×  
اشتباهات-در-خرید-بیمه-مسافرتی

شش اشتباه رایج در خرید بیمه مسافرتی

بیمه مسافرتی یکی از محبوب‌ترین بیمه‌نامه‌هایی‌ست که صادر می‌شود. چرا که مانند یک پوشش بیمه‌ای کامل از شما در برابر حوادث و اتفاقات ناگهانی در کشور غریب و ناآشنا حمایت می‌کند. اهمیت این موضوع به این دلیل است که فرهنگ، آداب، قوانین و مقررات و رویه‌های حقوقی در کشورهای دیگر متفاوت است و اگر در طول سفر مشکلی برایتان پیش بیاید، فقط بیمه مسافرتی است که می‌تواند مانند یک حامی دلسوز و آگاه همراه‌تان باشد.

اهمیت تهیه بیمه مسافرتی به قدری بالاست که بسیاری از کشورها، خرید بیمه‌نامه مسافرتی را برای صدور ویزا اجباری کرده‌اند. به همین دلیل است که بیشتر مسافران، از چند روز قبل از شروع سفرشان برای خرید بیمه مسافرتی اقدام می‌کنند. فرایند صدور بیمه مسافرتی آسان و راحت است و در کنار روش خرید آنلاین بیمه‌نامه مسافرتی، حتی می‌توان آن را در فرودگاه هم تهیه کرد. اما از آن‌جایی که همیشه چند باور و اشتباه رایج در خرید بیمه مسافرتی وجود دارد، در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ بیمه‌شو نکات مربوط به خرید بیمه مسافرتی را با هم بررسی می‌کنیم.

۱) کارت های اعتباری پوشش بیمه مسافرتی ندارند

کارت-های-اعتباری-پوشش-بیمه-ندارند

با وجود این‌که تهیه‌ی کارت‌های اعتباری (Credit Cards) برای بیشتر ایرانی‌ها ممکن نیست، اما برخی از افراد به دلایل کاری یا داشتن پاسپورت کشورهای دیگر ممکن است کارت اعتباری داشته باشند. به هر حال نکته‌ی مهم این است که بسیاری از مردم تصور می‌کنند ارائه‌ی بیمه‌ی سفر یکی از مزایای این کارت‌های اعتباری‌ست و با داشتن کارت اعتباری دیگر نیازی به خرید بیمه‌نامه مسافرتی ندارند.

در صورتی‌که این باور اشتباه است. ارائه‌ی پوشش سفر تنها توسط بعضی از شرکت‌های صادرکننده‌ی کارت‌های اعتباری انجام می‌شود. از طرف دیگر، حتی اگر کارت اعتباری شما پوشش مسافرت را داشته باشد، باز هم مزایا و خدمات آن به اندازه‌ی بیمه‌های مسافرتی کامل نیست و نمی‌تواند مانند یک شرکت بیمه‌ای از شما در برابر اتفاقات مختلف حمایت کند.

درواقع بیمه‌ی سفری که روی کارت‌های اعتباری ارائه می‌شود، بیشتر شبیه به تخفیف گرفتن و بازگشت پول بعد از مقدار مشخصی خرید است که به کارت شما برگردانده می‌شود. اما بیمه‌نامه‌ی مسافرتی، در کنار جبران خسارت‌های مالی از شما در برابر حوادث و اتفاقات دیگری مانند حوادث پزشکی، گم‌شدن مدارک و مشکلات حقوقی حمایت می‌کند. پس کارت اعتباری شما حتی با داشتن پوشش سفر، نمی‌تواند جایگزین بیمه‌نامه مسافرتی شود.

۲) بیمه مسافرتی قبل از سفر باید تهیه شود

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که چون به خارج از مرزهای ایران سفر می‌کنند، پس بیمه‌نامه‌شان هم باید توسط یک شرکت بیمه‌ی خارجی صادر شود و بنابراین می‌خواهند آن را در کشور مقصد خریداری کنند. در صورتی که بیمه‌نامه اعزام مسافر به خارج از کشور توسط شرکت‌های بیمه‌ی ایرانی ارائه می‌شود و به آسانی و قبل از شروع مسافرت‌تان، می‌توانید آن را تهیه کنید.

