×  

نکاتی که رانندگی در هوای مه آلود را ایمن می سازد!

اصول رانندگی در هوای مه‌آلود به‌علت مستعد خطر بودن رانندگی در این شرایط بسیار حائز اهمیت است. ویژگی بارز مه‌آلود بودن هوا، کاهش دید برای رانندگان و … است. اندکی سهل‌انگاری در رعایت اصول رانندگی در هوای مه‌آلود می‌تواند برای شما یا سایرین خسارت‌های مالی و جانی زیادی را در پی داشته باشد.

نکات مهم رانندگی ایمن در هوای مه‌آلود ساده اما کارآمد هستند و رعایت آن‌ها زحمتی برای شما ایجاد نمی‌نماید، حال آنکه این نکات رانندگی امن در مه می‌تواند جان شما را از خطرات زیادی ایمن نگاه دارد.

بیمه‌شو قصد دارد تا در این مقاله به بیان تعدادی از اصول رانندگی در هوای مه‌آلود بپردازد، زیرا اطلاع از آن‌ها پیش از قرارگیری در موقعیت برای شما مفید خواهد بود.

اصول رانندگی در هوای مه‌آلود

رانندگی در هوای مه‌آلود همواره با خطرات زیادی برای افراد سوار بر خودرو و رهگذران ایجاد نماید، زیرا این شرایط آب‌وهوایی دید افراد را کاهش می‌دهد. رعایت نکات رانندگی امن می‌تواند به کاهش این خطرات کمک نماید. در ادامه تعدادی از نکات مهم رانندگی ایمن را شرح می‌دهیم.

سفرهای غیرضروری خود را لغو نمایید!

همیشه پیش از سفرهای طولانی از شرایط آب‌وهوایی روزهای آتی اطلاع پیدا نمایید و درصورت مه‌آلود بودن هوا از سفرهای غیرضروری پرهیز کرده و از رانندگی خودداری کنید. چنانچه شرایط آب‌وهوایی نامناسب از رانندگی‌های غیرضروری برای مسافت‌های کم نیز صرف نظر نمایید. توجه داشته باشید که این مسئله برای حفظ سلامتی شما مطرح است و با رعایت این نکات رانندگی امن از خطرات زیادی پیشگیری می‌نمایید.

روشن کردن چراغ

 

چراغ‌های خودرو خود را روشن کنید!

یکی از اصول رانندگی در هوای مه‌آلود استفاده از چراغ‌های خودرو است. روشن نمودن چراغ‌های خودرو باعث می‌شود تا شما برای دیگران قابل رویت باشید. توجه داشته باشید که درصورتی که دیگران متوجه حضور شما نشوند، احتمال تصادف یا برخورد با خودروهای دیگر افزایش می‌یابد.

سرعت خود را کاهش دهید!

هوای مه‌آلود علاوه‌بر کاهش دید دارای این ویژگی است که شما متوجه افزایش سرعت خود نمی‌شوید و همواره این تصور را دارید که با سرعت کمی در حال حرکت هستید. یکی از نکات مهم رانندگی ایمن در هوای مه‌آلود، کنترل نمودن سرعت خودرو است تا بتوانید درصورت وقوع حادثه راحت‌تر خودرو خود را کنترل نمایید.

فاصله خود را با خودروهای دیگر حفظ نمایید!

به یاد داشته باشید که زمانی که هوا مه‌آلود می‌باشد شما با مسائلی مانند دید کم، لیز بودن جاده، بخارگرفتگی شیشه‌ها و … مواجه هستید که تمامی این مسائل می‌تواند در هنگام وقوع هرگونه حادثه‌ای تسلط شما را کاهش دهد. در همین راستا بهتر است ضمن کنترل سرعت خودرو، فاصله مناسبی را با دیگران حفظ نمایید.

مه‌شکن خودرو خود را روشن نمایید!

