×  
بیمه سلامت ایرانیان

ثبت نام بیمه سلامت ایرانیان مزایا و معایب

ثبت نام بیمه سلامت ایرانیان مزایا و معایب

بیمه سلامت ایرانیان چیست؟؟

بیمه سلامت ایرانیان،که از سال ۱۳۹۳ رسماً شروع به فعالیت کرد، در ابتدا منابع مالی خود را از یارانه‌­های مردم در کشور که به تمام آنها اختصاص داده می­‌شود، تهیه می­‌کرد. به همین دلیل افراد می‌­توانستند با تحت پوشش قرار گرفتن آن، به‌صورت رایگان و بدون پرداخت هزینهه­ای اضافه از خدمات و محصولات این بیمه استفاده کنند. اما با بالاتر رفتن هزینه‌­های پزشکی و کسری بوجه‌ه­ایی که شرکت بیمه با آن روبه‌رو شد، مجبور به تغییر طرح و پولی شدن بیمه شدند. از جمله خدمات بیمه سلامت ایرانیان، می­‌توان به پوشش هزینه­‌های اورژانس، بستری شدن، جراحی‌­های خاص یا سرپایی در مرکز­های بهداشتی-درمانی، بیمارستان­‌های دولتی و خصوصی اشاره کرد. همچنین ویزیت یا مراجعه به پزشک، هزینه‌های دارو و داروخانه، آزمایشگاه­‌ها و هزینه‌­های آزمایش، رادیولوژی، ام­ آر آی، سیتی­اسکن و دیگر خدمات پاراکلینیک از دیگر موارد موجود در این بیمه هستند. افراد می‌­توانند با داشتن دفترچه بیمه سلامت از این خدمات استفاده کنند.

مزایا و معایب بیمه سلامت ایرانیان

بیمه سلامت در ابتدا کاملاً رایگان در اختیار عموم قرار می­‌گرفت. بنابراین هیچ نیازی به پرداخت هزینه جهت استفاده از خدمات نبود. اما بعدها که با ارتقای طرح رایگان خود، پوشش­‌دهی افراد را از ۵ میلیون به ۱۱ میلیون نفر افزایش دادند، این شرکت با کسری بودجه روبرو شد. به این علت که دولت بودجه خود را برای بیمه سلامت افزایش نداد، بنابراین سازمان تصمیم به تغییر در روند اجرایی مدیریت منابع، برنامه‌ریزی و طرح مورد نظر گرفت. تا اینکه در نهایت توانست تنها ۸ درصد از هزینه هایش در سال بعد کاهش دهد. از این جهت طرح رایگان از میان برداشته شد. اکنون افراد با پرداخت مبلغی در هر سال می‌­توانند از خدمات استفاده کنند. هرچند روستاییان می‌­توانند هنوز از این خدمات رایگان بهره ببرند.

از دیر مواردی که در گذشته ذکر و اجرا شده بود، دائم بودن بیمه سلامت بود جوری که مردم فقط با یکبار ثبت‌نام می­‌توانستند به‌طور همیشگی از آن استفاده کنند. اکنون که این سازمان هزینه بر شده است، افراد باید هر سال ثبت‌نام خود را همانند دیگر شرکت­‌های بیمه تمدید کنند. مقدارمبلغ پرداختی هر شخص متناسب با انتخاب طرح مورد نظر از میان مجموع طرح‌های بیمه سلامت ایرانیان است.

راهنمای ثبت نام بیمه سلامت

مزایای بیمه سلامت

(مزایای بیمه سلامت )

از مزایای بیمه سلامت ایرانیان ، به نقل از دکتر علی حسن­‌زاده می­توان به:

کارآیی و اثربخشی گردآوری منابع، امکان کنترل جدی هزینه‌ها جهت جلوگیری از انجام دادن همزمان چندکار و صرفه‌جویی به دلیل عدم نیاز به جمع‌آوری اطلاعات افراد یا گروه‌ها برای تنظیم حق بیمه و پوشش اشاره کرد.

