Skip to content
بیمه شخص ثالث

بهترین بیمه شخص ثالث برای کدام شرکت است؟

فهرست مطالب

بسیار خب، همه‌مان می‌دانیم که بیمه شخص ثالث یک پوشش اجباری‌ست و بدون داشتن این بیمه‌نامه، اجازه نداریم حتی برای لحظه‌ای در خیابان‌های این شهر رانندگی کنیم. پس هر چقدر هم که با بیمه مخالف باشیم یا با سازوکار آن آشنایی نداشته باشیم، باز هم مجبوریم سراغ یکی از شرکت‌های بیمه برویم و برای خرید بیمه‌نامه شخص ثالث اقدام کنیم. هرچقدر میزان آشنایی‌مان نسبت به شرکت‌های بیمه و پوشش‌های بیمه شخص ثالث محدود‌تر باشد، انتخاب‌مان هم محدود به گفته و شنیده‌های دور و بری‌هایمان درباره‌ی عملکرد این شرکت‌ها خواهد شد. مثلا کسی که اسم شرکت بیمه ایران را بیشتر شنیده باشد، سراغ خرید بیمه شخص ثالث ایران می‌رود. یا کسی‌که از زبان همکارش درباره پرداخت قسطی حق‌بیمه شرکت دانا شنیده باشد، بهترین بیمه شخص ثالث را متعلق به این شرکت می‌داند.

به‌خاطر تمام سردرگمی‌ها و اطلاعات مبهمی که درباره‌ی بیمه‌ی شخص ثالث و پوشش‌های آن وجود دارد، در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ بیمه‌شو با تمام زوایای پیدا و پنهان شخص ثالث آشنا می‌شوید. دانستن این نکات به شما کمک می‌کند که مانند یک حرفه‌ای برای خرید بیمه شخص ثالث اقدام کنید و برای پیدا کردن بهترین بیمه شخص ثالث، مسیر کوتاه‌تری را طی کنید. پس تا انتها با ما همراه باشید.

بیمه شخص ثالث به زبان ساده

بیمه شخص ثالث قرار است از راننده‌ی مقصر در برابر ضرر و زیان مالی و جانی‌ای که به بقیه‌ی افراد در حوادث رانندگی وارد کرده است، حمایت کند. پس با خرید بیمه‌نامه شخص ثالث، خیال راننده‌ی اتومبیل یا راکب موتورسیکلت بابت پرداخت غرامت بدنی و مالی آسوده خواهد بود. معیار تعهدات بیمه‌گر در بیمه‌نامه شخص ثالث، نرخ دیه در آن سال است که توسط قوه قضائیه اعلام می‌شود. با مشخص شدن نرخ دیه است که بیمه مرکزی اعلامیه‌ای را ابلاغ می‌کند که در آن نرخ حق بیمه پایه شخص ثالث برای انواع وسایل نقلیه‌ی موتوریِ زمینی مشخص می‌شود. حق بیمه‌ی نهایی که از بیمه‌گذار دریافت می‌شود بابت ارائه‌ی سه پوشش زیر است:

  • پوشش جانی: یعنی جبران هزینه‌های درمان و بستری، غرامت نقص‌عضو و دیه‌ی فوت اشخاص ثالث درگیر در حادثه
  • پوشش مالی: یعنی جبران خسارت‌های وارد شده به اموال منقول و غیرمنقول شخص ثالث
  • پوشش حوادث راننده: یعنی جبران خسارت جانی وارده به راننده‌ی مقصر بابت هزینه‌های درمان، غرامت نقص‌عضو و دیه‌ی فوت

تفاوت شرکت های بیمه در ارائه پوشش شخص ثالث چیست؟

شرکت های بیمه

با در نظر گرفتن اجباری بودن خرید بیمه شخص ثالث، بیمه مرکزی تاکید و نظارت بیشتری بر فرایند صدور این بیمه‌نامه دارد. در واقع اولویت بیمه مرکزی، افزایش ضریب نفوذ خرید بیمه شخص ثالث در میان مردم است. به همین دلیل است که سعی می‌کند با اعمال نظارت و یک‌پارچه‌سازی پوشش‌های شخص ثالث و نرخ حق‌بیمه، بر بازار بیمه شخص ثالث نفوذ و کنترل داشته باشد. با در نظر گرفتن این رویکرد، می‌توانیم بگوییم شرکت‌های بیمه نمی‌توانند در طراحی بیمه شخص ثالث خلاقیت و نوآوری زیادی به خرج بدهند و باید براساس دستورالعمل‌ها و قوانین بیمه مرکزی، بیمه‌نامه صادر کنند.

