Skip to content
Tips-for-buying-third-party-car-insurance

ده نکته مهمی که باید درباره خرید بیمه شخص ثالث بدانیم!

فهرست مطالب

به‌طورقطع بیمه شخص ثالث را می‌توان مهم‌ترین و کاربردی‌ترین بیمه خودرو در نظر گرفت، زیرا خدمات گسترده آن در زمان وقوع حادثه می‌تواند مشکلات زیادی را از افراد رفع نماید. شخص ثالث به تمامی افراد یا اموال منقول و نامنقول گفته می‌شود که در طی برخورد با یک خودرو دچار آسیب‌دیدگی شده باشند؛ بنابراین پرداخت خسارت آن‌ها بسیار حائز اهمیت بوده و خرید بیمه شخص ثالث پرداخت آن را تضمین می‌نماید. اهمیت خرید بیمه شخص ثالث به‌اندازه‌ای است که دولت نیز خرید آن را الزامی و اجباری اعلام نموده و کوتاهی در خرید یا تمدید آن مشکلات زیادی مانند جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث را در پی خواهد داشت.

نکات مهم بیمه‌نامه شخص ثالث به‌عنوان اصلی‌ترین بیمه خودرو بسیار گسترده است و بهتر است هر شخصی پیش از خرید این بیمه‌نامه از نکات مهم بیمه ثالث اطلاع پیدا نماید؛ بنابراین در این مقاله از بیمه‌شو به بیان نکات مهم بیمه ثالث پرداخته می‌شود تا شما عزیزان با اطلاع از آن‌ها بیمه‌نامه مناسب‌تری را خریداری نمایید.

Buy-third-party-car-insurance
خرید بیمه شخص ثالث

 

دانستنی‌ها و نکات بیمه شخص ثالث

تمامی مالکان خودرو با بیمه شخص ثالث آشنا هستند، زیرا براساس قانون خرید آن برای تمامی خودرو الزامی می‌باشد. بیمه ثالث مرتبط با اشخاص و اموال دیگری است که در برخورد با خودرو شما دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند، اما خسارات وارده‌بر راننده جزو پوشش‌های آن نمی‌باشد. اطلاع از نکات مهم بیمه ثالث می‌تواند برای شما بسیار کارآمد باشد؛ بنابراین بهتر است حتماً از آن‌ها اطلاع پیدا نمایید. در ذیل ما به نکات مهم بیمه ثالث به‌عنوان اصلی‌ترین بیمه خودرو می‌پردازیم.

  1. قابلیت انتقال بیمه شخص ثالث از خودرویی به خودرو دیگر

یکی از دغدغه‌های اصلی افرادی که قصد خرید یا فروش خودرو خود را دارند مربوط به تخفیفات این بیمه‌نامه است. چنانچه شما در طی چند سال از بیمه خسارت دریافت نکنید، مشمول تخفیفاتی در پرداخت حق بیمه خواهید شد و افراد نگران از دست دادن این تخفیفات هستند. یکی از نکات مهم بیمه‌نامه شخ ثالث که از آن بی‌اطلاع هستند قابلیت انتقال بیمه شخص ثالث و تخفیفات آن به شخص یا خودرو دیگر است. برای تکمیل این مسئله می‌توانید مقاله نحوه انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث را مطالعه نمایید.

  1. کاربری و نوع خودرو در میزان حق بیمه شما تأثیرگذار است

بعضاً افراد (خصوصاً اشخاص دارای خودرو با کاربری خاص مانند تاکسی و …) این سوال را مطرح می‌کنند که چرا حق بیمه پرداختی برای خودروها متفاوت است؟ باید این مسئله را بیان نماییم که کاربری خودرو یکی از عوامل تأثیرگذار بر میزان حق بیمه است؛ برای مثال، تاکسی‌ها به‌دلیل احتمال بیشتر وقوع تصادف باید حق بیمه بیشتری نسبت به خودروهای شخصی پرداخت نمایند.

  1. قابلیت بازپس‌گیری خسارت پرداختی توسط شرکت بیمه درصورت وجود نقص فنی در خودرو

یکی دیگر از نکات مهم بیمه ثالث به‌عنوان کاربردی‌ترین بیمه خودرو، قابلیت بازستاندن خسارت پرداختی بیمه درصورت وقوع نقص فنی می‌باشد. چنانچه بیمه خسارت شما را پرداخت نموده باشد، اما بعداً این مسئله بیان گردد که خودرو شما پیش از حادثه دارای نقص فنی بوده است، این امکان برای شرکت بیمه وجود دارد که مبلغ پرداختی را بازستاند؛ بنابراین همواره از سلامت خودرو خود مطمئن باشید تا از وقوع این قبیل اتفاقات پیشگیری نمایید.

  1. درصورت وقوع برخی تخلفات، شرکت بیمه می‌تواند مبلغ پرداختی خود را دریافت نماید.

