×  
خلافی-خودرو

روش‌ های پرداخت جریمه خودرو

گاهی اوقات به‌خاطر بدشانسی‌ست و گاهی اوقات هم به‌خاطر عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی. به‌هرحال جریمه‌ و خلافی خودرو یکی از آن قسمت‌های ناخوشایند رانندگی‌ست که همه‌ی ما کم یا زیاد آن را در کارنامه‌ی رانندگی‌مان تجربه کرده‌ایم. اما جریمه شدن همیشه با دستور ایست از سمت پلیس یا دیدن برگه‌ی جریمه روی شیشه‌ی ماشین همراه نیست و اگر تخلف توسط دوربین‌های راهنمایی و رانندگی ثبت شود، بعید است تا زمان استعلام خلافی از جریمه‌ی خودرو باخبر شویم.

روی هم جمع شدن خلافی و جریمه‌ی ماشین به ضرر ماست. بنابراین دانستن روش‌های پرداخت جریمه خودرو به ما کمک می‌کند تا برای پرداخت خلافی اتومبیل و موتورسیکلت برنامه‌ریزی کنیم و از انباشته شدن آنها جلوگیری کنیم. به همین دلیل، در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ بیمه‌شو تمام روش‌های پرداخت جریمه خودرو و موتورسیکلت را با هم بررسی می‌کنیم.

انواع جریمه های خودرو

قبل از بررسی روش‌های پرداخت خلافی، بهتر است با انواع جریمه‌های خودرو آشنا شویم. جریمه‌ی خودرو می‌تواند به پنج شکل تعریف شود: جریمه تسلیمی، جریمه دو برگی، جریمه الصاقی، جریمه دوربینی و جریمه خودداری. در ادامه با تعریف هر یک از این جریمه‌ها آشنا می‌شویم.

جریمه تسلیمی

همان‌طور که از نامش پیداست در این نوع از جریمه شدن، برگه‌ی جریمه از طرف مامور راهنمایی و رانندگی به راننده‌ی متخلف تسلیم می‌شود. یعنی خودرو به دستور مامور پلیس متوقف می‌شود و بعد از تحویل مدارک مانند گواهینامه و کارت ماشین، برگه‌ی جریمه صادر خواهد شد. پلیس نیز برگه‌ی جریمه را با اطلاعاتی اعم از مشخصات افسر، نوع و محل خلافی، مشخصات وسیله‌ی نقلیه و اطلاعات راننده و گواهینامه تکمیل می‌کند.

جریمه دو برگی

جریمه‌ی دو برگی مربوط به زمانی‌ست که دستور ایست از طرف پلیس صادر می‌شود اما راننده‌ی متخلف به آن توجهی نمی‌کند و به مسیرش ادامه می‌دهد. در این حالت، پلیس نه‌تنها راننده را برای تخلف اصلی‌اش (مثلا سرعت غیر مجاز یا نبستن کمربند ایمنی) جریمه می‌کند بلکه یک برگه‌ی جریمه‌ی دیگر را هم به‌خاطر عدم توجه به فرمان پلیس صادر می‌کند. بنابراین دو برگ جریمه برای راننده ثبت می‌شود که به آن جریمه‌ی دوبرگی گفته می‌شود. معمولا این نوع از جریمه از طریق پیامک به اطلاع صاحب اتومبیل یا موتورسیکلت می‌رسد.

جریمه الصاقی

جریمه-الصاقی-خودرو

جریمه‌ی الصاقی از جهاتی شبیه به جریمه‌ی تسلیمی‌ست با این تفاوت که هنگام صدور برگ جریمه، راننده یا راکب در محل حضور ندارند. مثلا اگر خودروی شما روی خط عابر پیاده پارک شده باشد و شما در محل حضور نداشته باشید، مامور پلیس در صورت مشاهده‌ی این تخلف برگه‌ی جریمه را صادر می‌کند و آن را روی شیشه‌ی جلو و زیر برف پاک‌کن خودرو قرار می‌دهد. زمانی که به محل برگردید، برگه‌ی جریمه را خواهید دید.

