Skip to content
افسردگی

بیماری افسردگی چیست؟

فهرست مطالب

افسردگی یک نوع اختلال یا یک بیماری پزشکی شایع و جدی است که بر احساس، نحوه تفکر و عملکرد فرد تأثیر منفی می‌گذارد اما خوشبختانه به‌جرات می‌توان گفت قابل درمان است. این اختلال باعث احساس غم و اندوه و یا از بین رفتن علاقه به فعالیت‌هایی می‌شود كه شخص قبلاً از آنها لذت می برد. این امر می‌تواند به مشکلات عاطفی و جسمی متنوعی منجر گردد و توانایی عملکرد فرد بیمار را هم در محل کار و هم در خانه کاهش دهد.

آیا تقریباً هر روز غمگین، بی‌حوصله و ناامید هستید؟ آیا علاقه خود را به سرگرمی‌هایی که قبلاً از آنها لذت می برید از دست داده‌اید و یا بودن در کنار دوستان و خانواده خویش را دوست نداری؟ آیا در خواب، غذا خوردن و عملکرد رفتاری خود مشکل دارید؟

لازم است بدانید اگر حداقل دو هفته این احساس را داشته باشید، ممکن است به اختلال افسردگی دچار شده باشید، البته یک اختلال خلقی جدی که خوشبختانه قابل درمان است. ما در این مطلب از مطالب بیمه‌شو قصد داریم درباره عارضه افسردگی، انواع افسردگی و علائم افسردگی صحبت کیم و شما را با این اختلال به‌طور کامل آشنا سازیم.

بیشتر با دنیای بیماری افسردگی آشنا شوید

هر شخصی ممکن است گاهی اوقات به احساس غم و اندوه دچار شود. این حالت اگر به‌مدت دو هفته ادامه داشته باشد، اختلال افسردگی یا افسردگی بالینی نامیده می‌شود. این اختلال، یک اختلال خلقی است که موجب بروز علائم ناراحت کننده‌ای تحت عنوان علائم افسردگی می‌شود و بر احساس، نحوه تفکر، عملکرد و کنترل فعالیت‌های روزمره مانند خواب، غذا خوردن یا کار فرد تأثیر می‌گذارد. برای تشخیص افسردگی، همانطور که گفته شد علائم باید بیشتر طول مدت روز، تقریباً هر روز و به مدت حداقل دو هفته در شخص وجود داشته باشد تا اثبات کند که وی به اختلای افسردگی دچار است. این نکته را نیز به یاد داشته باشید که در شرایط پزشکی علائم مواردی چون مشکلات تیروئید، تومور مغزی و یا کمبود ویتامین می‌توانند با علائم افسردگی مشترک باشند، بنابراین برای تشخیص درست این اختلال، مهم است که علل پزشکی عمومی را رد شود.

علائم افسردگی چیست؟

علائم افسردگی از خفیف تا شدید متفاوت است و می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • احساس غم و ناراحتی
  • از دست دادن علاقه یا لذت نسبت به فعالیت‌هایی که از آنها لذت می برید
  • تغییر در اشتها، کاهش یا افزایش وزن که ارتباطی با رژیم غذایی ندارد
  • مشکل در خوابیدن مانند کم خوابی و یا خواب زیاد
  • از دست دادن انرژی یا افزایش خستگی
  • افزایش فعالیت بدنی بی‌هدف مثال عدم توانایی در نشستن آرام (بی‌قراری بی‌مورد)، گام برداشتن بی‌هدف
  • کند شدن حرکات یا گفتار (این اقدامات باید به حدی شدید باشد که توسط دیگران قابل مشاهده باشد)
  • احساس بی‌ارزشی یا گناه
  • اختلال در نحوه صحیح فکرکردن، تمرکز و یا تصمیم‌گیری
  • روی‌آوری به افکار مرگ یا خودکشی

انواع افسردگی کدامند؟

  1. افسردگی اساسی اما دوام کوتاه مدت:

داشتن علائم افسردگی در بیشترین زمان روز، حدوداً هر روز و به مدت حداقل دو هفته که توانایی شما را در انجام امورروزانه مانند کار کردن، خوابیدن، مطالعه کردن، غذا خوردن و لذت بردن از زندگی مختل کند نه اینکه تنها یک بار در طول زندگی فرد رخ دهد.

  1. اختلال افسردگی مداوم (دیستیمیا):

داشتن علائم افسردگی که حداقل برای دو سال ادامه دارد؛ فردی که به این نوع افسردگی دچار شده است طبیعتاً امکان وجود دوره‌هایی از افسردگی اساسی همراه علائم خفیف‌تر را در سابقه خود داشته است.

برخی از انواع افسردگی کمی متفاوت است و ممکن است تحت شرایط منحصربه‌فرد ایجاد شود که در ادامه مطلب به آنها نیز خواهیم پرداخت.

  1. افسردگی پری ناتال:

زنان مبتلا به افسردگی پری ناتال در دوران بارداری یا پس از زایمان، افسردگی اساسی را به‌طور کامل تجربه می‌کنند؛ این نوع که از انواع فسردگی می‌باشد، به افسردگی پس از زایمان معروف است.

  1. اختلال عاطفی فصلی (SAD):

اختلال عاطفی فصلی نوعی از انواع افسردگی است که با آغاز فصول سال به‌سراغ افراد می‌آید؛ به‌طور معمول در اواخر پاییز و اوایل زمستان شروع می‌شود و در بهار و تابستان از بین می‌رود.

  1. افسردگی روان پریشی:

افسردگی روان پریشی نوع دیگری از انواع افسردگی است و زمانی اتفاق می‌افتد که فرد دچار افسردگی شدید به‌علاوه سابقه نوعی روان پریشی را داشته باشد، مانند داشتن باورهای ثابت نادرست (توهم) یا شنیدن یا دیدن چیزهای ناراحت‌کننده‌ای که دیگران نمی‌توانند بشنوند یا ببینند ک در عام این موارد را توهمات گویند.

سایر انواع افسردگی

  • اختلال در نظم و اختلال خلقی (بیشتر در کودکان و نوجوانان)
  • اختلال دیسفریک قبل از قاعدگی
  • افسردگی جنون (یک مرحله از اختلال دو قطبی فرد)
  • افسردگی‌ یا اختلال دو قطبی در فرد (حالت بسیار شدید: باعث شادی‌آوری یا تحریک‌پذیری در فرد می‌شود که به نام شیدایی مشهور است؛ حالت خفیف‌تر: علائم مزبور کمتر است و فرد افسردگی به‌نام هیپومانیا را تجربه می‌کند.)

نکات مهمی که باید درباره افسردگی بدانید

  • تحقیقات نشان می‌دهند که ترکیبی از عوامل ژنتیکی، بیولوژیکی، محیطی و روانشناختی در بروز افسردگی در افراد نقش دارند.
  • افسردگی می‌تواند همراه با سایر بیماری‌های جدی مانند دیابت، سرطان، بیماری قلبی و پارکینسون رخ دهد و این شرایط را بدتر کند و بالعکس ممکن است باعث کندی روند پیشرفت آن شود؛ گاهی اوقات داروهایی که برای بهبود این بیماری‌ مصرف می‌شوند ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند که می‌توانند در بروز علائم افسردگی نقش داشته باشند.

کلام آخر

در شرایط کنونی که بیماری کرونا باعث شده است بسیاری از افراد در خانه بمانند و تنها به علل مهم مانند خرید مایحتاج زندگی از منزل خارج شوند، بهتر است به‌جهت دوری از انواع افسردگی و عدم بروز این بیماری به فکر ایجاد سرگرمی باشید.