×  

اینشورتک ها چگونه صنعت بیمه را دگرگون کردند؟

اینشورتک مقوله‌ای نوپا در صنعت بیمه است که توانسته تحولات عظیمی را در این صنعت ایجاد نماید. با گسترش چشم‌گیر فناوری در سال‌های اخیر، اکثر صنایع دچار تحول گردیدند که صنعت بیمه نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. اینشورتک‌ها که مدت زمان زیادی از ظهور و پیدایش آن‌ها نگذشته است، توانستند بسیاری از روندهای سنتی این صنعت را دگرگون کرده و شرایط لازم را برای ورود استارت‌ها به این صنعت ایجاد نموده‌اند.

با آرامین همراه باشید تا با ورود به دنیای اینشورتک‌ها، نقش موثر آن‌ها در پیشرفت صنعت بیمه را درک نمایید.

اینشورتک چیست؟!

اینشورتک (InsurTeck) درواقع ترکیبی از دو کلمه Insurance (بیمه) و Technology (تکنولوژی) است که بیان‌گر استفاده از فناوری‌های جدید در صنعت بیمه می‌باشد. درراستای ایجاد نوآوری و تحول در این صنعت، شرکت‌ها و استارتاپ‌هایی ایجاد شده‌اند که از اینشورتک‌ها استفاده می‌نمایند. سیاست اصلی شرکت‌های فعال در این زمینه برپایه مشتری‌مداری است و با ایجاد مدیریت، مشاوره و خرید آنلاین بیمه‌نامه‌ها تجربه‌ای متفاوت را برای بیمه‌گذاران رقم می‌زنند.

تغییر بازار بیمه به‌نفع بیمه‌گذاران را می‌توان یکی از اصلی‌ترین اهداف ایجاد اینشورتک‌ها دانست که درراستای آن راهکارهایی مانند شناخت صنعت بیمه، افزایش دانش بیمه‌ای و ارائه راه‌حل‌های جدید برای حل مشکلات در پیش می‌گیرند، اما هدف واحد تمامی شرکت‌های فعال در زمینه اینشورتک‌ها را می‌توان دیجیتالی کردن خدمات بیمه‌ای برای دسترسی راحت‌تر افراد بیان کرد.

لازم به ذکر است که فناوری‌هایی بلاک‌چین، اینترنت اشیا (IoT) و … امنیت اینشورتک‌ها را افزایش داده که افزایش اعتماد مشتریان را در پی خواهد داشت.

benefits-of-insurteck

مزایای اینشورتک ها

 

جایگاه و مزایای اینشورتک‌ها

امروزه نسل جوان به‌دنبال انجام کارها با راحت‌ترین و سریع‌ترین روش ممکن می‌باشند؛ به‌همین جهت توسعه اینشورتک‌ها برای این افراد بسیار مطلوب بوده و از آن استقبال نموده‌اند. نسل جوان به علل متفاوت ازجمله مشغله زیاد و … تمایل زیادی به مراجعه حضوری به نمایندگی‌های بیمه ندارند و ترجیح می‌دهند کارهای خود را در هر ساعتی از شبانه روز به‌صورت غیرحضوری انجام دهند؛ زین‌رو اینشورتک‌ها توانستند سریعاً جایگاه بالایی را در میان مردم کسب نمایند.

اینشورتک با چه چالش‌هایی روبه‌رو است؟!

باوجود آنکه اینشورتک‌ها در زمانی کوتاه، بسیار گسترش یافتند و مورد استقبال واقع شدند، اما با چالش‌های زیادی نیز روبه‌رو می‌باشند.

اصلی‌ترین چالشی که شرکت‌های فعال در این زمینه با آن مواجه هستند، مقاومت و مخالفت شرکت‌های بیمه سنتی با ایجاد آن‌ها می‌باشد. همانطور که می‌دانید بیمه صنعتی قدرتمند است که برپایه قوانین فعالیت می‌نماید، اما استارتاپ‌ها از قوانین محکمی پیروی نمی‌کنند و با ریسک و چالش همراه هستند؛ در همین راستا شرکت‌های سنتی بیمه از ترکیب با اینشورتک‌ها هراس دارند و سعی می‌نمایند از آن دوری کنند.

خدماتی که در این صنعت ارائه می‌شوند بسیار پیچیده می‌باشد که همین مسئله امکان نوآوری در آن را کاهش می‌دهد که خود چالش مهمی محسوب می‌گردد.

جلب اطمینان دیگران نیز چالش مهمی است که اینشورتک‌ها با آن مواجه هستند و باید به آن توجه گردد.

