×  

پرطرفدارترین بیمه در کشورهای صنعتی

پرطرفدارترین بیمه در کشورهای صنعتی بیمه عمر است؛ این بیمه‌نامه در کشورهای پیشرفته از آن جهت که هم یک سرمایه‌گذاری بلند مدت است و هم مستقیماً براساس نیازهای انسانی طراحی شده، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ از این‌رو بیمه‌شو این مطلب خود را به بحث درباره این موضوع اختصاص داده است بنابراین درصورتی‌که به این موضوع علاقه‌مندید، خوشحال می‌شویم ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

از آنجاکه انسان‌ در طول زندگی خود با خطرات بسیاری چون حوادث رانندگی، بیماری و یا حتی مرگ مواجه است، با مشکلات مالی زیادی دست‌وپنجه نرم خواهد کرد، از این‌رو انتخاب بهترین بیمه عمر لازمه زندگی اوست.

جالب است که بدانید این بیمه‌نامه با عادات فرهنگی مردم یک جامعه ارتباط مستقیمی دارد، از این‌رو رفتارهای مردم آن جامعه، جدا از عوامل موثر دیگر، غالباً براساس عادات فرهنگی آنها شکل می‌گیرد اما آن عوامل دیگر چیست که موثر است؟ برای پاسخ به این سوال باید به دو عامل نرخ سود در برابر سود بانکی و پوشش‌های ارائه‌شده نسبت به میزان حق بیمه دریافتی اشاره کرد.

بیمه-عمر

life insurance

بیمه عمر، پرطرفدارترین بیمه در کشورهای صنعتی

همانطور که گفته شد انتخاب بهترین بیمه عمر که از پرطرفدارترین بیمه در کشورهای صنعتی و پیشرفته محسوب می‌شود، لازمه زندگی انسان‌هاست؛ این بیمه‌نامه ارزشمند نقش حیاتی را در هر کشوری ایفا می‌کند و از دو جهت حائز اهمیت است:

  • اول اینکه هر شخصی که این بیمه‌نامه که یکی از پرطرفدارترین بیمه در کشورهای صنعتی به‌شمار آید را تهیه کند، آرامش‌خاطر آینده خود را تضمین کرده است.
  • و دوم اینکه بیمه‌گذاران با پرداخت‌هایی که تحت عنوان حق بیمه انجام می‌دهند، باعث شکل‌گیری سرمایه و توسعه کشور از لحاظ اقتصادی و اجتماعی می‌گردند.

ارزشمند بودن بیمه عمر از دو جهت

  1. میزان سوددهی آن بهترین بیمه عمر
  2. ارائه پوشش‌‌های بیمه‌ای این بیمه‌نامه

میزان سوددهی آن بهترین بیمه عمر

همانطور که در ابتدای مطلب نیز بدان اشاره کردیم، تهیه بیمه عمر از این‌رو قابل‌توجه است که یک سرمایه‌گذاری مطمئن و سودآور را برای بیمه‌گذاران به‌ ارمغان می‌آ‌ورد که البته این سود حاصله به دو دسته تقسیم می‌گردد:

  1. سود تضمینی
  2. سود مشارکت در منافع

سود تضمینی

در واقع سود تضمینی همان سودی است که میزان آن توسط سازمان نظارتی بیمه مرکزی مشخص می‌شود؛ الویت سالانه‌ آن به سه صورت است:

  • در دو سال اول قرارداد، شانزده درصد است.
  • در دو سال دوم، سیزده درصد است.
  • در سال‌های آتی ده درصد است.

نکته قابل توجه این است که تمام شرکت‌های بیمه یا نمایندگان بیمه موظند بر اساس آخرین اطلاعیه بیمه مرکزی میزان درصد سود تضمینی را به بیمه‌گذاران ارائه دهند.

پوشش‌‌های بیمه‌ای بهترین بیمه عمر

  1. پوشش اصلی:

پوشش اصلی بیمه عمر شامل فوت طبیعی فرد بیمه‌شده است که در این شرایط غرامت به بازماندگان وی تعلق می‌گیرد.

  1. پوشش‌های فرعی یا تکمیلی
  • پوشش اضافی فوت در اثر حادثه
  • پوشش اضافی پرداخت هزینه پزشکی در اثر حادثه
  • پوشش اضافی امراض خاص مانند انواع بیماری‌هایی چون سرطان و سکته قلبی و مغزی و یا جراحی‌هایی چون پیوند اعضا و عمل قلب
  • پوشش اضافی پرداخت هزینه‌های روزانه بستری شدن در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی
  • پوشش اضافی پرداخت سرمایه نقص عضو در صورت نقص عضو و ازکارافتادگی دائم ناشی از بیماری یا حادثه
  • پوشش اضافی پرداخت سرمایه برای بیکاری در شرایط از کار افتادگی
  • پوشش اضافی معافیت از پرداخت حق بیمه در شرایط از کار افتادگی
Life-insurance

بیمه عمر

جایگاه بیمه عمر در ایران نسبت به جهان

در کشور ایران قدمت بیمه عمر که از پرطرفدارترین بیمه در کشورهای صنعتی به سال ۱۳۱۱ بازمی‌گردد اما علیرغم اینکه این بیمه‌نامه در کشور مذکور دارای سابقه طولانی است، بازهم آمار قابل‌توجهی در میان مردم ایران نداشته و جایگاه خاصی را به خود اختصاد نداده است. ضریب نفوذ بیمه یعنی نسبت حق‌بیمه به تولید ناخالص داخلی با میزان کیفیت زندگی مردم در یک کشور رابطه مستقیمی دارد و بسیار می‌تواند بر جایگاه این بیمه در هر مملکتی تاثیر بگذارد. در کشورهای پیشرفته‌ای چون استرلیا و آمریکا ضریب نفوذ بیمه بازه‌ای بین هفت الی دوازده درصد است درحالی‌که مقدار آن در کشور ایران، به نزدیک دو درصد رسیده است البته جای بسی امیدواری است که از میانگین خاورمیانه که ۱.۷ درصد می‌باشد، در جایگاه بالاتری قرار دارد اما باز هم با میانگین جهانی که حدود ۵.۶ درصد است، فاصله زیادی دارد.

واقعیت دیگری که باید در زمینه جایگاه بیمه عمر در ایران مدنظر قرار داد این است که حق بیمه تولیدی در بیمه عمر کشورهای کمتر توسعه‌یافته، از ده درصد کمتر است؛ برای مثال این مقدار در کشور ایران ۲.۵ درصد است؛ بنابراین بدیهی است که علت پایین بودن ضریب نفوذ بیمه در کشور ایران علاوه‌بر کافی نبودن درآمد مردم این کشور، شرایط فرهنگی مانند گریز از آینده‌نگری و بی اطلاعی از بیمه بوده است. در نتیجه با یافتن رابطه بین بیمه عمر و فرهنگ درونی یک ملت می‌توان به جایگاه این بیمه در آن کشور پی برد.

البته ناگفته نماند که رقیب سرسختی چون سرمایه گذاری بانکی به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری سودآور، در نقش عامل محرک دیگری ایفای نقش می‌کند و در جایگاه بیمه عمر در ایران موثر است.

عوامل موثر در جایگاه جهانی کشورهای مختلف از لحاظ آمار بیمه عمر

  • عوامل موثر اقتصادی
  • وجود موانعی که از نظر فرهنگی و اجتماعی
  • وجود تفاوت‌هایی در ساختار شرکت‌های بیمه