×  
تصادف با حیوانات

آیا هنگام تصادف با حیوانات بیمه شخص ثالث خسارت پرداخت می کند؟

هرچقدر هم که راننده‌ی ماهر و باتجربه‌ای باشیم، باز هم احتمال تصادف و وقوع سانحه‌ی رانندگی وجود دارد. البته حتی اگر چنین اتفاقی رخ دهد، به کمک بیمه شخص ثالث می‌توانیم خسارت‌های جانی و مالی واردشده به دیگران را جبران کنیم. همچنین در مورد صدمه و خسارتی که به اتومبیل خودمان وارد شده است نیز می‌توانیم روی پوشش‌های بیمه بدنه حساب باز کنیم. به همین خاطر است که خرید و تمدید به‌موقع بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه اهمیت پیدا می‌کند. چرا که به کمک این دو بیمه‌نامه‌ی مهم و کاربردی دیگر خیال‌مان بابت چنین پیشامدهای ناخوشایندی آسوده خواهد بود.

اما در تصادف‌های رانندگی تنها سلامت انسان‌ها و اموال‌شان نیست که ممکن است دچار آسیب و خسارت شوند؛ بلکه ممکن است این تصادف‌ها به جراحت یا تلف شدن حیوانات نیز منجر شوند. تصور کنید که در جاده‌ای با سرعت غیرمجاز مشغول رانندگی هستید و ناگهان با یک سگ قلاده‌دار تصادف می‌کنید. در چنین وضعیتی آیا باز هم می‌توان روی کمک بیمه شخص ثالث برای پرداخت خسارت تصادف با حیوانات حساب باز کرد؟ برای رسیدن به پاسخ، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا از بیمه تصادف با حیوانات و پوشش‌های بیمه شخص ثالث برای پرداخت خسارت تصادف با حیوانات بگوییم.

بیمه شخص ثالث چیست؟

بیمه شخص ثالث

بعید است که گواهینامه داشته باشید و پشت فرمان بنشینید اما با بیمه شخص ثالث آشنا نباشید. اما برای یک مرور کوتاه می‌توانیم بگوییم که بیمه شخص ثالث از انواع بیمه‌نامه‌های اجباری برای اتومبیل است که برای جبران خسارت‌های مالی و جانی وارد شده به اشخاص آسیب‌دیده در تصادفات رانندگی صادر می‌شود.

به‌هرحال، هر تصادفی که رخ می‌دهد دارای یک یا چند مقصر است. راننده‌ی مقصر نیز مسئول جبران خسارت‌های وارد شده به دیگران است. از آن‌جایی که مبلغ دیه و غرامت در تصادف‌ها، بسته به شدت آسیب و زیان می‌تواند بسیار سنگین باشد؛ بیمه شخص ثالث به میدان می‌آید تا از راننده‌ی مقصر حمایت کند و براساس سقف تعهدات و پوشش‌هایش، غرامت بپردازد.

پوشش های بیمه شخص ثالث

بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث از گروه بیمه‌نامه‌های مسئولیت است. چرا که مسئولیت راننده‌ی مقصر را در تصادف‌های رانندگی برعهده می‌گیرد و به ‌جای او غرامت و دیه می‌پردازد. از آن‌جایی که بیمه شخص ثالث یک بیمه‌نامه‌ی اجباری‌ست که قوانین و مقررات کلی و عمومی آن توسط سازمان بیمه مرکزی تهیه و تنظیم می‌شود؛ پوشش‌های اصلی آن نیز در تمام شرکت‌های بیمه به‌صورت یکسان ارائه می‌شود. یعنی فرقی نمی‌کند که برای خرید بیمه شخص ثالث به کدام یک از شرکت‌های بیمه مراجعه می‌کنید؛ تمام آنها وظیفه دارند تا پوشش‌های اصلی این بیمه‌نامه را که عبارت است از پوشش جانی، پوشش مالی و پوشش حوادث راننده، به شما ارائه دهند.

  • پوشش جانی: در این پوشش مواردی مانند هزینه‌های درمان، غرامت نقص‌عضو و دیه‌ی فوت اشخاص ثالث که در حادثه‌ی رانندگی دچار آسیب و صدمه‌ی جسمی شده‌اند، پرداخت می‌شود. سقف تعهدات شرکت بیمه در این پوشش برابر با نرخ دیه در آن سال خواهد بود. به‌عنوان مثال، سقف تعهدات پوشش جانی در سال ۱۴۰۱ برابر با هشتصد میلیون تومان مشخص شده است.
  • پوشش مالی: در این پوشش خسارت‌های وارد شده به اموال منقول و غیرمنقول اشخاص ثالث جبران می‌شود. حداقل تعهدات بیمه‌گر در این پوشش برابر با ۲.۵% سقف تعهدات در پوشش جانی است؛ مبلغی که در سال ۱۴۰۱ برابر با بیست میلیون تومان می‌شود. به همین دلیل است که برای خسارت‌های کمتر از این مقدار، معمولا افراد برای دریافت غرامت سراغ شرکت‌های بیمه نمی‌روند.
  • پوشش حوادث راننده: درست است که بیمه شخص ثالث برای جبران خسارت‌های وارد شده به افرادی غیر از راننده‌ی مقصر در نظر گرفته شده است؛ اما با این وجود باز هم به کمک پوشش حوادث راننده می‌توان خسارت جانی وارد شده به راننده‌ی مقصر حادثه را تا سقف نرخ دیه در ماه‌های عادی سال، دریافت کرد. به این ترتیب که اگر در بدترین وضعیت، راننده‌ی مقصر حادثه جانش را در تصادف از دست بدهد، مبلغی برابر با نرخ دیه‌ی یک مرد کامل مسلمان در یکی از ماه‌های عادی سال (برابر با ششصد میلیون تومان در سال ۱۴۰۱) به بازماندگان راننده پرداخت خواهد شد. بر همین اساس، اگر راننده دچار جراحت یا آسیب جسمی شود؛ درصدی از همین نرخ به‌عنوان غرامت به او پرداخت خواهد شد.

