×  

بیمه شدن به چه معناست؟

فواید بیمه چیست؟ آیا با خرید بیمه ضرر می‌نمایم؟ سود صنعت بیمه از خدمت‌رسانی به من چیست؟ کدام یک از انواع بیمه برای من کارآمد است؟

این‌ها سوالات آشنایی هستند که حداقل یک بار میان ما و دیگران ردوبدل گردیده است و گاهاً پاسخی برای آن‌ها پیدا نشده است. باید این حقیقت را قبول نماییم که انواع بیمه و خدماتی که توسط شرکت‌های فعال در صنعت بیمه ارائه می‌گردد، فواید و مزایای زیادی را برای ما در پی خواهند داشت و می‌تواند آسایش را در زندگی ما فراهم آورند.

اکنون زمان آن رسیده است تا شما از اهمیت بیمه شدن آگاه شوید تا بتوانید برای انتخاب بهترین گزینه از میان طیف گسترده انواع بیمه اقدام نمایید، پس با بیمه‌شو تا پایان این مقاله همراه باشید.

بیمه

 

تعریفی ساده از بیمه

در ابتدا پیش از بیان فواید بیمه قصد داریم تا بیمه را به زبان ساده تعرف نماییم. کامل‌ترین و ساده‌ترین تعریفی که از بیمه قابل ذکر است به‌شرح زیر است:

“بیمه یا بیمه‌نامه به قرارداری گفته می‌شود که بین فرد متقاضی بیمه (بیمه‌گذار) و شرکت فعال در صنعت بیمه منعقدد می‌شود. در طی عقد قرارداد هرکدام از انواع بیمه، شرکت بیمه متعهد می‌شود که با دریافت مبلغی به‌عنوان حق بیمه، خدماتی را در شرایط خاص به فرد بیمه‌گذار ارائه دهد.”

معمولاً موارد زیر در هر کدام از انواع بیمه‌نامه ذکر می‌شود:

  • شرایط تحت پوشش بیمه (بیان مواردی که شما دربرابر آن‌ها بیمه هستید)
  • استثنائات بیمه (موارد یا شرایطی که بیمه تعهدی دربرابر آن‌ها ندارد)
  • میزان تعهد شرکت بیمه برای پرداخت خسارت
  • حق بیمه‌ای که شخص ملزم به پرداخت آن می‌باشد که به مبلغ آن به مسائل مختلفی بستگی دارد.

مزایای بیمه

 

فواید بیمه برای ما چیست؟

بسیاری از افراد به دلیل عدم اطلاع از فواید بیمه تمایلی به خرید آن ندارند و با این کار خطرات و پشیمانی‌های زیادی را برای زندگی خود خریداری می‌نمایند. فواید بیمه بسیار گسترده است، اما ما تنها اندکی درباره اصلی‌ترین فواید بیمه صحبت می‌نماییم.

تصور نمایید که حادثه‌ای ناگوار برای شما رخ داده است اعم از آتش‌سوزی منزل، تصادف خودرو، بیماری و … . گاهاً جبران این خسارت‌ها یا هزینه درمان بسیار زیاد می‌باشد و پرداخت آن از توان مالی شما خارج است. درست همین زمان است که به اهمیت وجود انواع بیمه و فواید بیمه پی خواهید برد، زیرا شما با پرداخت حق بیمه می‌توانید در زمان نیاز خدمات لازم را دریافت نمایید.

توجه داشته باشید که گاهاً بیمه‌ها مانند بیمه عمر جنبه سرمایه‌گذاری دارند، اما درحالت‌کلی نباید به آن‌ها به چشم سرمایه‌گذاری نگاه کرد، زیرا آن‌ها از شما در زمان وقوع حادثه حمایت می‌نمایند.

درراستای تکمیل فواید بیمه‌نامه‌ها باید ذکر نماییم که بیمه‌ای مزایای خاص خود را دارد، اما شما باید بهترین آن را خریداری کنید که نیازها و خواسته‌های شما را تحت پوشش قرار دهد؛ بنابراین پیش از خرید بیمه حتماً اطلاعات لازم را کسب کنید تا بتوانید مناسب‌ترین انتخاب را انجام دهید.

چرا خرید بیمه ضرورت دارد؟

همانطور که پیش‌تری بیان نمودیم فواید بیمه زیاد است، اما هرچیزی که فایده دارد را باید خریداری کرد؟ مقوله مکمل مفید بودن، ضرورت است؛ بدین معنی که اگر کالا یا خدمتی ضرورت داشته باشد، حتماً باید آن را خریداری کرد، اما می‌توان موارد مفید و غیرضروری را خریداری نکرد.

در ادامه ما مواردی را بیان می‌کنیم که ضرورت خرید خدمات صنعت بیمه را نشان می‌دهد.

  • صنعت بیمه و انواع بیمه ارائه‌شده توسط آن به شما کمک می‌نماید تا اموالی را که از دست داده‌اید و توانایی جایگزینی آن را ندارید، مجدداً تهیه نمایید.
  • همانطور که پیش‌تر به آن اشاره نمودیم، بیمه می‌تواند حمایت‌گر و حامی شما دربرابر بسیاری از حوادث باشد. گاهاً درصد وقوع حوادث ممکن است کم باشد، اما درصورت رخداد می‌تواند باعث بروز خسارت‌های سنگینی گردد، برای مثال ممکن است در طی یک حادثه شخصی فوت نماید که در این صورت شما ملزم به پرداخت دیه می‌گردید، اما بیمه می‌تواند از شما حمایت کرده و آن را پرداخت نماید.
  • حالت سومی که بسیاری از افراد اطلاعی از آن ندارند برای زمانی است که شما با دریافت وام کالایی را مانند خودرو یا خانه خریداری می‌کنید، اما در طی یک حادثه این وسیله از بین می‌رود و شما دیگر توانایی پرداخت اقساط خود را ندارید. شرکت‌های فعال در صنعت بیمه خدماتی را به شما ارائه می‌دهند که می‌تواند در این زمان به کمک شما پرداخته و در پرداخت اقساط به شما کمک نماید.

سخن پایانی

همیشه در فعالیت‌ها و خدمت‌رسانی‌های هر صنعتی، ابهاماتی وجود دارد که مردم را برای خرید کالا یا خدمت‌های آن صنعت دچار تردید می‌نماید. صنعت بیمه نیز درست به همین شکل است و با وجود طیف گسترده‌ای از انواع بیمه و مشهود بودن فواید بیمه، افراد دارای تردید برای خرید آن هستند.

ما سعی نمودیم تا مزایای بیمه شدن و ضرورت آن را بیان نماییم تا شما بتوانید تردیدهای خود در زمینه خرید بیمه را کاهش دهید. ما در مقالات زیادی مانند شخص ثالث کیست؟، مزایای خرید بیمه عمر، پوشش‌های بیمه آتش‌سوزی و … سعی نمودیم تا شفاف‌سازی‌های لازم را انجام دهیم که شما می‌توانید با مطالعه آن‌ها اطلاعات زیادی را کسب نمایید.