Skip to content
بیمه-بازنشستگی-ایران

با بیمه بازنشستگی ایران بیشتر آشنا شوید

فهرست مطالب

در هر سن و جایگاهی که باشیم همیشه نیم‌نگاهی به آینده‌مان داریم. آینده‌ای که آن را با آسودگی خیال و بدون دغدغه‌های مالی تصور می‌کنیم. اما برای واقعی کردن این تصویر باید از همین امروز برای آن برنامه‌ریزی کرد. همان‌طور که می‌دانید، حقوق بازنشستگی بیمه تامین اجتماعی به تنهایی کفاف گذران زندگی را نمی‌دهد. به همین دلیل است که بسیاری از بازنشسته‌ها مجبورند حتی در دوران سالمندی‌شان هم کار کنند تا درآمد دیگری هم داشته باشند. یکی از روش‌های مطمئنی که برای تامین نیازهای مالی دوران بازنشستگی می‌توان روی آن حساب کرد، بیمه مستمری و بازنشستگی ا‌ست.

بیمه بازنشستگی ایران از انواع بیمه‌نامه‌های عمر است که برای تامین مالی آینده‌ی افراد در دوران بازنشستگی‌شان طراحی شده است. درواقع بیمه‌گذارها با خرید بیمه‌نامه عمر و پس‌انداز، پس‌اندازهایشان را در طول زمان نزد این بیمه‌گر به امانت می‌گذارند تا سرمایه‌ای قابل‌توجه برای دوران بازنشستگی‌شان داشته باشند. سرمایه‌ای که به‌صورت یک‌جا یا در قالب مستمری به آنها پرداخت خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با بیمه بازنشستگی ایران خواندن ادامه‌ی این مطلب از بلاگ بیمه‌شو را از دست ندهید.

آشنایی با انواع طرح های بیمه عمر ایران

شرکت بیمه ایران اولین شرکت بیمه‌ی دولتی و ایرانی‌ست که سابقه‌ی حضورش در صنعت بیمه‌ی ایران به سال ۱۳۱۴ برمی‌گردد. بیمه‌ی عمر یکی از انواع بیمه‌نامه‌های اشخاص است که در قالب طرح‌های زیر صادر می‌شود:

  • بیمه عمر زمانی: در این بیمه‌نامه احتمال فوت بیمه‌شده در مدت اعتبار بیمه‌نامه، تحت پوشش قرار می‌گیرد.
  • بیمه عمر مانده بدهکار انفرادی: در این بیمه‌نامه مسئولیت پرداخت بدهی فرد به بانک‌ها یا موسسات مالی و اعتباری در صورت فوت او، تحت پوشش بیمه‌گر قرار می‌گیرد.
  • بیمه عمر مانده بدهکار
  • بیمه کارکنان دولت (عمر گروهی)
  • بیمه آتیه فرزندان: در این بیمه‌نامه پوشش‌های مختلفی همچون تامین هزینه‌ی تحصیل، هزینه‌ی جهیزیه و هزینه‌ی ازدواج فرزندان تحت پوشش بیمه ایران خواهد بود.
  • بیمه تمام عمر گروهی: در این بیمه‌نامه، هم احتمال حیات و هم احتمال فوت بیمه‌شده تحت پوشش خواهد بود و اندوخته‌ی بیمه‌نامه یا در موعد مقرر به خود بیمه‌گذار و یا پس از فوت وی به ذی‌نفعان او پرداخت می‌شود.
  • بیمه عمر و پس‌انداز انفرادی: در این بیمه‌نامه، از محل انباشت حق‌بیمه‌ها شرکت بیمه در فعالیت‌های مختلفی سرمایه‌گذاری می‌کند تا در کنار پرداخت سرمایه‌ی بیمه‌نامه، بیمه‌گذار را در سود و منفعت حاصل از این سرمایه‌گذاری‌ها هم شریک کند.
  • بیمه عمر و پس‌انداز
  • بیمه تامین هزینه جهیزیه: این بیمه‌نامه در جهت پوشش هزینه‌های مربوط به تهیه‌ی جهیزیه و اثاث خانه فرزندان طراحی شده است. اگر دختر بیمه‌شده در فاصله‌ی بین فوت بیمه‌شده تا پایان اعتبار بیمه‌نامه ازدواج کند، سرمایه‌ی بیمه‌نامه در زمان ازدواج به او پرداخت خواهد شد.
  • بیمه تمام عمر انفرادی: ماهیت آن مانند بیمه تمام عمر گروهی‌ست اما به درخواست بیمه‌گذار برای یک‌نفر صادر می‌شود.
  • بیمه جامع زندگی: کامل‌ترین بیمه‌نامه‌ی عمر است که در آن بیمه‌گذار هم از پوشش‌های تکمیلی بیمه عمر برخوردار خواهد بود، هم سرمایه‌ی عمر و سود تضمینی و مشارکتی به او تعلق می‌گیرد. همچنین امکان پرداخت وام و امکان بازخرید بیمه‌نامه، از دیگر مزایای این طرح بیمه‌ای است. از این طرح بیمه‌ای تحت عنوان «بیمه عمر مان» شرکت بیمه ایران یاد می‌شود.
  • بیمه عمر زمانی انفرادی: ریسک فوت بیمه‌شده در مدت اعتبار بیمه‌نامه تحت پوشش قرار می‌گیرد.

