Skip to content
Earthquake-insurance-of-buildings

بیمه زلزله ساختمان چیست و چه خساراتی را پوشش می‌دهد؟

فهرست مطالب

آیا تاکنون زلزله را تجربه نموده‌اید؟ در آن لحظه چه احساس داشته‌اید؟ میزان خسارت شما در هنگام وقوع زلزله چه میزان بوده است؟ قرار گرفتن کشورمان، ایران، برروی گسل و منطقه زلزله‌خیز باعث وقوع نسبتاً زیاد زلزله در شهرهای مختلف ایران گشته است که زلزله بم و کرمانشاه از مهم‌ترین و معروف‌ترین آن‌ها در سال‌های اخیر می‌باشد. باتوجه بالا بودن میزان خسارت ناشی از این حادثه جبران آن برای افراد، سخت و گاهاً ناممکن است؛ بنابراین صنعت بیمه بر آن شد تا به ارائه بیمه زلزله واحدهای مسکونی به‌عنوان یکی از طرح‌های بیمه آتش‌سوزی بپردازد تا بتواند در زمان وقوع این حادثه از اشخاص متضرر حمایت نماید.

در این مقاله از بیمه‌شو تصمیم داریم تا به شرح و تفصیل بیمه زلزله واحدهای مسکونی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین طرح‌های بیمه آتش‌سوزی بپزداریم که اطلاع از آن می‌تواند برای بسیاری از افراد کارآمد باشد. مطالعه مقاله بیمه آتش‌سوزی برعهده مالک است یا مستأجر؟ نیز می‌تواند برای شما کارآمد و مفید باشد.

بیمه زلزله واحدهای مسکونی

بیمه زلزله ساختمان درحقیقت پوشش و طرحی از بیمه آتش‌سوزی است که شما درصورت تمایل می‌توانید آن را برای ساختمان خود خریداری نمایید که البته بسیاری از افراد در خرید آن کوتاهی می‌نمایند. درواقع بیمه زلزله جزو پوشش‌های فرعی و تکمیلی بیمه آتش‌سوزی است و شما با خرید آن درحقیقت پوشش‌های اصلی بیمه آتش‌سوزی را نیز خریداری نموده و ساختمان خود را دربرابر حوادث بیشتری ایمن می‌نمایید.

Earthquake-insurance-coverage
پوشش های بیمه زلزله

 

پوشش‌های بیمه زلزله ساختمان

شما با خرید بیمه زلزله ساختمان، ملک و لوازم درون آن را دربرابر خسارات مالی بیمه می‌نمایید، اما توجه داشته باشید که شما درصورت تمایل می‌توانید تنها یکی از این اموال اعم از ملک یا لوازم را تحت پوشش بیمه قرار دهید که این مسئله به‌طورکامل به تصمیم‌گیری شما بستگی دارد. بیمه زلزله همانند بیمه آتش‌سوزی تنها متعهد به پرداخت خسارات مالی می‌باشد و وظیفه‌ای برای جبران خسارات جانی ناشی از این مسئله ندارد. بهتر است هنگام خرید بیمه زلزله از سقف تعهدات آن مطلع گردید تا بتوانید بهترین بیمه‌نامه را برای اموالتان خریداری نمایید.

عوامل موثر بر نرخ بیمه زلزله ساختمان

هر بیمه‌نامه‌ای اعم از بیمه آتش‌سوزی، بیمه درمانی و …. تحت تأثیر عواملی هستند که نرخ بیمه، میزان حق بیمه، سقف تعهدات و … براساس آن اعلام می‌گردد. مهم‌ترین عواملی که بر نرخ بیمه زلزله تأثیرگذار هستند به‌شرح زیر است:

