×  

استثنائات بیمه آتش سوزی

آتش‌سوزی حادثه‌ای است که ممکن است برای هر ساختمان، منزل، مجتمع تجاری و … رخ دهد و خسارات مالی و جانی زیادی را در پی داشته باشد. بیمه آتش‌سوزی یکی از خدمات بیمه‌ای است که به شما کمک می‌نماید تا بتوانید خسارت مالی وارده را جبران نمایید. بیمه آتش‌سوزی همانند سایر بیمه‌نامه‌ها دارای پوشش‌ها و استثنائاتی است که شما باید پیش از خرید بیمه‌نامه از آن‌ها اطلاع یابید. مزایای بیمه آتش‌سوزی بسیار زیاد است و قطعاً شما پس از اطلاع از مزایای بیمه آتش‌سوزی لحظه‌ای در خرید آن تعلل نخواهید نکرد. از مزایای بیمه آتش‌سوزی می‌توان به پوشش‌های سرقت، زلزله و … آن اشاره کرد، زیرا می‌تواند از اموال شما بسیار محافظت نماید.

بیمه‌شو (ارائه‌دهنده بیمه به‌صورت آنلاین) قصد دارد تا در این مقاله به بیان استثنائات بیمه آتش‌سوزی بپردازد؛ بنابراین چنانچه تمایل دارید از شرایط عمومی بیمه آتش‌سوزی اطلاع یابید با ما تا پایان مقاله همراه باشید. مطالعه مقالات انواع بیمه آتش‌سوزی و ارزان‌ترین بیمه آتش‌سوزی نیز می‌تواند برای شما جالب و کارآمد باشد.

استثنائات و شرایط عمومی بیمه آتش‌سوزی

یکی از اصلی‌ترین شرایط عمومی بیمه آتش‌سوزی که باید پیش از خرید این بیمه‌نامه از آن اطلاع پیدا نمایید، استثنائات بیمه آتش‌سوزی است. با وجود ازدیاد مزایای بیمه آتش‌سوزی، این بیمه دارای استثنائاتی است که درصورت وقوع آن شرایط شرکت بیمه تعهدی دربرابر پرداخت خسارت نخواهد داشت و شما شخصاً ملزم به پرداخت آن هستید. استثنائات بیمه‌نامه مذکور ممکن است در هر شرکت بیمه متفاوت باشد و شما باید اطلاعات لازم را از کارشناس مربوطه دریافت نمایید، اما مهم‌ترین آن‌ها در ادامه شرح داده می‌شود.

Intentional-accidents

حوادث عمدی

 

حوادث ساختگی

شاید تصور کنید که این مسائل تنها در فیلم‌ها و سریال‌ها اتفاق می‌افتد و در عالم واقعیت هیچگاه کسی برای کسب سود اقدام به ایجاد حوادث عمدی و تقلبی نمی‌کند، اما باید این نکته را بیان کنیم که در دنیای واقعی نیز اشخاصی وجود دارند که برای دستیابی به سود و دریافت خسارت از بیمه (برای مثال بیمه آتش‌سوزی) دست به انجام این کارها می‌زنند.

انجام آتش‌سوزی ساختگی و درخواست دریافت خسارت یا ارائه اطلاعات نادرست از اموال موجود در حادثه کارهایی است که افراد معدودی برای دریافت خسارت از بیمه انجام می‌دهند. کارشناس مربوطه در شرکت بیمه موظف است با حضور در محل و بررسی شرایط نسبت به عمد یا غیرعمد بودن حادثه تحقیق نماید.

اموالی که خارج از پوشش بیمه آتش‌سوزی می‌باشند

کالاها و اموالی هستند که بیمه هیچ‌گونه تعهدی دربرابر آن‌ها ندارد و جزو استثنائات بیمه آتش‌سوزی تلقی می‌گردد که مهم‌ترین آن‌ها به‌شرح زیر است:

  • مسکوکات (انواع سکه)
  • پول
  • اوراق بهادار
  • اسناد، فلزات قیمتی
  • جواهرات
  • هرگونه سند و نسخه خطی

اعتصاب، اغتشاش و کودتا

درصورتی که در کشور حوادثی مانند اغتشاش، اعتصاب، کودتا و … رخ دهد یا به هر نحوی دولت دچار مشکل شود شرکت بیمه نیز دچار مشکلاتی شده و حتی ممکن است منابع مالی خود را از دست دهد یا خسارات وارده خارج از توانایی مالی شرکت بیمه باشد؛ بنابراین صنعت بیمه و تمامی شرکت‌های فعال در آن در این برهه زمانی تعهدی دربرابر شما نخواهند داشت.

The nuclear explosion

انفجارهای هسته ای

 

انفجارات هسته‌ای و رادیواکتیو

انفجارات هسته‌ای یا رادیواکتیو می‌توانند خسارات زیادی را در پی داشته باشند که جبران آن خارج از توان بیمه می‌باشد و بیمه تعهدی دربرابر پرداخت آن نخواهد داشت. لازم به ذکر است که انفجار براثر دینامیت، باروت، تی ان تی و … نیز خارج از پوشش‌ها و تعهدات بیمه می‌باشد.

خسارات وارده‌بر موتورها و ماشین‌های برقی در شرایط خاص

خسارت موتورها و ماشین‌های برقی درصورت وجود شرایط ذیل مورد قبول بیمه نموده و خسارتی برای آن پرداخت نمی‌شود:

  • عمدی بودن حادثه یا دخالت در آن
  • اتصالات و حوادث ناشی از جریان برق
  • جرقه زدن
  • قطع جریان برق
  • مشکلات ناشی از بار زیاد شبکه و عایق‌بندی نادرست آن

مکان‌های مستعد آتش‌سوزی

مکان‌های مستعد آتش‌سوزی به مکان‌هایی گفته می‌شود که آتش یا عوامل ایجاد آن به‌صورت کنترل‌شده در آن وجود دارد (مانند مکان‌هایی که در آن کوره قرار دارد). باتوجه‌به اینکه احتمال آتش‌سوزی در این اماکن بسیار زیاد است و اندکی سهل‌انگاری می‌تواند حوادث بزرگی را در پی داشته باشد، شرکت بیمه از ارائه بیمه آتش‌سوزی به آن‌ها خودداری نموده یا درصورت ارائه خسارتی برای حوادث ناشی از سهل‌انگاری پرداخت نمی‌نماید.

کلام آخر

بیمه آتش‌سوزی یکی از بیمه‌نامه‌های کاربردی و مفید است که متأسفانه توجه افراد توجه زیادی به آن ندارند. کوتاهی در خرید این بیمه‌نامه در سال‌های اخیر توانسته مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد نماید، زیرا عموماً تصور می‌کنند که آتش‌سوزی، سرقت، زلزله و … از آن‌ها و اموالشان دور است. برای شفاف‌سازی بیشتر بهتر است حادثه غم‌انگیز پلاسکو را برای شما یادآوری نماییم که چطور به‌صورت ناگهانی رخ داد و توانست جان و مال بسیاری از افراد را نابود نماید.

اشتباهاً بسیاری از افراد تصور می‌نمایند که شرایط عمومی بیمه آتش‌سوزی تنها مرتبط با حادثه آتش‌سوزی است، اما باید این نکته را بیان نماییم که که بیمه آتش‌سوزی حوادثی ازقبیل سرقت، سیل، زلزله و … را نیز پوشش داده و خسارات مالی آن‌ها را پرداخت می‌نماید.