود دارد.
  3. علاوه بر روش‌ فوق،‌ می‌توانید با دریافت شناسه قبض و شناسه پرداخت از سامانه NSPay، عوارض خود را از طریق خودپردازهای بانک‌هایی از جمله ملت، انصار، سامان و شهر پرداخت کنید.
  4. روش دیگری که می‌توان بدان اشاره کرد، پرداخت عوارض آزادراه‌های کشور به طریقه کسر مستقیم این مبلغ از حساب بانکی‌ کاربر است که با هر بار تردد در آزادراه‌‌ها و البته در صورت اجازه او و به‌صورت خودکار است؛ پس از اینکه این مبلغ از حساب بانکی وی برداشت می‌گردد، به مالک خودرو اطلاع‌رسانی می‌شود؛ در حال حاضر دارنده‌های حساب در بانک‌های ملت، سپه، اقتصاد نوین، انصار، شهر، ایران زمین، دی، پست بانک و سرمایه قادر به استفاده از این روش پرداخت هستند.
  5. روش بعدی که می‌توان از آن به‌هدف پرداخت عوارض آزادراه‌های کشور از آنها بهره‌مند شد، استفاده از کد دستوری USSD #۸*۷۲۰*‌، دستگاه‌های خودپرداز‌ و کارت‌خوان‌های نصب‌شده در مجتمع‌های خدماتی و رفاهی به‌شکل پرداخت سازمانی و همینطور پرداخت بدون توقف است.
  6. نوع دیگری از پرداخت بدون توقف و سازمانی را می‌توان مراجعه به سایت aaniro به آدرس اینترنتی http://www.aaniro.com/ دانست که از طریق آن قادر هستید عوارض خودرو‌های تحت پوشش خود را مدیریت نمایید.
Electronic payment of tolls on the country's freeways

پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه های کشور

زمان پرداخت عوارض‌ الکترونیکی خودرو

بازه زمانی که می‌توانید جهت پرداخت عوارض‌ الکترونیکی اقدام کنید، از روز قابل از تردد و سه روز بعد از آن است که مبلغ پرداخت‌شده تا ده روز در هنگام تردد، قابل استفاده است.

Penalty for non-payment of tolls

جریمه عدم پرداخت عوارض

جریمه عدم پرداخت عوارض‌ الکترونیکی خودرو

گفتنی است به‌علت پرداخت نکردن عوارض آزادراهی از سوی مردم، متولیان برخی آزادراه به ناچار تصمیم به نقدی کردن عوارض گرفته‌اند و به نسبت به آن اقدام کرده‌اند که البته لازم به‌ذکر است در این راستا موضوع جریمه افرادی که عوارض را پرداختن نمی‌کنند، مطر شده است.

بهتر است بدانید در صورت عدم پرداخت عوارض آزادراه‌های کشور پس از بیست و چهار ساعت از عبور، پیامکی تحت عنوان پرداخت عوارض به صاحب پلاک ارسال می‌گردد تا وی این مبلغ را از طریق مکانیزم‌های تعریف شده، پرداخت کند. در صورتی که هفتاد و دو ساعت از زمان عبور از جایگاه اخذ عوارض بگذرد و شخص همچنان اقدامی برای پرداخت عوارض انجام ندهد، مبلغ سی هزار تومان جریمه خواهد شد.

جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی در نرخ سال ۱۳۹۹ برای خودروهای سواری، وانت، مینی‌بوس و کامیونت چهارصد هزار ریال، برای کامیون‌های دو محور و اتوبوس پنجاه هزار ریال و برای کامیون‌های سه محور، تریلی و نفتکش نهصد هزار ریال تعیین شده است.