×  

در هنگام رانندگی پیامک نزنید!

رانندگی سال‌هاست همراه با توسعه صنعت حمل و نقل درراستای رفع مشکلات و افزایش آرامش و راحتی مردم نقش موثری داشته است. با وجود تمامی فواید رانندگی، نمی‌توان منکر مشکلات و خطرات آن شد، زیرا خودرو و رانندگی نادرست سالانه افراد زیادی را به کام مرگ می‌کشاند. متأسفانه بسیاری از افراد با سهل‌انگاری و انجام کارهای خطرناک ازجمله استفاده از تلفن همراه حوادث ناگواری را رقم می‌زنند.

به‌طورقطع همه ما از خطر استفاده از موبایل هنگام رانندگی آگاه هستیم، اما ما در این مقاله از بیمه‌شو درصدد بیان مجدد اهمیت آن هستیم تا ضرورت عدم ارسال پیامک در زمان رانندگی را به شما یادآور شویم.

مطالعه مقالات پوشش‌های بیمه شخص ثالث و نحوه دریافت خسارت بیمه بدنه می‌تواند به شما برای جبران خسارات احتمالی کمک نماید.

Dangers-of-texting-while-driving

خطرات پیامک زدن هنگام رانندگی

 

خطر استفاده از موبایل هنگام رانندگی

همانطور که می‌دانید رانندگی نقش مهمی در زندگی همه ما دارد و حذف آن از روزمرگی غیرممکن می‌باشد، اما بهتر است درراستای کاهش خطرات آن روش‌های مناسبی را در پی بگیریم که یکی از این روش‌‌ها عدم ارسال پیامک در زمان رانندگی می‌باشد. خطر استفاده از موبایل هنگام رانندگی از این جهت است که استفاده از تلفن همراه حواس‌پرتی و عدم تمرکز را برای رانندگان در پی خواهد داشت. درراستای خطرات استفاده از تلفن همراه درحین رانندگی بیان نکات زیر خالی از لطف نیست:

  1. شاید برایتان جالب باشد که ۳۰% از جوانان در هنگام رانندگی، پیامک می‌زنند که همیم مسئله تمرکز آن‌ها را در هنگام رانندگی کاهش می‌دهد. باتوجه‌به این مسئله که جوانان تجربه کمتری در رانندگی داشته و وابستگی آن‌ها به تکنولوژی بیشتر می‌باشد، این بی‌توجهی و عدم تمرکز می‌تواند حوادث بیشتری را برای آن‌ها رقم بزند.
  2. اتصال به پیام‌رسان‌ها و بررسی آن‌ها تمرکز در رانندگی را می‌تواند تا ۱۰% کاهش دهد. لازم به ذکر است که ارسال پیامک می‌تواند این مسئله را تا ۴۰% نیز افزایش دهد.
  3. بررسی‌ها نشان‌دهنده این است که ۸۹% افرادی که از تلفن همراه در هنگام رانندگی استفاده می‌نمایند، از آن برای مکالمه، ۳۹% برای پیامک و ۳۱% برای بررسی ایمیل یا اینترنت استفاده می‌کنند. این آمار بیانگر این مسئله است که استفاده از موبایل درحین رانندگی محدود به یک فعالیت نیست و افراد برای کارهای مختلف از آن استفاده می‌نمایند که همین مسئله درصد وقوع حادثه رانندگی را افزایش می‌دهد.
  4. شاید به‌نظرتان این مسئله عجیب باشد، اما ۳.۲% از تصادفات رانندگی به‌دلیل حواس‌پرتی و عدم تمرکز ناشی از هم‌صحبتی با سایر سرنشینان است. بهترین کار این است که از انجام کارهایی که تمرکز راننده را در زمان رانندگی ازبین می‌برد، خودداری نمایید.
  5. عموم افراد این تصور را دارند که حواس‌پرتی‌ها خصوصاً به‌صورت لحظه‌ای خللی در رانندگی ایجاد نمی‌نماید، اما این مسئله می‌تواند حوادث زیادی را رقم بزند.
  6. عدم ارسال پیامک در زمان رانندگی ازجمله مسائلی است که حتماً باید به آن توجه شود، زیرا نوشتن هر حرف یک قدم شما را به تصادفی دلخراش نزدیک‌تر می‌نماید.
  7. این مسئله قابل کتمان نیست که بعضی از موارد موثر بر حواس‌پرتی خارج از کنترل ما می‌باشند مانند تابش نور خورشید، صدای بوق خودرو و …، اما ما باید درراستای کاهش مواردی که کنترل آن در توان ما می‌باشد، کوشا باشیم.
Distraction-while-driving

حواس پرتی در رانندگی

 

حواس‌پرتی در رانندگی

تمامی موارد بالا بیان‌گر زمانی بود که تلفن همراه باعث حواس‌پرتی و عدم تمرکز شما گردد. اهمیت این مسئله به‌اندازه‌ای است که قسمتی از مقاله به آن اختصاص داده شده است. حواس‌پرتی براساس علت آن به‌صورت زیر دسته‌بندی می‌گردد:

  • شناختی

برای همه ما پیش آمده است که ناگهان ذهنمان تمرکز خود را از دست بدهد. این حواس‌پرتی‌ها مجزا از جسم و کنترل آن بسیار سخت می‌باشد. از علل این حواس‌پرتی می‌توان به موسیقی، مشغله‌های ذهنی، صحبت با دیگران و… نام برد.

  • دستی

بعضاً رانندگان برای انجام کارهایی مانند خوردن، آشامیدن و … فرمان خودرو را رها می‌نمایند که باعث خارج شدن خودرو از کنترل آن‌ها می‌گردد. بااندکی دقت متوجه خواهید شد که این کار زمان واکنش نشان دادن راننده را از بین می‌برد که حوادث ناگواری را درپی خواهد داشت.

  • دیداری

این مورد بیانگر شرایطی است که حواس شما برای لحظاتی از جاده و رانندگی پرت شود. باید این را بدانید که این حواس‌پرتی از سایر موارد خطرناک‌تر است، زیرا پس از رخداد آن خودرو برای لحظاتی بدون نظارت به مسیر خود ادامه می‌دهد و همین مسئله ممکن است حوادث ناگواری را در پی داشته باشد.

سخن پایانی

درطی مقاله سعی نمودیم تا ضمن بیان خطرات استفاده از تلفن همراه، شما را از عواقب انجام این کار خطرناک آگاه سازیم. حفظ تمرکز و دقت در رانندگی بسیار زیاد است، زیرا درصورت عدم توجه احتمال وقوع حوادث ناگوار زیادی وجود دارد.

همه ما می‌دانیم خودرو همیشه مستعدد وقوع حوادث، خرابی، تصادف و … است و گاهاً با وجود دقت زیاد در زمینه نگهداری از آن، خودرو به مشکلات زیادی دچار می‌شود. قیمت خودرو مدت‌هاست با شیبی زیاد افزایش یافته است و همین مسئله باعث گردیده تا جبران هرگونه خسارت، هزینه زیادی را برای مالک آن در پی داشته باشد، در همین راستا خرید بیمه‌نامه‌های مختلف می‌تواند برای شما بسیار مفید و سودمند واقع شود. آشنایی با انواع بیمه خودرو می‌تواند برای شما کارآمد باشد؛ بنابراین پیش از خرید اطلاعات کافی در این زمینه را کسب نمایید.