×  
بیمه-مسافرتی-سینگل

چرا باید سراغ خرید بیمه مسافرتی سینگل برویم؟

زنده‌باد سفر و زنده‌باد کسانی ‌که سفر کردن را بخش مهمی از تجربه‌ی زیستن می‌دانند. به‌هرحال، مسافرت و رفتن به شهرها و کشورهای دیگر به ما اجازه می‌دهد تا بیش از هر زمان دیگری، خودمان را در معرض ماجراجویی، هیجان و اتفاق‌های پیش‌بینی‌نشده قرار دهیم و خاطره بسازیم. به‌خصوص در مسافرت‌های خارجی، این فرصت وجود دارد تا با فرهنگ، زبان، تاریخ و رسم‌ و رسوم سرزمین‌های دیگر آشنا شویم و خودمان را برای مدتی کوتاه در معرض آب‌وهوایی تازه‌تر قرار دهیم.

اما سفر رفتن بدون داشتن بیمه مسافرتی ریسک بزرگی به‌حساب می‌آید. نه‌تنها بیشتر کشورهای دنیا داشتن بیمه مسافرتی را یکی از شرط‌های اساسی برای صدور ویزا می‌دانند، بلکه بدون پوشش بیمه مسافرتی مسئولیت صفر تا صد هر حادثه‌ و اتفاقی که در طول سفر رخ دهد، با شما خواهد بود. آن هم در کشوری که به‌خوبی با قوانین و رویه‌های حقوقی‌اش آشنا ندارید و همچنین جبران هزینه‌ها نیز با ارز خارجی خواهد بود.

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که در طول سال ممکن است یک یا دو بار به سفر خارجی بروید، احتمالا خرید بیمه مسافرتی به صورت سینگل مقرون‌به‌صرفه‌تر و منطقی‌تر خواهد بود. اما بیمه مسافرتی سینگل چیست و چرا باید سراغ خرید این بیمه‌نامه برویم؟ با ما تا انتهای این مطلب در بلاگ بیمه‌شو همراه باشید تا هم با بیمه مسافرتی سینگل آشنا شویم و هم پوشش‌های آن را بهتر بشناسیم.

ویزا چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

قبل از آن‌که سراغ بیمه‌نامه‌های مسافرتی برویم، شاید بهتر باشد با ویزا و تفاوت آن با پاسپورت آشنا شویم. ویزا یا روادید سفر یک اجازه‌نامه است. اجازه‌نامه‌ای که مجوز ورود به کشور مقصد است. پس ویزا، سندی کاغذی یا الکترونیکی‌ست که سفارت یا کنسولگری کشور مقصد برای فرد متقاضی سفر صادر می‌کند.

بسته به هدف شما از سفر و مدت اقامت‌تان، جزئیات ویزای شما مانند مدت زمان اعتبار و تعداد دفعات ورود و خروج به آن کشور، مشخص خواهد شد. همچنین دقت کنید که داشتن ویزا، تضمینی برای ورود به کشور مقصد ایجاد نمی‌کند و افسران امنیتی فرودگاه‌ها می‌توانند در شرایط خاص از ورود مسافر حتی با داشتن ویزا، جلوگیری کنند.

همچنین پاسپورت یا همان گذرنامه با ویزا متفاوت است. پاسپورت یک سند هویتی‌ و بین‌المللی‌ست که در آن مشخصات مسافر و سابقه‌ی سفر او درج شده است و برگه‌ی ویزا نیز به یکی از صفحات پاسپورت الصاق خواهد شد. معمولا یکی از هدف‌های مهم مهاجرتی افراد، دریافت پاسپورت کشوری دیگر است که به کمک آن پاسپورت بتوانند با دردسر کمتری ویزا بگیرند و یا به کشورهای بیشتری بدون نیاز به ویزا، سفر کنند.

انواع ویزا براساس تعداد ورود و خروج

انواع-ویزا

با در نظر گرفتن سابقه‌ی سفر، هدف شما از مسافرت و نظر افسر مهاجرتی؛ نوع ویزای شما براساس تعداد دفعات ورود و خروج مشخص می‌شود. یعنی در روادید شما ثبت می‌شود که با داشتن این ویزا، چند بار اجازه‌ی ورود مجدد به آن کشور را خواهید داشت. به این ترتیب سه‌نوع ویزای اصلی از نظر تعداد دفعات ورود و خروج خواهیم داشت که به ترتیب زیر است.

