Skip to content
بیمه شخص ثالث

بهترین بیمه شخص ثالث را چطور پیدا کنیم؟

فهرست مطالب

در بین پوشش‌های بیمه‌ای ارائه شده برای اتومبیل، بیمه شخص ثالث مهم‌ترین بیمه‌نامه به حساب می‌آید. هم از نظر قانونی و هم از نظر جبران هزینه‌های سنگین تصادف و خسارت و درمان، هر راننده‌ای باید بیمه شخص ثالث داشته باشد. هر روز تعداد زیادی بیمه‌نامه شخص ثالث صادر و یا تمدید می‌شود. در واقع به تعداد تمام وسایل نقلیه‌ای که در خیابان‌ها می‌بینید، باید بیمه شخص ثالث معتبر وجود داشته باشد.

نکته این‌جاست که با اجباری بودن بیمه شخص ثالث، چطور می‌توانیم بهترین بیمه شخص ثالث و بهترین بیمه خودرو را برای ماشین و وسیله‌ی نقلیه‌مان تهیه کنیم؟ یا چطور می‌توانیم مطمئن باشیم که در زمان وقوع خسارت، شرکت بیمه از ما حمایت خواهد کرد و پرداخت خسارت را به بهترین شکل ممکن انجام خواهد داد؟ آیا اصلا روشی وجود دارد که مطمئن شویم شرکت بیمه‌ای که انتخاب کردیم، می‌تواند از پس پرداخت خسارت‌های شخص ثالث برآید یا خیر؟

برای پاسخ دادن به این سوال‌ها باید با ویژگی‌های بهترین بیمه شخص ثالث و بهترین بیمه‌گرهای خودرو آشنا شویم. شناخت این ویژگی‌ها به شما کمک می‌کند تا در زمان انتخاب شرکت بیمه و خرید بیمه شخص ثالث بیشتر دقت کنید و انتخاب هوشمندانه‌تری داشته باشید. پس برای بررسی روش‌های پیدا کردن بهترین بیمه شخص ثالث تا پایان این مطلب با بیمه‌شو همراه باشید.

بیمه شخص ثالث و پوشش های آن

پوشش های بیمه ثالث

بیمه شخص ثالث مهم‌ترین بیمه‌نامه‌ی مربوط به وسایل نقلیه‌ی موتوریِ زمینی‌ست که در آن خسارت‌های جانی و مالی وارد شده به اشخاص ثالث درگیر در حادثه تا سقف تعهدات بیمه‌نامه جبران می‌شود. سه پوشش اصلی باید در تمام بیمه‌نامه‌های شخص ثالث ارائه ‌شود که به ترتیب زیر است.

  • پوشش جانی: هزینه‌های بیمارستانی، غرامت نقص‌عضو و دیه‌ی فوت تا سقف تعهدات بیمه‌گر به اشخاص ثالث آسیب‌دیده در حادثه‌ی رانندگی پرداخت می‌شود. سقف تعهدات پوشش جانی براساس نرخ دیه در آن سال مشخص خواهد شد.
  • پوشش مالی: خسارت وارده به اموال منقول و غیرمنقول اشخاص ثالث در این پوشش جبران می‌شود. حداقل تعهدات بیمه‌گر در این پوشش نباید از دو و نیم درصد نرخ دیه‌ی مرد کامل مسلمان در ماه حرام کم‌تر باشد. بنابراین این مبلغ نیز براساس نرخ دیه هر سال تغییر می‌کند.
  • پوشش حوادث راننده: فقط خسارت‌های جانی وارده به راننده‌ی مقصر در این پوشش جبران می‌شود. خسارت‌های مالی باید از محل بیمه‌نامه بدنه‌ی او تامین شود.

