Skip to content
بیمه تکمیلی و تامین اجتماعی

چه تفاوتی بین بیمه تکمیلی و تامین اجتماعی است؟

فهرست مطالب

در این مقاله از بیمه شو می‌خواهیم با تفاوت بین بیمه تکمیلی و تامین اجتماعی آشنا شویم. به همه‌ی ما توصیه می‌کنند که برای زندگی، سلامتی و حتی خرید یک ماشین جدید بیمه تهیه کنیم. اما اکثر مواقع ما از خرید بیمه طفره می‌رویم. مهم نیست چقدر سالم باشیم یا مهارت خوبی در رانندگی داشته باشیم، نکته حائز اهمیت این است که حوادث در کمین ما هستند.

پس همه‌ی ما به بیمه احتیاج داریم. در واقع بیمه به عنوان یک شبکه ایمنی عمل می‌کند. بیمه‌ها نوعی محافظ و پشتیبان درمانی از سلامت ما و خانواده‌مان هستند.

بیمه تامین اجتماعی چیست؟

بیمه‌های درمانی بسیاری برای به دست آوردن سلامتی ما وجود دارد. در واقع می‌توانیم از این بیمه‌ها برای حفظ سلامتی خود استفاده کنیم. بیمه‌های درمانی شامل بیمه‌های سلامت، تکمیلی، خدمات درمانی و… می‌شوند.

البته باید گفت که یکی از مهم‌ترین آن‌ها بیمه‌ی تامین اجتماعی است. این بیمه‌نامه برای تمام افرادی که شاغل هستند ضروری است. در واقع این بیمه‌نامه موجب رزومه کاری برای آن‌ها نیز خواهد شد.

سازمان تامین اجتماعی با هدف ایجاد رفاه و حمایت از حقوق تمامی کارکنان کارخانه‌ها، ادارات و موسسات کاری به وجود آمده است. همچنین باید گفت که این سازمان فقط رفاه قشر خاصی از مردم را تامین نمی‌کند؛ بلکه تمام افراد جامعه (کارمندان، کارگران در حال خدمت به مردم) را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد.

سازمان تامین اجتماعی با ایجاد کردن یک بیمه همگانی، تعهداتی را در قبال بیمه‌شدگان دارد. طبق قانون بیمه تامین اجتماعی، این بیمه‌نامه برای تمام افرادی که شاغل هستند، اجباری است. نکته‌ی جالب این است که بدانید در کشورهای مختلف جهان بیمه تامین اجتماعی جزو حقوق شهروندی به شمار می‌رود.

نکته‌ی دیگری که باید به آن توجه کنید این است که بیمه تامین اجتماعی همه‌ی خدمات درمانی را پوشش نمی‌دهد. پس اگر برای درمان بیماری‌های خود به خدمات بیش‌تری نیاز دارید باید از بیمه تکمیلی درمان استفاده کنید. در واقع به این دلیل که شامل پوشش‌های متنوعی می‌شود.

بیمه تکمیلی چیست؟

بیمه تکمیلی و تامین اجتماعی

بیمه تکمیلی جبران کننده‌ی هزینه‌های درمان است. شما می‌توانید بخش زیادی از هزینه‌های درمان بیماری خود را به بیمه تکمیلی بسپارید. پس برای این کار اول باید به فکر بستن قرارداد بیمه تکمیلی باشید.

سپس هر سال مبلغی را به عنوان حق بیمه پرداخت خواهید کرد تا بتوانید از پوشش‌های بیمه درمان تکمیلی استفاده کنید. در واقع با خرید بیمه تکمیلی یک آینده‌نگری در روزهای سلامتی برای زمان‌های بیماری خود کرده‌اید. پس اگر به سلامتی خود فکر می‌کنید، باید به فکر بیمه هم باشید.

تفاوت بیمه تکمیلی و تامین اجتماعی چیست؟

تا اینجا متوجه شدید که بین بیمه تکمیلی و تامین اجتماعی تفاوت‌هایی وجود دارد. نکته‌ی قابل توجه این است که فرد بیمه‌شونده باید با توجه به نیاز خود، نوع بیمه را نیز انتخاب کند و سپس بهره‌های لازم را از آن ببرد. در واقع بیمه تامین اجتماعی پایه و تکمیلی، کامل کننده‌ی خدمات بیمه تامین اجتماعی است.

