×  

جایگاه زن در جامعه امروز

جایگاه زن در جامعه امروز موضوع بحث‌برانگیزی است؛ گرچه امروزه موقعیت آنان بهبود یافته است، اما هنوز هم تبعیض جنسی زیادی وجود دارد. در سراسر جهان، زنان نقش بسزایی در توسعه کشورهای خویش داشته‌اند؛ بدین‌صورت که آنها با مراقبت از خانواده‌های خود و کار در مشاغل مختلف به رشد اقتصادی کشورشان کمک کرده‌اند. آنان تحت عناوین مختلف مانند پزشک، معلم، برق‌کار، هنرمند و… مشغول به کار بوده‌اند و هستند، حتی در سمت نخست وزیر کشورها نیز فعالی داشته‌اند اما متأسفانه، هر جامعه ای به نقشی که زنان در آن ایفا می‌کنند، بها نمی‌دهد و آنان را از طرق مختلف مورد تبعیض قرار می‌دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جایگاه زن در جامعه امروز، نقش محوری زنان و اهداف آنان در جهان، با ادامه این مطلب از مطالب بیمه‌شو همراه باشید.

زنان و موقعیت آنان در جامعه امروز

زنانی که در مناصب قدرت هستند، زنانی هستند که از شغلی برخوردارند که به آنان اقتدار و نفوذ زیادی می‌بخشد و مسئولیت گسترده‌ای بردوش آنهاست اما همانطور که شاید بارها بارها به گوشتان رسیده باشد یا در تاریخ جهان مرور کرده باشید، قدرت بین دو جنس‌ها مختلف (زن و مرد) به‌طور متفاوتی توزیع نشده است؛ مواضع قدرت در بیشتر مواقع برای مردان بوده است، اما با افزایش برابری جنسیتی، زنان به‌علت سیاستگذاری و اصلاحات اجتماعی، مناصب قدرتمندتر و بیشتری را به‌دست آوردند. یک مطالعه نشان می دهد که غیبت آنها صرفاً ضرر و حق محرومیت را به‌همراه ندارد، بلکه کنار گذاشتن زنان از مناصب قدرت نیز کلیشه‌های جنسیتی تاریخی را مجددا مرور می‌کند و سرعت تساوی را عقب می‌اندازد؛ درصورتی‌که مناصب قدرت زنان می‌تواند تقریباً در هر زمینه‌ای وجود داشته باشد، از گروه‌های غیررسمی در مقیاس‌ کوچک گرفته تا مدیران عامل شرکت‌ها یا در ابعاد بزرگ‌تر یعنی رهبران مشهور ملت‌ها.

تبعیض زنان و مسئولیت‌پذیری آنها

مردان باید بدانند که نقش زنان در جامعه حیاتی است و بدون وجود یک زن، یک مرد اصلاً مرد نیست ضمن‌اینکه در اوقات سخت و ناگوار زندگی نمی‌تواند کسی را در کنار خود داشته باشد.

اخلاق مسئله‌ای است در این مورد بسیار مهم تلقی می‌شود؛ مردان تنها به‌دلیل عدم تعهد و آمادگی لازم برای پدرشدن، می‌توانند همسران خود را ترک کنند اما زنان این حق را ندارند؛ گاهی‌اوقات برای زنان پیش‌ آمده است که آمادگی مادر شدن را نداشته‌اند و شوهرشان، آنها را ترک کرده است، اما زنان در بسیاری از مواقع با مسئولیت‌پذیری بیشتری نسبت به مردان روبه‌رو بوده‌اند، درصورتی‌که با مشکلات بیشتر را نیز نسبت به مردان تجربه کرده‌اند زیرا به آنها تنها به‌عنوان یک حامل و سرپرست کودک نگاه می‌شود، نه چیزی بیشتری؛ درصورتی‌که زنان چیزی فراتر از آنچه در جامعه امروز به آنان نگاه می‌شود، هستند و همیشه برای جامعه مهم تلقی خواهند شد، زیرا آنها بانی ورود و القای احساسات به جامعه می‌باشند.

تبعیض زنان از نظر ارتقاء شغلی آنان

تبعیض زنان ممکن است از نظر ارتقاء شغلی نیز قابل توجه باشد. براساس استدلال متخصصان یک کارفرمای دارای خلقیات تبعیض‌آمیز، ترجیح می‌دهد زنان را در موقعیت‌های پایین‌تری نسبت به آنچه که مهارت آنها نشان می‌دهد، نگه دارد؛ بنابراین می‌توان گفت یافته‌ها با مسائل مرتبط با تبعیض زنان سازگار است و جایگاه زن در جامعه امروز درنظر گرفته نمی‌شود البته که این امر یک قدمت تاریخی دارد.

تبعیض زنان برخلاف محوری بودن نقش آنان

اگر از سوی دیگر نقش محوری زنان را مورد بررسی قرار دهیم، مشاهده می‌کنیم که در سطح جهانی، زنان چهل و سه درصد از نیروی کار کشاورزی در جهان را تشکیل می‌دهند که دراین‌میان در برخی از کشورها این آمار به هفتاد درصد می‌رسد؛ به عنوان مثال، در سراسر آفریقا، هشتاد درصد از تولیدات کشاورزی توسط کشاورزانی انجام می‌شود که بیشتر آنها زنان روستایی هستند. باتوجه به این نکته که پذیرفته شده است که کشاورزی می‌تواند موتور رشد در کشورهای در حال توسعه باشد و موجب کاهش فقر شود، زنان، به ویژه مادران، بیشترین نقش را در تصمیم‌گیری‌های برنامه غذایی خانواده و یا رژیم غذایی آنها دارند و معمولاً ابتکار عمل خود را در حفظ سلامت و تغذیه کودک خود با دیگران درمیان می‌گذارند.

جالب است بدانید نقش محوری زنان روستایی در دستیابی به امنیت رژیم غذایی و یا تغذیه‌ای، افزایش درآمدزایی و بهبود معیشت روستایی و رفاه عمومی، حمایت از خانوارها و اجتماعات خود بسیار پررنگ و اساسی بوده است.

همانطور که می‌دانید جایگاه زن در جامعه امروز تحت عوان سرپرست اصلی در هر کشوری از سطح جهان قابل توجه است؛ در همین راستا مطالعات بین المللی نشان داده که وقتی اقتصاد یک جامعه تغییر کرده است، زنان در راستای کمک به خانواده برای سازگاری با واقعیت‌ها و چالش‌های جدید پیشگام بوده‌اند.

نقش محوری زنان در راستای آموزش و تعلیم

جایگاه زن در جامعه امروز در امر تعلیم علم و آموزش سواد انکارناپذیر است اما تبعیض زنان همیشه این نکته را انکار کرده است. بدیهی است که آموزش مقدماتی، کلید توانایی یک کشور در توسعه و دستیابی به اهدافی چون پایداری است؛ ضمن‌اینکه تحقیقات نشان داده‌اند که آموزش می‌تواند موارد ذیل را درپی داشته باشد:

  • بهبود بهره‌وری کشاورزی
  • بهبود وضعیت دختران و زنان
  • کاهش نرخ رشد جمعیت
  • افزایش توجه محیط زیست و حفاظت ا­ز آن
  • افزایش سطح زندگی به‌طور گسترده