×  
بیمه موبایل

بیمه موبایل چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

موبایل و تلفن همراه به بخشی جدایی‌‌ناپذیر از زندگی‌هایمان تبدیل شده است و نه فقط افراد بزرگسال، که این روزها موبایل و تبلت را حتی در دستان کودکانی که هنوز به مدرسه نمی‌روند نیز، می‌بینیم. بعضی از افراد به تلفن همراه به چشم یک وسیله‌ی کاربردی نگاه می‌کنند که قرار است به نیازهای مشخصی مانند برقراری تماس، گشت‌وگذار در اینترنت یا عکاسی پاسخ بدهد. برای گروه دیگری از افراد، تلفن همراه به بخشی از پرستیژ و هویت‌شان تبدیل شده است که مجبورشان می‌کند تا همیشه آخرین مدل و بهترین گوشی‌های همراه را برای خودشان تهیه کنند.

به هر حال، چه یک خرید اقتصادی را ترجیح بدهید و چه اهل خرید موبایل‌های گران‌قیمت باشید، به بیمه موبایل و تجهیزات الکترونیک نیاز پیدا خواهید کرد. بیمه موبایل که بحث آن تازه بر سر زبان‌ها افتاده است، با ارائه‌ی پوشش‌های متنوع‌تری نسبت به گارانتی موبایل، تمام تلاشش را می‌کند تا در این بازار متلاطم قیمت‌ها از بیمه‌گذار حمایت کند. اگر شما هم به امنیت و سلامت تلفن همراه‌تان اهمیت می‌دهید تا پایان این مطلب با بلاگ بیمه‌شو همراه باشید تا ببینیم بیمه موبایل دقیقا چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

با بیمه موبایل آشنا شوید

همان‌طور که از نامش مشخص است، بیمه موبایل قرار است تلفن همراه شما را در برابر حوادث و خسارت‌های مختلف بیمه کند. البته پوشش‌های بیمه موبایل فقط به تلفن‌های همراه هوشمند محدود نمی‌شود؛ بلکه برای تبلت و لپ‌‎تاپ نیز کاربرد دارد. به همین دلیل است که نام اصلی این بیمه‌نامه، بیمه تجهیزات الکترونیک است. با بیمه کردن گوشی و پرداخت حق‌بیمه، شرکت بیمه را موظف می‌کنید تا خسارت‌های ناشی از حوادث احتمالی که ممکن است برای تلفن همراه یا سایر وسایل الکترونیکی‌تان رخ بدهد را، پرداخت کند.

البته تعهدات و پوشش‌های بیمه موبایل نزد شرکت‌های مختلف، یکسان نیست و همه‌چیز به قوانین داخلی و سیاست‌های شرکت بیمه بستگی دارد. با این وجود در قراردادهای بیمه موبایل سعی می‌شود تا حوادثی تحت‌پوشش بیمه‌نامه قرار بگیرد که در حالت عادی به کمک گارانتی قابل‌ جبران نخواهند بود. در واقع به همین دلیل است که بیمه‌های موبایل توانسته‌اند در چند وقت اخیر به شدت مورد توجه و استقبال افراد قرار بگیرند.

پوشش های بیمه موبایل چیست؟

پوشش های بیمه موبایل

همان‌طور که گفتیم، پوشش‌ها و سقف تعهدات در بیمه موبایل وابسته به توافق قبلی شما با شرکت بیمه است و هر کدام از شرکت‌های بیمه، ممکن است شرایط و پوشش‌های مخصوص به خودشان را داشته باشند. با این وجود، در یک نگاه کلی می‌توانیم لیست پوشش‌های زیر را برای بیمه موبایل در نظر بگیریم:

  • پوشش سرقت
  • نفوذ مایعات و آب‌خوردگی
  • ضربه فیزیکی و شکستن
  • آتش‌سوزی
  • سیل
  • زلزله
  • نوسانات ولتاژ برق

البته در مورد پوشش سرقت باید این نکته را به‌خاطر داشته باشید که خسارت تنها در صورتی قابل‌پرداخت خواهد بود که سرقت گوشی با شکست حرز اتفاق افتاده باشد. در این‌جا منظور از شکست حرز یعنی سرقت موبایل با شکستن موانع یا اعمال تهدید و زور صورت گرفته باشد. به عنوان نمونه، فرض کنید که سارق با شکستن در وارد خانه‌ی شما می‌شود و تلفن همراه شما را همراه با وسایل دیگر به سرقت می‌برد. در چنین حالتی می‌توانید از بیمه سرقت موبایل استفاده کنید و خسارت‌تان را از شرکت بیمه دریافت کنید.

استثنائات بیمه موبایل و خسارت هایی که تحت پوشش نیستند

در هر بیمه‌نامه‌ای لیستی از استثنائات و شرایط خاص وجود دارد که قابل بیمه‌شدن نیستند و بیمه‌گذار باید از قبل نسبت به آنها آگاه باشد. یکی از مهم‌ترین مواردی که تحت‌پوشش بیمه موبایل قرار نمی‌گیرد، گم کردن گوشی است. از طرف دیگر اگر یک کیف‌قاپ، تلفن همراه شما را بدزدد نمی‌توانید از شرکت بیمه خسارت دریافت کنید.