  • ویزای سینگل یا یک‌بار ورود: همان‌طور که از نامش مشخص است این ویزا تنها برای یک‌بار ورود به خاک آن کشور طراحی شده است. یعنی با خروج از آن کشور، دیگر اجازه‌ی ورود مجدد نخواهید داشت و باید برای دریافت ویزا دوباره اقدام کنید.
  • ویزای دابل یا دوبار ورود: اگر ویزای شما دابل باشد، یعنی اگر به آن کشور سفر کردید و بعد از آن خارج شدید، برای یک‌بار دیگر هم اجازه دارید که وارد خاک کشور مقصد شوید. اما دقت داشته باشید که این رفت‌وآمدها باید در طول مدتی که ویزای شما اعتبار دارد، انجام شود.
  • ویزای مولتی یا چندبار ورود: بهترین نوع ویزا که دست مسافر را برای رفت‌وآمد باز می‌گذارد، ویزای مولتی‌ست. احتمالا اسم ویزای مولتی کانادا به گوش‌تان آشنا باشد. معمولا این ویزا برای توریست‌ها و افرادی صادر می‌شود که سابقه‌ی سفر خوبی دارند و با ارائه‌ی مدارک لازم، به‌خوبی توانسته‌اند افسر مهاجرتی را بابت هدف‌شان از سفر قانع کنند.
  • ویزای ترانزیت فرودگاهی: نوع دیگری از روادید سفر هم وجود دارد که به شما اجازه‌ی خروج از فرودگاه را نمی‌دهد و فقط برای تعویض پروازها طراحی شده است. مثلا در زمانی‌که پرواز مستقیم برای کشور مقصد وجود نداشته باشد، شما ناچار خواهید بود که به فرودگاه کشوری دیگر پرواز داشته باشید و از آن‌جا به کشور مقصد بروید. با داشتن این ویزا شما فقط مجاز به خروج از هواپیما و حضور در سالن ترانزیت فرودگاه خواهید بود.

بیمه مسافرتی سینگل چیست؟

حالا که با ویزا و روادید سفر آشنا شدید، نوبت به بیمه مسافرتی سینگل می‌رسد. بیمه مسافرتی به‌صورت کلی از مسافر در برابر بیماری و حوادث پیش‌بینی‌نشده‌ی سفر، حمایت و مراقبت می‌کند. داشتن این بیمه‌نامه از دو نظر اهمیت دارد. اولی آن‌که ارائه‌ی برگه‌ی بیمه‌نامه در کنار بقیه‌ی مدارک‌تان به سفارت، شانس دریافت ویزا را بالا می‌برد. دلیل دوم هم این است که در طول مدت اقامت‌تان به یک پوشش بیمه‌ای مطمئن نیاز خواهید داشت تا خسارت‌های احتمالی را جبران کند.

انواع ویزا را که بالاتر به آن اشاره کردیم، به یاد دارید؟ بیمه‌نامه‌های مسافرتی را هم می‌توانیم به دو گروه بیمه مسافرتی سینگل و بیمه مسافرتی مولتی تقسیم کنیم. بیمه‌نامه‌ی مسافرتی سینگل بیشتر برای بیمه‌گذارهایی مناسب است که در طول سال شاید یک یا دوبار به مسافرت بروند و بنابراین بهتر است هر بار، چند روز قبل از شروع سفر برای خرید بیمه مسافرتی سینگل اقدام کنند.

حتی اگر کشور مقصد نیازی به دریافت ویزا ندارد، امکان خرید بیمه‌نامه تا قبل از درج مهر خروج در پاسپورت وجود خواهد داشت. اما بیمه مسافرتی مولتی برای افرادی‌ست که در طول سال به دلایل مختلفی بارها به سفر می‌روند و ترجیح می‌دهند یک بیمه‌نامه‌ی بلندمدت و مولتی تهیه کنند و خیال‌شان را از بابت پوشش سفر راحت کنند.

مزایای خرید بیمه مسافرتی سینگل

مزایای-خرید-بیمه-مسافرتی

شاید بیمه مسافرتی سینگل را همراه خوبی برای ویزای سینگل بدانیم. چرا که هر دوی آنها برای یک‌بار ورود و خروج به کشور مقصد طراحی شده‌اند. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین مزیت‌های خرید بیمه مسافرتی سینگل را با هم بررسی می‌کنیم:

  • پرداخت هزینه‌های مربوط به دریافت خدمات پزشکی اضطراری و حمایت از مسافر برای مراجعه به مراکز درمانی
  • حمایت از بیمه‌گذار در زمان گم شدن مدارک، چمدان، پول و…
  • پرداخت هزینه‌های مربوط به تهیه‌ی داروهای ضروری یا نیاز به مراجعه‌ی سریع به پزشک متخصص
  • پرداخت هزینه و فراهم کردن شرایط بازگشت فرد در صورت فوت یکی از نزدیکان
  • پرداخت هزینه و فراهم کردن شرایط بازگشت کودک یا اعضای خانواده بیمه‌گذار به کشور درصورت بروز مشکل برای بیمه‌گذار
  • حمایت از فرد در صورت بستری شدن در بیمارستان یا ابتلا به بیماری
  • جبران هزینه‌های ناشی از تاخیر یا کنسل شدن پرواز

