×  
استعلام-بیمه-شخص-ثالث

استعلام بیمه شخص ثالث با استفاده از کد ملی

در کشور ما مانند بسیاری از کشورهای دیگر، وسایل نقلیه موتوری باید تحت پوشش بیمه شخص ثالث باشند. با شیوع کرونا و حذف نسخه‌‌ی کاغذی بیمه‌نامه‌ها، استعلام وضعیت بیمه‌نامه خودرو اهمیت زیادی پیدا کرده است. استعلام بیمه شخص ثالث با کد ملی یکی از روش‌های آسان و بی‌دردسری است که به شما کمک می‌کند در کوتاه‌ترین زمان ممکن از وضعیت و اعتبار بیمه‌نامه شخص ثالث مطمئن شوید.

همچنان با بلاگ بیمه‌شو همراه باشید تا با سازوکار روش استعلام بیمه خودرو با کد ملی بیشتر آشنا شوید.

از بیمه شخص ثالث چه می‌دانید؟

قبل از هر چیز بهتر است کمی از بیمه‌ی شخص ثالث بگوییم. بیمه‌ی شخص ثالث یک پوشش بیمه‌ای اجباری برای تمام دارندگان وسایل نقلیه موتوری است. با صدور بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث، بیمه‌گر متعهد می‌شود تا در صورت بروز حادثه، خسارت جانی و مالی  وارده به شخص یا اشخاص ثالث را جبران کند.

در محاسبه‌ی حق بیمه شخص ثالث مواردی مانند تخفیف عدم خسارت در مدت زمان بیمه‌نامه، جریمه‌ی دیرکرد تمدید بیمه‌نامه، میزان پوشش مالی، سال تولید و ساخت خودرو، تعداد سیلندر و کاربری خودرو، مدت اعتبار بیمه‌نامه‌ی فعلی (کوتاه‌مدت یا یک‌ساله) و تاریخ انقضای بیمه‌نامه‌ی قبلی تاثیرگذار خواهند بود.

پوشش بیمه‌ای و خسارت پرداخت شده از طرف شرکت بیمه براساس دیه‌ی انسان کامل محاسبه می‌شود. به عنوان نمونه، طبق نرخ دیه سال ۱۴۰۱ که در فروردین‌ماه ۱۴۰۱ توسط قوه قضائیه اعلام شد، سقف پوشش بیمه‌ای شخص ثالث نیز تعیین و مشخص شد.

چرا استعلام سوابق بیمه شخص ثالث مهم است؟

استعلام-بیمه-شخص-ثالث

همان‌طور که در مقدمه  اشاره کردیم، با الکترونیکی شدن بیمه‌نامه‌ها و حذف کوپن و بیمه‌نامه‌ی کاغذی، اطلاع یافتن از وضعیت بیمه‌نامه برای بیمه‌گذار اهمیتی دو چندان دارد. از طرف دیگر، بیمه‌ی‌ شخص ثالث از انواع بیمه‌های اجباری است که بیمه مرکزی، تمام دارندگان وسایل نقلیه‌ی موتوری را موظف به تهیه‌ی آن می‌کند. همچنین هنگام خرید خودرو برای اطمینان از وضعیت بیمه‌ی شخص ثالث، لازم است از سوابق بیمه‌ی آن استعلام بگیرید.

در گذشته افراد با مراجعه‌ی حضوری به شرکت‌های بیمه و ارائه‌ی بیمه‌نامه و مدارک شناسایی خودرو از وضعیت بیمه‌ی ماشین مطمئن می‌شدند. اما امروزه، با روش‌های آنلاین و استفاده از کد ملی به راحتی می‌توانید از سوابق بیمه‌ی خودروی موردنظرتان استعلام بگیرید.

روش‌های استعلام بیمه شخص ثالث از طریق سامانه سنهاب

  • استعلام بیمه‌ی شخص ثالث از طریق دفاتر پلیس ۱۰+
  • استعلام بیمه‌ی شخص ثالث از طریق سایت بیمه مرکزی و شماره بیمه
  • استعلام بیمه‌ی شخص ثالث از طریق سایت راهنمایی و رانندگی به آدرس rahvar120.ir
  • استعلام بیمه‌ی شخص ثالث از طریق کد یکتا
  • استعلام بیمه‌ی شخص ثالث از طریق کد VIN

استعلام بیمه شخص ثالث با کد ملی

برای اطمینان از اصالت بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث می‌توانید از طریق درگاه اینترنتی سامانه سنهاب اقدام کنید. با وارد کردن نام شرکت بیمه، شماره بیمه‌نامه، شماره تلفن همراه و کد ملی بیمه‌گزار به سوابق بیمه‌ی شخص ثالث دسترسی خواهید داشت.

استعلام-بیمه-نامه

با ورود و ثبت مشخصات خودرو و بیمه‌گزار، به اطلاعات مفیدی همچون سابقه‌ی خسارت، درصد تخفیف بیمه، مبلغ خسارت پرداختی از سمت بیمه‌گر و تاریخ انقضای بیمه‌نامه قابل مشاهده است.

نکته مهم درباره استعلام بیمه از طریق سایت بیمه مرکزی

اگر اولین باری است که می‌خواهید از طریق سامانه‌ی سنهاب از وضعیت بیمه‌نامه‌تان مطلع شوید، به‌خاطر داشته باشید که هنگام ورود اطلاعات گزینه‌ی «ثبت استعلام جدید» را باید انتخاب کنید. در ادامه به صفحه‌ای هدایت خواهید شد که با وارد کردن اطلاعات هویتی خود و اطلاعات خودرو، کد پیگیری از طریق پیامک برای شما ارسال خواهد شد.

جمع بندی

با الکترونیکی شدن بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث و خدمات مربوط به آن  می‌توانید از طریق سایت بیمه‌شو پوشش‌های مختلف بیمه شخص ثالث را به سادگی و به‌صورت آنلاین مشاهده و مقایسه کنید. با انتخاب پوشش بیمه‌ای موردنظرتان و صدور بیمه‌نامه‌ی الکترونیکی، در هر زمان و تنها با در اختیار داشتن کد ملی و اطلاعات مندرج روی بیمه‌نامه می‌توانید از اصالت و وضعیت بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث مطمئن شوید.