×  

نگاهی به مشکلات عمده شبکه فروش بیمه کشور

صنعت بیمه ایران مانند سایر از کشورها از شرکت‌های فعال در این زمینه تشکیل شده است که وظیفه مدیریت ریسک را برعهده دارند و به‌شکل قرارداد یا بیمه‌نامه ارائه می‌دهند. شبکه فروش از صنعت مذکور متشکل از نمایندگان، بیمه‌گران یا بازاریابانی است که مسئول عرضه خدمات به مشتریان این حوزه می‌باشند که هرگرونه ناکاآمدی یا کم‌کاری در این بخش که تحت عنوان بازوی اجرایی فروش و تبلیغات در راستای تحقق اهداف سازمان بیمه‌ای به‌شمار می‌آید، می‌تواند مجموعه و در نهایت صنعت بیمه ایران را با اختلال یا مشکل جدی روبه‌رو کند. حال این مشکلات کدامند که می‌توانند اینگونه مشکل‌ساز شوند؟ برای یافتن پاسخ این سوال تا انتهای این مطلب با بیمه‌شو همراه باشید.

insurance-industry

صنعت بیمه

 

شبکه فروش صنعت بیمه ایران و مشکلات آن

درست به همان نسبت که روش بازاریابی در شبکه فروش صنعت بیمه ایران می‌تواند در شرکت‌های مختلف فعال در این حوزه متفاوت باشد، مشکلات نمایندگان بیمه (بیمه‌گذاران) یا مشکلات بازاریابی بیمه در ایران نیز متفاوت است. در ابتدای مطلب نیز ذکر کردیم که عملکرد نامناسب در این بخش سهم بزرگی در ایجاد اختلالات صنعت مذکور دارد و نقش مهمی را در عدم گسترش آن ایفا می‌کند؛ به‌همان نسبت هم کارآمد بودن در این بخش در مواردی چون بازاریابی صحیح، مشتری‌مداری و ارائه مناسب خدمات بیمه‌ای به مشتریان یا بیمه‌گذاران نیز در روند پیشرفت صنعت بیمه ایران تاثیرگذار است، اما این مشکلات که از آنها صحبت می‌کنیم، کدامند؟

  • اولین مشکلی که به‌جرأت می‌توان آن را از مهم‌ترین مشکلات نمایندگان بیمه دانست، تجربه و سابقه اندک این نمایندگان در شبکه فروش صنعت بیمه ایران است؛ آموزش‌ها و یادگیر‌هایی که در کوتاه مدت صورت می‌گیرد نیز بر شدت این مشکل می‌افزاید، اما داشتن اطلاعات کافی در ین زمینه نه‌تنها موجب پیشرفت این صنعت گردد بلکه از بروز سایر مشکلات در آینده نیز جلوگیری می‌کند.
  • از کارکنان مجموعه که بگذریم، به مدیریت می‌رسیم. مدیریت نامناسب از دیگر مشکلات بازاریابی بیمه در ایران است که می‌تواند ناشی از آگاهی محدود یا عدم آگاهی مدیران باشد و صنعت بیمه ایران را چه در حال حاضر، چه در آینده به مخاطره بیندازد.
  • در گزینه اول از تجارب اندک و به‌همان واسطه مشکلات نمایندگان بیمه و همینطور بیمه‌گذاران صحبت کردیم؛ این عدم آگاهی در این حوزه می‌تواند مشکلاتی‌ چون مشتری‌مداری و نحوه نادرست ارائه خدمات بیمه‌ای توسط بازاریابان یا نمایندگان بیمه را به‌همراه داشته باشد و شبکه فروش صنعت بیمه ایران را با چالش‌های بسیاری روبه‌رو کند.
  • مشخص است که تعداد متقاضیان برای دریافت نمایندگی بیمه بسیار است اما مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد نیز به همان نسبت بسیار است؛ یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در این بخش از صنعت بیمه در ایران می‌توان بدان اشاره کرد، گزینش نادرست در جذب نماینده و عدم برنامه‌ریزی درست در این زمینه است که علاوه‌بر اینکه ناکارآمدی نمایندگان بیمه را به‌همراه دارد، از نظر مالی نیز هزینه‌هایی را دربر خواهد داشت. از سوی دیگر روبه کاهش بودن تعداد نمایندگان بیمه‌ای که از صلاحیت کافی برخوردار هستند نیز از دیگر مشکلات نمایندگان بیمه و چالش‌های شبکه فروش این صنعت در کشور ماست که بسیار حیاتی تلقی می‌شود.
صنعت-بیمه-ایران

Iran Insurance Industry

 

چه کسانی می‌توانند تحت عنوان یک نماینده موفق باشند؟

در واقع یک نماینده بیمه موفق شایستگی فعالیت در این حوزه را دارد؛ این عبارت بدین معناست که از نظر تجربه، مهارت و سوابق شغلی تایید شده باشد که لازمه این تاییدیه کسب آموزش‌های موردنیاز در این راستاست. زمانی‌که این آموز‌ش‌ها به‌درستی انجام گیرد، به‌جرأت می‌توان گفت در مشکلات ناشی از عدم آگاهی نمایندگان بیمه و انتخاب صحیح آنها سربلند خواهیم بوده‌اند.

  • از دیگر چالش‌ها و مشکلاتی که سازمان‌های بیمه با آن دست‌و‌پنجه نرم‌ می‌کنند، عدم وجود کانال مستقیم فروش در این صنعت است چراکه به‌جای این کانال‌های مستقیم، واسطه‌های فروش اعم از کارگزاران مورد استفاده قرار می‌گیرند که این نوع انتقال مالکیت علاوه‌براینکه بر هزینه‌های جانبی می‌افزاید، مشتریان این صنعت را نیز از نظر مالی تحت فشار قرار می‌گیرند.
  • عدم توسعه فرهنگ بیمه از دیگر چالش‌هایی است که صنعت بیمه در ایران با آن روبه‌روست؛ آگاهی اندک مردم ایران در زمینه این صنعت مهم موجب عدم توسعه فرهنگ بیمه در کشور ما شده است؛ عدم اهمیت و توسعه فرهنگ بیمه در بین جوامع بشری یک دغدغه فکری برای صنعت بیمه به‌ویژه صنعت بیمه ایران محسوب می‌شود چراکه مشکلاتی را بسیاری را با خود به‌همراه می‌آورد.

کلام آخر

صنعت بیمه ایران سالیان مدیدی است که در راستای بررسی مشکلات و رفع کمبودهای این حوزه در حال فعالیت بوده و اقدامات بسیاری انجام داده است اما بدیهی است که باتوجه به آموزش‌های اندک و نادرست و همینطور نبود نظام آموزشی درست، علاوه‌بر اینکه زیربنای خوبی در این حوزه نخواهیم داشت، از شبکه فروش حرفه‌ای نیز در صنعت بیمه ایران برخوردار نخواهیم بود و تا زمانی‌که برای این سیستم یک طراحی صحیح صورت نپذیرد، همچنان با مشکلاتی چون مشکلات بازاریابی بیمه در ایران و مشکلات نمایندگان بیمه روبه‌رو خواهیم بود، بنابراین برای رهایی از این مشکلات باید به تلفیق اصول بازاریابی با اصول واقعی حاکم در این صنعت بپردازیم و دست از بازاریابی ستنی در سیستم برداریم.