×  
بیمه شخص ثالث

در صورت گم شدن بیمه شخص ثالث چه کنیم؟

گم‌ شدن مدارک یکی از آن اتفاقات ناخوشایندی‌ست که بیشتر ما تجربه‌اش را داریم. بیشتر از هر چیز، دوندگی‌های اداری و اثبات واقعی بودن گم شدن مدارک است که پروسه‌ی صدور مجدد و دریافت مدارک المثنی را سخت می‌کند. حالا تصور کنید که بیمه‌نامه شخص ثالث‌تان را گم کرده‌اید. همان بیمه‌نامه‌ی اجباری و مهمی که بدون داشتنش، به هیچ‌عنوان اجازه‌ی رانندگی ندارید و نه‌تنها جریمه می‌شوید؛ بلکه پلیس می‌تواند ماشین‌تان را راهی پارکینگ کند. درواقع همراه داشتن مدارک بیمه ماشین به اندازه‌ی خرید بیمه شخص ثالث اهمیت دارد.

غیر از جریمه و توقیف، گم شدن بیمه شخص ثالث می‌تواند مشکلات و دردسرهای قانونی دیگری را هم به همراه داشته باشد. بنابراین، به محض اطلاع از مفقودی مدارک ماشین و گم شدن بیمه شخص ثالث باید برای دریافت گواهی مفقودی اقدام کنید. در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ بیمه‌شو، از گم شدن بیمه شخص ثالث و نحوه‌ی دریافت گواهی مفقودی بیمه‌نامه شخص ثالث نوشته‌ایم. پس تا انتها همراه‌مان باشید.

بیمه نامه شخص ثالث چیست؟

بیمه‌نامه شخص ثالث یک قرارداد رسمی و حقوقی‌ست که همزمان با پرداخت حق‌بیمه‌ی شخص ثالث، صادر می‌شود. اهمیت بیمه‌نامه شخص ثالث به اطلاعات دقیق و معتبری‌ست که روی آن درج شده است. معمولا اطلاعات زیر روی بیمه‌نامه ماشین نوشته شده است:

  • شماره بیمه‌نامه
  • شماره پلاک وسیله‌ی نقلیه
  • سقف تعهدات جانی، مالی و راننده
  • مشخصات هویتی بیمه‌گذار
  • درصد تخفیف عدم خسارت شخص ثالث، مدت اعتبار بیمه‌نامه و نحوه‌ی پرداخت حق‌بیمه (قسطی یا یک‌جا)
  • جدول محاسبه‌ی حق‌بیمه‌ی شخص ثالث همراه با جزئیات نحوه‌ی محاسبه
  • مشخصات دقیق وسیله‌ی نقلیه
  • اطلاعات بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث قبلی
  • اطلاعات شعبه‌ی صادرکننده‌ی بیمه‌نامه شخص ثالث
  • شماره سریال بیمه‌نامه شخص ثالث
  • بارکد بیمه‌نامه

یکی از روش‌هایی که به شما برای اطمینان یافتن از اعتبار اصالت بیمه‌نامه کمک می‌کند، مراجعه به سایت بیمه مرکزی و ثبت درخواست استعلام بیمه ماشین است. با وارد کردن اطلاعات هویتی‌تان، به لیست کامل بیمه‌نامه‌ی قبلی و فعلی‌تان دسترسی خواهید داشت. همچنین می‌توانید استعلام بیمه‌نامه‌ی فعلی اتومبیل‌تان (بیمه ثالث و بیمه بدنه) را بگیرید تا از قانونی‌ بودن و معتبر بودن آن مطمئن شوید.

مشکلات ناشی از گم شدن بیمه شخص ثالث

گم شدن بیمه شخص ثالث

ممکن است این پرسش پیش بیاید که آیا واقعا به نسخه‌ی فیزیکی بیمه‌نامه شخص ثالث نیاز داریم؟ و اگر آن را گم کرده باشیم، ممکن است چه مشکلاتی برایمان ایجاد شود. به همین دلیل در ادامه‌، موقعیت‌هایی را شرح می‌دهیم که در آنها لازم است بیمه‌نامه شخص ثالث را همراه‌تان داشته باشید.

