Skip to content
بازنشستگی زنان خانه دار

بازنشستگی زنان خانه دار با 10 سال سابقه

فهرست مطالب

بازنشستگی زنان خانه دار با 10 سال سابقه

یکی از مهم ترین نگرانی های بانوان خانه دار کشورمان ترس از آینده و وابستگی اقتصادی به همسر خود بواسطه ی شاغل نبودن و درگیر مدیریت خانه و تربیت فرزندان بودن است. از مدتی قبل بیمه ی زنان خانه دار با هدف کاستن از این نگرانی ایجاد شد اما بخش اعظمی از زنان خانه دار نسبت به شرایط و دیگر امور مرتبط آگاهی کافی ندارند در این نوشتار ابتدا نگاهی داریم به اهمیت بیمه به خصوص برای زنان خانه دار و سپس شرایط بیمه، محاسبه حقوق بازنشستگی و مدارک را از نظر می گذرانیم.

ثبت نام بیمه سلامت ایرانیان

شاید اگر چند سال پیش از یک خانم خانه دار در مورد دغدغه هایش می پرسیدیم، او از نگرانی هایش در مورد آینده فرزندان و تحصیلاتشان سخن می گفت. یا شاید از این می گفت که چطور در طول روز بتواند از پس تمامی امور منزل از تهیه و تدارک خوراک و تمیز کاری گرفته تا تربیت فرزندان بربیاید. اما تغییرات و تحولات اجتماعی که در کشورمان رخ داده است شرایط را تغییر داده است.

در شرایط فعلی کشور، خانم های خانه دار هم به اندازه ی دیگر افراد جامعه نگران آینده خود هستند. در واقع آن ها نیز باید خود را برای رویاروی با سخت ترین شرایط آماده کنند. ممکن است به علت مشکلات احتمالی خانوادگی مثل طلاق یا اقتصادی مثل ورشکستگی همسر دوران بسیاری سختی در انتظار آن ها باشد. اینجاست که بیمه نقش شاه کلید را بازی می-کند. اما آیا خانم های خانه دار که تمام سرمایه خود را وفق خانواده کرده اند نیز می توانند از خدمات بیمه ای بهره مند شوند؟

پاسخ مثبت است! در واقع از سال 1387 این امکان برای خانم های خانه دار فراهم گردید تا از خدمات بیمه ی سازمان تأمین اجتماعی بهره مند شوند. هم اکنون بیشتر از 130 هزار نفر از بانوان خانه دار کشورمان ایران از خدمات بیمه ی سازمان تأمین اجتماعی استفاده می کنند. اما ترس از پیچ وخم کاغذبازی های اداری و عدم اطلاع صحیح از قوانین منجر به آن می-شود که خیلی از خانم های خانه دار از این خدمات محروم شوند. در واقع، در راستای اجرای اصل 29 قانون اساسی مبنی بر تحت پوشش قرار گرفتن آحاد مردم و برای حفظ کرامت، امنیت و استقلال مالی است که بیمه زنان خانه دار به تصویب رسید و عملیاتی شد. خب! چه کسانی شامل این بیمه اند؟ حق بیمه پرداختی و حقوق بازنشستگی چقدر است؟ و چه مدارکی نیاز است؟ در ادامه این موضوعات را مختصراً شرح خواهد داد.

جزئیات وام های تامین اجتماعی

شرایط بیمه

دو فاکتور مهم در اینجا عبارتند از سن فرد و سابقه کار. این بدان معنی است که افراد با سن های مختلف و میزان سابقه طی مدت زمانی کوتاه یا طولانی تر بازنشسته می شوند. علاوه بر این دو فاکتور مشاغل سخت و زیان آور و هم چنین جانباز یا معلول بودن نیز با امتیازاتی همراه است. موارد زیر ترکیب بین عوامل اشاره شده در بالا را نشان می دهند که با توجه به شرایط خود می بایست یکی را انتخاب کنید:

  1. بازنشستگی زنان در سن ۴۵ سالگی و داشتن ۳۰ سال سابقه
  2. بازنشستگی زنان در سن ۵۵ سالگی و داشتن حداقل ۲۰ سال سابقه
  3. بازنشستگی مشمولین قانون کار در سن ۴۲ سالگی و داشتن از ۲۰ سال سابقه
  4. بازنشستگی زنان فعال در مشاغل سخت با ۲۰ سال سابقه کاری متوالی و یا ۲۵ سال سابقه کاری متناوب
  5. بازنشستگی زنان جانباز با برخورداری از ۲۰ سال سابقه کاری بدون در نظر گرفتن شرط سنی
  6. بازنشستگی معلولان عادی در ۴۵ سالگی با حداقل ۲۰ سال سابقه
  7. بازنشستگی زنان با ۳۵ سال سابقه کار بدون در نظر گرفتن شرط سنی
  8. بازنشستگی زنان در ۵۵ سالگی با برخورداری از ۱۰ سال سابقه بیمه متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه.

قانون گذار در اینجا برای کسانی که زیر 10 سال سابقه دارند نیز تسهیلاتی فراهم کرده است. طبق شرایط اعلام شده، اگر فردی به 55 سالگی رسیده باشد ولی هنوز سابقه ای کمتر از 10 سال داشته باشد می تواند در صورت پرداخت حق بیمه سنوات کسری تا 10 سال سابقه، با حقوق تنها 10 روز بازنشسته شود.

محاسبه حقوق بازنشستگی

جالب است بدانید دریافت بیمه تأمین اجتماعی زنان خانه‌دار بدون هیچ سابقه ی بیمه ای نیز ممکن است. در این روش دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه انتخابی بوده و باید عددی بین کمینه و بیشینه ی حقوق اعلام شده از سوی شورای عالی کار باشد. در این روش حق بیمه ها در سه گروه قرار می گیرند:

  1. اگر بیمه بازنشستگی و فوت فقط بعد از بازنشستگی اعمال گردد مستوجب حق بیمه ی 12 درصدی می شود. مقدار مطلق این حق بیمه به این بستگی دارد که شما چه مبلغی را به عنوان دستمزد انتخاب کرده باشید.
  2. اگر بیمه بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی اعمال گردد مشمول بیمه 14 درصدی خواهد شد. مانند مورد قبلی، حق بیمه مطلق به دستمزد انتخابی شما بستگی دارد.
  3. و در نهایت اگر بیمه بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی و هم چنین از کار افتادگی اعمال گردد پرداخت حق بیمه به 18 درصد می رسد. نکته اینجاست که سرانه درمان نیز در این طبقه بندی گنجانده می شود.

مدارک لازم

اصل مدرک شناسنامه و کارت ملی به همراه کپی از آن ها (به ترتیب تمامی صفحات و پشت و رو) به همراه سوابق بیمه ای در صورت وجود مدارک اصلی جهت درخواست بیمه بازنشستگی زنان خانه دار است. شما باید با در دست داشتن این مدارک به یکی از بیمه های کارگزار مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت فرمایید.