×  
بیمه شخص ثالث در شرکت‌ های مختلف

۱۰ علت اختلاف قیمت بیمه شخص ثالث در شرکت‌ های مختلف

شاید برای شما پیش آمده باشد که هنگام استعلام قیمت بیمه شخص ثالث با نرخ‌های متفاوتی مواجه شده باشید. اختلاف قیمت بیمه شخص ثالث در شرکت‌ های مختلف دلایل بسیاری دارند.

ولی متاسفانه هزینه‌های سرسام‌آور آن این روزها خرید بیمه شخص ثالث را برای گروهی از راننده‌ها سخت کرده‌ است. همچنین باید گفت که آن‌ها از قیمت بیمه ناراضی هستند. بیمه شخص ثالث جزو بیمه‌نامه‌های اجباری به حساب می‌آید که در شرکت‌ های بیمه‌ای مختلفی آن را ارائه می‌دهند.

در این مقاله از بیمه شو می‌خواهیم با علت اختلاف قیمت بیمه شخص ثالث در شرکت‌ های مختلف آشنا شویم.

علت تفاوت قیمت بیمه شخص ثالث در شرکت‌ های مختلف

همان طور که گفته شد بیمه شخص ثالث جزو مهم‌ترین بیمه‌نامه‌هایی است که هر وسیله نقلیه‌ای زمینی باید آن را داشته باشد. همچنین در قرارداد آن ذکر شده است که بیمه‌گر در ازای دریافت حق بیمه، خسارت‌های ناشی از حوادث رانندگی به شخص ثالث را جبران خواهد کرد.

منظور از خسارت، جبران هرگونه زیان مالی و جانی تا سقف قرارداد بیمه‌نامه است. پوشش‌های بیمه شخص ثالث عبارت‌اند از:

  • جبران خسارت‌های مالی اشخاص ثالث در سوانح رانندگی
  • جبران خسارت‌های جانی از جمله نقص عضو و فوت اشخاص ثالث در سانحه‌های رانندگی

بررسی علل اختلاف قیمت بیمه شخص ثالث در شرکت‌ های مختلف

بیمه شخص ثالث جزو پرفروش‌ترین بیمه‌نامه‌ها در صنعت بیمه کشور ما محسوب می‌شود. پس شرکت‌های بسیاری برای فروش آن وجود دارند. همچنین اگر در اینترنت یا کارگزاری‌های بیمه، قیمت این بیمه‌نامه را جست و جو کنید، ممکن است گاهی با نرخ‌های متعددی روبرو شوید.

منظور از عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیمه شخص ثالث در شرکت‌ های مختلف چیست؟

عوامل زیادی برای مشخص کردن نحوه محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث نقش دارند. بعضی از این عوامل به صورت عمومی از طرف سازمان بیمه مرکزی ابلاغ خواهد شد. برخی دیگر هم به سیاست‌های داخلی و طرح‌های تبلیغاتی و فروش شرکت‌های بیمه‌گر مربوط می‌شود. ۸ عامل تاثیرگذار بر قیمت بیمه شخص ثالث به اختصار شامل موارد زیر می‌شود:

کاربری خودرو

کاربری خودرو با میزان ریسک دریافت خسارت رابطه مستقیم دارد. برای همین در بعضی کاربری‌ها مثل وسایل نقلیه عمومی مبلغ بیمه شخص ثالث را بیش‌تر تعیین می‌کنند.

اعتبار بیمه‌نامه

شرکت‌های بیمه‌ای، بیمه‌نامه ذکر شده را به صورت کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌فروشند. در صورت خرید بیمه‌نامه کوتاه‌مدت، قیمت بیمه‌نامه به صورت روزشمار و درصدی از مبلغ سالانه آن مشخص می‌شود. مقدار این درصد به سیاست‌های داخلی شرکت‌ها وابسته است.

مشخصات خودرو

مشخصات زیر در مشخص کردن مبلغ بیمه‌نامه نقش دارد:

  1. مدل خودرو
  2. نوع خودرو
  3. تعداد سیلندر
  4. سال ساخت خودرو

تخفیفات شرکت بیمه

هر شرکتی بر اساس سیاست‌های داخلی خود تخفیفاتی را لحاظ می‌کنند. اما طبق توافقی که شرکت‌های بیمه در سال ۱۳۹۵ داشته‌اند معمولا پرداخت نقدی مبلغ بیمه‌نامه شامل ۲.۵ درصد تخفیف می‌شوند.

