×  

انواع بیمه خودرو چیست؟ و چه اطلاعاتی برای دریافت قیمت این بیمه ها نیاز است؟

انواع بیمه خودرو هرکدام دارای پوشش‌ها و شرایطی هستند که می‌توانند برای شما کارآمد و مفید باشند. آشنایی و کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع بیمه خودرو اعم از بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه خودرو، بیمه حوادث سرنشین و راننده، بیمه باربری و بیمه ماشین‌های سنگین به شما کمک می‌نماید تا بتوانید بهترین بیمه را برای خودرو خود خریداری کنید. توجه داشته باشید که هرکدام از انواع بیمه خودرو در زمان خاصی برای شما کارآمد بوده و نباید در خرید آن‌ها سهل‌انگاری گردد.

عموم افراد در هنگام خرید انواع بیمه خودرو به‌دنبال یافتن عواملی هستند که بر تعیین قیمت این بیمه‌نامه‌ها تأثیر می‌گذارد. اطلاع از این علل باعث می‌شود تا شما بتوانید بهترین انتخاب را برای خودرو خود داشته باشید.

بیمه‌شو درراستای کسب آگاهی‌های لازم درباره انواع بیمه خودرو و دانستنی‌های آن این مقاله را تنظیم نموده است؛ بنابراین با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

انواع بیمه خودرو

خرید انواع بیمه خودرو برای زمانی کاربرد دارد که در طی یک سانحه رانندگی خسارت مالی و جانی رخ دهد. با افزایش قیمت خودرو، قطعات آن، هزینه درمان و … ممکن است جبران خسارت وارده از توان شما خارج باشد؛ در این زمان است که شرکت بیمه می‌تواند از شما حمایت کرده و در جبران خسارات به شما کمک نماید. در ذیل به معرفی انواع بیمه خودرو به‌طور کامل پرداخته شده است.

Third-party-insurance

بیمه شخص ثالث

 

بیمه شخص ثالث، بیمه‌ای الزامی برای همگان

همانطور که از نام بیمه‌نامه شخص ثالث مشخص است، این بیمه‌نامه خسارت‌های مالی و جانی وارده بر شخص ثالث را پرداخت می‌نماید. باتوجه به اهمیت بالای بیمه شخص ثالث، دولت خرید این بیمه‌نامه را برای تمامی مالکین خودرو اجباری نموده و عدم خرید یا تمدید آن باعث می‌گردد تا شما مشمول پرداخت جریمه دیرکرد بیمه خودرو می‌نماید.

بیمه شخص ثالث دارای پوشش‌های مالی و جانی است تا بتواند تمامی خسارت‌های شخص ثالث را جبران نماید.

بیمه بدنه خودرو، بیمه‌ای غیراجباری اما کارآمد

یکی دیگر از انواع بیمه خودرو، بیمه بدنه می‌باشد. برخلاف بیمه‌نامه شخص ثالث که بیمه‌ای اجباری است، بیمه بدنه خودرو اختیاری می‌باشد، اما کارآمد و مفید بودن آن‌ها برای همگان وضح و مبرهن می‌باشد. بیمه بدنه خودرو نیز دارای پوشش‌های اجباری و اختیاری است که شما با پرداخت حق بیمه بیشتر می‌توانید پوشش‌های اضافی را خریداری کنید.

ازجمله پوشش‌های این بیمه‌نامه می‌توان به پوشش آتش‌سوزی، تصادف با خودرو و دیوارهای دیگر، انفجار و … نام برد.

بیمه حوادث راننده و سرنشینان

در ارتباط با بیمه‌نامه شخص ثالث باید بدانید که این بیمه خسارت وارده بر راننده مقصر را پرداخت نمی‌کند و وی باید برای تضمین سلامتی خود باید بیمه حوادث راننده را خریداری کند. بیمه حوادث سرنشینان نیز بیمه‌نامه‌ای است که به‌عنوان مکمل برای بیمه‌نامه شخص ثالث ارائه می‌گردد و بهتر است این بیمه‌نامه را نیز برای خودرو خود خریداری کنید.

porterage-insurance

بیمه باربری

 

بیمه باربری

خرید بیمه باربری برای شرکت‌های حمل‌ونقل و خودروهایی که برای باربری استفاده می‌شوند، ارائه می‌گردد. این بیمه‌نامه برای تمامی حمل‌ونقل‌ها اعم از زمینی، هوایی و دریایی مناسب است. شرکت بیمه پس از عقد این قرارداد متعهد می‌گردد تا خساراتی که در طی یک جابه‌جایی داخلی و خارجی به محموله وارد شده است را جبران نماید. بیمه باربری دارای انواع مختلفی است که براساس محدوده جغرافیایی و پوشش تقسیم‌بندی می‌گردند.