شرایط بیمه عمر و بازنشستگی ایران

شرایط-بیمه-عمر-ایران

شرکت بیمه ایران برای بیمه بازنشستگی‌اش، شرایطی را در نظر گرفته است که با پذیرش آنها توسط بیمه‌گذار این بیمه‌نامه صادر خواهد شد تا در دوران بازنشستگی فرد، از او به بهترین نحو حمایت کند.

حق بیمه پرداختی

هنگام خرید بیمه بازنشستگی ایران شما به عنوان بیمه‌گذار موظف به پرداخت حق‌بیمه در بازه‌های زمانی مقرر خواهید بود. این حق‌بیمه به عنوان اندوخته برای شما ذخیره می‌شود و در زمان بازنشستگی به‌صورت مستمری یا یک‌جا به شما پرداخت خواهد شد.

سپرده اولیه

سپرده اولیه مبلغی‌ست که به صورت یک‌جا از طرف بیمه‌گذار پرداخت می‌شود. شما به عنوان بیمه‌گذار می‌توانید در هر زمانی که دوست داشتید، این مبلغ را برداشت کنید اما هرچه این مبلغ بیشتر باشد، در زمان بازنشستگی سرمایه‌ی بیشتری به شما تعلق خواهد گرفت. در واقع ضریبی از این سپرده در محاسبه‌ی اندوخته در نظر گرفته می‌شود که نرخ آن در جدول بیمه عمر ایران درج خواهد شد.

ضریب افزایش حق بیمه

با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و تورم، حق‌بیمه‌تان هر سال باید کمی افزایش پیدا کند تا بتواند اثر تورم و افزایش قیمت‌ها را خنثی کند و به اصطلاح پول شما بی‌ارزش نشود. بنابراین در فرم پیشنهاد بیمه بازنشستگی ایران، ضریبی را تحت عنوان ضریب افزایش سالیانه حق‌بیمه مشخص خواهید کرد تا براساس آن مبلغ حق‌بیمه هر سال کمی افزایش پیدا کند.

سرمایه فوت

هنگام صدور بیمه‌نامه باید به شرکت بیمه ایران اعلام کنید که تمایل دارید چند برابر یا چند درصد حق‌بیمه‌ی پرداختی‌تان، سرمایه‌ی فوت بیمه‌ی بازنشستگی شما را تشکیل دهد. از آن‌جایی که بیمه عمر و پس‌انداز بازنشستگی هم شرط حیات و هم شرط فوت را پوشش می‌دهد، سرمایه‌ی فوت مبلغی خواهد بود که در اثر فوت بیمه‌شده در مدت اعتبار بیمه‌نامه به ذی‌نفعان او پرداخت خواهد شد.

ضریب افزایش سرمایه فوت

با اعلام ضریب افزایش سرمایه فوت به بیمه‌گر اعلام می‌کنید که سرمایه‌ی فوت هر سال چند درصد افزایش پیدا کند. به این ترتیب، با بالا رفتن سن، مبلغ سرمایه‌ی فوت هم افزایش پیدا خواهد کرد.

پوشش های مورد نیاز برای بیمه گذار

غیر از جنبه‌ی مادی بیمه‌نامه بازنشستگی که در پرداخت سود و مستمری خلاصه می‌شود، پوشش‌های تکمیلی دیگری هم در این بیمه‌نامه ارائه می‌شود. پوشش بیماری‌های خاص، فوت طبیعی یا فوت بر اثر حادثه، از کارافتادگی و نقص‌عضو دائم و پوشش هزینه‌های درمان تکمیلی از مزایای تکمیلی بیمه بازنشستگی ایران است.

پوشش های بیمه بازنشستگی ایران

پوشش-های-بیمه-بازنشستگی

غیر از پرداخت مستمری در دوران بازنشستگی، در بیمه بازنشستگی ایران پوشش‌های تکمیلی زیر هم ارائه می‌شود تا به بهترین شکل از بیمه‌گذار و خانواده‌اش حمایت شود.