به این ترتیب تمام شرکت‌های بیمه‌ای که در زمینه‌ی فروش و صدور بیمه‌نامه شخص ثالث فعالیت می‌کنند، ملزم به ارائه‌ی پوشش‌های جانی، مالی و حوادث راننده هستند و باید نرخ حق‌بیمه‌ی پایه را در محاسبه‌ی حق‌بیمه‌ی نهایی در نظر بگیرند. سوالی که این‌جا می‌توانیم مطرح کنیم این است که با در نظر گرفتن تمام این قوانین و تاکیدها در جهت یکپارچه‌سازی بیمه شخص ثالث در بازار بیمه ایران، پس چه تفاوتی بین بیمه‌گرهای شخص ثالث وجود دارد؟ اگر تمام شرکت‌ها، باید پوششی یکسان را ارائه کنند، آیا واقعا بیمه‌نامه‌ای به نام بهترین بیمه شخص ثالث وجود دارد؟

برای پاسخ دادن، باید از زاویه‌ی دید دیگری به این سوال نگاه کنیم. شاید این‌طور به‌نظر برسد که شرکت‌های بیمه پوشش یکسانی را در رشته‌ی شخص ثالث ارائه کنند، اما عملکرد این شرکت‌ها از نظر سابقه، سطح توانگری، میزان رضایت بیمه‌گذاران، پشتیبانی و میزان تعهدات در پوشش مالی یکسان نیست. قبلا در بلاگ بیمه‌شو، مهم‌ترین ویژگی‌های بهترین بیمه‌نامه شخص ثالث را بررسی کرده‌ایم که به خواندن دوباره‌ی آن دعوت‌تان می‌کنیم.

بهترین شرکت های بیمه برای خرید بیمه نامه شخص ثالث

خرید-بیمه-ثالث

با در نظر گرفتن اصول و قواعد یکسانی که بر بیمه‌گرهای شخص ثالث حاکم است، شاید بهترین معیار برای تشخیص بهترین بیمه‌نامه شخص ثالث؛ میزان رضایت بیمه‌گذاران باشد. در ادامه به مقایسه و بررسی بیمه شخص ثالث نزد تعدادی از بیمه‌گرهای مطرح و بیشتر شناخته می‌پردازیم. بیمه‌گرهایی که توانسته‌اند با ارائه‌ی خدمات کامل و پشتیبانی از مشتری، رضایت آنها را جلب کنند و از رقبا پیشی بگیرند.

البته اگر دوست دارید شرکت‌های بیمه را براساس عملکرد سال گذشته‌شان بررسی و مقایسه کنید، پیشنهاد می‌کنیم سری به سایت بیمه مرکزی و قسمت سالنامه آماری این سایت بزنید. در گزارش‌های سالنامه‌ی آماری، تمام اطلاعات و داده‌های مهم در مورد بیمه شخص ثالث و سایر رشته‌های بیمه‌ای براساس آمار و ارقام واقعی در دسترس است. در فایل «بخش سوم/ پیوست الف» تمام شرکت‌های بیمه از نظر تعداد بیمه‌نامه‌ی صادرشده و میزان خسارت پرداختی با یکدیگر مقایسه شده‌اند. تجزیه و تحلیل این اطلاعات برای کسانی که با حساسیت بیشتری قصد خرید بیمه شخص ثالث را دارند، بسیار مفید و کاربردی خواهد بود.

بیمه شخص ثالث ایران

بیمه ایرن

شرکت بیمه ایران قدیمی‌ترین بیمه‌گر ایرانی‌ست که سابقه‌ی فعالیتش به سال ۱۳۱۴ و قبل از تصویب قانون بیمه برمی‌گردد. سطح توانگری این شرکت یک (بهترین سطح توانگری)‌ است. مهم‌ترین مزیت بیمه‌نامه شخص ثالث ایران به این است که بیمه‌نامه‌های ثالث این شرکت بیشترین سهم بازار را دارند. یعنی حداقل نیمی از بیمه‌گذارها، شرکت بیمه ایران را برای خرید بیمه‌نامه شخص ثالث انتخاب می‌کنند. از طرف دیگر شبکه‌ی نمایندگی‌ها و شعب پرداخت خسارت بیمه ایران در سراسر ایران فعال است و با داشتن 182 واحد خسارت، به‌راحتی می‌توانید روند دریافت خسارت و تشکیل پرونده را طی کنید. مزیت مهم بعدی بیمه ایران، ارائه‌ی سقف بالای تعهدات در پوشش مالی‌ست. بیمه ایران سقف مالی چهارصد میلیون تومانی را در سال 1401 برای بیمه‌گذاران خود در نظر گرفته است.