استفاده از مه‌شکن هنگام رانندگی در هوای مه‌آلود یکی دیگر از نکات رانندگی امن است که شما با رعایت آن می‌توانید از حوادث زیادی پیشگیری نمایید. کار مه‌شکن‌ها افزایش نور خودرو است تا دیگران متوجه حضور خودرو شما شوند. زمانی که فکر می‌کنید مه محدوده دید شما را کاهش داده و دیدی کمتر از ۱۰۰ متر دارد یا زمانی که احساس می‌کنید مه مانع از مشاهده نور چراغ‌های خودرو شما گشته است، حتماً مه‌شکن خود را روشن نمایید.

Stop-the-car

توقف خودرو

 

درصورت لزوم خودرو خود را متوقف نمایید!

اگر در شرایطی قرار گرفتید که مه محدوده دیده شما را کاملاً از بین برده است و از حضور در این شرایط احساس خطر می‌نمایید، بهتر است سریعاً توقف نمایید. اگر از وجود مراکزی در نزدیکی خود آگاهی دارید، بهتر است به آن‌جا رفته و تا مساعد شدن هوا صبر نمایید؛ در غیر این صورت به محلی امن رفته و خودرو خود متوقف نمایید. توجه داشته باشید که حتماً چراغ‌های خودرو خود را روشن نگه دارید تا دیگران از حضور شما مطلع گردند.

به‌هیچ‌عنوان از نوربالا استفاده نکنید!

بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌نمایند که استفاده از چراغ نوربالا به آن‌ها کمک بیشتری می‌نماید، اما باید این نکته را متذکر شویم که این کار نتیجه‌ای جز کاهش دید شما در پی نخواهد داشت.

همانطور که پیش‌تر بیان نمودیم بهترین کار استفاده از چراغ‌های معمولی و درصورت نیاز استفاده از مه‌شکن می‌باشد.

بخاری خودرو را روشن نمایید!

اگر رانندگی در هوای مه‌آلود را تجربه کرده باشید، می‌دانید که در این زمان برروی شیشه‌های خودرو بخار ایجاد می‌شود که همین مسئله کاهش دید شما را تشدید می‌نماید.

روشن نمودن بخاری برای پیشگیری از بخارگرفتگی خودرو را می‌توان یکی از اصول رانندگی در هوای مه‌آلود دانست که شما باید به آن توجه نمایید.

خط‌های سفید جاده را دنبال نمایید!

ممکن است کاهش دید ناشی از شرایط آب‌وهوایی باعث شود تا شما از مسیر خود خارج شده و با خودروهای مخالف برخورد نمایید. برای رفع این مشکل بهتر است تا به خطوط سفید جاده توجه نمایید و با پیروی از آن‌ها در مسیر خود به حرکت ادامه دهید.

سخن پایانی

به‌عنوان حسن ختام این مقاله قصد داریم تا ضرورت خرید بیمه‌نامه‌های خودرو را بیان نماییم. ما در طی این مقاله سعی نمودیم کاربردی‌ترین اصول رانندگی در هوای مه‌آلود را بیان نماییم تا شما تاحدامکان بتوانید از خطرات احتمالی پیشگیری نمایید، اما باید این نکته را در نظر بگیریم که حادثه ممکن است برای هر فردی رخ دهد؛ بنابراین بهتر است برای آینده نیز تدابیری بیاندیشید. همه ما می‌دانیم که خودروها همیشه مستعد تصادف، آسیب و خرابی هستند و شما باید همیشه آمادگی لازم برای جبران خسارت‌ها آن را داشته باشید. شما با آینده‌نگری و خرید بیمه‌نامه‌های خودرو مانند بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه می‌توانید به‌راحتی خسارت‌های وارده بر خودرو یا شخص ثالث (درصورت تصادف) را پرداخت نمایید.

مطالعه مقالات پوشش‌های بیمه شخص ثالث و پوشش‌های بیمه بدنه می‌تواند برای شما مفید واقع شود.