×  

مراقبت از رنگ بدنه خودرو

نکات محافظت از رنگ خودرو همان مقوله‌ای است که با وجود اهمیت بالای آن، عموم افراد از آن اطلاع ندارند. رنگ خودرو علاوه‌بر تأثیر در ظاهر نقش مهمی در میزان ارزش خودرو و تعیین قیمت آن دارد؛ بنابراین اندکی سهل‌انگاری در آن می‌تواند باعث بروز پشیمانی برای شما گردد. بسیاری از افراد استفاده از واکس محافظ رنگ خودرو یا همان واکس بدنه خودرو را تنها راه حفاظت از بدنه خودرو می‌دانند، اما به‌جز این موارد، راهکارهای ساده‌تری نیز وجود دارد که در طی مقاله به آن پرداخته می‌شود.

اگر تاکنون به نکات محافظت از رنگ خودرو بی‌توجهی نموده‌اید و اکنون درصدد جبران آن هستید، با بیمه‌شو همراه باشید تا شما را در این زمینه راهنمایی نماید.

چرا رنگ بدنه خودرو آسیب می‌بیند؟

در ابتدا بهتر است به بررسی علل خرابی رنگ بدنه خودرو بپردازیم. این خرابی می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که اصلی‌ترین آن‌ها به‌شرح زیر است:

  • باران‌های اسیدی: سال‌هاست آلودگی هوا به عنصری غیرقابل حذف در زندگی تبدیل شده است. بارش باران کمکی بزرگ به کاهش این آلودگی‌ها می‌نماید، اما می‌تواند خطرات بیشتری را نیز حاصل شود، زیرا با بارش باران و پاک شدن هوا، باران خاصیت اسیدی پیدا می‌نماید که این باران‌های اسیدی می‌توانند آسیب‌هایی مانند خرابی رنگ خودرو را در پی داشته باشد.
  • نور خورشید: تابش نور خورشید را می‌توان اصلی‌ترین تهدید برای بدنه خودرو دانست، زیرا می‌تواند موجب کاهش ضخامت یا تغییر در تنالیته رنگ شود.
  • شیره درختان و فضولات پرندگان: بسیاری از افراد برای در امان ماندن خودرو از نور مستقیم خورشید، آن را زیر درختان ارک می‌کنند، اما باید این نکته را درنظر گرفت که شیره درختان و فضولات پرندگان می‌تواند آسیب زیادی به بدنه خودرو شما بزند.

روش‌ها و نکات محافظت از رنگ خودرو

نکات محافظت از رنگ خودرو بسیار زیاد هستند و روش‌های آن از شستن خودرو تا استفاده از واکس محافظ رنگ خودرو یا همان واکس بدنه خودرو را شامل می‌شوند. ما در ادامه سعی نمودیم تا تعدادی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین آن‌ها را بیان نماییم.

شستن خودرو

یکی از راهکارها و نکات محافظت از رنگ خودرو، شست‌وشو مرتب خودروها می‌باشد؛ برای مثال هنگام مشاهده فضولات پرندگان یا هر آلودگی دیگر بهتر است بدنه خودرو خود را بشویید تا از آسیب دیدن رنگ آن پیشگیری نمایید.

اهمیت شستن خودرو در فصل زمستان بیشتر می‌شود، زیرا عموماً برای از بین بردن یخ از نمک استفاده می‌گرد که همین مسئله می‌تواند به رنگ خودرو شما آسیب‌های جدی برساند.

آلودگی هوا نیز معضل دیگری است که می‌تواند به باران یا برف خاصیت اسیدی دهد و شما باید نسبت به تمیزی خودرو خود از این آلاینده‌ها اقدام نمایید.

استفاده از دستمال

 

استفاده از دستمال مرطوب هنگام تمیز کردن خودرو

توجه داشته باشید که هنگام پاک کردن خودرو حتماً از پارچه مرطوب و خیس استفاده نمایید، زیرا هنگام استفاده از پارچه خشک، گرد و خاگ همانند سمباده عمل کرده و باعث آسیب دیدن رنگ بدنه خودرو شما می‌گردد. دقت نمایید که با یک عمل ساده (استفاده از پارچه خیس به‌جای پارچه خشک) می‌توانید درراستای حفظ سلامتی رنگ بدنه خودروتان قدم بردارید.

واکس محافظ رنگ خودرو و پولیش

واکس بدنه خودرو نیز ازجمله راهکارهای حفاظتی است که می‌توانید از آن بهره‌مند گردید. استفاده از واکس محافظ رنگ خودرو یا همان واکس بدنه خودرو، همانند یک لایه محافظ از بسیاری از آسیب‌ها جلوگیری می‌نماید. استفاده از واکس بدنه خودرو در تمامی فصول خصوصاً فصل زمستان کارآمد است و شما می‌توانید از آن استفاده نمایید.

تمیز نمودن ماشین پس از بارش باران و برف

همانطور که پیش‌تر بیان نمودیم ترکیب هوای آلوده و بارش باران و برف می‌تواند آسیب‌های زیادی به گیاهان، خودروها و … وارد نماید؛ بنابراین توصیه ما به شما این است که پس از بارش باران خودرو خود را بشویید تا به پاک‌سازی آلاینده‌ها و آلودگی‌ها کمک نمایید.

پارک کردن خودرو در محلی مناسب

بهترین مکان برای پارک نمودن خودرو در پارکینگ‌های سرپوشیده است، زیرا مانع بسیاری از آسیب‌‌ها می‌گردد، اما درصورتی که فاقد محل پارکی سرپوشیده هستید و ملزم به پارک نمودن در فضلی باز می‌باشید حتماً محلی مناسب را برای این کار اتخاذ نمایید.

پارک نمودن در زیر درختان و تابلوها می‌تواند زمینه را برای خرابی رنگ خودرو فراهم نماید. صمغ درختان، فضولات پرندگان، بارش باران و سرازیر شدن آلودگی‌ها از درخت و تابلو به روی خودرو شما ازجمله علل اهمیت قائل شدن برای محل پارک است.

Cover-for-car

چادر خودرو

 

استفاده از چادر

شاید ساده به نظر برسد، اما چادر با حفاظت از بدنه خودرو دربرابر نور مستقیم آفتای می‌توند به شما برای حفظ رنگ بدنه ماشین‌تان کمک نماید. دقت داشته باشید که حتماً از چادرهای مرغوب استفاده کنید، زیرا چادرهای نامناسب و نامرغوب نیز می‌توانند به خودرو شما آسیب وارد نمایند.

 

چگونه خسارت خرابی رنگ بدنه خودرو را جبران نماییم؟

اکنون این سوال مطرح می‌شود که اگر رنگ خودرو ما آسیب ببیند ما چگونه می‌توانیم هزینه ناشی از آن را جبران نماییم؟ خرید بیمه بدنه یکی از معمول‌ترین راه‌ها برای جبران این خسارات است و در این زمان از شما حمایت می‌نماید. توجه داشته باشید که هنگام خرید باید به پوشش‌های بیمه بدنه توجه نمایید تا با انتخاب پوشش‌های کاربردی بهترین بیمه بدنه را برای خود خریداری کنید.