×  
بیمه مسئولیت پزشکان

بیمه مسئولیت پزشکان چه خسارت هایی را پرداخت می کند؟

پوشش های بیمه مسئولیت پزشکان برای جبران اشتباهات و خطاهای ناخواسته‌ی پزشکی طراحی شده است که تهیه‌ی آن به تمام پزشکان و پیراپزشکان توصیه می‌شود. اگر به حرفه‌ی طبابت مشغول هستید، در واقع به‌صورت مستقیم با جان و همچنین سلامت جسم و روان تعداد زیادی از افراد جامعه درارتباط هستید.

بیمه مسئولیت پزشکان که از جنس بیمه‌نامه‌های مسئولیت مدنی‌ست به شما کمک می‌کند تا خسارت‌های احتمالی ناشی از قصور یا غفلت پزشکی و پیراپزشکی را جبران کنید.

در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ بیمه‌شو، از بیمه مسئولیت مدنی حرفه‌ای پزشکان و پوشش‌های آن خواهید خواند. پس با ما همراه باشید تا در کنار هم بررسی کنیم این بیمه‌نامه چطور می‌تواند در زمان وقوع خطر پشتیبان و همراه کادر پزشکان و پیراپزشکان باشد.

بیمه مسئولیت پزشکان چیست و چه کاربردی دارد؟

پزشکان و پیراپزشکان به‌صورت مستقیم با سلامت افراد سروکار دارند و همین موضوع، شغل آنها را در ردیف حرفه‌های پرریسک قرار می‌دهد. گاهی یک اشتباه کوچک یا یک تشخیص نادرست می‌تواند به قیمت از دست رفتن سلامت بیمار تمام شود.

استرس و فشار بالای کاری از یک‌طرف و نیاز مبرم جامعه به حضور و فعالیت پزشکان ماهر از طرف دیگر باعث می‌شود تا جای خالی یک بیمه‌نامه‌ی مسئولیت حرفه‌ای، بیش از پیش احساس شود.

بیمه مسئولیت پزشکان از انواع بیمه‌نامه‌های مسئولیت حرفه‌ای به حساب می‌آید. در قالب این قرارداد حقوقی، شرکت بیمه وظیفه‌ی جبران خسارت‌های جسمانی یا روانی‌ای را که در اثر قصور یا غفلت پزشک یا پیراپزشک به بیمار وارد می‌شود، برعهده می‌گیرد.

اگرچه که خرید بیمه مسئولیت پزشکان اجباری نیست، اما پوشش‌های آن از چنان درجه‌ی اهمیتی برخوردار است که کمتر پزشکی از تهیه‌ی آن صرف‌نظر می‌کند.

پوشش‌های بیمه مسئولیت پزشکان به‌شکلی طراحی شده‌اند که در آن تمام مسئولیت‌های قانونی پزشک در برابر بیمار، به شرکت بیمه منتقل می‌شود. به همین دلیل تهیه‌ی این بیمه‌نامه آسودگی‌خاطر جسم و روان را برای کادر پزشکی و پیراپزشکی فراهم می‌آورد.

با پوشش های بیمه مسئولیت پزشکان آشنا شوید

بیمه مسئولیت پزشکان

همان‌طور که گفتیم، در بیمه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان تمام وظایف و مسئولیت‌های قانونی پزشک در برابر بیمارش به شرکت بیمه منتقل می‌شود.

نکته‌ی مهمی که باید به‌خاطر بسپاریم آن است که این بیمه‌نامه از جنس بیمه‌نامه‌های مسئولیت مدنی‌ست و وقتی پای واژه‌ی «مدنی» در میان باشد، یعنی حادثه‌ای که اتفاق افتاده است نباید جنبه‌ی کیفری یا عمدی داشته باشد.

پوشش‌های بیمه مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان در قالب پرداخت دیه‌ی فوت و غرامت نقص‌عضو صورت می‌گیرد. یعنی اگر خطا یا قصور پزشکی منجر به آسیب جسمی یا روانی شود، دیه و غرامت توسط شرکت بیمه به شخص آسیب‌دیده یا بازماندگان او پرداخت خواهد شد.