  • پوشش سرمایه فوت: در صورت فوت بیمه‌شده در مدت اعتبار قرارداد، مبلغ مشخصی تحت عنوان سرمایه‌ی فوت به ذی‌نفعان از طرف شرکت بیمه ایران پرداخت خواهد شد.
  • پوشش بیماری‌های خاص: پنج بیماری در گروه بیماری‌های خاص قرار می‌گیرد. این بیماری‌ها عبارت‌اند از سکته قلبی، سکته مغزی، گرفتگی عروق کرونر قلب (عمل قلب باز)، سرطان و پیوند اعضای حیاتی بدن. به این شرط که فرد بیمه‌شده در دوران اعتبار بیمه‌نامه به این بیماری‌ها مبتلا شده باشد، بیمه ایران سرمایه‌ی مشخصی را به او پرداخت می‌کند.
  • پوشش معافیت از پرداخت حق‌بیمه: اگر فرد در زمان اعتبار بیمه‌نامه دچار از کارافتادگی شود، بیمه ایران او را از پرداخت بقیه‌ی حق‌بیمه‌ها معاف خواهد کرد. این در حالی خواهد بود که همچنان فرد تحت حمایت کامل بیمه‌گر و تعهدات بیمه‌نامه‌ی بازنشستگی ایران خواهد بود.
  • پوشش سرمایه از کارافتادگی: در صورت از کارافتادگی فرد بیمه‌گذار، شرکت بیمه ایران مبلغی را تحت عنوان سرمایه از کار افتادگی به او پرداخت خواهد کرد.

استثنائات بیمه بازنشستگی ایران

منظور از استثنائات، خطرات و موقعیت‌هایی‌ست که در صورت وقوع بیمه ایران مسئولیتی در قبال جبران آن نخواهد داشت. طبق آیین‌نامه‌ی شرایط عمومی بیمه عمر و پس‌انداز ایران، دو خطر زیر از محل این بیمه‌نامه تامین نخواهند شد:

  • اگر در طول سه سال اول از شروع اعتبار بیمه‌نامه فرد بیمه‌شده در اثر اقدام به خودکشی یا سعی به خودکشی فوت کند، فقط ذخیره‌ی ریاضی به ذی‌نفعان پرداخت می‌شود. مگر آن‌که بازماندگان او ثابت کنند که خودکشی بیمه‌شده غیرارادی بوده است. منظور از ذخیره ریاضی، سود حاصل از سرمایه‌گذاری بعد از کم کردن هزینه‌های جاری از آن است.
  • اگر بیمه‌‌گذار با بیمه‌شده دو فرد متفاوت باشند و بیمه‌گذار یا ذی‌نفع مسبب مرگ بیمه‌شده شوند، در این صورت فقط ذخیره ریاضی به سایر وراث قانونی یا ذی‌نفعان پرداخت خواهد شد.

مزایای بیمه بازنشستگی ایران

مهم‌ترین مزیت بیمه بازنشستگی ایران آن است که از شما در دوران بازنشستگی به صورت کامل حمایت می‌کند تا دیگر دغدغه‌ی تامین هزینه‌های مالی و گذران زندگی را نداشته باشید. اصلی‌ترین مزایای بیمه بازنشستگی ایران به صورت زیر قابل بیان است:

  • امکان برخورداری از سود تضمینی و سود مشارکت در منافع
  • امکان دریافت وام تا میزان نود درصد از اندوخته‌ی عمر بعد از گذشت دو سال از مدت اعتبار بیمه‌نامه، بدون نیاز به معرفی ضامن یا ارائه‌ی سفته
  • امکان بازخرید بیمه‌نامه‌ی بازنشستگی بعد از گذشت دو ماه از تاریخ عقد قرارداد بیمه

همان‌طور که خواندید، بیمه بازنشستگی ایران یک بیمه‌نامه‌ی مطمئن و کامل برای دوران بازنشستگی‌ست. دورانی که با داشتن یک منبع درآمدی مکفی و مطمئن، دیگر نه نیازی به پیدا کردن شغل دوم دارید و نه نگران اوضاع معیشتی خانواده‌تان خواهید بود. آسان‌ترین راه برای خرید بیمه مستمری و بازنشستگی ایران مراجعه به سایت بیمه‌شو و سفارش آنلاین این بیمه‌نامه است. کارشناسان بیمه‌شو نیز در این مسیر همراه شما خواهند بود تا بیمه‌نامه بازنشستگی دقیقا براساس نیاز و بودجه و انتظارتان تنظیم و صادر شود.