مشکل این نوع از جریمه آن است که ممکن است برگه‌ی جریمه در اثر باد و باران و یا به دلایل دیگر از شیشه‌ی ماشین جدا شود و به این ترتیب، راننده متوجه‌ی جریمه شدن اتومبیلش نشود. تنها روش آگاهی از جریمه در چنین وضعیتی، استعلام گرفتن از خلافی خودرو یا موتورسیکلت است.

جریمه دوربینی

اگر تجربه‌ی رد کردن چراغ قرمز را در شب داشته باشید، احتمالا با نور فلاش دوربین راهنمایی رانندگی مواجه شده‌اید و خودتان را برای جریمه شدن آماده کرده‌اید. دوربین‌های راهنمایی و رانندگی تخلف‌هایی مانند سرعت غیرمجاز، عبور از محدوده‌ی طرح ترافیک و رد کردن چراغ قرمز را ثبت می‌کنند. جریمه‌ی دوربینی با ثبت پلاک خودروی متخلف صادر می‌شود و از طریق پیامک به اطلاع صاحب خودرو یا موتورسیکلت خواهد رسید.

جریمه خودداری

جریمه‌ی خودداری در شرایطی اتفاق می‌افتد که پلیس دستور ایست می‌دهد اما راننده حاضر به قبول تخلفش نیست و برگه‌ی جریمه را به‌خاطر عصبانیت یا نارضایتی از پلیس یا هر دلیل دیگری تحویل نمی‌گیرد. در چنین حالتی، برگه‌ی جریمه توسط پلیس صادر می‌شود و شرح اتفاق در آن توضیح داده می‌شود. بنابراین حتی با عدم دریافت برگه‌ی جریمه از مامور راهور، باز هم خلافی خودرو یا موتورسیکلت در سیستم ناجا ثبت خواهد شد و جریمه‌ی آن باید پرداخت شود.

استعلام جریمه خودرو

حالا که با انواع برگه‌های جریمه آشنا شده‌اید، به خوبی می‌دانید که ممکن است برای خودروی شما جریمه ثبت شده باشد اما خودتان از آن اطلاع نداشته باشید. بنابراین در مرحله‌ی اول باید از میزان خلافی و جریمه‌ی خودرو مطمئن شویم تا نسبت به پرداخت آن بتوانیم اقدام کنیم. برای این کار پنج روش مختلف حضوری و غیرحضوری وجود دارد.

استعلام آنلاین خلافی خودرو

برای مشاهده‌ی جریمه‌ی خودرو به‌صورت آنلاین باید به سایت پلیس راهور مراجعه کنید. صفحه‌ی اصلی سایت را کمی به سمت پایین بکشید و از منوی وسط صفحه، گزینه‌ی «استعلام تخلفات رانندگی» را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه به سامانه‌ی سخا راهنمایی می‌شوید. با ساخت حساب کاربری و ورود به آن، کافی‌ست شماره بارکد خودرو را که روی کارت ماشین درج شده است وارد کنید. سپس گزینه‌ی استعلام را انتخاب کنید تا خلافی ماشین و شناسه‌ی قبض و شناسه‌ی پرداخت به شما نشان داده شود.

استعلام خلافی با پیامک

استعلام-خلافی-خودرو

برای استعلام خلافی با ارسال پیامک باید کد هفده رقمی VIN اتومبیل‌تان را به سرشماره‌ی ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ ارسال کنید. در پاسخ به این پیامک، میزان خلافی و شناسه‌ی پرداخت و شناسه‌ی قبض برای شما فرستاده می‌شود.

استعلام حضوری خلافی خودرو

با در دست داشتن مدارک خودرو مانند کارت ماشین، سند خودرو یا بیمه‌نامه می‌توانید به نزدیک‌ترین شعبه‌ی پلیس ۱۰+ محل زندگی‌تان مراجعه کنید و با پرداخت تعرفه‌ی استعلام خودرو، از خلافی وسیله‌ی نقلیه‌تان مطلع شوید. در همان محل می‌توانید برای پرداخت خلافی و جریمه‌ی خودرو یا موتورسیکلت‌تان هم اقدام کنید.