استثنائات بیمه مسافرتی سینگل

در کنار تمام مزیت‌ها و اهمیتی که خرید بیمه مسافرتی سینگل به همراه دارد، لیستی از استثنائات و شرایط خاص نیز وجود دارد که قبل از صدور بیمه‌نامه باید نسبت به آنها آگاه باشید. مهم‌ترین استثنائات بیمه مسافرتی سینگل به شرح زیر است:

  • بیمه مسافرتی سینگل تنها تا ۹۲ روز پس از صدور، به ارائه‌ی خدمات  و پوشش‌های بیمه‌ای می‌پردازد و پس از آن تعهدی برای جبران خسارت‌های مختلف و پرداخت غرامت نخواهد داشت.
  • اگر مسافر به بیماری مشخصی دچار باشد که از قبل از شروع سفر با آن درگیر بوده است، آن بیماری تحت‌پوشش بیمه مسافرتی سینگل نخواهد بود و لازم است از قبل شرکت بیمه را در جریان سابقه‌ی بیماری و وضعیت سلامتی‌اش قرار دهد.
  • جبران خسارت‌های ناشی از جنگ، تجاوز نظامی، جنگ داخلی، بلوا، آشوب و… خارج از تعهدات شرکت بیمه خواهند بود.
  • جبران خسارت‌های ناشی از مشارکت فرد بیمه‌گذار در اعمال مجرمانه از مهم‌ترین استثنائات بیمه‌نامه مسافرتی سینگل به‌حساب می‌آید.
  • خسارت‌های مربوط به شرکت کردن در مسابقات اسب‌سواری، دوچرخه‌سواری یا بقیه‌ی فعالیت‌های ورزشی نیز بخشی از استثنائات بیمه‌نامه مسافرتی‌اند.
  • خسارت‌های ناشی از فعالیت‌هایی مانند هوانوردی، غارنوردی، غواصی، ورزش‌های زمستانی و… هم خارج از تعهدات بیمه مسافرتی سینگل قلمداد شده‌اند.
  • شرکت بیمه تعهدی برای پرداخت خسارت‌های ناشی از تشعشعات هسته‌ای، مواد رادیواکتیو و… نخواهد داشت.
  • خسارت‌های ناشی از سقط جنین، زایمان در سه ماه آخر بارداری و… نیز از محل بیمه مسافرتی سینگل قابل‌جبران شدن نخواهند بود.
  • خسارت‌های ناشی از استفاده از مشروبات الکلی، مواد روان‌گردان، مواد مخدر و سایر مسکرات هم از تعهدات بیمه مسافرتی سینگل خارج است.

دریافت خسارت از بیمه مسافرتی سینگل

دریافت-خسارت-از-بیمه

درصورت وقوع حادثه‌ای که تحت‌پوشش بیمه مسافرتی سینگل است؛ فرد بیمه‌گذار باید ظرف مدت پنج روز این مسئله را به شرکت‌های کمک‌رسان که اطلاعات‌شان روی بیمه‌نامه درج شده است، اطلاع دهد. دقت کنید که بیشتر این شرکت‌ها، اپراتور فارسی‌زبان ندارند و لازم است ماجرا را به زبان انگلیسی یا به زبان کشور مقصد شرح دهید. معمولا برای دریافت خسارت، لازم است که اطلاعات زیر را در اختیار شرکت کمک‌رسان قرار دهید.

  • نام کامل فرد بیمه‌گذار، شماره و تاریخ اعتبار بیمه‌نامه
  • نشانی محل اقامت در ایران و شماره تماس بیمه‌گذار
  • شرح حادثه همراه با تمام جزئیات مربوط به آن
  • ارائه‌ی مدارک و مستندات لازم برای تشکیل پرونده‌ی خسارت و بررسی صحت حادثه و برآورد غرامت

در مطلبی که خواندید با بیمه مسافرتی سینگل و اهمیت و لزوم خرید آن آشنا شدید. بیمه مسافرتی سینگل بهترین پوشش بیمه‌ای برای سفرهای گاه و بی‌گاهی‌ست که ممکن است در طول سال، هوس رفتن‌شان به سرمان بزند. فراموش نکنید که برای خرید آنلاین بیمه مسافرتی سینگل و استفاده از مزایای آن، سایت بیمه‌شو همراه شماست تا در کمترین زمان ممکن به بهترین پوشش‌های مسافرتی دسترسی داشته باشید و با خیال راحت به سفر بروید.