همچنین، تعلق داشتن توانایی خرید، توانایی بالا در تنظیم خدمات سلامت و محصولات آن، پخش بار مالی در بین افراد، آزاد بودن در دسترسی به سلامتی و افزایش وحدت و اتحاد در میان افراد فقیر، سطح متوسط جامعه و طبقه توانمند از دیگر مزایای بیمه سلامت هستند.

از جمله معایب بیمه سلامت ایرانیان، می­توان به چالش­هایی چون موارد زیر اشاره کرد:

  • مورد توجه قرار ندادن اولویت‌­های افراد در پوشش بیمه سلامت
  • پرداخت وجه بیشتر جهت استفاده از خدمات کامل­‌تر و تحت پوشش قرار­گرفتن بیمه تکمیلی، به این علت که درمان بیماری­های پیشرفته تر با هزینه­‌های بالا تحت پوشش بیمه سلامت قرار­ نمی­‌گیر‌د
  • داشتن تنها جنبه درمانی بیمه فوق و نه دریافت حقوق به هنگام بازنشستگی افراد
  • اینکه این بیمه شامل تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگی افراد در زندگی آنها نمی‌­باشد، کاستی به حساب نمی­‌آید ولی به همین دلیل مردم بازهم ترجیح می­‌دهند، از بیمه‌هایی که همه جانبه و کامل هستند، استفاده کنند.
نحوه استفاده از بیمه سلامت

(نحوه استفاده از بیمه سلامت)

چگونه می­توان از بیمه سلامت ایرانیان استفاده کرد؟

  • اگر از بیمه‌­هایی چون تامین اجتماعی استفاده می‌­کنید، نمی‌­توانید برای ثبت‌نام بیمه سلامت ایرانیان درخواست دهید. ولی چنانچه از قبل ثبت‌نام نموده­‌اید و بعد از مدتی وارد حوزه کاری شده­اید که کارفرما با بیمه­‌ای چون تامین اجتماعی شما را پوشش می‌­دهد، قادر خواهید­ بود به مدت یک سال از این بیمه استفاده کنید.;
  • در صورتی که پسری با سن بالای ۱۸ سال هستید و تحت پوشش خانواده خود نیستید، می­‌توانید برای ثبت‌نام بیمه سلامت ایرانیان به عنوان سرپرست خانواده، اقدام کنید.
  • اگر تحت پوشش هیچ یک از بیمه‌­های تامین اجتماعی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، ارتش، ایران و سایر شرکت­های بخش خصوصی بیمه نیستید، می‌­توانید برای ثبت‌نام بیمه سلامت ایرانیان هم اکنون اقدام کنید.
  • خوشبختانه در خرداد سال ۹۷، سامانه ثبت نام و درخواست صدور دفترچه بیمه ایرانیان سازمان بیمه سلامت ایرانیان طراحی و راه‌اندازی شد. هم اکنون متقاتضیان می­‌توانند بدون حضور فیزیکی و مراجعه به سازمان، با خرید آنلاین بیمه درخواست خود را ثبت کنند. همچنین شما می‌توانید با مشاوران تیم بیمه شو در مورد انواع طرح­های سازمان بیمه سلامت ایرانیان یا سایر شرکت‌های به صورت آنلاین تماس حاصل فرمایید.

پرداخت وجه بیشتر جهت استفاده از خدمات کامل­‌تر و تحت پوشش قرار­گرفتن بیمه تکمیلی، به این علت که درمان بیماری­‌های پیشرفته‌تر با هزینه­‌های بالا تحت پوشش بیمه سلامت قرار­ نمی­گیرد

اینکه این بیمه شامل تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگی افراد در زندگی آنها نمی‌­باشد، کاستی به حساب نمی­‌آید ولی به همین دلیل مردم بازهم ترجیح می‌­دهند، از بیمه‌هایی که همه جانبه و کامل هستند، استفاده کنند.