چرا که همان‌طور که در پاراگراف بالا به آن اشاره کردیم، خسارت تنها در صورتی پرداخت می‌شود که سرقت با شکست حرز باشد. از طرف دیگر در زمان خرید بیمه‌نامه به این نکته توجه کنید که بعضی از شرکت‌ها، پوشش‌های مربوط به بیمه کردن لوازم جانبی و اختلالات ناشی از نصب نرم‌افزارهای مختلف را ارائه نمی‌دهند. در کنار تمام این نکات، موارد زیر نیز از استثنائات بیمه موبایل به حساب می‌آیند:

  • جبران خسارت‌های عمدی وارد شده به دستگاه
  • جبران خسارت‌های مربوط به در معرض گرد و غبار قرار گرفتن دستگاه
  • جبران خسارت‌های ناشی از استفاده از آداپتورهای غیراستاندارد و غیرمناسب
  • جبران خسارت‌های ناشی از استفاده از قطعات یا لوازمی که غیراصل و تقلبی‌اند

قیمت خرید بیمه موبایل

قیمت بیمه موبایل

قیمت خرید بیمه موبایل براساس نوع و مدل تلفن همراه‌تان محاسبه می‌شود. به عنوان مثال نرخ خرید بیمه موبایل برای یک گوشی آیفون هشتاد میلیون تومانی نمی‌تواند برابر با نرخ خرید بیمه موبایل برای یک گوشی میان‌رده یا پایین‌رده باشد. به همین دلیل، در اغلب اوقات نرخ خرید بیمه موبایل براساس درصدی از ارزش تلفن همراه محاسبه می‌شود. این نرخ معمولا عددی بین شش تا هفت درصد قیمت کل تلفن همراه در زمان صدور بیمه‌نامه است.

نکته‌ی مهمی که باید به خاطر داشته باشید آن است که برای دریافت خسارت از محل بیمه موبایل، باید موارد زیر را به شرکت بیمه ارائه دهید:

  • جعبه‌ی تلفن همراه، تبلت یا لپ‌تاپ
  • بیمه‌نامه‌ی تجهیزات الکترونیک
  • اصل فاکتور خرید دستگاه

چه شرکت هایی بیمه موبایل ارائه می کنند؟

کم‌کم به تعداد شرکت‌هایی که خدمات مربوط به بیمه تجهیزات الکترونیک و بیمه موبایل را ارائه می‌دهند، اضافه می‌شود. اما در حال حاضر می‌توانیم به شرکت بیمه پارسیان و بیمه موبایل سامان به عنوان نمونه‌هایی از بیمه‌گرهای موبایل و تجهیزات الکترونیک اشاره کنیم. در ادامه پوشش‌های این دو بیمه‌نامه را با هم بررسی می‌کنیم.

بیمه موبایل پارسیان

بیمه موبایل پارسیان

طرح‌های بیمه موبایل پارسیان به سه گروه تقسیم‌بندی می‌شود که با خرید هر کدام از این طرح‌ها به امکانات و پوشش‎های مشخصی دسترسی خواهید داشت.

پوشش‌ها و امکانات بیمه‌نامه طرح برنز طرح نقره‌ای طرح طلایی
ضربه و شکستگی دارد دارد دارد
نفوذ مایعات و آب‌خوردگی دارد دارد دارد
آتش‌سوزی دارد دارد دارد
سرقت با شکست حرز ندارد ندارد دارد
تحویل دستگاه در محل ندارد دارد دارد
نوسان برق دارد دارد دارد
سیل، زلزله و طوفان دارد دارد دارد
مدت انجام تعمیرات و پرداخت خسارت ده روز هفتاد و دو ساعت یک روز

استثنائات بیمه موبایل پارسیان

مهم‌ترین استثنائات بیمه موبایل پارسیان به ترتیب زیر است:

  • خسارت‌های عمدی
  • قاب دستگاه
  • وجود یک تا چهار عدد پیکسل سوخته
  • لوازم جانبی مانند باطری، شارژر و هندزفری
  • مشکلات مربوط به عدم رجیستری گوشی در شبکه‌ی داخلی

بیمه موبایل سامان حامی

بیمه موبایل سامان

با خرید بیمه موبایل سامان، تلفن همراه شما تحت‌پوشش خسارت‌هایی مانند شکستگی و سقوط موبایل، ضربه، نوسان برق، سیل و نفوذ مایعات قرار می‌گیرد. در این بیمه‌نامه نیز مانند بیمه موبایل پارسیان، خسارت‌های وارد شده به لوازم جانبی موبایل مانند باطری، انواع سیم، قاب‌ و اشکالات نرم‌افزاری ناشی از نصب برنامه؛ تحت‌پوشش قرار نمی‌گیرند.

فرانشیز (سهم بیمه‌گذار در پرداخت خسارت) برابر با ده درصد از ارزش و قیمت گوشی خواهد بود. در کنار فرانشیز، مبلغی برابر با ۲.۵ درصد از ارزش گوشی به ازای هرماه از تاریخ صدور کارت، به‌عنوان استهلاک از مبلغ خسارت پرداختی کسر خواهد شد.

در پایان به‌خاطر داشته باشید که بیمه موبایل فقط برای گوشی‌های نو صادر نمی‌شود، بلکه بعضی از شرکت‌های بیمه مانند شرکت بیمه رازی امکانی را فراهم کرده‌اند که برای گوشی‌های کارکرده و مستعمل نیز بیمه تجهیزات الکترونیک صادر شود.

در مطلبی که خواندید با بیمه موبایل و اهمیت خرید آن آشنا شدید. در وضعیتی که قیمت گوشی و تجهیزات الکترونیک سر به فلک می‌کشد، خرید بیمه موبایل شاید یکی از مهم‌ترین کارهایی‌ باشد که نباید آن را پشت گوش انداخت.