  • نوع سازه: نوع سازه اعم از آجری، فلزی، بتنی و … بر نرخ بیمه تأثیر می‌گذارد.
  • متراژ ملک: یکی از اصلی‌ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت بیمه زلزله متراژ ملک می‌باشد، زیرا هرچه متراژ ملک بیشتر باشد ریسک‌پذیری آن نیز بیشتر می‌باشد.
  • هزینه ساخت بنا: شما هنگام خرید بیمه زلزله واحدهای مسکونی باید هزینه ساخت هر مترمربع از بنای خود را اعلام نمایید، زیرا هرچه این مبلغ بیشتر باشد شما باید حق بیمه بیشتری پرداخت نمایید، زیرا جبران خسارات این املاک نیز بیشتر می‌باشد.
  • ارزش لوازم ساختمان: چنانچه قصد دارید که لوازم منزل خود را بیمه نمایید باید ارزش آن‌ها را به شرکت بیمه اعلام نمایید تا حق بیمه شما نسبت به این مسئله تعیین گردد. توجه داشته باشید که شما می‌توانید لوازم منزل خود را به‌تنهایی و بدون ساختمان بیمه نمایید که این مسئله متناسب با شرایط شما می‌باشد.
  • ریسک منطقه: مناطق متناسب با ریسک‌پذیری خود می‌توانند در میزان حق بیمه تأثیرگذار باشند؛ برای مثال مناطق دارای جمعیت زیاد، یا دارای بافت فرسوده در زمان وقوع حوادثی مانند زلزله دچار آسیب‌پذیری و خسارت بیشتری می‌گردند؛ بنابراین افرادی که در این مناطق زندگی می‌کنند باید حق بیمه بیشتری را پرداخت نمایند.
Earthquake-insurance-inquiry
استعلام بیمه زلزله

روش‌های استعلام بیمه زلزله

شما می‌توانید پیش از خرید بیمه‌نامه مذکور به استعلام آن بپردازید تا بتوانید بهترین بیمه‌نامه را براساس میزان پوشش، سقف تعهدات، حق بیمه و … انتخاب نمایید. توجه داشته باشید که تنها درنظر گرفتن مسائل مالی کار درستی نیست و شما باید شرایط و خواسته‌های خود را در اولویت قرار دهید تا در زمان وقوع حادثه برای شما کارآمد باشد. اصلی‌ترین روش‌های استعلام بیمه زلزله به‌شرح زیر است:

  • استعلام بیمه به روش سنتی و با مراجعه حضوری

معمول‌ترین روش برای استعلام بیمه‌نامه‌های مختلف مراجعه حضوری به نمایندگی‌های رسمی شرکت‌های بیمه‌ای است. شما با صرف وقت و هزینه قابل توجهی به این نمایندگی‌ها مراجعه کرده و پس از اعلام اطلاعات و شرایط می‌توانید نسبت به استعلام این بیمه‌نامه برای ملک خود اقدام نمایید. برای مقایسه شرکت‌های بیمه‌ای مختلف نیز باید به نمایندگی‌های مختلف در نقاط مختلف شهر مراجعه نمایید که قطعاً کار سخت، پرهزینه و زمان‌بری می‌باشد.

  • استعلام بیمه به‌صورت غیرحضوری و آنلاین

در سال‌های اخیر روش نوینی برای خرید و استعلام بیمه ارائه گردیده که شما می‌توانید آن‌ها را به‌صورت غیرحضوری و آنلاین خریداری نمایید؛ برای مثال، شرکت بیمه‌شو یکی از ارائه‌دهندگان بیمه به‌صورت آنلاین است که شما می‌توانید با مراجعه به سایت آن به آدرس https://bimesho.com/ نسبت به خرید آنلاین انواع بیمه ازجمله بیمه زلزله اقدام نمایید. همچنین این پلتفرم‌ها این امکان را برای شما فراهم می‌نمایند که اطلاعات بیمه موردنظر خود را در شرکت‌های مختلف بررسی نمایید و بهترین بیمه‌نامه را برای خود خریداری کنید.