Skip to content
اگر قصد سفر به چند کشور را داشته باشیم می‌توان از بیمه درمان مسافرتی استفاده کرد؟

اگر قصد سفر به چند کشور را داشته باشیم می‌توان از بیمه درمان مسافرتی استفاده کرد؟

فهرست مطالب

اگر قصد سفر به چند کشور را داشته باشیم می‌توان از بیمه درمان مسافرتی استفاده کرد؟

مسافرت واژه‌ای است که تداعی‌کننده خاطرات تلخ و شیرین زیادی برای همه ماست. موفقیت‌های کاری، خاطرات لذت‌بخش تفریح در یک کشور دور، رفتن به ماه عسل و اولین تجربه زندگی مشترک همگی از جمله موهبت‌های انکارناپذیر مسافرت می‌باشد. اما از قدیم‌ گفته‌اند، ناخوشی‌ها هستند که خوشی‌ها را معنا می‌کنند. در کنار همه اتفاقات خوبی که ممکن است در سفر رخ دهد، هستند اتفاقات ناخوشایندی که سفر را برایتان جهنم می‌کنند.

بگذارید یک داستان کوتاه برایتان تعریف کنیم تا بدانید وقتی می‌گوییم سفرتان ممکن است به جهنم تبدیل شود، دقیقاً از چه چیزی سخن می‌گوییم. بگذارید تأکید کنم، این داستان واقعیست! یک خانواده سوئدی به نام آقا و خانم سوآنستروم تصمیم گرفتند سفری چند هفته‌ای را از استکهولم سوئد آغاز کنند اما این سفر تبدیل به یک فاجعه شد! اما این خانواده با خوش‌شانسی و البته دل‌خوش به خدمات بیمه‌ی مسافرتی فوق‌العاده کشور سوئد از تمامی این فاجعه‌ها جان سالم به در بردند.

آن‌ها از سوئد به مونیخ رفتند، اما آنجا یکی از سهمگین‌ترین طوفان‌های قرن جنوب آلمان را درنوردید و بنابراین مجبور شدند 24 ساعت در فرودگاه منتظر بمانند. بعد از آن به بالی در تایلند رفتند ولی گیر یکی از وحشتناک‌ترین باران‌های موسمی اُفتادند. بعد از آن راهی استرالیا شدند ولی ابتدا در شهر پرت اسیر آتش‌سوزی جنگل شدند. بعد از آن در نیوزیلند هم گرفتار زلزله مهیب در شهر کرایست‌چرچ شدند. آخر سر در ژاپن زلزله‌ی 9 ریشتری و یک سونامی عظیم را تجربه کردند. اما در نهایت صحیح و سالم به سوئد بازگشتند.

نکته‌ای که در داستان بالا وجود داشت و خواستیم به آن اشاره کنیم علاوه بر غیرمترقبه بودن حوادث، مسافرت به چند کشور مختلف بود. این اتفاق ممکن است برای شما نیز بیفتد که به دلایل مختلف به چندین کشور مختلف مسافرت کنید. اما در این شرایط بیمه‌ی مسافرتی شما پاسخگوی مسافرت با چند مقصد مختلف خواهد بود؟ یا باید برای هر کدام از کشورها اقدام جداگانه صورت داد؟ در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

مناطق تحت پوشش بیمه مسافرتی خارجی

اول باید این سؤال را از خود بپرسید که قصد سفر به کدام مناطق جهان را دارید. بر همین اساس می‌توانید نسبت به خرید بیمه اقدام کنید. برای مثال، بسیاری از کشورهای بیمه‌ای طبقه‌بندی‌هایی که ارائه می‌دهند. این طبقه‌بندی‌های به مشتریان حق انتخاب خواهد داد تا بر مبنای موقعیت جغرافیایی مقصدشان نسبت به خرید طرح مربوطه اقدام کنند.

طبقه‌بندی اول: چهار ناحیه سراسر جهان، حوزه شینگن، حوزه خلیج فارس به همراه عربستان، عراق و سوریه و کشورهای خاورمیانه، آفریقا و ترکیه

بسیاری از شرکت‌های بیمه‌ای معروف چهار نوع خدمت در این ارتباط ارائه می‌دهند. این شرکت‌ها پوشش‌های بیمه‌ای خود را به چند منطقه تقسیم می‌کنند. این چهار منطقه شامل سرار جهان، کشورهای حوزه شینگن، کشورهای حوزه خلیج فارس به همراه کشورهای عربستان، عراق و سوریه و در انتها کشورهای خاورمیانه، آفریقا و ترکیه.

برای مثال اگر قصد سفر به کشورهای آلمان و اسپانیا را دارید، لازم نیست برای هر کدام از این دو کشور بیمه‌ی مسافرتی تهیه کنید، چراکه هر دو کشور در حوزه شنگن قرار دارند و شما با انتخاب پوشش بیمه‌ای در منطقه کشورهای حوزه شینگن از خدمات شرکت‌ بیمه‌ بدون مشکل در هر دو کشور استفاده کنید.

اما ممکن است بخواهید یک سفر به مثلا عربستان و سپس سفری دیگر به فرانسه داشته باشید. تحت این شرایط باید پوشش بیمه‌ای در گروه سراسر جهان را انتخاب کنید تا شامل هر دو کشور شود. در غیر این صورت و عدم توجه به این موضوع باید یکبار برای عربستان و بار دیگر برای کشور فرانسه اقدام به خرید بیمه کنید.

طبقه‌بندی دوم: طبقه‌بندی هفت منطقه‌ای (منطقه یک، دو، سه، چهار، یازده، دوازده و شینگن)

گروه دیگری از شرکت‌های بیمه‌ای طبقه‌بندی متفاوتی ارائه کردند. بر این اساس:

  • منطقه یک: همه کشورهای جهان
  • منطفه دو: همه کشورهای جهان به استثنای آمریکا، کانادا، استرالیا و ژاپن
  • منطقه سه: کشورهای خاورمیانه و آفریقا
  • منطقه چهار: کشورهای حاشیه خلیج فارس
  • منطقه یازده: کشورهای ارمنستان، گرجستان، قبرس شمالی و دوبی
  • منطقه دوازده: کشورهای چین، تایلند، مالزی و هند
  • کشورهای حوزه شینگن

در اینجا هم باید به این نکته توجه داشته باشید که قصد مسافرت به کدام کشورها را دارید و برمبنای آن تصمیم بگیرید. بدین شکل می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه‌جوی کنید. نکته دیگری که شاید ساده اما خیلی مهم باشد این است که پیش از هر اقدامی مطمئن شوید شرکتی که قصد خرید بیمه مسافرتی از آن را دارید، از کدام طبقه‌بندی تبعیت می‌کند. علاوه بر آن، حتماً به بیمه اطلاع دهید مرز ورودی‌تان یا همان اولین کشوری که به آن وارد می‌شوید را اطلاع دهید چراکه باید در بیمه‌نامه ثبت شود.