Skip to content
بیمه انفجار اتمی چیست؟

بیمه انفجار اتمی چیست؟

فهرست مطالب

بیمه انفجار اتمی‌ خسارت‌های مالی و جانی ایجادشده از انفجار‌های اتمی را جبران می‌کند. از شرایط كميسيون‌ انرژي‌ اتمي‌، دریافت پوشش بیمه برای خطرات‌ انفجار اتمي‌ است و به همین دلیل‌ معمولا خريداران اين‌ نوع بيمه‌نامه‌ گردانندگان‌ راكتورهاي‌ اتمي هستند. اين‌ نوع بيمه‌نامه‌ها اغلب به‌‌صورت باز صادر می‌شود و افراد‌ مرتبط با اين‌ رآكتورها، برای جبران خسارات‌ واردشده از پوشش‌هاي‌ بيمه‌اي‌ مربوطه استفاده‌ می‌کنند.

در ادامه‌ی این مقاله از بیمه شو به بیمه انفجار اتمی و هرچه لازم است درباره‌ی آن بدانید پرداخته‌ایم.

بمب اتمی چیست؟

به سلاح‌های هسته‌ای که از انرژی خروجی شکافت هسته‌ای جهت انفجار‌های مهیب استفاده می‌کند، بمب اتم می‌گویند. این بمب‌ها با بمب‌های هیدروژنی تفاوت دارد. آن دسته بمب‌های اتمی برمبنای گداخت فعالیت می‌کنند و نسل نوین بمب اتمی قدرتی بسیار بالاتر از بمب‌های شکافتی دارد. مبنای آزاد شدن انرژی در هر دو نوع بمب اتمی تبدیل ماده به انرژی است، اما در بمب‌های گداختی جرم بیشتری از ماده به انرژی تبدیل می‌شود.

اثر انفجار هسته‌ای بر سلامتی

برخی دانشمندان تخمین زده‌اند که یک جنگ هسته‌ای با ۱۰۰ انفجار به اندازه‌ی هیروشیما، می‌تواند در شهرها باعث کشته شدن میلیون‌ها نفر تنها از طریق اثرات اقلیمی بلندمدت شود. فرضیه‌ی اقلیم‌شناسی این است که آتش‌سوزی در هر شهر مقدار زیادی دوده  تولید می‌کند که در ادامه به جو می‌رود و باعث کاهش نور خورشید برای سالیان دراز خواهد شد. این امر باعث ایجاد اختلال در زنجیره‌های غذایی و  درواقع ایجاد زمستان هسته‌ای می‌شود.

آسیب حاصل از بمب هسته‌ای در مرحله‌ی اولیه

۱ تا 9 هفته‌ی اول بیشترین تعداد مرگ و میر اتفاق می‌افتد که بیشتر آن به دلیل آسیب حرارتی و یا آثار انفجار است. ۱۰٪ هم به دلیل قرار گرفتن در معرض تابش بسیار کشنده اتفاق می‌افتد.

مرحله دوم آسیب

مرگ و میر طی  ۱۰ تا ۱۲ هفته‌ی بعد در این دوره به علت تابش یونیزان در محدوده‌ی کشنده است.

 مرحله سوم

اثرات دیررس حادثه از ۱۳ تا ۲۰ هفته به طول می‌انجامد و باعث بهبود وضعیت بازماندگان خواهد شد.

مشخصه‌ دوره‌ی تأخیر

بعد از 20 هفته، عوارض متعددی ایجاد خواهد شد که بیشتر مربوط به بهبود آسیب‌های حرارتی و مکانیکی است و اگر فرد در معرض تابش چند صد تا هزار میلی ثانیه قرار گرفته باشد، ناباروری، ضعف باروری و اختلالات خونی را تجربه خواهد کرد. همچنین، تجربه نشان داده است که تابش یونیزه بالای دوز حدود ۵۰ تا ۱۰۰ میلی ثانیه باعث افزایش احتمال مرگ ناشی از سرطان بعد از ۵ سال و بیش از ۵ سال می‌شود. البته معضلات دیگر که شاید  کم و بیش دیده شود مانند آب مروارید چشم و سایر اثرات جزئی در سایر اندام‌ها و بافت‌ها هم در طولانی‌مدت اتفاق افتاده است.

پوشش بیمه‌‌ای بیمه انفجار اتمی

بعد از سال 1955 شرکت‌های سوئیسی استفاده‌ی صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را مطرح کردند. پس از آن اقدام به تشکیل صندوق مشترک اتمی شد و پوشش‌های بیمه‌ای به‌صورت زیر معین شد:

  • خسارت واردشده به اشیاء که ناشی از آتش‌سوزی، انفجار، برق‌زدگی و سقوط هواپیما باشد و خسارات ناشی از افزایش درجه حرارت رآکتورهای اتمی
  • خسارت‌های ناشی از آلودگی محیط زیست به اشعه‌ی رادیواکتیویته و یون‌زا
  • خسارات واردشده به اشخاص، که ناشی از بروز اشعه‌ی رادیواکتیویته باشد. یعنی افرادی که با رآکتورها کار می‌کنند دچار این حادثه شوند
  • خسارت جانی و مالی واردشده به اشخاص ثالث که موارد ناشی از اثر اشعه رادیواکتیو و یا انفجار هسته‌ای، حمل و نقل سوخت و ضایعات اتمی دارای پوشش بیمه است

البته خسارات ذکرشده باید به صورت اتفاقی باشد؛ برای مثال، از کار افتادن دستگاه‌های خنک‌کننده در رآکتورها.

حق بیمه انفجار اتمی چقدر است؟

 در این نوع بیمه، نرخ مورد محاسبه با توجه به قدرت رآکتور اتمی و استانداردهای ایمنی و با در نظر گرفتن آمار و خسارت‌های واردشده توسط بیمه‌گران مشخص می‌شود.

کلام آخر

همان‌طور که گفته شد، بیمه انفجار اتمی خسارات ‌جانی و مالی ناشی از انفجارهای اتمی را تأمين‌ می‌کند و اطلاع از شرایط آن حائز اهمیت است. در این مطلب سعی کردیم نکات مهم و قابل توجه درباره‌ی این بیمه را ذکر کنیم.