شروع اعتبار بیمه‌نامه مسافرتی همزمان با درج مهر خروج در پاسپورت شما خواهد بود. بنابراین از اولین لحظه‌ی شروع سفر تحت پوشش شرکت بیمه قرار می‌گیرید. البته از آن‌جایی که بیمه‌گرهای ایرانی در کشورهای دیگر، شعبه‌ی پرداخت خسارت مستقل ندارند مجبورند تا با شرکت‌های کمک‌رسان قرارداد همکاری امضا کنند. مثلا اگر در کشور سوئد دچار مشکل شوید، لازم است مراتب خسارت را به شرکت خارجی‌ای که نام آن روی بیمه‌تان درج شده است، اطلاع دهید.

به‌خاطر داشته باشید که بیمه‌گر در قبال خسارت‌هایی که قبل از صدور بیمه‌نامه اتفاق افتاده‌اند، مسئولیتی ندارد. بنابراین قبل از شروع سفر، تهیه‌ی بیمه‌نامه‌ی مسافرتی را برای خودتان و اعضای خانواده‌تان فراموش نکنید.

۳) جزئیات و سقف تعهدات بیمه های مسافرتی با هم متفاوت است

سقف-تعهدات-بیمه-های-مسافرتی

یکی از نکاتی که همیشه باید به آن توجه کنید، مطالعه‌ی دقیق شرایط عمومی و خصوصی بیمه‌نامه است. البته این موضوع فقط در مورد بیمه‌های مسافرتی صدق نمی‌کند. قبل از صدور هر بیمه‌نامه‌ای حتما شرایط آن را بخوانید و در نظر داشته باشید که شرایط خصوصی بیمه‌نامه بر شرایط عمومی آن تقدم دارد. مثلا ممکن است پوشش هزینه‌های دندان‌پزشکی از استثنائات شرایط عمومی بیمه‌نامه باشد، اما شما با پرداخت حق بیمه‌ی بیشتر با بیمه‌گر توافق کرده‌اید که ارائه‌ی خدمات دندان‌پزشکی را در بخش شرایط خصوصی بیمه‌نامه ذکر کند.

نکته‌ی مهم بعدی این است که در بیمه‌نامه‌های مسافرتی، سقف تعهدات در طرح‌های مختلف بیمه‌ای متفاوت است. مثلا سقف تعهدات در یکی از طرح‌ها ممکن است تا ده هزار یورو اما در طرحی دیگر تا پنجاه هزار یورو را پوشش بدهد. همچنین قیمت بیمه مسافرتی نیز ثابت نیست و به عوامل مختلفی همچون تعداد پوشش‌ها، سن بیمه‌شده، مدت اقامت و محدوده‌ی جغرافیایی کشور موردنظرتان بستگی دارد.

۴) انتخاب پوشش های مسافرتی اهمیت دارد

اگر به بیمه‌نامه به چشم یک قرارداد حقوقی نگاه کنیم، می‌توانیم بگوییم که طرفین قرارداد فقط در برابر مسئولیت‌ها و تعهداتی که در بیمه‌نامه درج شده مسئولیت دارند. بسیاری از شرکت‌های بیمه‌ای پوشش‌های سفر را در قالب پوشش‌های اصلی و تکمیلی ارائه می‌کنند تا به بیمه‌گذار قدرت انتخاب بدهند. بنابراین فرد با انتخاب پوشش‌های بیشتر، حق‌بیمه‌ی بیشتری را هم باید پرداخت کند. اما متاسفانه برخی از افراد با هدف کاهش هزینه‌های سفر، در خرید پوشش‌های تکمیلی کوتاهی می‌کنند که در نهایت این مسئله به ضرر آنها تمام می‌شود. چرا که بیمه‌گر فقط مسئولیت جبران خسارت‌هایی را برعهده می‌گیرد که در بیمه‌نامه قید شده باشند.

اگر قبلا بیمه‌نامه‌ی مسافرتی‌تان را از شرکت دیگری تهیه کرده‌اید و حالا می‌خواهید بیمه‌نامه‌تان را از یک بیمه‌گر دیگر تهیه کنید، خواندن دقیق بیمه‌نامه را به‌هیچ‌عنوان فراموش نکنید. چرا که شرکت‌های بیمه حتی در ارائه‌ی پوشش‌های اصلی نیز ممکن است با هم متفاوت باشند.

