×  
اشتباهات در بیمه عمر

ده اشتباه بزرگ در خرید بیمه عمر و سرمایه گذاری

بیمه عمر و سرمایه‌گذاری از بیمه‌های مهم و ضروری زندگی است؛ از این‌رو با استفاده از این بیمه‌نامه و برنامه‌ریزی دقیق، شما می‌توانید از مشکلات زندگی خود اجتناب و نیازهای خانواده خود را تامین کنید، به‌همان نسبت اشتباه کردن و خرید نادرست این بیمه‌نامه می‌تواند علاوه‌بر خود به آن‌هایی که تحت عنوان بیمه‌گر وظیفه حفاظت را برعهده دارند، آسیب برساند اما همانطور که گفتیم با برنامه‌ریزی دقیق و آگاهی از پوشش‌های این بیمه‌نامه می‌توانید از مشکلات دوری کنید و مطمئن شوید که خانواده‌تان به درستی از پوشش‌های بیمه عمر و سرمایه گذاری بهره‌مند شده‌اند.

اگر شما قصد خرید یک اتومبیل یا یک تلویزیون را داشتید، احتمالاً ساعت‌ها صرف تحقیق درباره گزینه‌های مورد علاقه خود و مقایسه قیمت‌ها برای رسیدن به بهترین نتیجه کرده‌ بودید، بنابراین خرید بیمه عمر که از بیمه‌های مهم و ضروری زندگی به‌شمار می‌آید، نباید در تهیه آن عجله کرد؛ از این‌رو با بیمه‌شو تا انتهای این مطلب همراه باشید تا بر اطلاعات خود در این خصوص بفزایید و بهترین انتخاب را داشته باشید.

بیمه-عمر

life insurance

اشتباهات رایج در خرید بیمه‌نامه عمر

خرید بیمه عمر یا بیمه عمر دولتی نیازمند یک برنامه‌ریزی مالی درست است که باید شما آن را بدست بگیرید و از عهده آن بسیار خوب بربیایید تا در نهایت با مشکل روبه‌رو نشوید. در اینجا به ۱۰ اشتباه رایج اشاره خواهیم کرد که باید از آن‌ها اجتناب کنید.

  • بسیاری از مردم تصور می‌کنند که بیمه‌ عمر و سرمایه‌گذاری یک سرمایه‌گذاری است، آن هم یک سرمایه‌گذاری پرسود! درصورتی‌که این بیمه‌نامه، چه بیمه عمر دولتی باشد، چه خصوصی، در حقیقت وظیفه‌ حمایت از افراد را در برابر اتفاقات غیرمنتظره برعهده دارد؛ در کنار آن می‌توان به لین بیمه‌نامه به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری نگاه کرد که در طی روند کاری آن به بیمه‌گذار سود تعلق می‌گیرد؛ بنابراین نوع نگاه خود را تحت عنوان بیمه‌گذار تغییر دهید تا در نهایت مرتکب اشتباه نشوید.
  • اشتباه بسیاری از افراد که در گزینه‌ اول بدان اشاره شد، اشتباه دیگری را به‌دنبال دارد که آن هم اشتباه گرفتن سوددهی بیمه عمر با سوددهی است توسط سرمایه‌گذاری در بانک بدست می‌آید؛ در سرمایه‌گذاری بانک شما براساس میزان پولی که در بانک دارید، سود دریافت می‌کنید حتی اگر از میزان اندوخته خود بکاهید یا بدان بیفزایید، اما در بیمه عمر و سرمایه‌گذاری، سود حاصله به کل پول یا اندوخته شما تعلق نمی‌گیرد زیرا شرکت بیمه موردنظر شما، طبق سیاست کاری، بخشی از آن را به‌عنوان حق بیمه از بیمه‌گذار دریافت می‌کند.
  • در این بخش به اشتباه دیگری اشاره خواهیم کرد که هم در خرید بیمه عمر دولتی و بیمه خصوصی اتفاق می‌افتد؛ این اشتباه انتخاب پوشش بیمه‌ای محدود و نادرست است که طبیعتاً از اطلاعات نادرست و ناکافی بیمه‌گذار نشأت می‌گیرد. انتخاب نادرست پوشش‌ها در خرید بیمه عمر، نه‌تنها گره‌گشای مشکلات پیش‌آمده نبوده بلکه موجب سنگینی بار مضاعفی بر دوش شما تحت عنوان بیمه‌گذار است؛ بنابراین توجه به نوع پوششی که براساس نیازها و توان مالی خود انتخاب می‌کنید از اهمیت والایی برخوردار است.
  • عدم بهره‌مندی از مشاوره و حتی مشورت نادرست از اشتباهات دیگری که بیمه‌گذاران ممکن است مرتکب آن شوند. اقدام سریع و بدون بررسی در زمینه خرید بیمه‌نامه عمر و سرمایه‌گذاری اشتباه بزرگی است، درصورتی‌که بهره‌مندی از یک مشاوره حرفه‌ای و همچنین مشورت با خانواده در این خصوص می‌تواند نتیجه را به‌کلی تغییر دهد و منجر به تصمیم درستی گردد.
  • اگر از خریداران بیمه عمر دولتی و یا خصوصی هستید، بدانید نباید در شنین بالا اقدام به خرید بیمه عمر کنید؛ این اشتباه بزرگی است! بهترین زمان برای تهیه بیمه عمر و سرمایه‌گذاری، سنین جوانی است زیرا جوان از زمان بیشتری برای استفاده و تغییر پوشش‌های بیمه‌ای بیمه‌نامه مذکور نسبت به شرایط زندگی خود برخوردار است.

