×  
اقدامات بعد از تصادف رانندگی

اقدامات بعد از تصادف رانندگی را می شناسید؟

فرض کنید با یک ترمز ناغافل، ماشین پشت‌سری با شما تصادف کرده است. اولین واکنش‌ احساسی‌تان احتمالا چیزی شبیه به کلافگی و سردرگمی با چاشنی ترس و اضطراب خواهد بود؛ که البته احساسی کاملا طبیعی‌ست. آن‌چه که در چنین شرایطی می‌تواند به شما کمک کند تا بر اوضاع تسلط داشته باشید، دانستن اقدامات بعد از تصادف رانندگی ا‌ست. اگر از قبل بدانید که دقیقا بعد از تصادف چه باید کرد و به چه نکاتی باید توجه داشت، بهتر می‌توانید شرایط را مدیریت کنید. همچنین برای دریافت خسارت بیمه شخص ثالث یا بیمه بدنه هم به دردسر نمی‌افتید.

به همین دلیل در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ بیمه‌شو با اقدامات بعد از تصادف و سانحه‌ی رانندگی بیشتر آشنا می‌شویم. به این ترتیب دیگر فرقی نمی‌کند که مقصر حادثه باشید و یا زیان‌دیده. در هر دو صورت به‌خوبی می‌توانید آرامش‌تان را حفظ کنید و برای جبران خسارت‌های وارد شده اقدام کنید.

راهنمای گام به گام اقدامات بعد از تصادف خودرو

احساس گیجی و کلافگی بعد از تصادف کاملا طبیعی‌ست. فرقی هم نمی‌کند که خودتان مقصر حادثه بوده‌اید یا فقط زیان دیده‌اید. راننده‌ی زیان‌دیده معمولا نگران دو مسئله است. اولین مسئله آن‌که چه میزان صدمه و آسیب به ماشینش وارد شده است و دومین موضوع هم نگرانی‌اش بابت جبران خسارت خواهد بود. راننده‌ی مقصر هم در ذهنش به‌دنبال راهی‌ست برای مدیریت اتفاقی که افتاده‌ است تا شاید بتواند با طرف دیگر حادثه به توافق برسد و ماجرا ختم به‌خیر شود. نیازی به گفتن ندارد، اما اولین اقدام بعد از تصادف، حفظ آرامش و خونسردی‌ست. اگر طرفین حادثه آرامش‌شان را حفظ کنند و از پرخاش و تنش جلوگیری کنند، هم به توافق خواهند رسید و هم خسارت وارد شده، جبران می‌شود.

آن‌چه در ادامه می‌خوانید، راهنمایی گام‌به‌گام برای اقدامات بعد از تصادف است. یک راهنمای ساده و شفاف برای آن‌که بدانید دقیقا بعد از تصادف رانندگی، چه کار باید کرد.

یک نفس عمیق بکشید و از ماشین پیاده شوید

اقدامات بعد از تصادف خودرو

هیچ‌کدام‌مان دوست نداریم در چنین وضعیتی گرفتار شویم. اما به‌هر حال تصادف اتفاقی ناگهانی‌ست که ممکن است برای هر کسی رخ بدهد. اگر می‌توانید در اولین لحظات بعد از تصادف چند نفس عمیق بکشید و خودتان را آرام کنید. اگر در ماشین تنها نیستید، از وضعیت سلامت بقیه مطمئن شوید و سپس با حفظ نکات ایمنی از ماشین خارج شوید. گاهی از همان لحظه‌ی اول مشخص است که راننده‌ی مقصر و راننده‌ی زیان‌دیده چه کسی‌ست. اما گاهی هم ممکن است که مطمئن نباشید یا اختلاف‌نظر داشته باشید. اما قبل از آن‌که دنبال مقصر حادثه باشیم، بهتر است از وضعیت سلامتی افراد درگیر در حادثه مطمئن شویم. اگر به کسی آسیب جانی رسیده است، اولویت با حفظ جان و انجام اقدامات پزشکی خواهد بود. پس بهتر است با اورژانس تماس بگیرید. اما اگر حادثه از جنس حوادثی‌ست که فقط با خسارت مالی همراه بوده است، با حفظ آرامش و خون‌سردی سراغ گام بعدی بروید.

