×  

چشم انداز روشن صنعت بیمه در سال های آینده

صنعت بیمه و چشم‌انداز آن در سال آینده مفهومی است که بنابه آن بررسی گذشته و راهی به سمت آینده را برای ما مشخص می‌کند؛ این همان راهی است که به‌وسیله آن می‌توانیم آینده صنعت بیمه را بسازیم؛ البته که این مسیر، پر چالش و عوامل متعددی برآن تاثیرگذار است. اگر به این موضوع علاقه‌مندید بهتر است تا انتهای مطلب با آرامین همراه باشید.

وضعیت صنعت بیمه در سال‌های آینده

بدیهی است که اگر بخواهیم درباره صنعت بیمه در سال آینده و حتی امروز این صنعت بدانیم، باید از یک نماینده بیمه درباره آن پرس‌وجو کنیم اما اگر شما خودتان شخصاً در این زمینه بخواهید اطلاعات کسب کنید، باید بیمه‌های مطالبه شده از سمت مردم کشور ایران را مورد بررسی قرار دهید زیرا بین بیشتر بیمه‌های مطالبه شده از طرف مردم کشور مزبور و وضعیت اقتصادی آنها، ارتباط مستقیمی وجود دارد؛ بنابراین می‌توان به‌جرأت گفت که درک شرایط عمومی بیمه‌ها به شرایط کشور ایران بستگی دارد؛ از این‌رو وضعیت تامین بیمه‌گذاران توسط شرکت‌های بیمه در آینده را نمی‌توان مشخص نمود؛ به‌نوعی تنها مواردی که می‌توان به‌وسیله آن مسیر آینده یک شرکت بیمه را مشخص نمود، دو مورد مهم است؛ اول اینکه موفقیت یا ناکامی آن شرکت‌ در این صنعت سنجیده شود و دوم اینکه عملکرد بیمه‌گری آن رصد گردد.

همانطور که گفته شد، وضعیت رشد و توسعه این صنعت در هر کشوری را شرایط کلی حاکم بر اقتصاد آن کشور مشخص می‌کند. خبر خوب این است که در کشور ایران، صنعت بیمه روند روبه رشدی را در پیش گرفته است اما متاسفانه خبر بد در همین راستا این است که به‌علت شرایط اقتصادی کشور، شرایط این موضوع نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به نقل از مدیرکل روابط عمومی بیمه مرکزی سه صنعت؛ از جمله بیمه، بورس و بانک به گونه‌ای به هم وابسته‌ شدهاند که می‌توان گفت گسترش وسعت بیمه به این وابستگی مرتبط است.

بیمه-آینده

insurance future

صنعت بیمه و آینده آن

صنعت بیمه یکی از نهادهای اقتصادی مطرح هر مملکت است که در بهبود شرایط اقتصادی آن کشور، نقش بسزایی را ایفا می‌کند. این صنعت دو بخش مهم دارد که به شرح ذیل است:

۱. بخش نظارت

۲. بخش اجرایی

درصورتی این صنعت، می‌تواند در عرصه بین‌المللی جایگاهی به‌دست آورد که این دو مورد را سرلوحه فعالیت خود قرار دهید:

۱. عملکرد و وظایف اصلی هـر سازمان

۲. وجوه مدیریتی آن شرکت یا سازمان

یک سری‌ موارد از گذشته تا به امروز مورد بررسی قرار گرفته شده‌اند که می‌توان به‌وسیله آنها چشم‌انداز صنعت بیمه را ترسیم کرد:

· اول از همه باید این مورد که صنعت بیمه براساس شاخصه‌های جهانی و بین‌المللی، در چه جایگاهی قرار دارد، مورد بررسی قرار گیرد.

· دوم اینکه باید مشخص شود شرایط صنعت مذکور در سال‌های گذشته چگونه بوده و چه دستاوردهایی داشته است.

· باتوجه به اینکه حرکت به‌سمت آینده، صنعت بیمه را با چالش‌هایی روبه‌رو می‌کند، باید فرآیندهای انجام گرفته در این صنعت مورد بررسی قرار گیرد.