۵) استثنائات بیمه مسافرتی را جدی بگیرید

بیمه‌نامه مسافرتی مانند هر بیمه‌نامه‌ی دیگری دارای لیستی از استثنائات است. منظور از استثنائات موارد و اتفاق‌هایی‌ست که در صورت وقوع، بیمه‌گر مسئولیتی برای جبران خسارت‌شان نخواهد داشت. مثلا موارد زیر بخشی از استثنائات بیمه‌نامه مسافرتی‌ست مگر آن‌که در شرایط خصوصی بیمه‌نامه، بیمه‌گر مسئولیت آنها را پذیرفته باشد.

  • هزینه‌هایی که بدون اطلاع قبلی و موافقت با شرکت بیمه پرداخت شده باشد.
  • هزینه‌های درمانی مربوط به بیماری‌های مزمن یا بیماری‌هایی که قبلا در بیمه‌شده سابقه داشته است.
  • خسارات ناشی از جنگ، شورش، اعتصاب و قیام در کشور مقصد.
  • خسارت‌های ناشی از مشارکت، مباشرت یا معاونت در اعمال مجرمانه.
  • هزینه‌های مربوط به زایمان اگر کمتر از سه ماه به موعد زایمان زمان باقی مانده باشد.
  • هزینه‌ی مربوط به سقط جنین اختیاری.
  • خسارات ناشی از مصرف مواد مخدر، نوشیدنی‌های الکلی و مواد روانگردان.
  • هزینه‌ی واکسیناسیون.
  • هزینه‌های مربوط به درمان فیزیوتراپی.
  • هزینه‌های مربوط به بیماری‌ها و اختلالات مادرزادی.
  • خسارات ناشی از تشعشعات هسته‌ای یا موارد مربوط به آن.
  • هزینه‌های مربوط به بیماری‌های روانی و جنون.
  • هزینه‌های مربوط به انرژی درمانی، آفتاب‌درمانی و درمان‌های زیبایی و همچنین معالجه از طریق چشمه‌های آب معدنی.

۶) خسارت سفر همیشه در محل حادثه پرداخت نمی شود

پرداخت خسارت در بیمه‌ی مسافرتی همیشه در محل انجام نمی‌شود. در واقع پرداخت خسارت به دو شکل خواهد بود که جزئیات آن در بیمه‌نامه نوشته می‌شود. حالت اول، موقعیتی‌ست که شما با اعلام مراتب خسارت به شرکت کمک‌رسان و انجام هماهنگی‌های لازم با او، خسارت را دریافت خواهید کرد. حتی ممکن است خود شرکت کمک‌رسان، هزینه‌ی لازم را به جای شما به‌صورت مستقیم به حساب بیمارستان یا نهادهای دیگر بپردازد. در حالت دوم، شرکت کمک‌رسان هزینه‌ای به شما پرداخت نمی‌کند و باید بعد از برگشت به ایران، فاکتور هزینه‌ها را به همراه مدارک لازم به بیمه‌گر ارائه دهید تا خسارت پرداخت شود. برای دریافت خسارت از بیمه‌گر به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • اصل بیمه‌نامه‌ی مسافرتی
  • اصل و رونوشت پاسپورت
  • اصل فاکتورهای پرداختی
  • گزارش‌های مربوط به هزینه‌هایی که انجام داده‌اید (مثلا گواهی فوت یا گواهی پزشکی ممهور به مهر بیمارستان)

در مطلبی که خواندید با شش اشتباه رایج در خرید بیمه مسافرتی آشنا شدید. بیمه‌نامه‌های مسافرتی همان‌قدر که در طول سفر می‌توانند مایه‌ی آرامش و آسودگی خاطرمان باشند، ممکن است اسباب سردرگمی‌مان را فراهم کنند. بنابراین مقایسه و استعلام بیمه‌نامه‌های مسافرتی نزد بیمه‌گرهای مختلف یکی از مقدمات خرید بیمه‌ی مسافرتی‌ست.

برای خرید بیمه مسافرتی روش‌های مختلفی وجود دارد. هم در خود فرودگاه و هم نزد کارگزاری‌ها و نمایندگی‌های بیمه می‌توانید بیمه مسافرتی بخرید. اما آسان‌ترین روش خرید بیمه‌نامه‌ی مسافرتی، مراجعه به سایت بیمه‌شو و انتخاب گزینه‌ی بیمه مسافرتی است. با ثبت‌نام و وارد کردن اطلاعاتتان، بیمه‌نامه‌ی مسافرتی شما در کمترین زمان ممکن صادر می‌شود و برایتان ارسال خواهد شد.