بیمه خودروهای سنگین

خودروهای سنگین مانند کامیون، اتوبوس و … نیز همانند خودروهای دیگر نیازمند خرید انواع خودرو مانند بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه خورو هستند؛ حتی می‌توان گفت که این بیمه‌نامه برای خودروهای سنگین از اهمیت بالایی برخوردار هستند، زیرا خسارت آن‌ها می‌تواند بیشتر باشد.

توجه داشته باشید که بیمه باربری و بیمه خودروهای سنگین توسط تعداد محدودی از شرکت‌های بیمه ارائه می‌شود؛ به‌طوری‌که شما باید برای خرید به نمایندگی‌های مربوطه مراجعه نمایید.

اطلاعات لازم برای آگاهی از هزینه انواع بیمه خودرو

هنگامی که به نمایندگی‌های رسمی بیمه برای خرید بیمه‌نامه‌های موردنیاز خود مراجعه می‌نمایید، کارشناسان مربوطه برای محاسبه و بیان هزینه‌ای که باید توسط شما پرداخت شود، اطلاعاتی را از شما می‌خواهند؛ همچنین این امکان برای شما وجود دارد که با استفاده از این اطلاعات و با مراجعه به سایت‌های خرید آنلاین بیمه مانند سایت بیمه‌شو با آدرس https://bimesho.com/blog/ قیمت بیمه خود را در شرکت‌های بیمه‌ای مختلف تخمین زده و بهترین آن را خریداری نمایید.

اطلاعات موردنیاز برای این کار را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم‌بندی نمود:

اطلاعات شخصی

در بعضی از شرکت‌های بیمه اطلاعات شخصی به‌عنوان یکی از عوامل تعیین‌کننده قیمت در نظر گرفته می‌شود زیرا آن‌ها نیز می‌توانند به‌نوعی احتمال حادثه را افزایش دهند. مهم‌ترین اطلاعات شخصی درخواستی به‌شرح زیر است:

  • آدرس محل سکونت: رانندگی در قسمت‌های شلوغ احتمال تصادف را افزایش می‌دهد؛ همچنین ممکن است در نقطه‌ای احتمال وقوع حوادث طبیعی افزایش یابد که همین مسئله می‌تواند بر قیمت بیمه تاثیرگذار باشد.
  • سن بیمه‌گذار: سن می‌تواند نشان‌دهنده تجربه و میزان آسیب‌پذیری فرد باشد.
  • جنسیت فرد: جنسیت نیز می‌تواند بیان‌گر میزان آسیب‌پذیری شخص باشد.
  • شماره گواهینامه: اطلاعات مربوط به گواهینامه نیز برای کسب اطمینان از مجاز بودن شما برای رانندگی دریافت می‌شود.

اطلاعات خودرو

اصلی‌ترین عامل تعیین‌کننده قیمت خودرو، اطلاعات مربوط به خودرو می‌باشد که مهم‌ترین آن‌ها در ذیل بیان گردیده است:

  • مدل و سال تولید
  • شماره شناسایی خودرو (VIN)
  • کارکرد خودرو (مسافت طی‌شده)
  • جزئیات مربوط به دستگاه‌های امنیتی وضدسرقت خودرو
  • وجود یا فقدان کیسه هوا و سایر موارد امنیتی
  • دارا بودن یا دارا نبودن ترمز ضدقفل

سابقه رانندگی فرد بیمه‌گذار

متناسب با سابقه رانندگی شما و میزان تصادفات شما در طی دوره رانندگی‌تان حق بیمه برای خودرو شما تعیین می‌گردد. عموماً اطلاعات زیر از شما درخواست می‌شود:

  • میزان مسافتی که در طول یک سال توسط شما پیموده می‌شود، زیرا هرچه این مسافت بیشتر باشد، احتمال وقوع تصادف نیز افزایش می‌یابد.
  • جزئیات مربوط به تخلفات رانندگی شما

پوشش‌های موردنیاز

بعضی از بیمه‌ها دارای پوشش‌های اصلی و فرعی هستند که شما ملزم به خرید تمامی پوشش‌های اصلی می‌باشند. در ارتباط با پوشش‌های فرعی شما می‌توانید متناسب با نیاز خود پوشش‌های اضافی را خریداری کنید؛ توجه داشته باشید که با خرید پوشش‌های بیشتر شما باید حق بیمه بیشتری نیز پرداخت نمایید.

هنگام خرید حتماً به پوشش‌ها و شرایط بیمه‌نامه توجه نمایید تا بتوانید بهترین آن را برای خود خریداری کنید.