×  

بیمه مهریه، پشتوانه ای برای ازدواج

بیمه مهریه همسر همانند بیمه طلاق، طرحی حمایتی برای زوجین است تا بتوانند بدون نگرانی و با خیالی راحت ازدواج نمایند. مهریه بخشی از سنت ازدواج است که برای حمایت از زنان پس از طلاق، جدایی و یا مرگ همسر تعیین می‌گردید. بدون شک همه ما از روند صعودی قیمت سکه در سال‌های اخیر مطلع هستیم و می‌دانیم که در شرایط امروز، کمترین مهریه قیمتی نجومی را در پی خواهد داشت؛ همین مسئله باعث گردیده تا جوانان زیادی از ترس جدایی و عدم توانایی در پرداخت مهریه، برای ازدواج پیش‌قدم نشوند.

در نگاه اول تصور می‌گردد که بیمه مهریه همسر تنها برای زنان کاربردی است، اما باید این را بدانید این طرح برای حمایت از هر دو شخص ارائه گردید تا مردان دیگر نگرانی از پرداخت مهریه نداشته باشند.

ضرورت خرید بیمه مهریه همسر به‌اندازه‌ای است که بیمه‌شو سعی دارد تا در این مقاله به شفاف‌سازی آن بپردازد؛ پس با ما تا انتها این مقاله همراه باشید.

دریافت مهریه

مهریه به‌عنوان رسمی سنتی در ازدواج شناخته می‌شود که برای حمایت از زنان بعد از جدایی از همسر تعیین می‌گردد. زوج با قبول مهریه موظف می‌گردد تا در زمان لازم (زمانی که زوجه مهریه خود را طلب نماید) آن را به زن پرداخت نماید؛ مگر آنکه طی یک توافق همسر از حق خود گذشته و اصطلاحاً مهریه خود را ببخشید. ممکن است زوجین در هنگام ازدواج و به‌عنوان شروط ضمن عقد شرایطی را بیان نمایند که در آن حالت مهریه‌ای به زوجه تعلق نگیرد که این مسئله به توافق طرفین مربوط می‌باشد.

براساس قانون دریافت مهریه به یکی از دو صورت زیر صورت می‌گیرد:

  • عندالمطالبه: در این حالت، زن می‌تواند در هر زمانی که بخواهد (حتی هنگامی که با همسر خود زندگی می‌نماید)، مهریه خود را طلب کرده و مرد نیز موظف می‌باشد آن را پرداخت نماید.
  • عندالعستطاعه: در این حالت پس از طلاق و درخواست مهریه از جانب زن، مرد هر زمان که توانایی مالی داشته باشد، می‌تواند مهریه زوجه را پرداخت نماید.
Buy-dowry-insurance

خرید بیمه مهریه

ضرورت خرید بیمه مهریه

طرح ارائه و خرید بیمه مهریه همسر، نخستین‌بار در اوایل دهه ۹۰ توسط مدیر سیاسی فرهنگی مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری مطرح گردید. پس از خرید بیمه مهریه، باتوجه به مواردی مانند سن، ارزش مهریه و طول مدت بیمه‌نامه، حق بیمه‌ای تعیین می‌گردید که باید توسط مرد پرداخت می‌شد. طول مدت بیمه مهریه به‌طور معمول ۵، ۱۰ و ۱۵ سال بود که زوج می‌توانست آن را در بازه‌های ۳، ۶ و ۱۲ ماهه پرداخت نماید. در نهایت نیز شرکت بیمه باتوجه به قرارداد شما و ارزش مهریه، تمام یا بخشی از آن را پرداخت می‌نماید.

موضوعی که در خرید بیمه مهریه همسر حائز اهمیت است، این مسئله می‌باشد که شرکت بیمه تنها در زمانی به زوجه مهریه را پرداخت می‌نماید که علت درخواست مهریه فوت، فوت براثر تصادف و ازکارافتادگی باشد و طلاق جزو پوشش‌های بیمه مهریه همسر نمی‌باشد؛ دلیل این محدودیت نیز این مسئله می‌باشد که ممکن است زوجین برای فریب شرکت بیمه و دریافت پول به‌صورت سوری جداشده و مجدداً به یکدیگر رجوع نمایند.

پوشش‌های بیمه مهریه همسر

این بیمه‌نامه نیز همانند بسیاری از بیمه‌نامه‌ها دارای پوشش‌هایی است که باید پیش از خرید از آن‌ها اطلاع یابید. پوشش‌های بیمه مهریه همسر به شرح زیر است:

  • اگر زوج (بیمه‌گذار) در طول این قرارداد فوت نماید، میزان مهریه بیمه‌شده توسط شرکت بیمه سبه زوجه پرداخت می‌گردد.
  • چنانچه مرد در طی قرارداد براثر حادثه فوت نماید، بیمه دو برابر مهریه بیمه‌شده را به زوجه پرداخت می‌نماید.
  • اگر مرد بیمه‌گذار در طی دوره قرارداد به‌صورت کامل ازکارافتاده گردد، بیمه وی را از پرداخت حق بیمه معاف می‌نماید.
  • اگر زوجین بعد از شش ماه از تاریخ عقد قرارداد، از یکدیگر جدا شوند، ذخیره ریاضی بیمه‌نامه تا تاریخ پرداخت حق بیمه به زوجه پرداخت می‌گردد.
  • مرد بدون اطلاع همسر خود، حق فسخ این بیمه‌نامه و دریافت اقساط پرداختی را ندارد.
  • چنانچه زوجه در دوران قرارداد فوت نماید، مرد حق بازخرید بیمه را خواهد داشت.
  • پس از گذشت دو سال از عقد قرارداد با شرط پرداخت کامل حق بیمه‌ها، زوجه می‌تواند با موافقت بیمه‌گذار، از محل ذخیره ریاضی وام دریافت نماید.
Divorce-insurance

بیمه طلاق

سرانجام مشابه بیمه مهریه و بیمه طلاق

بیمه طلاق و بیمه مهریه همسر، طرح‌های مفیدی بودند که می‌توانستند مشکلات و آسیب‌های پس از جدایی از همسر (به دلایل مختلف) را برطرف نمایند. زنان پس از فوت همسر، از کارافتادگی همسر و یا طلاق یا مشکلات بسیاری اعم از مالی، اجتماعی و … مواجه خواهند بود که شرایط را برای آن‌ها سخت می‌نماید. متاسفانه در جامعه نه‌تنها حمایت کافی از زنان مستقل و سرپرست خانوار صورت نمی‌گیرد بلکه محدودیت‌های زیادی نیز برای آن‌ها ایجاد می‌گردد. بیمه مهریه همسر و بیمه طلاق دو خدمت از صنعت بیمه بودند که می‌توانستند به‌خوبی از آن‌ها حمایت نمایند که متأسفانه هردو به سرانجامی نامعلوم دچار شدند و دیگر هیچ شرکت بیمه‌ای آن‌ها را ارائه نخواهد داد.

 

امیدواریم در زمانی بسیار نزدیک، شرایط و قوانین جامعه به‌گونه‌ای تغییر نماید که حمایت‌های لازم از زنانی که به هر دلیلی مستقل زندگی می‌نمایند و سرپرست خانوار می‌باشند، به‌عمل بیاید و بیمه مهریه و بیمه طلاق نیز مجدداً توسط شرکت‌های بیمه ارائه گردند.