بهترین بیمه نامه شخص ثالث چه ویژگی هایی دارد؟

حالا که با بیمه شخص ثالث و پوشش‌های مهم آن آشنا شدید، نوبت به آن می‌رسد که روش تشخیص بهترین بیمه شخص ثالث و ویژگی‌های یک بیمه‌گر معتبر و مطمئن را بشناسیم. به هر حال یافتن و انتخاب بهترین شرکت بیمه برای خرید بیمه شخص ثالث آسان نیست و باید عوامل مختلفی را در نظر بگیریم. سطح توانگری شرکت بیمه، تعداد نمایندگی‌ها و شعب پرداخت خسارت، تعهدات جانی و مالی، امکان پرداخت خسارت سیار و سطح پشتیبانی و میزان رضایت‌مندی سایر بیمه‌گذاران از مهم‌ترین نکات و ویژگی‌های بهترین بیمه خودرو است. در ادامه این ویژگی‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

اهمیت توانگری مالی در پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث

پرداخت خسارت بیمه

سطح توانگری یک شاخص مهم برای ارزیابی وضعیت کلی شرکت از نظر پرداخت خسارت و وضعیت حساب‌های مالی‌اش است. در واقع سطح توانگری همان توان مالی شرکت بیمه برای پرداخت خسارت است. از آن‌جایی که به تعداد تمام وسایل نقلیه‌ای که در خیابان می‌بینید، بیمه‌نامه شخص ثالث وجود دارد، تنها شرکت‌های بیمه با توانگری مالی سطح یک توان پرداخت خسارت‌های مربوط به حوادث رانندگی را خواهند داشت. سطح توانگری شاخصی‌ست که هر سال توسط بیمه مرکزی بعد از بررسی دقیق صورت‌حساب‌ها و ترازهای مالی هر کدام از شرکت‌های بیمه، مشخص و اعلام می‌شود. پس در هنگام انتخاب شرکت بیمه حتما به سطح توانگری آن توجه کنید.

تعداد نمایندگی ها و شعب پرداخت خسارت شخص ثالث

در هنگام وقوع خسارت، مهم‌ترین وظیفه‌ی بیمه‌گذار همکاری با بیمه‌گر و اعلام مراتب حادثه در سریع‌ترین زمان ممکن به شرکت بیمه است. یک بیمه‌گر معتبر و مطمئن تلاش می‌کند تا در شهرهای مختلف ایران نمایندگی و شعبه‌ی پرداخت خسارت داشته باشد تا بیمه‌گذار بتواند به راحتی پرونده‌ی خسارت را تشکیل دهد و مراحل لازم برای دریافت خسارت را طی کند.

در دسترس بودن شرکت بیمه گاهی چنان اهمیت پیدا می‌کند که ساکنین شهرهای کوچک‌تر ترجیح می‌دهند از میان شرکت‌هایی بیمه‌ای که در آن شهرستان نمایندگی و شعبه‌ی پرداخت خسارت دارند، بیمه شخص ثالث تهیه کنند، حتی اگر جزء بیمه‌گرهای برتر شخص ثالث نباشند. چنانچه ساکن کلان‌شهرها هستید و نگرانی‌ خاصی بابت دسترسی داشتن به شعبه‌ی بیمه ندارید، پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به تعداد شعب و مراکز پرداخت خسارت شرکت بیمه موردنظرتان بیندازید. هرچه تعداد مراکز پرداخت خسارت بیشتر باشد، با اطمینان بیشتری می‌توان درباره‌ی عملکرد خوب آن بیمه‌گر صحبت کرد.

تخفیف و جشنواره های بیمه شخص ثالث

تخفیف بیمه ثالث

شرکت‌های بیمه ممکن است جشنواره‌های تخفیفی مختلفی را برای بیمه‌گذاران و مشتریان قدیمی‌شان در نظر بگیرند. در کنار تمام این تخفیف‌ها که به آیین‌نامه‌ی داخلی شرکت مربوط می‌شود، تخفیف دیگری نیز وجود دارد که از طرف بیمه مرکزی جزئیات آن تصویب و ابلاغ شده است. این تخفیف مربوط به کسانی‌ست که در مدت اعتبار بیمه‌نامه‌شان دچار حادثه نشده‌اند و از محل بیمه شخص ثالث خسارتی دریافت نکرده‌اند. بیمه مرکزی برای حمایت از رانندگان کم‌ریسک، تخفیف عدم خسارت شخص ثالث را برای تمدید بیمه‌نامه در نظر گرفته است. جدول تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث به شکل زیر است:

قانون سال اول سال دوم سال سوم سال چهارم سال پنجم سال ششم سال هفتم سال هشتم سال نهم سال دهم سال یازدهم سال دوازدهم سال سیزدهم سال چهاردهم
جدید ۵٪ ۱۰٪ ۱۵٪ ۲۰٪ ۲۵٪ ۳۰٪ ۳۵٪ ۴۰٪ ۴۵٪ ۵۰٪ ۵۵٪ ۶۰٪ ۶۵٪ ۷۰٪
قدیم ۱۰٪ ۱۵٪ ۲۰٪ ۳۰٪ ۴۰٪ ۵۰٪ ۶۰٪ ۷۰٪ ۷۰٪ ۷۰٪ ۷۰٪ ۷۰٪ ۷۰٪ ۷۰٪

پوشش مالی بیمه شخص ثالث

همان‌طور که گفتیم دو پوشش مالی و جانی از مهم‌ترین تعهدات بیمه‌گر در خسارت‌های مربوط به شخص ثالث است. تعهدات پوشش جانی براساس نرخ دیه مشخص می‌شود که جزئیات آن هر سال توسط بیمه مرکزی به شرکت‌های بیمه ابلاغ می‌شود. اما سقف تعهدات پوشش مالی نزد شرکت‌های بیمه ممکن است متفاوت باشد.

به هر صورت، حداقل تعهدات شرکت بیمه در پوشش مالی شخص ثالث برابر با دو و نیم درصد نرخ دیه‌ی مرد کامل مسلمان در یکی از ماه‌های حرامِ آن سال است. این مبلغ را معمولا می‌توان تا سقف نصف دیه افزایش داد. بعضی از شرکت‌های بیمه نیز پوشش مازاد مالی را ارائه می‌کنند. معمولا هر چه پوشش مالی بیشتر باشد، تخفیفی که برای حق‌بیمه‌ی کل درنظر گرفته می‌شود نیز بیشتر خواهد بود.

امکان پرداخت خسارت سیار در بیمه شخص ثالث

پرداخت خسارت سیار

امکان پرداخت خسارت سیار در بیمه شخص ثالث گزینه‌ای‌ست که در حوادث سنگین رانندگی بسیار به نفع بیمه‌گذار خواهد بود. منظور از خسارت سیار یعنی برآورد خسارت و در بهترین حالت، پرداخت خسارت در محل حادثه. در شرایطی که به خودرو آسیب زیادی وارد شده است و بدون جرثقیل امکان انتقال خودرو وجود ندارد، حضور کارشناس بیمه در محل حادثه برای تخمین خسارت مانع از تحمیل هزینه‌های اضافی و به تعویق افتادن پرداخت خسارت خواهد شد. البته امکان تعیین یا پرداخت خسارت در محل، گزینه‌ای‌ست که توسط تعداد بسیار محدودی از شرکت‌های بیمه ارائه می‌شود.

در مطلبی که خواندید با مهم‌ترین نکاتی که در زمان خرید و انتخاب بهترین بیمه خودرو و بهترین بیمه شخص ثالث باید در نظر گرفته شود، آشنا شدید. در کنار تمام این موارد بررسی میزان محبوبیت شرکت بیمه و سهم آن بیمه‌گر از بازار بیمه‌ی شخص ثالث نیز اهمیت دارد. البته در نظر گرفتن تمام این موارد برای خرید بیمه شخص ثالث توسط بیمه‌گذار سخت و پیچیده به نظر می‌رسد. به همین دلیل اگر قصد خرید بیمه شخص ثالث را دارید، می‌توانید از خدمات پلتفرم آنلاین بیمه‌شو استفاده کنید.

به این ترتیب تنها با وارد کردن مشخصات خودرو و اطلاعات بیمه‌نامه‌ی قبلی‌تان به لیستی از بیمه‌گرهای شخص ثالث دسترسی خواهید داشت که براساس سطح توانگری، حق بیمه، تعداد شعب خسارت و سقف تعهدات مالی دسته‌بندی شده‌اند. حالا فقط کافی‌ست بیمه‌نامه‌ی موردنظرتان را از بیمه‌گر دلخواه‌تان انتخاب کنید تا به سبد خرید شما اضافه شود. با ثبت مشخصات و نهایی کردن فرایند خرید بیمه شخص ثالث، بیمه‌نامه‌ی شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن صادر می‌شود و به دست‌تان می‌رسد. بدون آن‌که لازم باشد حتی برای لحظه‌ای از خانه‌ بیرون بیایید.