×  
آیا خرید بیمه مسافرتی الزامی است؟

آیا خرید بیمه مسافرتی الزامی است؟

آیا خرید بیمه مسافرتی الزامی است؟

مسافرت! واژه‌ای که ممکن است یادآور زیباترین لحظات زندگی انسان‌ها باشد. این لحظات ممکن است خاطره‌ی بازدید از یک مکان توریستی منحصربه‌فرد در اعماق جنگل، ملاقات و در آغوش کشیدن یکی از اعضای خانواده‌تان که برای چندین سال از او دور بوده‌اید و یا حتی یک موفقیت چشم‌گیر اقتصادی یا عقد قرارداد به یک شرکت تجاری بزرگ باشند.

مطلب مرتبط:بیمه‌نامه‌ی مسافرتی چیست؟

اما این همه ماجرا نیست! مسافرت یک روی دیگر هم دارد! این روی خشن وقتی خود را نشان می‌دهد که اتفاق غیرقابل پیش‌بینی برای شما رخ دهد. ممکن است گرفتار یک طوفان سهمگین شده و برای چند هفته نتوانید از هتل محل اقامتتان خارج شوید و پرواز بازگشت به خانه را از دست بدهید. یا ممکن است به یک بیماری محلی مبتلا و روزهای فراوانی را در بیمارستان سپری کنید. یا از همه بدتر، دچار یک حادثه دلخراش مثل تصادف، سقوط از ارتفاع و…شوید.

مطلب مرتبط:بیمه مسافرتی انفرادی و گروهی چیست؟

بیمه‌ی مسافرتی در پاسخ به شرایط فوق ایجاد گردیده است. این بیمه می‌تواند خیال شما را تا حدودی راحت کند که حتی اگر با موضوع غیرقابل انتظاری روبرو شدید خود را گم نکنید و سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید. بیمه‌ی مسافرتی در واقع پوشش‌دهنده‌ی بسیاری از اتفاقاتی است که پس از آغاز سفر برای شما ممکن است رخ دهد، از مشکلات جسمانی گرفته تا موضوعاتی که در مقصد رخ داده و از کنترل شما خارج بوده است.

خرید بیمه مسافرتی برای سفرهای خارجی

قرار بود در مورد این سؤال بحث کنیم که آیا خرید بیمه مسافرتی برای سفرهای خارجی الزامی است یا خیر؟ اگر بخواهیم پاسخ کوتاه بدهیم باید بگوییم خیر، خرید بیمه مسافرتی الزامی نیست، اما بهتر است موارد زیر را حتماً در نظر داشته باشید:

  • خرید بیمه‌نامه‌‌ی مسافرتی یکی از مدارکی است که برخی از کشورها در هنگام صدور ویزا از شما طلب می‌کنند. بنابراین مراقب باشید با انجام ندادن کار ساده‌ای مانند خرید بیمه‌نامه‌ی مسافرتی وقت خود و مأمورین سفارت را هدر ندهید. مراقب باشید این نداشتن بیمه مسافرتی در هنگام صدور ویزا ممکن است با واکنش تند مأمورین سفارت کشور مورد نظر روبرو شود.
  • شاید می‌پرسید کدام کشورها در هنگام صدور ویزا از شما بیمه‌نامه طلب می‌کنند؟ خب! ۲۶ کشور حوزه شنگن شامل اتریش، اسپانیا، استونی، اسلواکی، اسلوونی، ایتالیا، ایسلند، آلمان، بلژیک، پرتغال، جمهوری چک (چک اسلواکی)، دانمارک، سوئد، سوئیس، فرانسه، فنلاند، لتونی، لهستان، لوکزامبورگ، لیتوانی، لیختن اشتاین، مالت، مجارستان، نروژ، هلند و یونان مشمول این قاعده می‌شوند.
  • نکته مهم دیگر شرکت ارائه دهنده‌ی خدمات بیمه‌ای است. دقت کنید! ممکن است کشوری که قصد مسافرت به آن را دارید تنها بیمه‌نامه‌های یک شرکت خاص را بپذیرد. این امر به قرار‌دادهایی که ما بین شرکت‌های بیمه‌ی ایرانی و بین‌المللی انعقاد شده است بستگی زیادی دارد. بنابراین پیش از تهیه بیمه‌نامه حتماَ از این موضوع مطمئن شوید. برای مثال اگر قصد سفر به کشورهای حوزه‌ی شنگن را دارید بیمه‌نامه‌ی شما می‌بایست از سوی یکی از شرکت‌های بیمه‌ای سامان، ملت، البرز، آسماری، رازی، آسیا، پارسیان، پاسارگاد، کارآفرین یا ما صادر شده باشید وگرنه مورد تأیید قرار نخواهد گرفت.
  • تصور اینکه بیمه‌نامه‌ی مسافرتی تنها برای سفرهایی هوایی مورد نیاز است اشتباه است! شما چه از طریق اتوبوس یا چه از طریق قطار به کشور دیگر سفر کنید باید بیمه‌نامه‌ی مسافرتی را تهیه کنید.
  • بسیاری از شرکت‌های بیمه‌ای خدمات خود را با توجه به مقصد سفرتان تعیین می‌کنند. همانطور که اشاره کردیم خرید بیمه‌نامه برای سفر به تمامی این نقاط لازم نیست، اما از قدیم گفته‌اند حادثه خبر نمی‌کند و دیگر اینکه خرید یک بیمه‌نامه با هزینه ناچیز نشان‌دهنده ارزشی است که برای خود قائل هستید.
  • مراقب این موضوع باشید که خرید بیمه‌نامه را به بعد از خرید بلیط موکول کنید تا از نظر زمانی تناقضی میان بیمه‌نامه‌ی شما و تاریخ خروجتان از کشور وجود نداشته باشد.

خرید بیمه برای سفرهای داخلی

خب! در مورد سفرهای داخلی نیز می‌بایست بیمه‌نامه‌ی مسافرتی خرید؟ پاسخ این سؤال منفی است. البته این موضوع به اشتباه در میان مردم رواج یافته است که بیمه مسافرتی برای سفرهای داخلی هم استفاده می‌شود اما واقعیت ماجرا چیز دیگری است.

منظور من را اشتباه برداشت نکنید، منظور این نیست که برای سفرهای داخلی کلاً بیخیال بیمه شوید، اما موضوع اینجاست که حوادث و رویدادهای احتمالی در طول سفرهای داخلی تحت پوشش بیمه حوادث و مسئولیت هستند و بنابراین چیزی به عنوان بیمه‌ی مسافرتی در سفرهای داخلی نداریم.

خب! آیا نوع سفر، هدف آن و دیگر موارد در اینکه بیمه پوشش حوادث را بپذیرد اهمیت دارند؟ خیر! اگر سفر شما زیارتی، سیاحتی، آموزشی، تجاری یا حتی تفریحی باشد در همه موارد مشمول بیمه خواهد بود. رفتن به مسافرت به تنهایی یا با تور نیز تأثیری نخواهد داشت و شما در صورت بروز مشکل در طول سفر مشمول بیمه خواهید بود. بیمه تورهای داخلی توسط شرکت‌های بیمه‌ای به مدیر تور پرداخت می‌شود و او نیز در قبال مسافرانش مسئول خواهد بود. پوشش‌های مدنظر نیز با توجه به نوع طرح و هم‌چنین شرایط تور و مسافران متغیر خواهد بود.