چنانچه پس از پرداخت خسارت به بیمه‌گذار، شرکت بیمه بتواند با ارائه مدارک وقوع تخلفات خاص را اثبات نماید، می‌تواند تمام مبلغ پرداختی به شخص ثالث به‌عنوان خسارت را از وی دریافت نماید. اصلی‌ترین تخلفاتی که ممکن است این مسئله را در پی داشته باشند، به‌شرح زیر است:

  • تصادف به‌صورت عمدی رخ داده باشد.
  • رانندگی در حالت غیرطبیعی یا پس از مصرف مواد روان‌گردان یا مشروبات الکلی رخ داده باشد.
  • مسروقی بودن خودرو مقصر
  • گواهینامه نداشتن راننده یا عدم تناسب آن با خودرو
  1. امکان استفاده از بیمه‌نامه مذکور به‌عنوان وثیقه وجود دارد.

براساس قوانین تصویب‌شده در ارتباط با بیمه شخص ثالث همانند اسناد رسمی دارای ارزش است و امکان استفاده از آن به‌عنوان ضمانت و وثیقه وجود دارد. در حالت کلی چنانچه حادثه رخ داده عمدی نبوده باشد، فرد بیمه‌گذار می‌تواند از بیمه‌نامه خود به‌عنوان وثیقه دادگاه استفاده نماید؛ بنابراین برای حوادث عمدی این امکان وجود ندارد.

  1. مفقودی بیمه‌نامه

درصورتی که بیمه‌نامه شما مفقود شود، این امکان برای شما فراهم است تا با مراجعه به دفاتر رسمی بیمه نسبت به دریافت مجدد آن اقدام نمایید. این کار هزینه‌ای را برای شما در پی نخواهد داشت و سابقه شما را تحت تأثیر قرار نخواهد داد؛ بنابراین نگرانی برای تخفیفات شما وجود نخواهد داشت. این نکته را در نظر داشته باشید که برای بیمه شخص ثالث، بیمه‌نامه جدید صادر نمی‌شود و به شما تنها یک گواهی تعلق خواهد گرفت که هم‌ارزش با بیمه‌نامه اصلی است. مقاله گم شدن بیمه‌نامه خودرو به بررسی این موضوع پرداخته است.

  1. در شرایط خاص امکان دریافت سریع خسارت وجود دارد

برای دریافت سریع خسارت از شرکت بیمه وجود کروکی پلیس راهنمایی و رانندگی الزامی است و نیاز به مراجعه به مراجع قانونی وجود ندارد. دریافت سریع خسارت نیازمند شرایط ذیل می‌باشد:

  • طرفین حادثه (رانندگان) باید دارای گواهینامه و بیمه خودرو معتبر باشند.
  • خسارت وارده تنها مالی باشد و میزان آن از سقف تعیین‌شده بیشتر نباشد.
  • توافق میان فرد مقصر و آسیب‌دیده در مورد حادثه صورت گرفته باشد.
  1. برخورد وسیله نقلیه بیمه‌شده با خودروی پارک‌شده

چنانچه وسیله نقلیه بیمه‌شده با خودرویی که در حالت پارک قرار دارد برخورد نماید و باعث جابه‌جایی و برخورد خودرو دوم با سایر وسایل نقلیه اطراف گردد، خودرو مقر موظف است خسارت تمامی خودروها را پرداخت نماید که امکان پرداخت آن توسط بیمه شخص ثالث امکان‌پذیر می‌باشد. دقت داشته باشید که اگر فرد مقصر از محل حادثه فرار نمایند، خودروهای آسیب‌دیده باید خسارت را از بیمه بدنه خود دریافت نمایند.

  1. گروه‌های زیر سالانه مشمول افزایش حق بیمه پایهس می‌شوند.

  • خودروهای سواری با کاربری مسافربری درون و برون شهری
  • وسایل نقلیه برای حمل مواد سوختی
  • وسایل نقلیه مورد استفاده برای مسابقات
  • وسایل نقلیه فاقد معاینه فنی
  • وسایل نقلیه‌ای که عمر آن‌ها بیش از 15 سال باشد.
  • وسایل نقلیه‌ای که نمره منفی دریافت نموده باشند.
  • وسایل نقلیه‌ای که در سابقه آن‌ها انجام تخلفات حادثه‌ساز رخ داده باشد.
Buy-third-party-car-insurance
خرید آنلاین بیمه

 

  1. خرید آنلاین بیمه خودرو

سال‌هاست که فناوری و اینترنت نقش مهمی در انجام کارهای ما ایفا می‌نماید و توانسته‌اند بسیاری از فعالیت‌ها را به سمت غیرحضوری شدن سوق دهند. امروز شما می‌توانید بسیاری از خدمات بیمه‌ای خود مانند خرید و تمدید بیمه خودرو خود را به‌صورت غیرحضوری انجام دهید. با مراجعه به سایت بیمه‌شو به آدرس https://bimesho.com/ انجام این کار برای شما امکان‌پذیر می‌باشد.