این شرکت‌ها ممکن است در جشنواره‌های مختلف و مناسبت‌های گوناگون برای بیمه‌گزاران خود تخفیفات دیگری هم در نظر بگیرند. بعضی از آن‌ها برای تشویق مشتریان خود هنگام خرید آنلاین درصدی تخفیف بیمه شخص ثالث در نظر می‌گیرند. اگر شرکتی بخواهد علاوه بر ۲.۵ درصد به مشتریان خود تخفیف اضافه‌تری دهد باید از سازمان بیمه مرکزی مجوز دریافت کند.

جریمه دریافت خسارت

بیمه‌گزارانی که در طول اعتبار بیمه‌نامه از بیمه‌گر خسارت دریافت می‌کنند، مشمول پرداخت جریمه می‌شوند. درصد این جریمه‌ها با توجه به نوع خسارت مالی و جانی متفاوت است.

جریمه دیرکرد در بیمه شخص ثالث

بیمه‌گزارانی که در موعد مقرر برای تمدید بیمه‌نامه خود اقدام نکنند، این جریمه شامل حال آن‌ها خواهد شد. در حقیقت جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث بر اساس نوع خودرو و کاربری آن به صورت روزشمار تعیین می‌شود.

تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث

رانندگانی که در طول اعتبار قرارداد بیمه‌نامه از آن استفاده نکنند، این تخفیف شامل حال‌شان می‌شود.

حق بیمه پایه ابلاغ شده توسط بیمه مرکزی

هر ساله مبلغ پایه حق بیمه از طرف سازمان بیمه مرکزی به شرکت‌ها ابلاغ می‌شود. ملاک تعیین این نرخ، مبلغ دیه یک انسان کامل است که قوه قضاییه هر سال آن را محاسبه و به اطلاع عموم مردم می‌رساند.

در سال ۱۴۰۲، شرکت‌ها می‌توانند بیمه شخص ثالث را حداقل تا ۳۰ میلیون تومان نیز به فروش برسانند. همچنین سقف تعیین قرارداد این بیمه‌نامه حداکثر ۶۰۰ میلیون تومان است.

علت تفاوت قیمت بیمه شخص ثالث در ماشین‌های مختلف چیست؟

احتمال تصادف برای رانندگان تاکسی‌ که مدت زمان بیش‌تری را در خیابان رانندگی می‌کنند، بسیار است. پس حق بیمه خودروی آن‌ها نیز بیش‌تر می‌شود.

تعداد سیلندر، ‌سال ساخت ماشین، سابقه راننده و نداشتن خسارت در سال‌های قبلی، سقف ریالی تعهدات مالی که شرکت بیمه به شما می‌دهد و طول مدت اعتبار بیمه‌نامه از عوامل مؤثر بر قیمت بیمه شخص ثالث است.

عوامل موثر بر قیمت بیمه شخص ثالث کدام‌اند؟

قیمت بیمه شخص ثالث به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما مهم‌ترین آن‌ها دیه است. به همین علت تفاوت حق بیمه شخص ثالث مقدار چشمگیری ندارد، ولی شرکت‌های بیمه، شما را با توجه به ریسکی که برای آن‌ها دارید بیمه می‌کنند. در واقع هر چقدر احتمال تصادف کردن شما بیش‌تر باشد، حق بیمه شما هم زیاد خواهد شد.

کلام آخر

در مقاله ۱۰ علت اختلاف قیمت بیمه شخص ثالث در شرکت‌ های مختلف به نکات زیر اشاره کردیم:

  • پوشش‌های بیمه شخص ثالث شاکل جبران خسارت‌های جانی و مالی می‌شود.
  • نرخ قیمت این بیمه‌نامه‌ها در هر کارگزاری متفاوت است.
  • عوامل زیادی برای تعیین کردن نحوه محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث وجود دارد.
  • همان طور که گفته شد قیمت بیمه شخص ثالث به عوامل زیادی بستگی دارد؛ اما نکته حائز اهمیت آن مربوط به دیه است.