استعلام خلافی با کد دستوری

قبل از فعال‌سازی کد دستوری، کد VIN اتومبیل‌تان را کنار دست‌تان بگذارید تا بتوانید به سرعت در سیستم وارد کنید. برای این‌کار کد دستوری #۱۱۰*  را با تلفن همراه‌تان شماره‌گیری کنید. از منوی باز شده، گزینه‌ی «خدمات قابل ارائه» را انتخاب کنید. سپس گزینه‌ی مربوط به استعلام خلافی خودرو را بفرستید. در مرحله‌ی بعدی لازم است کد VIN را وارد کنید. بعد از ثبت این کد، امکان درخواست خلافی با شناسه‌ی قبض و شناسه‌ی پرداخت ممکن خواهد شد. به‌خاطر داشته باشید که اطلاعات خواسته‌شده را باید با صفحه‌کلید انگلیسی تلفن همراه‌تان وارد کنید.

استعلام خلافی با تماس تلفنی

اگر تماس تلفنی را به هر روش دیگری ترجیح می‌دهید، کافی‌ست با شماره‌ی ۸۸۲۸۸۸۸ تماس بگیرید. بعد از برقراری ارتباط باید کد VIN را از طریق صفحه کلید تلفن وارد کنید تا میزان خلافی و اطلاعات پرداخت از طرف اپراتور به شما گفته شود.

روش های پرداخت جریمه خودرو

برای پرداخت جریمه‌ی خودرو روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه بررسی‌شان می‌کنیم.

پرداخت جریمه با سایت راهور

غیر از استعلام خلافی خودرو در سایت راهور، خلافی اتومبیل‌تان را هم می‌توانید در این سامانه پرداخت کنید. فقط به‌خاطر داشته باشید که اطلاعات پرداخت شما و صفر شدن خلافی‌تان با تاخیر چند روزه در این سامانه ثبت می‌شود.

پرداخت جریمه با کد دستوری

به کمک همان کد دستوری #۱۱۰* می‌توانید غیر از استعلام خلافی، جریمه‌ی اتومبیل‌تان را هم بپردازید. به‌خاطر داشته باشید که باید اعداد را با صفحه‌کلید انگلیسی وارد کنید. برای پرداخت جریمه‌ی خودرو به کد VIN، کارت بانکی، شناسه‌ی پرداخت و شناسه‌ی قبض‌تان نیاز خواهید داشت.

پرداخت جریمه با اپلیکیشن های موبایلی

اپلیکیشن‌های موبایلی مختلفی وجود دارند که امکان پرداخت درون‌برنامه‌ای خلافی و جریمه‌ی اتومبیل را ارائه می‌کنند. اپلیکیشن‌های بانکی و اپلیکیشن‌های دیگری همچون آپ و قبضینو خدمات پرداخت جریمه‌ی خودرو را درون برنامه‌شان طراحی کرده‌اند.

پرداخت حضوری جریمه خودرو

تنها روش حضوری پرداخت خلافی و جریمه خودرو، مراجعه به دفاتر پلیس ۱۰+ است. از آن‌جایی که ثبت خلافی در روش‌های آنلاین با تاخیر ۷۲ ساعته در سیستم ناجا ثبت می‌شود، پرداخت حضوری مطمئن‌ترین راه پرداخت خلافی خواهد بود. به‌خصوص در مواقعی مانند فروش خودرو که برای پرداخت خلافی عجله دارید، مراجعه به پلیس ۱۰+ بهترین گزینه است. در روش حضوری بعد از پرداخت قبض جریمه، گواهی و تائیدیه‌ی مهرشده‌ای را هم دریافت خواهید کرد که برای مراجعه به مراکر تعویض پلاک به آن نیاز دارید.

در این مطلب با روش‌های پرداخت جریمه‌ی خودرو و روش‌های استعلام آن آشنا شدید. به‌خاطر داشته باشید که که برگه‌های جریمه همیشه به‌صورت کاغذی تسلیم راننده نمی‌شود. بنابراین استعلام گاه‌به‌گاه خلافی و جریمه‌ی خودرو به شما برای آگاهی از خلافی خودرو و مدیریت پرداخت‌هایتان کمک زیادی خواهد کرد.