بیمه شخص ثالث آسیا

بیمه آسیا

بیمه آسیا نیز یکی از قدیمی‌های صنعت بیمه ایران است که شروع فعالیتش به سال 1338 برمی‌گردد. با خرید بیمه شخص ثالث از بیمه آسیا باز هم امکان انتخاب بیشترین پوشش مالی را خواهید داشت. مزیت بعدی بیمه آسیا، میزان رضایت‌مندی بالای بیمه‌گذاران این شرکت نسبت به پاسخگویی و پیگیری مشکلات‌شان است. همچنین افراد می‌توانند برای خرید بیمه شخص ثالث آسیا به‌صورت آنلاین اقدام کنند و یا حق‌بیمه‌شان را قسطی پرداخت کنند.

بیمه شخص ثالث دانا

بیمه دانا

شرکت بیمه دانا با سطح توانگری یک از سال 1353 در بازار بیمه ایران فعالیت می‌کند. مهم‌ترین نکته‌ای که در رابطه با بیمه‌نامه‌های شخص ثالث دانا وجود دارد، امکان پرداخت حق‌بیمه به‌صورت اقساط است. در این طرح که مهر دانا نام دارد، شرکت بیمه دانا با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران وارد همکاری شده است. با خرید این طرح، بانک مبلغ مشخصی را در قالب وام برای بیمه‌گذار در نظر می‌گیرد. البته این وام مستقیما به خود بیمه‌گذار پرداخت نمی‌شود. بلکه از طرف او به شرکت بیمه دانا بابت حق‌بیمه شخص ثالث پرداخت می‌شود. بازپرداخت این وام در قالب اقساط دوازده‌ماهه و بدون سود و کارمزد است. از آن‌جایی که بیمه مرکزی اقساط حق‌بیمه‌ی ثالث را در قالب شش قسط تعریف کرده است، با اجرایی شدن این طرح دیگر این محدودیت هم برای بیمه‌گذاران ثالث دانا برداشته شده است.

بیمه شخص ثالث پاسارگاد

بیمه پاسارگاد

هرچند سابقه‌ی فعالیت بیمه پاسارگاد به پای بیمه‌نامه‌هایی که در بالا معرفی کردیم، نمی‌رسد؛ اما این شرکت بیمه‌ای توانسته است جایگاه ویژه‌ی خودش را در طول سال‌های فعالیتش بسازد و تصویر مثبتی را از کیفیت خدماتش ارائه کند. سطح توانگری یک، رتبه‌ی خوب در پاسخگویی به مشتریان و امکان انتخاب حداکثر پوشش مالی بیمه شخص ثالث از نقاط قوت این شرکت بیمه‌ای است. همچنین امکان ارزیابی خسارت سیار در بیمه‌نامه‌های شخص ثالث پاسارگاد فراهم شده است.

بیمه شخص ثالث البرز

بیمه البرز

بیمه البرز با آن نماد و لوگوی معروفش یکی از بیمه‌گرهای قدیمی ایرانی‌ست که با 56 شعبه و بیش از 2000 نماینده‌ی فعال در شهرهای مختلف فعالیت می‌کند. ارائه‌ی پوشش‌های کامل بیمه شخص ثالث با در نظر گرفتن حداکثر پوشش‌های تعهدات مالی از نقاط قوت این مجموعه است. در بیمه البرز هم امکان ارزیابی خسارت سیار وجود دارد. به این ترتیب، بعد از وقوع حادثه کارشناس بیمه در محل حاضر می‌شود تا شدت و میزان خسارت وارد شده را در کمترین زمان ممکن بعد از وقوع خسارت ارزیابی کند.

در مطلبی که خواندید با تمام آن‌چه که باید برای شناخت بهترین بیمه شخص ثالث و بهترین بیمه خودرو بدانید، آشنا شدید. حالا به خوبی می‌دانید که شرکت‌های بیمه موظف به اجرای قوانین بیمه مرکزی برای صدور بیمه‌نامه شخص ثالث هستند و در این میان فقط رتبه‌ی رضایتمندی، سطح توانگری و سقف تعهدات پوشش مالی‌ست که نشان‌دهنده‌ی تفاوت در عملکرد شرکت‌های بیمه است.

اگر با خواندن این مطلب، به یاد خرید و تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث افتاده‌اید و یا می‌خواهید در انتخاب شرکت بیمه‌تان تجدید نظر کنید، بیمه‌شو همراه شماست. با وارد کردن اطلاعات بیمه‌نامه‌ی قبلی و مشخصات اتومبیل‌تان به لیستی کامل از بهترین بیمه‌نامه‌های شخص ثالث دسترسی خواهید داشت که در آن شرکت‌های بیمه براساس ویژگی‌های مختلف تقسیم‌بندی شده‌اند. با انتخاب پوشش بیمه‌ای دلخواه‌تان از شرکت بیمه‌ی مورد علاقه‌تان، بیمه‌نامه در کمترین زمان ممکن صادر می‌شود و به دست‌تان می‌رسد.