×  

آشنایی با شغل کارشناس بیمه

کارشناس امور بیمه‌ای و کارشناس فروش بیمه مهم‌ترین و معروف‌ترین سمت‌هایی است که در شرکت‌های بیمه‌ای وجود دارد. اشخاصی که به‌عنوان کارشناس امور بیمه‌ای یا کارشناس فروش در شرکت‌های بیمه استخدام می‌شوند باید توانایی‌ها، مهارت‌ها و ویژگی‌های شخصیتی خاصی داشته باشند؛ بنابراین تمام افراد برای استخدام در این سمت مناسب نیستند. بسیاری از افراد اشتباهاً تصور می‌نمایند که موقعیت شغلی کارشناسان بیمه مناسب نبوده و این افراد آینده شغلی خوبی را نخواهند داشت، اما باید این نکته را بیان نماییم که چنانچه شما شرایط لازم برای اشتغال در این سمت شغلی را داشته باشید، شغل کارشناس امور بیمه‌ای یا کارشناس فروش بیمه بسیار آینده‌دار بوده و از نظر درآمدی می‌تواند بسیار مناسب باشد.

بیمه‌شو در مقاله رشته مدیریت بیمه به معرفی اولیه این رشته وشغل پرداخته است و اکنون قصد دارد در این مقاله به بررسی دقیق‌تر این سمت شغلی و شرح وظایف کارشناس بیمه می‌پردازد؛ همچنین اطلاع از عوامل موثر بر مدیریت روابط مشتری در بیمه برای متقاضیان شغل کارشناس امور بیمه‌ای و کارشناس فروش بیمه الزامی می‌باشد.

Insurance-expert

کارشناس امور بیمه ای

 

کارشناس امور بیمه‌ای کیست؟!

کارشناس امور بیمه‌ای که مختصراً با نام کارشناس بیمه شناخته می‌شود، نماینده رسمی شرکت بیمه برای رسیدگی به درخواست مراجعه‌کنندگان است. کارشناس فروش نیز به فردی القا می‌شود که به‌عنوان رابط میان بیمه‌گذار و بیمه‌گر قرار دارد و مسئول رسیدگی به بیمه‌نامه و عقد قرارداد مربوطه است.

کارشناس امور بیمه‌ای شرایط و نیازهای فرد متقاضی بیمه را بررسی کرده سپس با استفاده از نرم‌افزارهای مربوطه حق بیمه را تعیین کرده و بیمه‌نامه را منعقد می‌نماید.

نکته مهمی که درباره کارشناس امور بیمه‌ای یا کارشناس فروش بیمه وجود دارد این است که این اشخاص باید میزان ریسک‌پذیری را در تصمیم‌گیری‌های خود کنترل نمایند. ریسک‌پذیری بالای کارشناسان باعث می‌شود تا شرکت‌های بیمه هزینه زیادی را متقبل شوند؛ ضمن آنکه ریسک‌پذیری کم، کاهش خرید بیمه و در نتیجه کاهش منایع اقتصادی را در پی خواهد داشت.

هر کدام از کارشناسان بیمه عموماً در یک حوزه خاص مانند اشخاص، اموال، مسئولیت و … به فعالیت مشغول است و برای تصمیم‌گیری خود معیارهای متفاوتی را لحاظ می‌نماید.

مهارت‌های لازم برای سمت شغلی کارشناس امور بیمه‌ای

همانطور که پیش‌تر بیان نمودیم، تنها افراد با ویژگی‌های شخصیتی متناسب برای فعالیت در شغل کارشناس بیمه مناسب می‌باشند؛ بنابراین اکنون این سوال مطرح است که ویژگی‌های لازم برای فعالیت در این زمینه چه می‌باشد؟!

