×  

بیمه حوادث راننده

همه ما اطلاعات کافی درباره بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه خودرو را داریم و از ضرورت خرید آن‌ها مطلع هستیم، اما آیا از فواید و اهمیت بیمه حوادث راننده نیز مطلع می‌باشید؟ براساس آمار، هر ساله تصادفات رانندگی جان بسیاری از افراد را گرفته و آسیب‌های جانی و مالی زیادی را به افراد وارد می‌نماید. بیمه شخص ثالث و بدنه بخش عمده‌ای از خسارات مالی و جانی وارده را پرداخت می‌نواید، اما تعهدی دربرابر خسارات وارد شده به راننده مقصر را ندارد. برای جبران آسیب‌های وارده به راننده بیمه‌نامه‌ای تحت عنوان بیمه حوادث راننده یا همان بیمه حادثه ویژه راننده ارائه گردیده است که درحقیقت زیرمجموعه‌ای از بیمه شخص ثالث محسوب می‌گردد.

باتوجه‌به اینکه بیمه حوادث راننده زیرمجموعه‌ای از بیمه شخص ثالث است بعضی از افراد آن را با نام بیمه شخص ثالث راننده می‌شناسند. در این مقاله از بیمه‌شو به توضیح بیشتر درباره این بیمه‌نامه پرداخته می‌شود و شما می‌توانید آن را برای خود خریداری نمایید.

دانستنی‌های بیمه حوادث راننده

بیمه حوادث راننده یکی از پوشش‌های بیمه شخص ثالث است و هنگام خرید این بیمه‌نامه به بیمه‌گذار ارائه می‌گردد و شما نیازی به خرید بیمه حوادث راننده به‌صورت جداگانه ندارید، زیرا با اجباری بودن بیمه شخص ثالث شما ملزم به خرید بیمه حادثه ویژه راننده نیز می‌باشید. با خرید بیمه حوادث راننده شرکت بیمه متعهد می‌شود که علاوه‌بر پرداخت خسارت وارده به اشخاص ثالث، آسیب‌های جانی راننده را نیز جبران نماید.

پوشش‌های بیمه حوادث راننده

پیش از سال ۹۶ قوانین بیمه شخص ثالث به‌گونه‌ای بود که بیمه حوادث راننده تنها درصورت فوت یا ازکارافتادگی راننده مقصر حادثه، خسارتی را به وی یا بازماندگانش پرداخت می‌نمود و تعهد دیگری دربرابر راننده نداشت. پس از آن قوانین بیمه شخص ثالث دچار تغییراتی گشت تا خدمات بهترین را به بیمه‌گذاران ارائه نماید. براساس قانون جدید پوشش بیمه شخص ثالث راننده شامل پرداخت غرامت فوت و نقص عضو، جبران هزینه‌های پزشکی و پرداخت دیه جراحات جزئی می‌باشد. این بدان معنی است که بیمه تمامی خسارات جانی وارده به راننده مقصر را پرداخت می‌نماید.

دریافت خسارت از بیمه حوادث راننده

براساس قوانین بیمه، پرداخت خسارت به راننده براساس دیه ماه‌های عادی (غیر حرام) محاسبه می‌گردد، اما این امکان برای شما فراهم است که با پرداخت حق بیمه بیشتر، سقف بالاتری را برای دریافت خسارت خود تعیین نمایید.

دقت داشته باشید که شرکت بیمه موظف است خسارت وارده به راننده مقصر را پرداخت نماید، حتی اگر راننده در خارج از وسیله نقلیه باشد، اما پرداخت خسارت بیمه دارای شروطی است که به‌شرح زیر می‌باشند:

  • راننده مقصر باید دارای بیمه شخص ثالث برای خودرو خود باشد. (درصورت نداشتن این بیمه‌نامه مشمول جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث می‌گردد.)
  • برای دریافت خسارت، راننده مقصر باید دارای گواهینامه معتبر و مرتبط با وسیله نقلیه باشد.

مدارک لازم برای دریافت خسارت

برای دریافت خسارت از شرکت بیمه شما باید مدارک ذیل را به شرکت بیمه ارائه نمایید:

  • اصل و کپی بیمه شخص ثالث راننده مقصر
  • اصل و کپی گواهینامه راننده مقصر
  • اصل و کپی کارت شناسایی و کارت خودرو ماشین مقصر
  • کپی برابر اصل کروکی پلیس راهنمایی و رانندگی یا نظریه کارشناسی رسمی دادگستری
  • کپی برابر اصل گزارش مقامات انتظامی
  • کپی برابر اصل اوراق بازجویی

درصورت نقص عضو راننده مقصر یا ایجاد هزینه‌های پزشکی، ارائه مدارک ذیل نیز الزامی است:

  • اصل و کپی صورت حساب مراکز درمانی
  • اصل و کپی نظریه پزشکی قانونی یا پزشک معتمد

درصورت فوت راننده مقصر شما باید مدارک زیر را نیز ارائه نمایید:

  • کپی برابر اصل برگه معاینه جسد
  • کپی برابر اصل مجوز دفن
  • کپی برابر اصل گواهی فوت
  • گواهی انحصار وراثت نامحدود
  • کپی برابر اصل کارت ملی و شناسنامه راننده فوت‌شده
  • کپی شناسنامه اولیا دم

آیا بیمه حوادث راننده خسارات مالی را نیز پرداخت می‌نماید؟

بسیاری از یبمه‌گذاران این سوال را دارند که آیا بیمه شخص ثالث راننده خسارات مالی را نیز پرداخت می‌نماید؟ در پاسخ به این سوال باید مطرح نماییم که بیمه شخص ثالث تنها خسارات مالی وارده به آسیب‌دیدگان را پرداخت می‌نماید و تعهدی برای خسارات مالی وارده به فرد مقصر را ندارد. شما برای دریافت خسارات مالی شما باید بیمه بدنه را برای خودرو خود خریداری نمایید تا درصورت وقوع حادثه بتوانید خسارات مالی را از شرکت بیمه دریافت نمایید. بیمه بدنه خودرو مزایای زیادی را به شما ارائه می‌نماید که با خرید آن می‌توانید از مزایای آن بهره‌مند گردید.

خرید بیمه از بیمه‌شو

همانطور که پیش‌تر بیان نمودیم، خرید بیمه حادثه ویژه راننده یکی از پوشش‌های بیمه شخص ثالث است که اکثریت شرکت‌های بیمه‌ای آن را ارائه می‌نمایند؛ بنابراین شما با مراجعه به نمایندگی‌های رسمی شرکت‌های بیمه می‌توانید از شرایط این بیمه‌نامه آگاه گشته و آن را برای خود خریداری نمایید.

در حال حاضر این امکان نیز برای شما فراهم است که بتوانید به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری خدمات بیمه‌ای موردنیاز خود را تأمین نمایید. بیمه‌شو یکی از شرکت‌هایی است که با ایجاد این شرایط، قدم بزرگی برای بهبود خدمت‌رسانی در صنعت بیمه برداشته است؛ به‌طوری‌که شما با مراجعه به سایت بیمه‌شو به آدرسhttps://bimesho.com/blog/ می‌توانید از مزایای خرید آنلاین بهره‌مند گردید.