IoT

اینترنت اشیا

استفاده از اینترنت اشیا (IoT) در اینشورتک‌ها

سال‌هاست اینترنت و اینترنت اشیا (IoT) به عضوی مهم در بسیاری از تجارت‌ها و صنایع تبدیل شده است که صنعت بیمه یکی از همان صنایع می‌باشد. استفاده از IoT مزایای زیادی را دارا است که بهبود مدیریت بحران، جلوگیری از تصادفات، تشخیص به‌موقع و … ازجمله مزایای استفاده از IoT می‌باشد؛ به‌همین سبب بسیاری از اینشورتک‌ها تلاش کرده‌اند با وارد نمودن اینترنت اشیا یا همان IoT به صنعت بیمه مشکلات مردم را کاهش دهند. در ذیل دو مورد از کاربردهای اینترنت اشیا یا IoT در صنعت مذکور بیان گردیده است.

استفاده از سنسورهای محیطی

استفاده از سنسورهای مختلف برای دما، دود، زلزله و … که با IoT کار می‌نمایند، باعث می‌شود تا افراد از این حوادث آگاه گشته و اطلاعات مربوط به آن‌ها ثبت گردد. شرکت‌های بیمه با اطلاع و استفاده از این اطلاعات ثبت‌شده توسط سنسورهای IoT می‌توانند خدمات بهتری را ارائه دهند.

هوشمندی خودروها

در سال‌های آینده و با استفاده از فناوری‌هایی فعال برپایه IoT می‌توان سنسورهای مختلف مانند GPS، شتاب‌سنج و … را تعبیه کرد که می‌توانند تغییرات مربوط به اطلاعات و جزئیات را ثبت نماید. شرکت‌های بیمه از این اطلاعات ثبت‌شده توسط فناوری‌های IoT، آگاه گشته و به آن‌ها رسیدگی می‌نماید.

بلاکچین و کاربرد آن در صنعت بیمه

بلاکچین فناوری جدیدی است که درراستای کاهش کلاهبرداری و سوءاستفاده از اطلاعات ایجاد گردیده است. پس ثبت اطلاعات ذخیره‌شده در بلاکچین، امکان اعمال تغییرات در آن‌ها از بین می‌رود. استفاده از قراردادهای هوشمند که برپایه بلاکچین کار می‌نمایند، برای بیمه اموال و دارایی و سلامت مناسب است، زیرا می‌تواند از اطلاعات موجود حفاظت کرده و از دزدیده شدن آن پیشگیری نماید.

راهکارهای پیشرفت اینشورتک‌ها

مهم‌ترین مواردی که می‌توانند به پیشرفت اینشورتک‌ها در ایران و جهان کمک نمایند در ذیل بیان گردیده است:

  • ایجاد پلتفرم‌های جدید

باید این نکته را بیان کنیم که افراد عموماً به‌دنبال دریافت سرویس‌های متنوع نیستند، بلکه به‌دنبال پلتفرم‌های ساده و کارآمد می‌باشند؛ در همین راستا اینشورتک‌ها باید پلتفرم‌هایی سریع و ساده را به‌عنوان جایگزینی برای روش‌های قدیمی بیان نمایند.

  • هوش مصنوعی

استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بیمه برای انجام مراحلی مانند ثبت ادعا، توزیع بیمه، تعهدات، قیمت‌گذاری و … مقوله‌ای است که می‌تواند همانند IoT به گسترش اینشورتک‌ها کمک نماید؛ به‌طوری‌که بسیاری از آن‌ها نیز از آن استفاده می‌نمایند.

  • ایده بیمه، یک خدمت

این ایده درراستای افزایش انعطاف‌پذیری بیمه‌ها کاربرد دارد، زیرا شرایطی را فراهم می‌کند که بیمه‌گذار بتواند تنها بخشی از بیمه‌نامه را که نیاز دارد و برای وی کاربردی می‌باشد را خریداری نماید.

  • جایگزینی نیروی انسانی

جایگزین کردن نیروی انسانی با اتوماسیون می‌تواند مزایای زیادی را داشته باشد؛ برای مثال کاهش هزینه، کاهش خطاهای انسانی، افزایش راحتی و سرعت ازجمله مزایای این جایگزینی هستند.

  • ثبت اتوماتیک ادعاها

نمی‌توان منکر تمایل افراد برای ثبت دیجیتالی درخواست‌ها برای رهایی از فرآیندهای اداری بود؛ در همین راستا تعدادی از اینشورتک‌ها امکان ثبت اتوماتیک ادعاها را فراهم نموده‌اند.