با پوشش تصادف با حیوانات در بیمه شخص ثالث آشنا شوید

تصادف با حیوانات

تا این‌جای کار از مسئولیت و تعهدات بیمه‌ی شخص ثالث در برابر «افراد آسیب‌دیده» در تصادف‌های رانندگی گفتیم. حالا نوبت به بیمه تصادف با حیوانات می‌رسد. به‌نظرتان اگر در زمان رانندگی به یک یا چند حیوان برخورد کنید؛ پرداخت خسارت تصادف با حیوانات را هم بیمه شخص ثالث برعهده می‌گیرد؟

پاسخ این است که بله، بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث یک بیمه‌نامه‌ی کامل و جامع است که مسئولیت جبران خسارت‌های واردشده به حیوانات را هم می‌پذیرد. اما نکته‌ای که در این زمینه باید به یاد داشت آن است که نوع حیوان و وضعیت مالکیت آن برای پرداخت خسارت اهمیت زیادی دارد. در ادامه تمام نکات مربوط به پرداخت خسارت تصادف با حیوانات در بیمه شخص ثالث را با هم بررسی می‌کنیم.

پرداخت خسارت تصادف با حیوانات حلال گوشت

اگر با حیوانی حلال گوشت مانند گاو یا گوسفند تصادف کنید و این تصادف منجر به تلف شدن حیوان شود، برای دریافت خسارت از شرکت بیمه به حضور افسر نیروی انتظامی نیاز است تا کروکی بکشد. سپس لاشه‌ی حیوان باید به شرکت بیمه تحویل داده شود تا براساس وزن حیوان، خسارت وارد شده به صاحب حیوان محاسبه شود و از طرف شرکت بیمه به صاحب آن حیوان پرداخت شود.

پرداخت خسارت تصادف با حیوانی که حلال گوشت نیست اما صاحب دارد

تصادف با حیوانی که حلال گوشت نیست

در حالت بعدی، اگر با حیوانی تصادف کنید که حلال گوشت نیست اما دارای صاحب است؛ باز هم شرکت بیمه مسئولیت پرداخت خسارت را برعهده می‌گیرد. به‌عنوان مثال اگر با یک گربه‌ی خانگی یا یک سگ قلاده‌دار تصادف کنید و در اثر تصادف، حیوان تلف شود؛ می‌توانید خسارت وارد شده به صاحب آن حیوان را از طریق پوشش‌های بیمه شخص ثالث جبران کنید. اما به‌خاطر داشته باشید که در مورد این گروه از حیوانات، مبلغ خسارت بر اساس ارزشی که کارشناس بیمه برای آن حیوان تعیین می‌کند؛ پرداخت می‌شود.

تصادف با حیوانات ولگرد

تنها حالتی که نیازی به جبران و پرداخت خسارت نیست، تصادف با حیوانات ولگرد است. به‌عنوان مثال فرض کنید که در شب‌هنگام مشغول رانندگی در جاده‌ای تاریک هستید که ناگهان با یک سگ ولگرد برخورد می‌کنید. در چنین شرایطی، حتی از نظر قانونی نیز مسئولیتی متوجه شما نیست و جریمه‌ی خاصی برای راننده‌ی مقصر در نظر گرفته نمی‌شود. اما می‌توانیم بگوییم که وظیفه‌ی انسانی ایجاب می‌کند که اگر حیوان دچار جراحت شده است و امکان زنده ماندن آن وجود دارد، برای درمان او تلاش کنیم و به مرکز درمانی یا دامپزشکی مراجعه کنیم.

بیمه بدنه در تصادف با حیوانات

بیمه بدنه تصادف با حیوانات

بیمه بدنه برای جبران خسارت‌های مالی وارد شده بر خودروی بیمه‌شده در اثر حادثه طراحی و تنظیم شده است. از آن‌جایی که تصادف با حیوانات نیز به ‌نوعی یک حادثه‌ی از قبل پیش‌بینی‌نشده به حساب می‌آید؛ می‌توانیم برای جبران خسارت‌های وارد شده بر بدنه‌ی خودرو از این بیمه‌نامه استفاده کنیم. به این ترتیب اگر به‌ خاطر تصادف با حیوانات، بدنه و شاسی خودرو دچار آسیب و خسارت شد، می‌توانیم سراغ نمایندگی شرکت بیمه برویم و از محل بیمه‌نامه‌ی بدنه این خسارت‌ها را جبران کنیم.

در مطلبی که خواندید با بیمه تصادف با حیوانات آشنا شدید. حالا به خوبی می‌دانید که می‌توان از محل بیمه‌نامه شخص ثالث، خسارت تصادف با حیوانات را جبران کرد. در پایان، فراموش نکنید که اگر موعد تمدید بیمه شخص ثالث‌تان نزدیک است، می‌توانید به‌صورت آنلاین و در کمترین زمان ممکن از طریق پلتفرم بیمه‌شو برای خرید بیمه شخص ثالث از شرکت بیمه‌ی دلخواه‌تان اقدام کنید. فراموش نکنید که در مسیر خرید و دسترسی داشتن به بهترین پوشش‌های بیمه‌ای، بیمه‌شو همراه شماست.