  • پوشش دیه‌ی فوت: چنانچه بیمار به علت خطا یا اشتباه پزشک و یا پیراپزشک جانش را از دست بدهد، دیه‌ی فوت به ورثه‌ی او پرداخت خواهد شد.
  • پوشش غرامت نقص‌عضو: اگر خطای پزشکی منجر به نقص‌عضو بیمار شود، غرامت براساس میزان و شدت آسیب تعیین خواهد شد و از طرف شرکت بیمه به بیمار پرداخت می‌شود.
  • به‌خاطر داشته باشید که سقف تعهدات شرکت بیمه از قبل در بیمه‌نامه مشخص می‌شود و پرداخت خسارت نیز با در نظر گرفتن این موضوع صورت خواهد گرفت.

استثناهای بیمه مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان کدام است؟

در هر بیمه‌نامه‌ای شرایط و استثنائات مشخصی وجود دارد که در صورت وقوع، شرکت بیمه مسئولیتی بابت پرداخت خسارت برعهده نخواهد گرفت. در مورد بیمه مسئولیت پزشکان نیز این نکته اهمیت پیدا می‌کند.

با وجود آن‌که این بیمه‌نامه تمام مسئولیت‌های قانونی پزشک و پیراپزشک را تحت‌پوشش قرار می‌دهد، اما موقعیت‌هایی هم وجود دارند که وظیفه‌ی جبران خسارت را برعهده‌ی خود درمانگر می‌گذارد.

  • حیطه‌ی تخصص و مهارت هر پزشکی مشخص است. بنابراین مسئولیت انجام هر نوع درمان یا تجویز هرگونه دارویی که خارج از محدوده‌ی صلاحیت فرد باشد، برعهده‌ی خود پزشک خواهد بود.
  • به‌عنوان نمونه، یک چشم‌پزشک نمی‌تواند به مداوای دندان بیمار بپردازد و اگر چنین کاری را انجام دهد، خسارت‌های احتمالی ناشی از آن تحت‌پوشش قرار نمی‌گیرد.
  • چنانچه تشخیص بیماری، معالجه، درمان، تجویز دارو و… در زمانی رخ دهد که پزشک یا پیراپزشک در وضعیت عادی به سر نمی‌برده است، شرکت بیمه هیچ مسئولیتی بابت جبران خسارت‌های احتمالی برعهده نمی‌گیرد. بنابراین پزشک یا پیراپزشک نباید تحت‌تاثیر مصرف مشروبات الکلی، مواد روانگردان، داروهای خواب‌آور و… به معالجه و درمان بپردازد.
  • پزشکان و پیراپزشکان باید به قانون کشور احترام بگذارند و تمام فعالیت‌هایشان از جمله مداوا، معالجه، عمل جراحی و… طبق ضوابط پزشکی و قوانین و مقررات جاری کشور باشد. همان‌طور که گفتیم بیمه مسئولیت پزشکان از جنس بیمه‌نامه‌های مسئولیت مدنی‌ست .
  • انجام اقدامات غیرقانونی از استثنائات آن به حساب می‌آید. به‌عنوان نمونه، در حال حاضر جراحی سقط جنین در کشور ممنوع است و اگر در اثر این عمل، آسیبی به مادر وارد شود؛ مسئولیت جبران آن برعهده‌ی خود پزشک خواهد بود.
  • آسیب‌های واردشده در اثر تشعشعات هسته‌ای، انجام بیهوشی در مراکز غیرمجاز و آسیب و ضرر و زیان واردشده به بستگان درجه‌یکِ پزشک، از دیگر استثنائات مهم بیمه مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان به حساب می‌آید.

نرخ بیمه مسئولیت پزشکان چگونه محاسبه می شود؟

بیمه مسئولیت پزشکان

محاسبه‌ی نرخ بیمه مسئولیت پزشکان براساس فاکتورهای مختلفی صورت می‌گیرد. به‌هرحال نباید فراموش کنیم که ریسک ناشی از فعالیت یک جراح قلب بسیار بیشتر از یک پزشک عمومی‌ست. به همین خاطر، شرکت‌های بیمه موارد زیر را در محاسبه‌ی نرخ نهایی مدنظر قرار می‌دهند:

  • تخصص و حوزه‌ی فعالیت پزشک یا پیراپزشک
  • سابقه‌ی طبابت و خسارت یا عدم خسارت پزشک در سال‌های گذشته
  • وضعیت فارغ‌التحصیلی فرد (برای رزیدنت‌های پزشکی و دانشجویان پیراپزشکی)
  • پوشش افزایش مبلغ دیه

طبقه بندی پزشکان و پیراپزشکان

گروه‌بندی پزشکان و پیراپزشکان به شرکت‌های بیمه کمک می‌کند تا احتمال و شدت وقوع خسارت‌ را بهتر ارزیابی کنند. در اغلب اوقات از گروه‌‌های زیر برای طبقه‌بندی پزشکان استفاده می‌شود:

  • جراحان متخصص زنان و زایمان، جراحان عمومی، متخصصان بیهوشی و ارتوپدی.
  • جراحان متخصص قلب، مغز و اعصاب، چشم، ترمیمی و پلاستیک و ارولوژی.
  • جراحان متخصص فک و صورت، گوش و حلق و بینی، دندان و لثه، پوست، اطفال و متخصصان پزشکی هسته‌ای.
  • پزشکان متخصص غیر جراح و جراحانی که به دلایلی عمل جراحی انجام نمی‌دهند مانند دندان‌پزشکان، پزشکان عمومی و متخصصین آندوسکوپی، رادیولوژی، میکروبیولوژی و داروسازی، متخصص آنکولوژی، فیزیوتراپی، فیزیکی و توان‌بخشی، طب اورژانس و طب سنتی.

از لیست زیر نیز برای طبقه‌بندی پیراپزشکان استفاده می‌شود:

  • ماماهای شاغل در بیمارستان یا درمانگاه، دندان‌پزشکان تجربی و بهداشت‌کاران دهان و دندان.
  • کارشناسان ارشد بیهوشی و تکنسین‌های بیهوشی، کارشناسان فیزیوتراپی، پرستاران و بهیاران شاغل در کلیه بخش‌های CCU و ICU و دیالیز، اورژانس، سوپروایزر بالینی، کاردرمانی، تکنسین فوریت‌های پزشکی، کارشناس پرستاری در بخش ارتوپدی، پرستار بخش شیمی‌درمانی.
  • پرستاران و بهیاران سایر بخش‌ها، تکنسین‌های اتاق عمل، پرستاران و بهیاران اتاق عمل، سوپروایزر آموزشی، تکنسین‌های سازمان انتقال خون، پرستاران و بهیاران مرکز فوریت‌های پزشکی.
  • تکنسین‌های رادیولوژی سی‌تی‌اسکن و MRI و کارشناسان و تکنسین‌های آزمایشگاه، داروخانه و تکنسین‌های نوارنگاری و CSR و کمک بهیاران و کاردان مامایی و کارشناسان شنوایی‌سنجی و بینایی‌سنجی، بهداشت خانواده، فیزیست، بِه‌ورز.
  • ماماهایی که مطب مستقل دارند.

سقف پوشش های بیمه مسئولیت پزشکان چقدر است؟

واقعیت آن است که تنظیم جزئیات بیمه‌نامه و تعیین سقف پرداختی شرکت بیمه برعهده‌ی پزشک خواهد بود. در زمان تکمیل فرم پیشنهاد بیمه‌نامه یکی از سوال‌هایی که باید به آن پاسخ داده شود، حداکثر میزان پوشش بیمه‌ای مورد درخواست در طول مدت اعتبار بیمه‌نامه خواهد بود.

بنابراین هر پزشک یا پیراپزشکی می‌تواند با درنظر گرفتن احتمال و شدت وقوع خسارت، سقف تعهدات درخواستی‌اش را مشخص کند.

در مطلبی که خواندید با جزئیات و پوشش‌های بیمه مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان آشنا شدید. همان‌طور که گفتیم، این بیمه‌نامه به‌خوبی می‌تواند نیازهای پزشکان و پیراپزشکان و جامعه‌ی پزشکی را در ارتباط با جبران خسارت‌های احتمالی پاسخ دهد.

اگر شما هم عضوی از خانواده‌ی پزشکان و پیراپزشکان هستید، خرید بیمه مسئولیت حرفه‌ای را بسیار به شما توصیه می‌کنیم.