از نظر مشتری و شرکت بیمه چه تفاوتی بین بیمه تکمیلی و تامین اجتماعی است؟

در رابطه با بیمه‌های تکمیلی باید گفت که بین شرکت بیمه و مشتری از طریق قرارداد ارتباط وجود دارد؛ اما در بیمه اجباری تامین اجتماعی، قانون میان بیمه‌گر و بیمه‌شدگان قرار دارد و دستورات لازم را صدور می‌کند. در واقع باید گفت که قانون، ضرورت بیمه اجتماعی را برای بیمه‌شدگان تعیین می‌کند.

اگر شما شاغل باشید، حتما از این قانون اطلاع دارید که بیمه تامین اجتماعی برای تمام کارمندان اجباری و ضروری است. پس با توجه به قانون کار، تمام کسانی که شاغل هستند باید این بیمه‌نامه را داشته باشند.

اما بیمه تکمیلی بر خلاف تامین اجتماعی کاملا اختیاری است و با طرح‌های متنوع، بیمه‌های مختلفی را ارائه می‌کند. همچنین بیمه‌گزار پوشش‌های درمانی زیادی را در دستان خود دارد که این موضوع هم خالی از لطف نیست.

مزایای بیمه تکمیلی و تامین اجتماعی

بیمه تکمیلی و تامین اجتماعی

برای این که بتوانید از مزایای بیمه تکمیلی استفاده کنید باید حق بیمه را پرداخت کنید. در واقع حق بیمه تکمیلی با در نظر گرفتن ۹ درصد مالیات ارزش افزوده محاسبه می‌شود. اما در بیمه اجتماعی رویه آن متفاوت‌تر است. به این صورت که در بیمه تامین اجتماعی با پرداخت کردن مستمر حق بیمه، امکان استفاده از مزایای این بیمه را خواهید داشت.

طبق قانون، هر کارفرمایی وظیفه دارد که کارگر خود را بیمه تامین اجتماعی کند. بعد از بیمه کردن، کارفرما باید هر ماه مبلغی را با عنوان حق بیمه کارمند خود به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند.

چه تفاوتی بین پوشش‌های بیمه تکمیلی و تامین اجتماعی است؟

پوشش‌هایی که توسط بیمه تامین اجتماعی ارائه می‌شود برای تمام افرادی که تحت پوشش این بیمه درمان پایه هستند یکسان است. اما در بیمه درمان تکمیلی یک سری پوشش‌های اصلی وجود دارد که اگر این بیمه‌نامه را تهیه کرده باشید می‌توانید از آن بهره‌مند شوید.

همچنین بخشی از پوشش‌ها نیز به صورت اضافه در نظر گرفته می‌شود. البته باید گفت، فقط به افرادی که آن‌ها را انتخاب می‌کنند ارائه داده می‌شود. پس فرق بین بیمه تکمیلی با تامین اجتماعی در ارائه پوشش‌ها است.

از نظر حق بیمه چه تفاوتی بین بیمه تکمیلی و تامین اجتماعی است؟

پرداخت هزینه‌ها در بیمه تکمیلی فقط برای معالجه و درمان صورت می‌گیرد. اما در بیمه تامین اجتماعی، گاهی اوقات هزینه‌های پیشگیری را تحت پوشش قرار می‎‌دهد. این هزینه‌ها می‌تواند شامل پیشگیری از خسارات و خطراتی که هر لحظه ممکن است اتفاق ناگواری برای شما بیفتد باشد.

تفاوتی که در دوره انتظار بیمه تکمیلی و تامین اجتماعی وجود دارد

دوره‌ی انتظار برای زایمان و جراحی‌ها در بیمه‌ی تکمیلی پیش‌بینی شده است؛ ولی در بیمه تامین اجتماعی دوره‌ انتظار لحاظ نشده است.