در تصادف های خسارتی سد معبر نکنید

سد معبر در تصادفات

احتمالا بعد از تصادف، به‌خصوص اگر مقصر حادثه نباشید، احساس عصبانیت و برانگیختگی می‌کنید و دوست دارید صحنه‌ی تصادف را تا زمان رسیدن پلیس بر هم نزنید. اما نیازی به این کار نیست. طبق گفته‌های رئیس اداره‌ی تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در صورت وقوع تصادف باید فلاشر اتومبیل را روشن کنید و آن را به منتهی‌الیه سمت راست راه منتقل کنید تا پلیس سر برسد.

سد معبر کردن مسیر به‌خصوص به‌نحوی که باعث راه‌بندان و ایجاد ترافیک شود، خلاف قانون است و زمانی‌که افسر از راه برسد، هر دو طرف را بابت اخلال در عبور و مرور جریمه خواهد کرد. اگر نگران این مسئله هستید که برهم خوردن صحنه‌ی تصادف، تشخیص مقصر حادثه را تحت‌الشعاع قرار دهد؛ قبل از جابه‌جایی خودروها با تلفن همراه‌تان از چند زاویه‌ی مختلف از صحنه‌ی حادثه عکس بگیرید تا بعدا به مامور پلیس نشان‌شان دهید.

به‌خاطر داشته باشید که اگر تصادف با فوت همراه است، صحنه را نباید دستکاری کنید و باید تا رسیدن پلیس و اورژانس صبر کنید. به‌صورت کلی در شرایط زیر نباید صحنه‌‌ی حادثه را تغییر داد و یا دستکاری کرد:

  • تصادف جرحی (شخصی آسیب‌ دیده یا فوت کرده باشد.)
  • تصادفی به‌گونه‌ای رخ دهد که خودروی دیگر وسیله‌نقلیه‌ای باشد که متوقف شده و سرنشینی نداشته باشد.
  • تصادف با عابر پیاده رخ داده باشد.
  • خودروی مقابل در تصادف ماشین سنگین باشد
  • تصادفات به صورت زنجیره‌ای رخ داده باشد.

خسارت را ارزیابی کنید

ارزیابی خسارت

از مهم‌ترین اقدامات بعد از تصادف رانندگی، ارزیابی خسارت است. برای خسارت‌های مالی با مبلغ‌های پایین بهترین روش سازش با طرف دیگر حادثه است. اگر مبلغ خسارت را پایین برآورد می‌کنید و هر دو طرف نیز بر سر مبلغ آن توافق دارید، نیازی به حضور پلیس و کروکی کشیدن نیست. معمولا هر سال شرکت‌های بیمه مبلغی را تحت‌عنوان سقف خسارت‌های مالی بدون نیاز به کروکی اعلام می‌کنند که اگر خسارت وارده کمتر از این میزان بود، برای دریافت غرامت از بیمه‌گر نیازی به کروکی نیست.

اما اگر تصادف با فوت و جرح همراه شد و یا مبلغ خسارت بالا بود، هم به حضور پلیس نیاز است و هم به کشیدن کروکی. خود کروکی به دو نوع مختلف تقسیم می‌شود که براساس جزئیات حادثه به ترتیب زیر است:

