Skip to content

افزایش حقوق بازنشستگان کشوری طی 3 سال آینده به چه میزان خواهد رسید؟

فهرست مطالب

آبان و آذر سال 1402 ماه‌هایی بودند که افزایش حقوق بازنشستگان و شاغلین، جزو داغ‌ترین اخبارش بودند. به علاوه سن بازنشستگی یکی دیگر از خبرهای این چند روز بود که مخالفان زیادی هم داشت. دریافتی بازنشستگان و اختلاف رقم آن با دستمزد شاغل‌ها از مهم‌ترین دغدغه‌های دولتمردان بوده و هست. چند روز پیش افزایش حقوق بازنشستگان بین دولت و نمایندگان ملت قطعی شد، اما این مقدار چقدر است و مقدار آن چگونه افزایش پیدا می‌کند، سوالی است که این روزها افراد بازنشسته از یکدیگر می‌پرسند. این مقاله از سایت بیمه‌شو قرار است به میزان افزایش مستمری بازنشستگان و مدت اجرای آن بپردازد.

افزایش حقوق بازنشستگان به ۹۰ درصد حقوق شاغلان

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که طی چند هفته‌ی اخیر پیرامون حقوق و دستمزد در مجلس مطرح شده، افزایش حقوق بازنشستگان تا 90 درصد از حقوق افراد شاغل است. طرحی که در مجلس از آن به عنوان متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان یاد می‌شود، به تصویب بند الحاقی 1 ماده‌ی 29 این لایحه منجر شد. طبق این بند، دریافتی بازنشستگان باید به میزان  ۹۰ درصد از حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر مشمول کسور شاغلان مشابه و هم‌تراز برسد. آئین نامه‌ی اجرائی این بند قرار است به تصویب هیئت وزیران برسد.

زمان اجرای افزایش مستمری بازنشستگان

در این مصوبه دولت مکلف شد که تا آخر سال سوم برنامه، اقدامات لازم در زمینه‌ی این افزایش دستمزد را به عمل آورد. بالا رفتن مستمری این قشر، از سال ۱۴۰۳ آغاز خواهد شد. در سال آینده این رقم به معادل ۴۰ درصد دریافتی حقوق‌بگیران خواهد رسید. سپس در سال‌های دوم و سوم هر کدام رقم ۳۰ درصد ما‌به‌التفاوت حقوق افراد شاغل به درآمد بازنشسته‌ها اضافه شود. بنابراین در سال سوم، حقوق بازنشستگان به 90 درصد حقوق افراد مشغول به کار خواهد رسید.

متناسب‌سازی درآمد بازنشسته‌ها

افزایش حقوق بازنشستگان تا ۹۰ درصد حقوق و فوق العاده‌های مستمر مشمول کسور شاغلان مشابه و هم‌تراز، به منظور عدالت در پرداخت این عزیزان متناسب‌سازی شد. آقای قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی درباره‌ی این مصوبه می‌گوید: «اصل این موضوع که حقوق این افراد افزایش پیدا کند، بین دولت و مجلس به قطعیت رسیده است و تا الان تنها اختلاف نظرها بر سر درباره‌ی مدت اجرای آن بوده است. دولتی‌ها تقاضا داشتند این رقم طی پنج سال افزایش پیدا کند و در سال اول اولویت با ککسانی باشد که جزو دهک‌های ضعیف‌تر هستند.»

سال‌های اجرای این حکم

در نهایت در جلسه‌ی کمیسیون تلفیق با وجود اختلاف نظرهایی که بین نمایندگان، سازمان برنامه و بودجه و دولتی‌ها بود، افزایش حقوق بازنشستگان تا 90 درصد حقوق شاغلین به کار و طی 3 سال از شروع سال 1403 اجرایی شود. بازنشستگان به ۹۰ درصد حقوق شاغلان برسد بین مجلس شورای اسلامی و دولت قطعی شده است و اختلاف نظر درباره مدت اجرای این کار است.

افزایش سال به سال دستمزد بازنشستگان

متاسفانه در حال حاضر فاصله‌ی پرداختی بین شاغلان و بازنشستگان زیاد است. خصوصا که این اختلاف رقم برای افرادی که در سال‌های گذشته بازنشسته شده‌اند بسیار زیادتر است. این که این مصوبه قرار است طی 3 سال اجرای شود، حتی از نگاه بازنشستگان هم چندان خوشایند نیست، اما نباید انتظار داشت این اختلاف طی مدت کوتاهی از بین برود. مهم‌ترین موضوعی که در زمان اجرای این طرح مطرح است، افزایش سال به سال است که می‌تواند مانعی بر سر تورم نیز باشد.

طرحی پس از مذاکرات کارشناسی در کمیسیون تلفیق

بهبود وضعیت معیشتی افراد بازنشسته باید دغدغه‌ی همه‌ی ارکان حاکمیت باشد. داوود منظور، رییس سازمان برنامه و بودجه‌ی کشور در تشریح این حکم می‌گوید: «بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان کشوری از همان روزهای ابتدایی رسیدگی برنامه در مجلس به صورت ضمنی بین نمایندگان مطرح بوده است. مذاکرات کارشناسی که در کمیسیون تلفیق در این زمینه انجام شد، موضوعی بود که نگرانی نمایندگان مجلس را به دنبال داشت.»

کلام آخر

دولت و مجلس در برابر معیشت بازنشستگان مسئولند. اصل موضوع افزایش حقوق بازنشستگان، یعنی بهبود معیشت و متناسب سازی پرداختی آن‌ها نسبت به درآمد افراد مشغول به کار، بین دولت و مجلس اتفاق نظری وجود دارد. در این بند، مجلس نمایندگان کشور به یک شیوه‌ی اجرایی رسیده‌اند که ابهامات قابل توجهی هم دارد. با این حال امیدواریم این ابهامات در مرحله‌ی عمل منجر به نارضایتی‌ها و گلایه‌مندی‌های دوطرفه یا حتی چند جانبه منجر نشود.