توقف وسیله نقلیه به دستور پلیس

اگر پلیس به شما دستور ایست دهد و متوجه شود که مدارک ماشین یا بیمه‌نامه شخص ثالث اتومبیل همراه‌تان نیست، نه‌تنها شما را جریمه می‌کند بلکه ماشین را روانه‌ی پارکینگ خواهد کرد. اتومبیل شما تا زمان ارائه‌ی اصل بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث در پارکینگ خواهد ماند. همان‌طور که می‌دانید هر چه تعداد روزهای توقف خودرو در پارکینگ بیشتر باشد، مبلغ بیشتری را هم باید بابت هزینه‌ی پارکینگ بپردازید.

مشکلات پرداخت خسارت در زمان وقوع حادثه رانندگی

یکی دیگر از مشکلاتی که نداشتن بیمه شخص ثالث برای راننده ایجاد می‌کند، تعیین‌ تکلیف کردن و پرداخت خسارت در زمان وقوع تصادف و حوادث رانندگی‌ست. از آن‌جایی که بیمه شخص ثالث برای جبران خسارت‌های مالی و جانی به اشخاص ثالث طراحی شده است، در زمان وقوع حادثه هم راننده‌ی مقصر و هم راننده‌ی آسیب‌دیده باید اصل بیمه‌نامه‌شان را به افسر پلیس ارائه دهند. چرا که بعد از بررسی صحنه‌ی تصادف توسط پلیس، بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث بین فرد مقصر و زیان‌دیده جابه‌جا می‌شود. از طرفی برای دریافت خسارت از شرکت بیمه، ممکن است نیاز به حضور طرفین در نمایندگی بیمه همراه با بیمه‌نامه‌هایشان باشد.

بنابراین حتی اگر در تصادف رانندگی مقصر نبوده‌اید باز هم باید بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث را همراه‌تان داشته باشید. اگر افسر پلیس متوجه شود که مدارک‌تان را گم کرده‌اید یا به همراه‌تان ندارید، دستور توقیف خودرو را به مقصد پارکینگ خواهد داد. جایی‌که برای رفع توقیف هم باید اصل بیمه‌نامه شخص ثالث را نشان دهید و هم هزینه‌ی روزهای توقف در پارکینگ را بپردازید.

امکان سواستفاده از بیمه نامه شخص ثالث

سوءاستفاده-از-بیمه-ثالث

مورد مهم دیگری که در مورد گم شدن بیمه شخص ثالث باید به آن اشاره کنیم، سوءاستفاده‌ای‌ست که ممکن است در زمان مفقودی از آن صورت بگیرد. چرا که فرد کلاهبردار می‌تواند با روش‌های مختلفی از بیمه‌نامه‌ی شما به نفع خودش استفاده کند. پس این مورد نیز از دیگر مشکلاتی‌ست که ممکن است در صورت مفقودی این بیمه‌نامه رخ دهد.

عدم امکان خرید و فروش خودرو یا پلاک گذاری در مراکز تعویض پلاک

خرید و فروش یا پلاک‌گذاری خودرو بدون داشتن بیمه‌نامه شخص ثالث ممنوع است. یکی از موارد مهمی که در دفترخانه‌ها در سند خودرو ثبت می‌شود، اطلاعات بیمه‌نامه‌ی قبلی شخص ثالث وسیله‌ی نقلیه‌ی مورد معامله است. البته نه‌تنها برای به‌نام زدن و تعویض پلاک خودرو که حتی برای تمدید بیمه شخص ثالث هم به بیمه‌نامه‌ی قبلی‌تان نیاز دارید تا توسط کارشناس بیمه بررسی شود و مشخصات آن با سیستم تطبیق داده شود. همان‌طور که می‌دانید شرکت‌های بیمه امتیازهای مختلفی را برای رانندگان کم‌ریسک و خوش‌حسابی که بیمه‌نامه‌شان را به موقع تمدید می‌کنند، در نظر می‌گیرند. ارائه‌ی بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث سال قبل به شرکت‌های بیمه برای استعلام این اطلاعات مهم کمک می‌کند.

