×  

بیمه طلاق، طرحی برای حمایت از زنان

بیمه طلاق یکی از ایده‌های نوین و بسیار کارآمد در صنعت بیمه بود که نخستین‌بار توسط بیمه ایران ارائه گردید. طرح بیمه طلاق که با نام بیمه زنان مطلقه نیز شناخته می‌شود برای حمایت از بانوانی است که به هر دلیلی از همسر خود جدا شده و مطلقه گشته‌اند. همه ما می‌دانیم که جامعه باید به سطحی از فرهنگ و آگاهی برسد که بتواند به درستی از زنانی که به‌طور مستقل زندگی می‌نمایند، حمایت کند.

متأسفانه باوجود کارآمد و مفید بودن بیمه طلاق، این طرح تنها مدت زمان کوتاهی اجرا گردید و دیگر نامی از آن به‌میان نیامد. ما در این مقاله از بیمه‌شو به بیان ضرورت بیمه طلاق می‌پردازیم، به امید آنکه طرح بیمه طلاق مجدداً اجرا و پیاده‌سازی گردد.

علل طلاق چیست؟!

هیچ زنی دوست ندارد که زندگی آرام و عاشقانه خود را رها کرده و تنها به زندگی خود ادامه دهد که قطعاً مشکلات زیادی را برای وی در پی خواهد داشت؛ بنابراین چنانچه فردی خصوصاً بدون پشتوانه اقدام به جدایی از همسر خود نموده است، اطمینان داشته باشید که روزها و لحظات سختی را تحمل کرده تا به چنین جایگاهی رسیده است. اصلی‌ترین علل طلاق به‌شرح زیر است:

  • اختلافات مذهبی و تفاوت در عقاید
  • ارتباط بسیار بد یا بسیار خوب با خانواده همسر (باید تعادل در روابط برقرار گردد.)
  • مشکلات سلامتی و داشتن بیماری‌های سخت با طول درمان طولانی مدت
  • خشونت خانگی و عدم امنیت جانی در کانون خانواده
  • اعتیاد هر یک از طرفین اعم از اعتیاد به مواد مخدر، الکل، مشروب و …
  • مشکلات مالی (این مشکلات می‌تواند منجر به افزایش استرس و تنش در زندگی گردد)
  • ازدواج زودهنگام و در سن پایین (زیرا شناخت نسبت به زندگی و مسائل آن همچنان صورت نگرفته است)
  • اختلافات و بحث‌های زیادی که در طولانی مدت افزایش یافته‌اند.
  • خیانت هر یک از طرفین
  • نازایی هرکدام از زوجین

 

Divorce-Injuries

آسیب های طلاق

آسیب‌های طلاق

یکی از اصلی‌ترین دلایل برای اجرای بیمه زنان مطلقه که طرح بیمه طلاق یکی از آن‌ها می‌باشد، آسیب‌های مختلفی است که زنان پس از جدایی با آن مواجه می‌گردند. باوجود آنکه سطح تحصیلات، آگاهی و فرهنگ در جامعه نسبت به گذشته افزایش یافته است، اما متاسفانه همچنان افرادی که با مقوله طلاق در زندگی خود مواجه گشته‌اند، آسیب‌های اجتماعی و مالی زیادی را تحمل خواهند نمود.

یکی از آسیب‌هایی که به‌موجب طلاق برای افراد ایجاد می‌گردد مربوط به مسائل مالی است که این مورد تاثیر بیشتری بر روی زنان خواهد گذاشت. بسیاری از زنان در طول زندگی خود استقلال مالی را تجربه نمی‌کنند و پس از طلاق و قطع نفقه نیز دچار مشکلات مالی می‌گردند. طرح بیمه طلاق در همین راستا ارائه گردید تا به‌عنوان بیمه زنان مطلقه، حامی و حمایت‌گر آنان در زندگی باشد.

علاوه‌بر مسائل مالی، افرادی که طلاق را تجربه نموده‌اند، با شکست عاطفی مواجه شده و ازهم‌پاشیدن خانواده برای آنان بسیار دردناک خواهد بود؛ حال آنکه بسیاری از افراد رفتار مناسبی با این اشخاص نداشته و از زنان مطلقه و فرزندانشان حمایت نمی‌نمایند.

بیمه طلاق

بیمه ایران در سال ۱۳۸۷ بیان نمود که طرح بیمه طلاق را در راستای کاهش ناامنی‌ها و مشکلات مالی زنان ارائه خواهد داد. خرید این بیمه‌نامه بدین صورت بود که در هنگام ازدواج، بیمه‌نامه‌ای توسط زوج امضا می‌گردید که وی را ملزم به پرداخت حق بیمه می‌نمود. این حق بیمه به حساب زن واریز می‌گردید تا درصورت طلاق بتواند تا زمان رسیدن به استقلال مالی و یا ازدواج مجدد از آن استفاده کرده و با مشکلات مالی کمتری مواجه گردد.

البته لازم به ذکر است که این بیمه‌نامه دارای مخالفانی نیز می‌باشد که معتقد هستند این پشتوانه می‌تواند باعث افزایش طلاق گردد که باید به آن توجه کرد.

بیمه ایران پس از مطرح نمودن بیمه طلاق، تا چند ماه به ارائه آن به‌صورت آزمایشی پراخت، اما متأسفانه پس از چند ماه این بیمه زنان مطلقه همانند بیمه مهریه به سرنوشت نامعلومی دچار شده و دیگر صحبتی از آن به‌میان نیامد.

Divorce insurance

بیمه طلاق

سخن پایانی

ما در طی این مقاله سعی نمودیم تا اهمیت حمایت از زنان مطلقه را بیان نماییم، زیرا این افراد علاوه‌بر مواجه شدن با مشکلات عاطفی که ناشی از فروپاشی خانواده می‌باشد با مشکلات بسیار گسترده دیگری نیز درگیر خواهند شد. مهم‌ترین مشکلی که ممکن است برای این افراد رخ دهد، مرتبط با مسائل مالی است، زیرا بسیاری از بانوان در زندگی خود دارای استقلال مالی نمی‌باشند.

بیمه طلاق که متأسفانه در همان ابتدا از صنعت بیمه حذف گردید، حمایتگری مناسب در زمینه مسائل مالی برای زنان مطلقه نقش‌آفرینی می‌نمود. براساس این بیمه‌نامه، شرکت بیمه متعهد می‌گردید تا پس از طلاق، تا زمان کسب استقلال مالی و یا ازدواج مجدد از شخص حمایت نماید.

لازم به ذکر است که با افزایش طلاق و افزایش مشکلات بانوان سرپرست خانوار و … بهتر است در قانون‌های اجرایی کشور، قوانینی برای حمایت از این عزیزان تصویب گردد تا این اشخاص با مشکلات بسیار کمتری مواجه شوند.

سپاسگزاریم که تا پایان مقاله ما را همراهی نمودید و امیدواریم که توانسته باشِیم نقش مفیدی در راستای آگاهی دیگران از اهمیت حمایت زنان ایفا نماییم.