×  
آموزش پرداخت خلافی خودرو

آموزش پرداخت خلافی خودرو

جریمه خودرو در سطح شهر‌ها و جاده‌ها برای رانندگانی که از قوانین راهنمایی رانندگی تخطی کرده‌اند، از سمت مامورین پلیس راهور و یا دوربین‌های نصب شده در سطح شهر‌ها و جاده‌ها ثبت و صادر می‌شود. پرداخت جریمه‌ها و عوارض خودرو یکی از دغدغه‌های رانندگان است بخصوص به‌هنگام خرید و یا فروش خودرو. اگر قصد دارید به‌صورت حضوری جریمه‌های خود را پرداخت کنید، باید هدر رفتن یک نصف روز خود را در نظر بگیرید که با توجه به مشغله کاری و کمبود وقت، تصمیم عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسد. روش‌های جایگزین دیگری به جای مراجعه حضوری وجود دارد مانند پرداخت آنلاین خلافی خودرو که از راه‌های تسویه سوابق جریمه است و از طریق سایت‌ها و اپلیکیشن‌های بسیاری امکان‌پذیر است. برای انجام این‌کار یک گوشی تلفن متصل به اینترنت و یک کارت بانکی عضو شتاب کافی است. با مراجعه با سامانه‌های پرداخت جرائم و وارد کردن اطلاعات کارت ماشین، می‌توانید از تمامی خلافی‌های خودرو خود استعلام گرفته و نسبت به پرداخت آنلاین آن از طریق همین سامانه‌ها اقدام کنید.

نحوه استعلام و پرداخت خلافی خودرو

مراجعه حضوری

برای پرداخت حضوری جریمه خودرو باید چند ساعتی ایستادن در صف انتظار را در نظر گرفته و با در دست داشتن مدارک خودرو مانند کارت ماشین یا برگ سبز خودرو و همچنین مدارک هویتی مالک خودرو به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه کرده و با پرداخت مبلغ ۱۸۰۰ تومان قبض جریمه‌های خود را دریافت کرده سپس به یکی از شعب بانک و یا دستگاه خودپرداز مراجعه کرده و اقدام به پرداخت قبض جریمه خودرو کنید. این روش از پرداخت ‌به‌ دلیل اتلاف وقت و هزینه مقرون‌به‌صرفه نیست و جهت جلوگیری از شیوع کرونا در دوران پاندمی در مناطق و ادارات عمومی، توصیه نمی‌شود؛ از این رو اگر امکان پرداخت آنلاین جریمه خودرو خود را دارین از مراجعه به دفاتر پلیس خودداری کنید.

پرداخت آنلاین خلافی خودرو

با پیشرفت تکنولوژی و رواج استفاده از اینترنت و گوشی‌های هوشمند، اغلب مردم زمان زیادی را در اینترنت صرف کرده و همین‌ علت باعث محبوبیت و بیشتر شدن فروش‎گاه‌های اینترنتی و پرداخت‌های آنلاین شده‌است. روش پرداخت آنلاین خلافی خودرو نیز یکی دیگر از امکاناتی است که از طرف پلیس راهور و تعداد زیادی از درگاه‌های پرداخت آنلاین در اختیار کاربران قرار داده شده است. با در نظر گرفتن مهلت ۶۰ روزه پرداخت جریمه راهنمایی ‌و ‌رانندگی و نداشتن وقت کافی افراد برای مراجعه حضوری و همچنین شیوع بیماری کرونا در جوامع عمومی، پرداخت اینترنتی جریمه خودرو روشی آسان و مطمئن محسوب می‌شود.

در ادامه به چند روش از راه‌های پرداخت آنلاین جریمه خودرو می‌پردازیم.

سامانه پرداخت راهور ۱۲۰

اصلی‌ترین سامانه استعلام تخلفات خودرو و پراخت الکترونیکی جرائم خودرو از طریق سایت راهور ۱۲۰ است که متعلق به پلیس راهنمایی رانندگی می‌باشد. برای استعلام خلافی خودرو کافیست وارد سامانه راهور ۱۲۰ شده، تب استعلام تخلفات خودرو را انتخاب و با وارد کردن شماره بارکد خودرو از مبلغ، تاریخ، شناسه قبض و شناسه پرداخت جریمه‌های خود مطلع شوید. همچنین برای پرداخت آنلاین خلافی خودرو می‌توانید پس از مراجعه به سامانه راهور ۱۲۰، تب پرداخت جرائم خودرو را انتخاب و با وارد کردن اطلاعات قبض اقدام به پرداخت الکترونیکی جریمه راهنمایی و رانندگی کنید.

در این سامانه تمام مراحل استعلام و پرداخت خلافی موتور سیکلت نیز مطابق مراحل پرداخت خلافی خودرو انجام می‌شود.

سامانه پرداخت قبوض غیر حضوری بانک‌ها

در تمامی سایت‌های بانک‌های خصوصی و دولتی صفحه پرداخت قبوض و جریمه خودرو وجود دارد و تمامی کاربران می‌توانند با داشتن یک کارت عابر متصل به سیستم شتاب، اقدام به پرداخت آنلاین خلافی خودرو کنند.

درگاه های پرداخت آنلاین

بسیاری از سامانه‌های معتبر دیگر که در اینترنت فعالیت دارند نیز امکان پرداخت جریمه راهنمایی‌و‌رانندگی را به سامانه خود اضافه کرده‌اند، از این رو دسترسی کاربران برای انجام امور مالی و پرداخت آنلاین قبوض و جریمه خودرو، آسان‌تر از پیش شده است. از درگاه‌های معتبر پرداخت آنلاین می‌توان به سامانه قبضینو، اپلیکیشن دیجی پی و آپ، اشاره کرد.

پرداخت اقساطی جریمه خودرو

با توجه به قانون توقیف خودرو در صورت خلافی بالای یک میلیون تومان، یکی از امکاناتی که پلیس راهور برای آسان‌تر شدن شرایط پرداخت جریمه خودرو قرار داده، امکان پرداخت جریمه راهنمایی‌و‌رانندگی به‌صورت اقساط است. چنانچه خلافی خودروی شما بالای یک میلیون تومان است و هنوز مهلت شصت روزه پرداخت جریمه خودرو تمام نشده است، می‌توانید قبل از توقیف خودرو اقدام به پرداخت چند مورد از خلافی‌های خود کرده و مبلغ جریمه خودرو را از یک میلیون تومان کاهش دهید.

در حال حاضر بیش از هزاران خودرو به‌دلیل خلافی سنگین پارکینگ‌های راهنمایی ‌و‌ رانندگی توقیف هستند. درصورتی که خودرو شما به‌دلیل خلافی بالای یک میلیون تومان توقیف شده و در پارکینگ راهنمایی‌و‌رانندگی است، برای آزاد کردن خودرو باید با در دست داشتن مدارک هویت مالک خودرو و مدارک اصلی خودرو به یکی از مراکز ترخیص خودرو که پشت قبض پارکینگ نوشته شده مراجعه کرده کرده و پس از احراز هویت و تعهد پرداخت تمام خلافی خودرو ظرف مدت یک سال به صورت اقساط ، اقدام به ترخیص خودرو خود کنید.

توصیه بیمه‌شو به رانندگانی که اغلب با بی‌توجهی یا نداشتن اطلاعات کافی در مورد قوانین رانندگی جریمه می‌شوند، این‌است که سری به لینک چگونه خلافی خودرو رو کم کنید بزنند.