×  

نحوه انتقال بیمه شخص ثالث

انتقال بیمه شخص ثالث دارای شرایطی است که باید به آنها توجه شود؛ این نوع انتقال هم به خودروی دیگر و هم به افراد دیگر امکان‌پذیر است؛ ممکن است شما نیز مانند بسیاری از افرادی که دارنده بیمه ثالث هستند، این سوال برایتان پیش آمده باشد که روش انتقال بیمه‌نامه شخص ثالث چیست و این امر چگونه انجام می‌شود؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است با این مطلب از بیمه‌شو همراه باشید تا در این خصوص، اطلاعات لازم را کسب کنید.

بیمه شخص ثالث

این بیمه‌نامه، این بیمه خودرو محور، یکی از رایج‌ترین و مهم‌ترین بیمه‌هایی است که تهیه آن برای بسیاری از افرادی که دارای ماشین هستند یا قرار است اقدام به خرید ماشین کنند، به‌شمار می‌آید. شاید بخش اعظم این اهمیت به اجباری بودن این بیمه در قوانین کشور ما مربوط باشد اما شاید بخش کوچک آن به این اختصاص داشته باشد که بسیاری از اشخاص می‌خواهند از پوشش بیمه‌ای مناسبی که برای محافظت از اتومبیل خود، تهیه کرده‌اند، اطمینان حاصل کنند تا تا در زمان نشستن پشت فرمان ماشین خود امنیت را احساس کنند و در زمان پیش‌آمدن اتفاقی ناگوار و غیرمنتظره، راه چاره را بدانند. این بیمه علاوه‌بر اجباری بودنش، همانند بیمه بدنه برای امنیت ماشین ضروری است و بدیهی است بودن آن به از نبودن آن است پس آگاهی در مورد آن بسیار می‌تواند کمک کننده باشد.

انتقال بیمه‌نامه شخص ثالث در موارد زیر انجام می‌شود

  • انتقال بیمه‌نامه شخص ثالث به خودوری جدید امکان‌پذیر است.
  • انتقال بیمه شخص ثالث به فرد یا افراد دیگر امکان‌پذیر است.
  • امکان انتقال بیمه‌نامه شخص ثالث به شرکت دیگر وجود دارد.
  • امکان انتقال بیمه‌نامه شخص ثالث از یک ماشین اقساطی به به خودروی جدید وجود دارد.
  • انتقال بیمه‌نامه شخص ثالث از ماشین فرسوده به خودوری جدید امکان‌پذیر است.
  • بیمه‌نامه مزبور به اتومبیل صفر نیز اتقال می‌یابد.
Third-party insurance

بیمه ثالث

 

دو شکل کلی انتقال بیمه شخص ثالث

  1. خودرویی که دارای بیمه ثالث است، اسقاطی شود.
  2. اتومبیل دارای بیمه‌‌نامه شخص ثالث فروخته شود و خودروی جدید خریداری گردد.

شرایط انتقال بیمه‌نامه شخص ثالث

  • اولین شرط از شروط بیمه ثالث کامل بودن مدارک مالکیت اتومبیل است که از موارد بسیار مهم تلقی می‌شود، ضمن‌اینکه این انتقال باید در زمان تمدید بیمه‌نامه، به‌صورت قطعی، انجام گیرد؛ این عبارت بدین معناست که سند مالکیت خودرو باید به صورت قطعی انتقال یابد و هیچ گونه وکالت یا قولنامه‌ای اعم از تعویض پلاک، کاری و بلاعزل برای شرکت مستند و قابل قبول نیست.
  • شرط بعدی که می‌توان در این باب بدان اشاره کرد، این است که مالک اتومبیل قبلی، خودروی جدید و بیمه‌نامه مربوطه قبلی، هر سه، برابر و یک نفر و یا به‌نام بستگان درجه یک فرد بیمه‌گذار باشد.
  • شرط سوم و نکته قابل توجه بعدی که باید بدان دقت داشت، این است که امکان انتقال بیمه‌نامه شخص ثالث، در زمان تمدید بیمه‌نامه مذکور وجود دارد؛ این عبارت بدین معناست که باید زمان بیمه‌نامه قبلی به پایان رسیده باشد.
  • برای شرط آخر باید متذکر شویم که درصورت یکسان بودن هر دو ماشین قبلی و جدید از نظر دسته بدنه و کاربری، انتقال بیمه‌نامه شخص ثالث امکان‌پذیر است؛ به‌عبارت دیگر انتقال بیمه‌نامه شخص ثالث صرفاً به خودروهای مشابه امکان‌پذیر است؛ به‌عنوان مثال نمی‌توان بیمه‌نامه یک ماشین سواری را به یک تاکسی انتقال داد.

شرط انتقال بیمه‌نامه شخص ثالث از خودروی فرسوده به خودوری جدید

لازمه انتقال بیمه‎‌نامه شخص ثالث از ماشین فرسوده به خودوری جدید، برگه اسقاط ماشین است؛ این برگه مبتنی براین است که مدارک که اصلی‌ترین آن اصل بیمه ثالث است، به شرکتی که بیمه‌نامه مذکور را از آن تهیه کرده‌ایئ، تحویل دهید تا صدور الحاقیه ابطال و انتقال تخفیفات این بیمه‌نامه ماشین توسط بیمه‌گر یا شرکت مورنظر صورت پذیرد.

انتقال بیمه‌نامه شخص ثالث به خودروی جدید

انتقال بیمه‌نامه شخص ثالث به خودروی جدید زمانی برای ما حائز اهمیت می‌شود که اتومبیل جدیدی را خریداری کرده‌ایم و قصد انتقال بیمه‌نامه شخص ثالث را از ماشین قبلی به خودروی جدید را داریم.

درصورتی‌که بیمه‌نامه ثالث خودوری قبلی شما که آن را فروخته‌اید، همچنان به نام خریداری ثبت نشده است، شما قادر هستید به‎‌آسانی درخواست خود را به شرکت موردنظر خود ارسال نمایید و بیمه‌نامه خود را انتقال دهید.

Third party insurance

بیمه شخص ثالث

روش انتقال بیمه‌نامه شخص ثالث به خودروی صفر

درصورتی‌که به‌تازگی صاحب یک ماشین صفر و جدیدی شده‌اید، به‌سبب اینکه اتومبیل صفر شما از زمان خروج از درب کارخانه دارای بیمه مزبور (شخص ثالث) است، شما قادر نیستید تخفیفات بیمه‌نامه قبلی خود را به این ماشین انتقال دهید، اما می‌توانید در زمان تمدید بیمه‌نامه اتومبیل جدید خود بنابه به دو شرط حاکم تخفیفات را منتقل کنید:

  1. تخفیفات اتومبیل قبلی شما براساس الحاقیه‌ای از شرکت بیمه گرفته شده باشد.
  2. از آن یک سال بیشتر نگذشته باشد.

مدارک ضروری برای انتقال بیمه‌نامه شخص ثالث

  • اصل و کپی برابر اصل سند مالکیت خودروی جدید و قدیم
  • اصل بیمه‌نامه ماشین جدید و قدیم
  • کپی بیمه ثالث خودروی قدیم
  • اصل برگه اسقاط خودرو (در صورت اقساطی بودن وسیله نقلیه)
  • اصل الحاقیه حذف سوابق ماشین قدیم