  • داشتن قدرت تحلیل بالا و توانایی ارزیابی شرایط برای اتخاذ بهترین تصمیم یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که برای این شغل لازم می‌باشد.
  • توانایی کار با کامپیوتر و نرم‌افزارهای مربوطه برای ثبت قرارداد، ارزیابی شرایط و … الزامی می‌باشد.
  • تسلط به مسائل روانشناسی و توانایی برقراری ارتباط خوب و موثر با دیگران جزو مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که باید در این افراد وجود داشته باشد؛ به‌طوری که بعضی از افراد معتقد هستند در این صنعت داشتن روابط عمومی خوب و موثر بسیار کارآمدتر از تخصص می‌باشد.
  • بدون شک یکی از قابل انتظارترین ویژگی افراد فعال در این زمینه، داشتن اطلاعات و دانش کافی و به‌روز در حوزه بیمه می‌باشد.
  • دقت و ریزبینی در جزئیات یکی از خصلت‌های موردنیاز برای کارشناسان بیمه می‌باشد تا بتوانند از کلاهبرداری و مسائل دیگر پیشگیری نمایند.
  • انعطاف‌پذیر بودن نسبت به مسائل و توانایی به‌روز کردن اطلاعات نیز برای کارمندان صنعت بیمه حائز اهمیت است و نباید آن را نادیده گرفت.
  • باتوجه‌به شرایط کاری و مراجعه تعداد زیاد افراد با فرهنگ‌‌های متفاوت نیازمند توانایی حل مسئله مدیریت شرایط می‌باشد.
Duties-of-the-insurance-expert

وظایف کارشناس بیمه

 

شرح وظایف کارشناس بیمه چیست؟!

اصلی‌ترین شرح وظایف کارشناس بیمه عموماً به‌شرح زیر است:

  • یکی از مهم‌ترین وظیفه کارشناسان بیمه، تحلیل اطلاعات افراد متقاضی بیمه است. کارشناس امور بیمه‌ای اطلاعات متقاضیان مانند سن، سوابق بیماری و … را دریافت کرده و آن‌ها را بررسی نمایند.
  • تعیین میزان ریسک برای اخذ تصمیمی که هم منافع شرکت و هم منافع بیمه‌گذار را حفظ نماید ازجمله مواردی است که در شرح وظایف کارشناس بیمه قرار می‌گیرد.
  • کارشناس بیمه باید با اعمال بررسی‌های لازم و باتوجه‌به شرایط و نیازهای بیمه‌گذار، بیمه‌نامه‌ای را متناسب با وی و با پوشش‌های کاربردی ثبت نماید.
  • استفاده از نرم‌افزارهای بیمه‌ای برای تعیین بیمه‌نامه نیز در لیست وظایف این اشخاص قرار می‌گیرد.
  • کارشناسان بیمه باید ارزیابی‌های لازم برای تخمین خسارات را نیز انجام دهند؛ برای مثال، پس از آتش‌سوزی در یک محل بیمه‌شده کارشناس مربوطه با حضور در محل به تخمین میزان خسارت و ارزیابی عمدی یا سهوی بودن آن می‌پردازد.

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی نمودیم تا اطلاعاتی که دانستن آن‌ها برای متقاضیان شغل کارشناس بیمه کارآمد می‌باشد را بیان نماییم. همانطور که در طی این مقاله بیان گردید این شغل برای افرادی که دارای شرایط و خصوصیات شخصیتی لازم هستند شغلی بسیار مناسب و با درآمد قابل رضایت می‌باشد، اما توجه داشته باشید که اصلی‌ترین عامل تعیین‌کننده حقوق دریافتی شما تجربه، سابقه کار، اطلاعات و … می‌باشد.

چنانچه علاوه‌بر دارا بودن ویژگی‌های ذکرشده در مقاله، تمایل به کار در این حوزه را دارید، می‌توانید در رشته دانشگاهی مدیریت بیمه به تحصیل پرداخته یا برای موقعیت‌های شغلی موجود اقدام نمایید. توجه داشته باشید که عدم دانش‌آموختگی در رشته دانشگاهی مذکور، مانعی برای استخدام شما در شرکت‌های بیمه ایجاد نمی‌نماید.