· برای اینکه آینده‌نگری درستی در مورد این صنعت انجام شود، بهتر است اقدامات و عملکرد بیمه مرکزی مورد بررسی قرار گیرد.

· قدم جدی بعدی برای بهبود آینده صنعت بیمه، نابودی روال سنتی و قدیمی شرکت‌های بیمه است، ضمن‌اینکه باید این روال سنتی و قدیمی، جای خود را به تکنولوژی و خدمات دیجیتالی جدید بدهد.

· از اموری که قطعاً به آینده صنعت بیمه کمک بسزایی می‌کند، این است که ساختار صندوق تامین خسارات بدنی مورد بررسی و اصلاح گردد.

· راه‌اندازی و اجرای طرح سنجش رضایت بیمه‌گذاران در شرکت‌های بیمه یکی دیگر از فعالیت‌هایی است که باید در راستای روشن نمودن چشم‌انداز صنعت بیمه، انجام گیرد.

· صنعت یادشده به‌جهت اینکه بتوان بر فعالیت موسسات بیمه، نظارت آنلاین و هوشمند تسلط داشته باشد، باید به‌سمت الکترونیک هدایت شود؛ این عبارت بدین معناست که شرکت‌های بیمه‌، امکانی را فراهم سازند که بیمه‌ها به محلی که مشتری در آن قرار دارد، انتقال یابد نه اینکه بیمه‌گذار به شرکت مراجعه کند؛ به بیان کلی آینده صنعت بیمه در گرو توسعه بیمه نامه‌های الکترونیکی است.

· زمانی‌که مدیران و کار شناسان بیمه در زمینه سوالات بیمه‌ای پاسخگو باشند، چشم‌انداز صنعت بیمه روشن‌تر خواهد بود.

· باید شرکت‌های بیمه در زمینه ترویج محصولات نوین خود فعال باشند.

· میزان نیاز سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات در صنعت بیمه مهم تلقی می‌شود که باید مورد بررسی قرار گیرد؛ به نقل از مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی، سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات در صنعت بیمه تحت عنوان هزینه به شمار نمی‌آید زیرا تا رسیدن به سطح منطقی و مطلوب این امر فاصله زیادی را در پیش داریم.

· باید حداقل سرمایه شرکت‌های بیمه افزایش یابد.

· باید طرح‌های جدید بر اساس نیاز‌های مشتریان طراحی گردد.

· باید زمینه ارتقای سطح اعتماد مردم و عموم را نسبت به صنعت بیمه کشور فراهم آورد.

· باید اهداف آینده صنعت بیمه مشخص گردد.

insurance-industry

صنعت بیمه

مهم‌ترین شاخصه‌‍‌ بررسی وضعیت بیمه

بررسی و محاسبه ضریب نفوذ بیمه در هر کشوری از جهان از مهم‌ترین شاخصه‌‍‌ بررسی وضعیت و چشم‌انداز صنعت بیمه است که روشن بودن چشم‌انداز صنعت بیمه در سال‌های آینده را تضمین می‌کند که کشور ایران نیز از این مسئله مستثنی نیست. شاید بسیاری از ما با معنی ضریب نفوذ بیمه کشور آشنا نباشیم، بدین منظور خواهیم گفت ضریب نفوذ بیمه کشور به چه معناست؟ در پاسخ باید بگوییم که نسبت حق بیمه تولیدی به تولید ناخالص ملی را ضـریب نفوذ بیمه کشور می‌نامند.

پنج کارگروه تخصصی که طرح تحول را در صنعت بیمه ایجاد می‌کنند

۱. گروه‌های فعال در زمینه فناوری اطلاعات و تعاملات جهانی و بین‌المللی

۲. گروه‌های فعال در زمینه امور حقوقی که با بیمه نیز تعامل دارند.

۳. شبکه فروش و بازاریابی صنعت بیمه

۴. بخش آموزشی و تعامل با خانواده‌ها

۵. بخش مربوط به انواع بیمه‌ها به‌خصوص بیمه عمر