در صورت گم شدن بیمه شخص ثالث چه کار باید کنیم؟

حالا که از بیمه‌نامه شخص ثالث و اهمیت داشتن آن در هنگام رانندگی و سایر موقعیت‌ها گفتیم، نوبت به آن می‌رسد که از فرایند دریافت گواهی مفقودی و شرایط دریافت بیمه‌نامه المثنی بنویسیم. این روند را در دو مرحله‌ی زیر بررسی می‌کنیم.

به خاطر آوردن نام شرکت صادرکننده بیمه شخص ثالث

صادر-کننده-بیمه-ثالث

اولین گام برای دریافت مجدد بیمه‌نامه شخص ثالث، به‌خاطر آوردن نام شرکت بیمه‌ای است که بیمه‌نامه‌تان را از آن‌جا خریداری کرده‌اید تا بتوانید برای دریافت گواهی مفقودی از آن شرکت اقدام کنید. البته اگر به هر دلیلی نام شرکت بیمه را به‌ یاد نمی‌آورید، نگران نباشید. امکان استعلام سوابق بیمه‌ای شما از طریق سایت بیمه مرکزی فراهم شده است. سامانه‌ی سنهاب یکی از خدمات آنلاین بیمه مرکزی‌ست که به شما کمک می‌کند با داشتن کد یکتای بیمه‌نامه و یا شماره‌ی بیمه‌نامه به نام شرکت صادر‌کننده‌ی بیمه شخص ثالث دسترسی داشته باشید.

البته احتمال این‌که کسی مشخصات بیمه‌نامه‌اش را بداند ولی اسم شرکت بیمه را نداند بسیار کم است. به همین دلیل، ابتدا باید برای استعلام کد یکتای بیمه‌نامه اقدام کنید. برای این کار هم کافی‌ست به سامانه سنهاب سر بزنید و از طریق ثبت کد ملی و شماره موبایل‌تان به کد یکتای بیمه‌نامه دسترسی پیدا کنید.

مراجعه به یکی از نمایندگی های معتبر شرکت بیمه

حالا که می‌دانید بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث را از کدام شرکت بیمه‌ای تهیه کرده‌اید، باید به یکی از نمایندگی‌های آن سر بزنید. برای این‌کار باید مدارک شناسایی خودتان و وسیله‌ی نقلیه‌ را هم همراه خودتان ببرید. همچنین بهتر است کپی استعلام بیمه‌نامه در سامانه‌ی سنهاب را هم با خودتان داشته باشید. نکته‌ی قابل‌توجه این است که شرکت‌های بیمه برای بیمه‌نامه شخص ثالث، المثنی صادر نمی‌کنند. بلکه با استعلام تعداد کوپن‌های استفاده شده و مقدار خسارت پرداختی از طرف بیمه‌گر، گواهی مفقودی صادر خواهد شد.

به‌خاطر داشته باشید که صدور گواهی مفقودی برای بیمه شخص ثالث باید به‌صورت رایگان و بدون دریافت هزینه انجام شود. بنابراین طلب وجه در ازای صدور گواهی مفقودی توسط نمایندگی‌های بیمه، خلاف قانون و جرم است. مهم‌ترین نکته در روند صدور گواهی مفقودی آن است که خود مالک ماشین باید در نمایندگی حضور پیدا کند و مراحل لازم را برای صدور گواهی طی کند.

در مطلبی که خواندید با جزئیات بیمه‌نامه شخص ثالث و همچنین با فرایند صدور گواهی مفقودی در صورت گم شدن بیمه شخص ثالث آشنا شدید. خرید آنلاین بیمه نامه شخص ثالث در بیمه‌شو یک مزیت بزرگ دارد و آن هم این است که همیشه از طریق پروفایل کاربری‌تان به جزئیات بیمه‌نامه‌تان دسترسی دارید. از طرف دیگر با الکترونیکی شدن بیمه‌نامه‌های شخص ثالث، نگرانی مشتریان بابت گم شدن بیمه‌نامه‌شان هم مرتفع خواهد شد. چرا که دیگر برای اثبات بیمه بودن خودرو نیازی به ارائه‌ی برگه‌ی فیزیکی بیمه‌نامه نیست و بیمه داشتن خودرو به صورت الکترونیکی و سیستمی قابل بررسی و تائید خواهد بود.