  • کروکی سازشی: زمانی که هم بر سر تشخیص مقصر حادثه توافق دارید و همچنین لیست مدارک هر دو طرف درگیر در حادثه (مقصر و زیان‎دیده) کامل است، مامور پلیس کروکی سازشی می‌کشد. به ‌این ترتیب، راننده‌ی زیان‌دیده با کروکی سازشی می‌تواند به شرکت صادرکننده‌ی بیمه‌نامه شخص ثالثِ راننده‌ی مقصر مراجعه کند و خسارتش را دریافت کند. در این‌جا منظور از مدارک یعنی گواهینامه، کارت خودرو، بیمه‌نامه شخص ثالث و برگه‌ی معاینه‌فنی که هر کسی در زمان رانندگی باید به‌همراه داشته باشد.
  • کروکی عدم سازش: اگر تصادف منجر به فوت و جراحت شده است و یا به‌نظرتان مقصر حادثه به درستی شناسایی نشده است، کروکی عدم سازش کشیده می‌شود. بنابراین برای تعیین مقصر و پرداخت خسارت به رای مراجع قضایی نیاز خواهد بود و شرکت بیمه نیز براساس رای دادگاه، خسارت را پرداخت خواهد کرد.

با پلیس تماس بگیرید

در تصادف‌های منجر به فوت و جرح و یا تصادف‌هایی که مبلغ خسارت آن را سنگین ارزیابی می‌کنید و از طرفی شناسایی مقصر هم دشوار است، باید با پلیس تماس بگیرید. همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، مامور پلیس با ارزیابی صحنه‌ی حادثه و بررسی جزئیات آن، کروکی سازشی یا عدم سازش را خواهد کشید و به این ترتیب، خیال‌تان از بابت دریافت خسارت و تعیین‌تکلیف مقصر واقعی حادثه آسوده خواهد بود.

از بیمه خسارت بگیرید

از-بیمه-خسارت-بگیرید

اگر مقصر حادثه‌ی رانندگی بوده‌اید، نگران نباشید. بیمه شخص ثالث از شما در برابر خسارت‌های جانی و مالی وارد شده به افراد ثالث حمایت خواهد کرد. اگر هم نگران خسارت وارده به اتومبیل خودتان هستید، به‌خاطر داشته‌باشید که می‌توانید آن را از محل بیمه‌نامه بدنه‌تان جبران کنید. نکته‌ی مهم آن است که بیمه شخص ثالث فقط دربرابر آسیب وارده به جان و مال دیگران کاربرد دارد.

همچنین امکان جبران خسارت و آسیب جانی وارد شده به راننده‌ی مقصر هم از محل بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث وجود خواهد داشت (پوشش حوادث راننده). اما برای جبران خسارت‌هایی که به اتومبیل یا موتورسیکلت خودتان وارد شده است، باید سراغ بیمه بدنه بروید. بنابراین با این‌که بیمه‌نامه بدنه یک بیمه‌نامه‌ی کاملا اختیاری‌ست و به دلخواه مالک وسیله‌ی نقلیه صادر می‌شود؛ اما فقط با خرید بیمه بدنه است که خیال‌تان از بابت جبران صدمه و آسیب‌هایی که در چنین حوادثی به اتومبیل‌تان وارد می‌شود، آسوده خواهد بود.

در مطلبی که خواندید با مهم‌ترین اقدامات بعد از تصادف و حوادث رانندگی آشنا شدید. اما قبل از وقوع هر حادثه‌ای و انجام هر اقدامی، نگاهی به تاریخ بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث‌تان بیندازید و از اعتبار آن مطمئن شوید. همچنین اگر تا این لحظه برای خرید بیمه بدنه اقدام نکرده‌اید، بهتر است هر چه زودتر سراغ تهیه‌ی آن بروید. نگاهی هم به برگه‌ی معاینه‌فنی‌تان بیندازید و هر بار، پیش از سوار شدن به اتومبیل از همراه داشتن مدارک‌تان اطمینان حاصل کنید. با رعایت این موارد و همچنین حفظ آرامش و خونسردی در زمان تصادف، به‌خوبی از پس مدیریت اوضاع و اقدامات بعد از تصادف برخواهید آمد و چه زیان‌دیده باشید و چه مقصر حادثه؛ خسارت‌تان از محل بیمه‌نامه‌های خودرو جبران خواهد شد.