  • بسیاری از خریداران بیمه‌ عمر و سرمایه‌گذاری (بیمه عمر دولتی – بیمه عمر خصوصی) تصور می‌کنند این بیمه‌نامه تنها پس از فوت فرد مورد نظر استفاده قرار می‌گیرد، درحالی‌که این از فاحش‌ترین اشتباهات آنان است. این افراد باید بدانند که این بیمه‌نامه نیز در طول حیات خود فرد بیمه‌گذار و خانواده او نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • در مورد قبل بدین اشاره کردیم که بیمه عمر و سرمایه‌گذاری تنها برای لحظات فرد بیمه‌شده نیست؛ این بیمه‌نامه مواردی چون ازکار افتادگی و یا نقص‌عضو سرپرست خانوار را نیز پوشش می‌دهد. اگر غیر از این تصور کنید، مرتکب اشتباه بزرگی شده‌اید.
  • همیشه به‌ این نکته دقت کنید که شرایط زندگی مدام درحال تغییر است پس نباید به سری پوشش‌های بیمه عمر و سرمایه‌گذاری به‌صورت ثابت پایبند باشید زیرا الگوی بیمه عمر باید براساس تغییر زندگی و شرایط اقتصادی و کیفیتی سلامتی فرد بیمه‌گذار تغییر کند و اگر این‌چنین پایبند عمل کنید اشتباه بزرگی را مرتکب شده‌اید نیازهای خود را درنظر نگرفته‌اید که این امر نتیجه قابل‌قبولی را نیز به‌همراه نخواهد داشت.
  • از آنجا که قیمت‌گذاری شرکت‌های مختلف بیمه به‌طور گسترده‌ای متفاوت است، خرید بیمه‌نامه عمر، حال چه بیمه عمر دولتی باشد، چه خصوصی باید با تحقیق و بررسی انجام گردد، ضمن‌اینکه نباید ارزان‌ترین آن درنظر گرفته شود؛ یکی بزرگ‌ترین اشتباه بیمه‌گذاران این است که فکر می‌کنند ارزان‌ترین بیمه‌نامه برای آنان بهترین انتخاب است درحالی‌که این کار آنها را در هدف بهترین بیمه عمر دچار مشکل کرده و سود چندانی از این خرید عایدشان نمی‌شود، ضمن‌اینکه پوشش‌های محدود آن را خواهد داشت که همین امر جبران میزان جبران خسارات را برای آنها ناچیز خواهد کرد؛ بنابراین خرید اینگونه بیمه پشتوانه خوبی برای زندگی به‌شمار نخواهد آمد.
  • بیمه عمر را بیمه‌های سلامت، تامین اجتماعی و سلیر بیمه‌های درمانی یکسان ندانید؛ بیمه‌هاییادشده اجباری است درحالی‌که برای خرید بیمه عمر اجباری وجود ندارد؛ بنابراین به‌واسطه اختیاری بودن این‌ بیمه‌نامه، شم خودتان برای تهیه آن تصمیم می‌گیرید اما بهتر است آن را خریداری کنید زیرا بدون وجود آن نمی‌توان از پس هزینه‌های درمان تمام بیمه‌ها برآمد.